Spelrum
Giraffen36
Krokodilen4
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 419

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-11 16:11
Antal inlägg: 1005

Okej! Jag menar alltså köpa för att sälja vidare direkt, inte bara kläder utan prylar också. Tyvärr är ju inte alla loppisar så billiga eller har så intressant utbud att det lönar sig. Har man bil eller nån som kan köra kan man åka runt en sväng och kolla efter lite mer bortglömda loppisar och antik. Fast då ska man ha en liten budget för att det ska löna sig :)

SpelamEr2009-10-11 16:15
Antal inlägg: 55

Humblebug en eloge till dig för din inställning.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-11 16:29
Antal inlägg: 7605

Bra gjort, Humblebug. Samma inställning har mina invandrade vänner, för att inte tala om thailändska gästarbetare som plockar bär 13-14 tim/dag 6 dagar i veckan.
Man gör nog inte karriär med inställningen att man ska göra så lite som möjligt för så hög lön som möjligt.
Bildar man ett eget företag gäller nog oftast thailändska arbetstider också.

Dallonpaj2009-10-11 16:40
Antal inlägg: 92

1stclassriot. Om du tagit lån du vet att du inte har råd att betala tillbaka, då får du väl leva med konsekvenserna. Kanske du lär dig något.

micro1132009-10-11 17:34
Antal inlägg: 17542

Dallonpaj
Hon gör väl det, lever med konsekvensen -- så tillförde det där något?

myra64 - Ej medlem längre2009-10-11 18:25
Antal inlägg: 578

Det är Ok Run marie, mitt inlägg kanske var lite luddigt ser jag nu när jag läser det. Blir lätt det när jag blir upprörd! :)

Jag brukar säga att det finns jobb OM man vill jobba, med vad som helst!!! Man ska inte förlita sig på AF utan gå runt till småbutikerna, kvarterkrogarna osv osv speciellt nu till jul, och erbjuda sig att arbeta!! Utnyttja alla släktingar, bekanta, vänner och vännernas vänner tills man får nys om något, det allra minsta jobb. Bara man får in en fot så brukar det lösa sig.. Om inte annat så höjer det självförtroendet en del..

Själv har jag 150-160% arbete och försörjer hela min familj plus att vi har sommarstuga som slukar enorma summor varje månad, så jag är inte rätt person att komma med spartips :) ..
Jag lever upp alla mina pengar, utom husbufferten, varje månad och det är ju inga småsummor direkt. Vi äter lagad mat ganska sällan då jag jobbar kväll ofta och ingen av ungarna är matbegåvade :(

leker2009-10-11 18:34
Antal inlägg: 733

en snabb fråga bara om jag får?

Var går gränsen för låginkomsttagare och höginkomsttagare?

Lionnea2009-10-11 18:35
Antal inlägg: 40

Spartips från min studietid: Köpa färsk lax när den är som billigast (typ39kr/kg) å sen kan man käka sig mätt i två veckor framöver, koka soppa på renset osv. Hur billigt och gott som helst. Finns några bra kokböcker för de med sämre ekonomi också.

KnivesOut2009-10-11 19:06
Antal inlägg: 33

arbetslöshet är ett tecken på lathet. har man inte ett jobb har man ju 8 timmar per dag att självstudera på istället, eller hur? så vad gör alla arbetslösa hela dagarna? tips till alla arbetslösa som kan något om datorer: tanka ner alla CBS nuggets från PirateBay och lär dig allihop. om ett år har du kunskap för en MCSE och om du inte får ett jobb då så äter jag upp min hatt.

det här liknar diskussionen om att det är svårt att få tjejer. om man inte har en tvättbräda så ska man tamejsjutton inte komma och klaga. inget är gratis i livet, om man vill ha nåt så kan man inte bara sitta och vänta på att läget ska komma.

jag var själv arbetslös ett tag. misslyckades på universitet för att jag inte studerade tillräckligt, var för lat. fick det sämsta jobbet nånsin i min hemstad istället. levde hos mina föräldrar. hjälpte till hemma, städade, skjutsade och lagade mat, då fick jag hyran, bensinen och maten av föräldrarna. fick 10 000 i månaden och hade allt kvar i slutet. förstår inte hur ni kan misslyckas så fatalt.

så här fick jag en karriär: www.jobs.ie/Jobs.asp...ds =swedish

KnivesOut2009-10-11 19:20
Antal inlägg: 33

och om man är arbetslös, varför slösa sina pengar i dyra Sverige? de räcker mycket längre i andra delar av Europa. RyanAir flyger billigt överallt från Gbg/Stockholm.

språk är ett annat område som lämpar sig för självstudier, till viss mån. och det finns hur många ledarskapskurser som helst på PirateBay.

finns hur mycket som helst man kan göra även om man tror sig inte ha några möjligheter. men det går inte alltid utan hårt arbete. ingen vill anstälal en sopa. öka din kompetens! och klipp dig!

Dallonpaj2009-10-11 19:21

Om man inte kan alla språk som krävs idin länk, ska man då läsa in dem först menar du, Knivesout?

Dallonpaj2009-10-11 19:26

micro, jag ber om ursäkt om tillägg intetillförde något.

pion ekrot2009-10-11 19:54
Antal inlägg: 3340

1stclassriot, har du provat att prata med olika banker? Är lägenheten maxbelånad? Du kanske kan baka in resten av dina avbetalningar i bolånet? Prata med dem som jobbar på banken, och berätta öppet och ärligt om din situation - se efter vad det verkligen finns för lösningar och möjligheter!

