Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 758 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-30 00:52 | |
![]() | Helt allvarligt så tycker jag att det är viktigt att se till varför hunden beter sig som den gör. Jag har nu i drygt fyra år haft förmånen att få ta del av min tjejs fem hundar och därigenom lärt mig en hel del om hur de funkar. För att jämföra hundens beteende med människans så vill jag gå tillbaka till de två gångerna jag har blivit biten av människor. Den första under en judomatch kom sig av att jag höll min motståndare i en fasthållning som han inte kunde ta sig ur. Förmodligen fick han en psykisk överbelastning och gjorde rent instiktivta vad han kunde för att komma loss. Kanske fick han ingen luft vilket ledde till ett desperat bett för att klara livhanken. Människan är mycket primitiv då det kommer till att få lufttillförseln eller blodtillförseln till hjärnan strypt, det är absolut prio ett att ta sig ur den situationen med alla till buds stående medel. Fruntimret bet mig efter att jag resolut hade flytta på henne då hon slogs hemma hos min farbror. För att hon skulle hålla sig lugn höll jag fast även henne och då bet hon, förmodligen i desperation/överslag. Som jag förstår det så handlar det även hos hundar om överslagsreaktioner då den biter, den vet inte vart den ska ta vägen och då blir bettet utvägen. Rent krasst kan vi nog konstatera att om hunden skulle vara ute efter att döda barnet i den här frågan så skulle den ha gjort det, så stark är den i käftarna. Alltså ligger mycket av arbetet med hunden i att ta bort de faktorer som gör att den får psykiskt överslag. Det ska ju kommas ihåg att även hundar är levande och kännande varelser, och en dålig hemmiljö påverkar dem lika väl som det gör med en människa. Jag önskar att folk kunde se lite mer till hundens behov istället för att gapa efter avlivning så fort något av denna typ händer. Visst det finns gränser men andra åtgärder borde prioriteras till en början. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2009-06-30 00:54 | |
![]() | Du är så klok så att det gör ont. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-06-30 01:14 | |
![]() | Klart det inte är hundens fel att den beter sig som den gör, det fattar nog alla här... Men frågan är, vad ska man göra åt saken? Fungerar ett ägar byte, kan gamla hundar lära sig att sitta? Men allvarligt, tänk om hunden hade bitit barnet så hårt att det avled... ska man inte avlida hunden då? ska man fortfarande byta ägare som rikserar samma sak?Nu hade ju det här barnet tur. Och även om jag är en sann djurvän, så känner jag mer för en liten pojke än för en hund, även om det är synd om hunden som inte fått en ordentlig uppfostran. Alltså, vad ska man göra åt en skada som redan är skedd. Sen vet man ju inte, hunden kanske har fått en knäpp i hjärnan också rent neurologiskt. Tror inte alltid såna här händelser har med uppfostran av hunden att göra. mitt förslag: Om hundens beteende beror på dålig uppfostran, bör man ringa till djurskyddsföreningen och anmäla innehavaren pga djurplågeri. Och dessutom anmäla händelsen till polisen. Sen får man lämna in hunden på nåt slags djurhem el nåt där det finns kunniga människor som kan utvärdera hundens status och därefter se om ägarbyte är det som krävs. Är det nåt fel på hunden rent medicinsk, är nog avlidning det enda rätta. En sjuk hund lider mer av att leva än att vara död. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-06-30 01:14 | |
![]() | Klart det inte är hundens fel att den beter sig som den gör, det fattar nog alla här... Men frågan är, vad ska man göra åt saken? Fungerar ett ägar byte, kan gamla hundar lära sig att sitta? Men allvarligt, tänk om hunden hade bitit barnet så hårt att det avled... ska man inte avlida hunden då? ska man fortfarande byta ägare som rikserar samma sak?Nu hade ju det här barnet tur. Och även om jag är en sann djurvän, så känner jag mer för en liten pojke än för en hund, även om det är synd om hunden som inte fått en ordentlig uppfostran. Alltså, vad ska man göra åt en skada som redan är skedd. Sen vet man ju inte, hunden kanske har fått en knäpp i hjärnan också rent neurologiskt. Tror inte alltid såna här händelser har med uppfostran av hunden att göra. mitt förslag: Om hundens beteende beror på dålig uppfostran, bör man ringa till djurskyddsföreningen och anmäla innehavaren pga djurplågeri. Och dessutom anmäla händelsen till polisen. Sen får man lämna in hunden på nåt slags djurhem el nåt där det finns kunniga människor som kan utvärdera hundens status och därefter se om ägarbyte är det som krävs. Är det nåt fel på hunden rent medicinsk, är nog avlidning det enda rätta. En sjuk hund lider mer av att leva än att vara död. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-30 01:28 | |
