Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rhotheta | 2009-08-21 18:24 | |
![]() | Kajix! Tycker att man är på en annan planet då. Vinna eller försvinna. Misstänker att många har en siffra någonstans: "OK, dör så många kineser, så offrar jag mitt barn". För en del kanske 100. Vissa 2. Andra 10.000. Där talar vi om ett enormt offer. Likadant om vi som du? dyslekso? gjorde pratade om miljoner, kanske miljarder kronor. Då skulle säkert fler kunna tänka sig mordet. Inget av det visar på en total likgiltighet inför främlingars liv, som tusenlappen gör. Och det skulle fortfarande vara ett svårt moraliskt dilemma. Man kan lätt tvingas till den typen av avvägningar som beslutsfattare i krig, t.ex. | |
| kajix | 2009-08-21 18:41 | |
![]() | är man mer empatisk om man mördar någon för en miljard än för 1000? nu ska jag läsa om själviska gener och memer. om jag hittar boken. | |
| Rhotheta | 2009-08-21 19:53 | |
![]() | Man kan vara det. Sitter dock och försöker får mig själv att ta miljarden, men det vill sig inte. Jag kan bara inte motivera det. Det krävs något annat. Två onda ting som ställs mot varandra. "Ingen miljard" är inte ont (det är synd, men inte ont;) | |
| Päronmüsli | 2009-08-21 20:10 | |
![]() | jag förstår ej :o | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-21 20:57 | |
![]() | Är det verkligen mord vi pratar om? Tycker det låter lite skumt att rubricera en prekognitiv cykelolycka med dödlig utgång på andra sida jordklotet som mord. | |
| apbur | 2009-08-21 21:08 | |
![]() | kajix, att rädda flera barn på bekostnad av sitt eget är aldrig, aldrig rätt. Enligt mig får man aldrig svika dem som står en nära på det sättet, det vittnar om något om kallsinnighet. Kärlek är aldrig beräknande eller kalkylerbar, den ska vinna över allting. När du offrar kärleken till någon till förmån för andras förmodade olycka som du har räknat fram och anser dig kunna addera beroende på hur många det berör begår du enligt mig alltid ett misstag. Det är just därför jag tycker att utilitarismen milt uttryckt är av ondo. Den glömmer bort kärleken som är helt avgörande för att kunna uppbringa det goda. Det här är min åsikt. | |
| stålis75 | 2009-08-21 23:02 | |
![]() | det är värt allt i universom | |
| Päronmüsli | 2009-08-21 23:16 | |
![]() | :D | |
| 655556 | 2009-08-21 23:22 | |
![]() | Klart man skulle rädda sitt egen barn för 100 andra. Jag skulle göra det för en miljon andra. Men jag skulle inte döda en oskyldig människa för alla pengar i världen. Det är helt olika saker vi snackar om. | |
| Rhotheta | 2009-08-22 10:54 | |
![]() | Apbur! Du har nog rätt i det. Jag försöker att tänka ut en situation där det inte skulle gälla, men kan faktiskt inte komma på någon. Eller jo, förresten! Om mitt barn stod i begrepp att mörda en massa andra människor och min enda chans att hindra det var att döda honom/henne. (Hon står med bombbälte bland en massa barn och tittar på en klocka med 10 sekunder kvar och jag endast har ett prickskyttegevär 1000 meter bort) Då skulle jag nog skjuta. LIIITE långsökt dock. | |
| kajix | 2009-08-22 11:12 | |
![]() | betyder det här att nicken på andra sidan regelbundet skänker 1000kr för att rädda liv någonstans? | |
| Rhotheta | 2009-08-22 11:13 | |
![]() | Nix | |
| Rhotheta | 2009-08-22 11:15 | |
![]() | Den frågan förpassar dig till ena sidan Kajix;) | |
| kajix | 2009-08-22 11:18 | |
![]() | även om jag regelbundet skänker 1000kr? finns det bara två sidor? | |
| kajix | 2009-08-22 11:19 | |
![]() | får man förresten hela 1000-lappen eller försvinner 75% i adminstration? | |
| betapetsessa | 2009-08-22 11:33 | |
![]() | aldrig i livet!!! allt annat är ju sjukt. dgeo - saknar du empati helt o hållet??? | |
| Rhotheta | 2009-08-22 11:57 | |
![]() | Kajix! Ja, det finns bara två sidor. Ena sidan Det är okej att en okänd människa dör för att jag skall vinna en minimal fördel/eller det är oklart. Andra sidan Det är inte ok OCH det är inget moraliskt dilemma över huvud taget. That's it! Det som skiljer sidorna är empati för okända man aldrig träffar. Vill du byta sida går det alltid bra. Det gäller så klart alla. Man kan alltid ändra sig. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-22 12:05 | |
![]() | Jaa *ler gott* det är aaaldrig försent att omvärdera sina uppfattningar. :) Det är rätt mycket det som den personliga utvecklingen går ut på (eller borde åtminstone göra det, som jag ser på det) i var och ens liv. Jag får omvärdera mina med jämna mellanrum och vart efter som... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-22 12:08 | |
![]() | Jag omvärderar mina uppfattningar då och då också. Man ser faktiskt saker på nya sätt, allt eftersom man förstår hur andra menar och har det. Att skita i andra människor och t ex djurindustrin, kommer jag dock aldrig att acceptera. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-22 12:20 | |
![]() | Ja, jag ser det som att en del av - åtminstone mina - värderingar är orubbliga, grundvärderingar (människors absoluta lika värde mm), men utöver dem så har jag mängder av andra uppfattningar vilka jag sällan är alldeles tvärsäker på, utan har i åtanke att så tänker jag nu utifrån dom kunskaper jag har just nu osv.... | |