Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 655556 | 2009-08-27 16:31 | |
![]() | Jag är även nyfiken på hur folk ställer sig till mitt förslag ovan. Både de som romantiserar förorter samt de som vill sätta in nationella insatsstyrkan mot buset är välkomna med synpunkter! | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-27 16:36 | |
![]() | vi kan väl inte ha 300 fritidsgårdar i varje betongförort heller. | |
| 655556 | 2009-08-27 17:04 | |
![]() | Räcker med en, behövs ju ett antal personer till att bygga. Eller du tror att det bor 10 000-tals brottsliga ungdomar i alla betongförorter? | |
| 655556 | 2009-08-27 17:04 | |
![]() | tillägg: det räcker kanske inte med en, fler kan behövas. Gärna en i anslutning till varje (större) skola. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-27 17:13 | |
![]() | bra förslag 655556. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-27 17:37 | |
![]() | hehe ja ok det kanske inte va så speciellt seriöst av mig att skriva så. Jag bor själv i en miljonprogramsförort och har en viss inblick i den undre världen och dess aktiviteter här, men det är en mycket stor utmaning att ge sig på att försöka förklara VARFÖR det inte skulle fungera. Men det skulle inte göra det. Ett exempel är att ganska ofta används någon som antingen står i någon sorts skuld eller är utsatt för hot för att begå ett brott. Fel person åker fast, den kriminella verksamheten fortsätter med nya övertalbara personer. Övergrepp i rättssak är nog det vanligaste brottet här. Vad som än händer, den som på minsta vis kan beskyllas som golare är körd. Gängen är inte direkt stora.. Det råder ingen rivalitet mellan olika gäng. I vissa lägen håller man varandra om ryggen, i andra lägen gör man inte det. Om några åker fast och tvingas bygga en fritidsgård finns det alltid en annan grupp som inte har åkt fast och går och snor verktygen eller nåt. Inte ens då skulle det anses som bråk mellan gängen, eftersom det är "fucking staten" som får ta den smällen. Gemensamt för alla kriminella härute är en skrämmande uppgivenhet som inte botas med nåt byggprojekt. Dessutom så fanns det fritidsgårdar tidigare. Där jag bor gjorde kommunen rätt, enligt mig, när de istället satsade på skolan. Kidsen ville helt plötsligt inte bli som sina storebröder när de insåg vilka chanser de har i livet. Bota uppgivenheten preventivt. | |
| 655556 | 2009-08-27 17:47 | |
![]() | Jag vet inte om jag är naiv, det kanske jag är. Dock är jag betydligt mindre naiv än dagens "liberaler" vid makten (som lika gärna kunde varit sossar) som tror man botar sjukdomar genom at angripa symptomen. Vad som behövs är att ingjuta lite jävla vett, självrespekt och ryggrad i bråkstakarna. Ok, det finns potentiella eller faktiska brottslingar som inte står med i något polisregister, fine. Men man kan iaf försöka. Man får ju ha övervakningkameror etc. på byggarbetsplatsen. Det finns liksom ingen frammåtanda. Hela jävla samhället andas en så kallad "progressiv" inställning i dessa dagar men makteliten är inte progressiv utan står och trampar i ett byråkratiskt nej-sägarträsk. Att en ärkekonservativ "fascist" (jag) är mer intressead av "progression" än dagens liberala etablissimang säger en hel del. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-27 17:47 | |
![]() | bowie- rekryteringsgrundlaget till gängen skulle kanske sjunka över tid om de unga tyckte att de hade något vettigt att göra? kan man få de unga att tro på att de kan bli något genom skolan är det ju supernice. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-27 17:50 | |
![]() | 655556 - "Vad som behövs är att ingjuta lite jävla vett, självrespekt och ryggrad i bråkstakarna." eller vad sägs om en reell tro på ett bra liv? | |
| 655556 | 2009-08-27 17:50 | |
![]() | Om jag var envåldshärskare skulle detta bli statsidelogin: en.wikipedia.org/wik...er _process | |
| 655556 | 2009-08-27 17:51 | |
![]() | Jag anser att de tre sakerna, måhända inte i jättelik utsträckning, är förutsättningar för en genuin tro på "ett bra liv". | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-27 17:59 | |
![]() | 655556 Var inte fritidsgården ett försök att angripa symptomen? Nämnda uppgivenhet är inte någon som helst ursäkt för kriminellt beteende, men om en brottsling inte tar sitt eget straff på allvar utan snarare ser det som "shit jag kom undan med ett jävla husbygge" lär det ju inte ge någon större effekt på just den personen. Dock är det väl bra att fritidsgården byggs så andra kan njuta av den och kanske en eller några av faktorerna till uppgivenheten försvinner. Tänk inte gäng som i usa. Visst kan man väl kalla det att rekrytera, men det är snarare grupptryck än lojalitet mot nån hierarki. Visst är det väl nån som är mer dominant men ingen kallar någon annan för ledare eller boss. | |