![]() | mollee, det enda du gör är att måla fan på väggen, att säga OM barnet hade dött är lika logiskt som när USA krigar i preventiva syften, grov liknelse men ändå. Att hunden inte biter så hårt att den dödar är det normala, vem har inte blivit nafsad av en stressad hund? visst jag skulle sopa till en hund som nafsade eller bet mig om jag han koppla tillräckligt snabbt, ca en millisekund efter händelsen. Jag kan inte se att det skulle vara någon värdeskillnad eller höjd "brottsgrad" i att det är ett barn som blir bitet istället för en vuxen. För hunden är det samma lika oavsett vad det är för storlek på människan. Som du själv sagt så vet du inget alls om varför hunden betett sig som den gjort och därför borde du också låta bli spekulationer, de har en tendens till att bara skapa falsarium och överdrivna scenarion vilka i sin tur medför obefogad rädsla, precis som i USA om den onde araben. Basera istället analysen utefter vad du vet om hundar och deras beteende så kommer du betydligt närmre sanningen. Nu säger jag inte dogmatiskt att det är så som jag målar upp det men jagtror att det inte ligger så väldigt långt från verkligheten. | |
| kickazzes | 2009-06-30 01:38 | |
![]() | MEN - ett människoliv (eller fara) måste ALLTID väga tynge än ett djurs!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !! | |
| le-lou | 2009-06-30 01:49 | |
![]() | Förstår inte riktigt varför det ska jämföras hundar med människor här? Bara där är det att gå alldeles för långt och se över vad diskussionen egentligen handlar om ju. Vi pratar väl hundar och hundar som biter här? En hund är ingen människa och även hundmänniskor som tycker sig förstå hundar in i det minste har blivit svårt bitna när de försökt omprogrammera en "galen" hund. Jag säger inte att det inte går att få en hund omvänd, jag tycker bara att det är lite lustigt att en hel del här vägrar inse att det finns knäppbollar inom alla raser. Helt på egen hand. Från födseln om ni vill. Medfött om det låter bättre. Whatever. Bara för att man gillar hundar och "kan" hundar så innebär det väl inte att logiken och förståndet rinner ut? Man kan jobba med hundar och gilla de här djuren och samtidigt faktiskt kunna medge att det finns knäppa exemplar som det inte går att göra nåt åt. Människor som sätter ett djur framför sin egen avkomma tycker jag det är nåt fel i huvudet på vill jag tillägga, det finns en hel del såna idioter som låter ett djur bita och attackera barnen i familjen (och andra med för den delen) och ändå har de kvar djuret. Idioti på högsta nivå. | |
| micro113 | 2009-06-30 07:44 | |
![]() | Att omplacera en hund som biter är enligt mig oansvarigt. Det är bara att flytta problemet och vänta på att det skall hända igen. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-30 12:38 | |
![]() | Hur resonerar ni ang. en hund som biter en inkräktare på den egna tomten då, är det ett normalt beteende? och i så fall varför? Faktum är ju att den kan döda även då men kommer förmodligen inte att göra det då heller. | |
| micro113 | 2009-06-30 12:51 | |
![]() | En hund som hugger oprovocerat för att någon kommer in på tomten är inte frisk. En hund som däremot ger varningsskall och morrar åt inkräktaren utövar sin vakt i sitt revir. Om man då inte stannar eller backar ut, så får man skylla sig själv om man blir biten. Dock, en hund med sådant vaktbeteende skall aldrig lämnas ensam på tomten, och inte heller springa lös bland folk, eftersom man aldrig vet vad som kan utlösa en överdriven vakt. Jag har själv en sådan hund. Han älskar barn, men skulle just på grund av sitt vaktande, aldrig få springa fritt och leka med dem. Detta trots att han bara vaktar mot vuxna som tränger sig in i mitt hem, och aldrig visat tendens till att vakta skålar, mat, sovplats eller någonsin varit aggressiv mot ett barn. Skulle han nu av misstag bita ett barn eller visa sådana tendenser, så finns det ingen diskussion då får han somna in. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-06-30 12:51 | |
![]() | Kopierat från lagar om hundar, fattade av riksdagen: "Om din hund oprovocerat skulle bita en inbrottstjuv så är det nog snarare fel på hunden, för hur kan hunden veta om det är en inbrottstjuv eller gäst? (Om däremot inbrottstjuven provocerar hunden är det ju en annan femma.( En (privatägd)vakthund skall inte bita eller skada inkräktaren, man får inte använda sin hund som vapen! En vakthund skalla larma, inget annat. Du som ägare är ansvarig för minsta lilla din hund gör, och skulle din hund bita en inbrottstjuv så är det du som ansvarar för det. Hur skulle det se ut om alla gick omkring och tränade upp sina hundar till att bita inbrottstjuvar? Hur skulle hunden kunna se skillnad på inbrottstjuvar och gäster?" | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-30 12:53 | |