1stclassriot2009-10-11 20:33
Antal inlägg: 522

nej lån har jag inte tagit utan handlat på s.k "konto" där man betalar av varje månad. jo jag hade koll på månadskostnaderna sen handlade jag på H&M en månad sen hade helt plötsligt månadskostnaden höjts till 575.

jo jag vet att det jag gjort var dumt, ångrar det bittert. man tänker ju inte, man vill ju ha kläder som alla andra och tänker att man kan betala av lite varje månad och kunna handla ändå. det blev som ett substitut, jag vill kunna ha fina kläder och sånt vill inte se mig själv som en fattig jävel med slitna kläder liksom...

1stclassriot2009-10-11 20:39

knivesout - bara för att man är arbetslös är man fan inte lat! de jobb jag har haft har jag jobbat arslet av mig men blivit utnyttjad och fått sparken. på det senaste mer långvariga jobbet jag hade fick jag sparken för att chefen (och mina kollegor tror jag också) inte gillade mig! jag var den som de gick och frågade hela tiden för att jag hade mest barkunskaper och jag var supernoga med mina arbetsuppgifter men tamejfan fick jag sparken ändå, för att jag såg sur ut!!

jag har råkat ut för en jävla orättvisa i mitt arbetsliv och jag har hållit humöret uppe länge nu men jag orkar snart inte mer...

pion ekrot - jag har inget lån på min lägenhet, mina föräldrar betalade den cash (kostade ynka 20 000, småstad) för att jag skulle kunna flytta in och få en billigare hyra än vad jag hade innan.
jag är trött på att be mina föräldrar om pengar hela tiden, jag får redan 1000 kr varje månad av dom i bidrag. jag ska försöka gå till olika banker men jag har ingen borgensman, vill inte berätta för mina föräldrar att jag har 14 000 i klädskulder, min morsa skulle bli fly förbannad.. de har redan ställt upp så mycket på mig och hjälpt mig så jag vill inte be dom om hjälp längre...

och jag vill inte be någon kompis om att ta den bördan, även om jag vet att jag skulle sköta mina avbetalningar.

1stclassriot2009-10-11 20:42

önskar att de jag söker jobb hos kunde vara lika trevliga och förstående som min barchef. han är den enda som sett min förmåga och behållit mig i två år, men tyvärr har han inget jobb åt mig i veckorna...

JonasP742009-10-11 21:04
Antal inlägg: 2

Fundera på vilka saker du måste ha som kostar pengar och sen vad du ger.
Tolkar tidigare inlägg (har INTE läst hela tråden, orkade inte) som att du bor i linköping. Måste du det? Boendekostnaden kan variera med med ganska mycket. Själv bor jag i en bostadsrätt, 1:a 30 m2... en kompis till mig har en likadan som hon gav 12000 för (jag fick min för 0:-, men har renoverat en hel del, dels pga av slitage, dels pga fuktskada i badrum). Måndasavgiften är 1247:-. Ca 2 minuter till station och mattaffärer.
Ingen lattjo by att bo i... men lägg till knappt 1000 spänn för ett månadskort på länstrafiken i HELA skåne... så kommer du till malmö på lite mer än en timme och hbg på 40 minuter, krstd lika långt.
Har inte mycket mer än du (ca 8000:-), och då kan jag hålla mig med bil med lån (ca 8000:-/mån), mat, spela lite golf på sommarhalvåret, och ändå spara lite... skippa bilen så skulle du klara dig ganska fint här. Går att pendla till danmark och jobba om man vill det.

JonasP742009-10-11 21:05
Antal inlägg: 2

Sorry... builen kostar 800:- i månaden, inte 8000:- :)

run-marie2009-10-11 21:28
Antal inlägg: 1806

1stclass, förmodar att du redan har hamnat hos kronofogden p g a dina kontokortskulder. Då kommer du aldrig att få ett lån hos en bank, möjligen hos bluestep eller nån annan sån där "vidsidanombank" som inte bryr sig om betalningsanmärkningar. Någon säkerhet vill även de ha för sina lån. Skulle personligen aldrig gå i borgen för någon annan än mina barn, men förstår att du inte vill fråga dina föräldrar och jag förstår också att din mamma skulle bli "fly förbannad" om hon fick reda på att du har köpt kläder för 14 000,- spänn.

Ärligt, hur kan man vara så dum? Man handlar inte kläder när man inte har pengar. Du har ju verkligen otroligt snälla föräldrar som verkligen försökt hjälpa dig, köpt lägenhet, bidrar med 1 000,- kr/mån och du går och köper kläder för att inte se "fattig" ut.

Du måste nog bli lite mognare och anstränga dig ännu mer för att skaffa jobb och betala av dina skulder annars ser jag inte någon vidare ljus framtid.

OK, hårda ord, jag vet, men det är rena rama sanningen. Har sett många förstöra åratal av sitt liv genom att göra samma fel som du. Om du handlat för 14 000,- så tar det inte lång tid förrän skulden är uppe i det dubbla med de räntor och kostnader som tillkommer.

remvanrijn2009-10-11 22:32
Antal inlägg: 16500

Micro:
jag skrev : tills det blir fråga om medicinsk vård.. alltså, där proff vårdgivning är nödvändigt. Innan dess finns där en lång skala av saker man kan behöva hjälp med . I kort menar jag att under hela livet finns det tillfälle att man kan behöva hjälp av släkten men lika säkert många tillfälle där du kan ge tillbaka ( i pengar eller annan form)

Ang ditt exempel om att vårda nån hemma tills döden, det finns ju alltid 2 sidor: å ena sidan kan det vara tryggt, ombonad och naturligt att dö hemma, å andra sidan finns ju inte den medicinska expertis till hands( =otrygghet) och det få ju inte bli en orimlig uppgift för -outbildade?- anhöriga.
Den avvägningen kan bara ni som är inblandade göra.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?