| 655556 | 2009-08-27 18:07 | |
![]() | Jag tycker inte det, men det beror såklart på vilket referenssystem man har för samhällssjukdomar. Om vi fortsätter på en inslagna flummvägen kommer vi i bästa fall lyckas göra något åt de som köper skolans propaganda om att "man minsann måste skärpa sig". Man skrapar på ytan och låter egentligen inte eleverna/ungdomarna själva aktivera sig, utan man sitter och PRATAR med dem. Ungdomarna aktiverar istället sig själva, och ofta med destruktiva handlingar. Att istället ge kidsen en rejäl spark i ändan med destination rätt riktning gör att man tvingar dem att på egen skapa något, inte en gravplats åt Reinfeldt (läs: Pyramid), inte ett monument över Sahlins förträfflighet utan något de själva kan använda. På så vis har man skapat förutsättningar för att ungdomarna ska reflektera över sin egen situation och betydelsen av: mål, utförande, fullföljning istället för att göra en sådan reflektion åt dem i "samtal", det funkar nämligen inte. Om du menar att det finns mer grundläggande problem än så har du rätt. Vi kan in och börja fiffla med den mänskliga naturen, vi kan lobotomera folk, vi kan hjärntvätta dem osv. men det är en sista utväg. | |
| 655556 | 2009-08-27 18:07 | |
![]() | istället för att man** gör ....osv. | |
| apbur | 2009-08-27 18:08 | |
![]() | Jag känner igen mig i den här uppgivenheten. Det är ungefär samma jag känner när jag tänker på problemet. Min mor körde fullkomligt slut på sig själv efter många år som lärare i förortsskola. Hon jobbade med låg och mellanstadiebarn. Jag har själv jobbat på flera förskolor i liknande områden och bara konstaterat att jag måste ta mig därifrån fortast möjligt. Det är inte barn vi talar om, det är monster som tar knäcken på vem som helst. Det är barn som inte lär sig empati och blir psykopater i 10-årsåldern. Jag är inte riktigt förberedd för att ge mig in i att försöka förklara vad exakt det beror på. Det jag vill säga är bara att det som vi ser som vanliga pedagogiska åtgärder som fungerar på vanliga människor inte fungerar här. Jag skulle hur som helst inte ens orka försöka. Jag säger inte att alla barn är hopplösa men det finns en alldeles för stor del i dessa områden. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-27 18:26 | |
![]() | Jag håller med dig apbur. Både om bilden att folk flyr såna här ställen och såna här barn/ungdomar och att det finns en alldeles för stor del av dessa i dessa områden. Detta är ett integrationsproblem som Sverige själva har skapat genom att koncentrera fattiga invandrare och socialfall till dessa områden. Dels genom politik, dels genom svenska folkets egna behandling av dessa samhällsgrupper. Där har vi grundläggande problem som behöver åtgärdas. Dock ska man inte ursäkta kriminellt beteende. Alla som åker fast ska sona sitt brott, samhällstjänst är ett bra initiativ för de som ännu inte blivit alltför uppgivna. Att slösa pengar på människor som uppenbarligen inte har den egna viljan och motivationen att ändra sig är ju bara onödigt. | |
| Maskulinist | 2009-08-27 18:33 | |
![]() | Apbur...Sen när är empati något man "lär sig" och psykopat något man "blir"? Du har tydligen en del att lära om den mänskliga hjärnan. | |
| Miss_jk | 2009-08-27 18:37 | |
![]() | Men man kan inte skylla allt på hur Sverige har agerat. Vi har tagit emot dessa flyktingar och välkomnat dem till vårat land, till skillnad från t.ex. Finland, som har en väldigt sträng invandrarpolitik. Alltför många i dessa invandrartäta områden vill faktiskt inte beblanda sig med andra än "sitt eget folk". Se bara på hedersmorden som begås mot svenska killar som har ihop det med en, kanske iraniers, dotter. De talar hemspråket både hemma och i skolan, vilket gör att de inte lär sig ordentlig svenska, vilket i sin tur gör att de får svårt i skolan, vilket i sin tur igen gör att de får svårt att få ett jobb. Ge och ta. Många ger säkert, men lika många tar bara. Tyvärr. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-27 18:44 | |
![]() | man kan inte säga att "visst gjorde vi ett dåligt jobb... men kolla på finland, dom gjorde inget alls". Det förändrar inte vad vi har gjort. som man sår får man skörda, invandringen har fört mycket gott med sig som inte finland fick del av då? men vi skördar också våra egna problem nu. och hedersmord begås oftast inom familjen, allså det är dottern som dör. inte nån svensk kille. det är vanligt mord. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-27 18:47 | |
![]() | eller snarare ovanligt mord. | |