![]() | Ja gäster brukar inte komma över till oss på natten när hela familjen ligger och sover..;) | |
| micro113 | 2009-06-30 12:54 | |
![]() | Jag kan tillägga att han har bitit en vuxen man som uppträdde hotfullt - och att jag givet den situationen trots bettet betraktar det som ett sunt beteende, då jag har schäfer och personen var hotfull. Jag hade nog blivit besviken om hunden i det läget inte hade reagerat. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-30 12:57 | |
![]() | Står det verkligen "en annan femma" i lagar fattade av riksdagen? :) | |
| micro113 | 2009-06-30 12:58 | |
![]() | mommes Man får använda hund i självförsvar. Men då med samma regler som nödvärn i övrigt medger - inte mer våld än att det upphör så fort angreppet avvärjs. Det är därför polis och skyddshundar skall släppa bettet så fort en person blir stilla. | |
| tipitina | 2009-06-30 13:13 | |
![]() | barbi: Var din son i deras trädgård? Var hunden lös utanför deras hem? Var de vuxna i familjen medvetna om att din son umgicks med deras lösa hund? Jag har ju ingen aning om hur just denna situation såg ut men tänker rent generellt att OM grannens barn var ute i trädgården med sin (lösa) hund och ditt barn går in där utan föräldrarnas vetskap så är det väldigt oansvarigt. Visserligen skall ju hunden ändå inte bita men om man nu har en hund som biter skall den väl ändå kunna gå lös på ens egen tomt? Det är väl ändå ingen annan som har rätt att gå in där utan ägarens tillåtelse. Kan ta ett exmpel som hände två bekanta till mig för inte så länge sedan: Dottern (10år) till den ena kvinnan var ute i trädgården med deras två småhundar. Väninnan kommer på besök och så fort hon parkerat släpper hon ut sina två hundar modell större rakt ut genom bagageluckan. Hundarna har ju träffats tidigare och det bör ju inte bli problem tänker hon. Hennes tik sätter dock rakt efter den ena lilla hunden och biter henne så illa så att det blir till att åka direkt till djursjukhuset där hunden blir liggande ett bra tag. Den bitande tiken avlivas på plats. I det här fallet tycker jag att väninnan agerat oansvarigt eftersom hon släppt ut sina hundar utan den andra kvinnans vetskap och jag tror att hela denna situationen aldrig behövt uppstå om man introducerat dem med lite vett och sans istället. Min fråga är dock ska hunden avlivas bara för att den försätts i en sådan situation? Hade man väntat fem minuter och inte bara släppt ut hundarna så hade ju tiken varit den samma med samma mentalitet osv men situationen hade varit annorlunda och hon hade inte (förmodligen) bitit den lilla hunden, skulle den då ändå avlivas? | |
| micro113 | 2009-06-30 13:18 | |
![]() | tiptina Om man har en hund som biter så kan den INTE gå lös, inte ens på den egna tomten .... om man inte har inhängnat med högt stängsel och låsbar grind. | |
| tipitina | 2009-06-30 13:25 | |
![]() | Naturligtvis syftar jag på en inhägnad tomt. Och där anser jag faktiskt inte att någon har att göra om jag inte bjuder in/ tar emot dem. Så länge hunden inte hoppar över/öppnar grinden så skall den naturligtvis kunna vara lös i egna trädgården. Man får ju faktiskt skilja lite på hund och hund också. Det finns aggressiva hundar som är ute efter att attackera andra hundar, människor mm. dessa kräver kanske andra typer av inhägnader men en hund som inte vill ut och "jaga" förbipasserande men däremot biter om den känner sig trängd varför skulle då trädgården behöva hägnas in på det sätt du beskriver? | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-06-30 13:37 | |
![]() | Jag kommer aldrig att begripa folk som går med sina hundar lösa bland folk och andra hundar. Inte en endaste gång har jag sett någon duktig "hundförare" som har sådan koll på sin hund att den inte rusar mot mig och min hund. Oavsett om det är i glädje eller ilska den rusar fram, så upplever jag det förbannat otrevligt. Jag blir monstruöst förbannad. Det hände senast för en timme sedan - en hund tjurrusar mot min hund(som är kopplad) och sätter sig som en fästing i halsen. Ägaren rusar flåsande fram med en skiftnyckel och bänder upp djurets käkar. Jag är helt skräckslagen och får inte fram mycket vettigt. Detta är inte första gången. Två gånger har det inneburit veterinärvård för min hund - dock inte denna gång. I de här fallen säger jag inte att de borde avlivas (hundaggressivitet är mer förlåtligt) men 98% av människor som säger att de har full koll på sin jävla hund - är ute och cyklar säger jag. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-30 13:40 | |
![]() | uisge beatha, ett trist fenomen som jag har förstått är mer regel än undantag. Känga till hunden nästa gång eller varför inte ännu bättre ägaren? | |