Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 116

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2009-11-06 14:11
Antal inlägg: 9699

vulcan, jag tycker faktiskt det blir svårare att trycka på mannens skyldigheter så länge vi har en fri abortlagstiftning.

Den fria abortlagstiftningen resulterar i att kvinnan ser ut att ha ett val.
Hade vi inte haft det hade man enkelt kunna säga att han har bidragit till kvinnans graviditet och hon har nu ingen möjlighet att ställa allt tillrätta.
Det blir således inte mer än rätt att de ska dela lika på "bördan".

Nu kan man dock se det som att kvinnan har ett val att faktiskt ställa saker tillrätta.
Vet hon att mannen inte vill vara delaktig i ett barn men är beroende av att han ställer upp ekonomiskt kan hon välja att göra en gratis abort och skaffa barn med någon som vill istället.

Jag tycker det är lite skrämmande hur mycket ansvar man tagit ifrån kvinnan genom att bara fokusera på mannens skyldigheter och kvinnans rättigheter.
Visst, sen fokuserar man på barnets rättigheter men det gäller bara efter en viss vecka. Det går att tumma på en del också bara man har tillräckligt goda skäl som kvinna.

Kan man inte se några om helst svårigheter i detta har man nog valt att blunda.

Stubin2009-11-06 14:14
Antal inlägg: 337

Som jag har fattat det så är det ju en del män som drar när dom får veta att flickvännen blivit gravid, där gör ju han ett val att inte vara förälder även om det kanske inte är så ansvarstagande att göra så. Tjejer gör abort när dom inte kan ta det ansvaret....

Däremot så väljer båda två att ev bli föräldrar när man har oskyddat sex, för hur ofta är/blir det hål i kondomen om man vet hur man ska sätta på den och hur man ska förvara den? Hur ofta blir det barn när man äter p-piller och tar dom när man ska?

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-06 18:46
Antal inlägg: 1005

Men en gratis abort...Vad kostar en abort skattebetalarna egentligen? Vad skulle det kosta skattebetalarna att en man avsade sig det ekonomiska ansvaret för ett barn?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-06 18:57
Antal inlägg: 2521

Börjar visserligen känna mig lite tjatig, men vad skulle det kosta - i jämförelse - om killarna/männen tog och använde sig av kondomer?

Mindre sorger, mindre kostnader för samhället och för enskilda, mindre elände, färre olyckliga individer mm....

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-06 19:10
Antal inlägg: 1005

Mannen kan ju använda sig av fri abort så länge han och kvinnan är överens så visst kan han utnyttja rätten till fri abort.
Många män som inte använder skydd räknar nog med att kvinnan kan göra abort, dvs man tror sig ha den rättigheten och i många fall blir det ju så. Mannen behöver inte betala för sin kvinnas abort.

Problemet är väl att han inte har något att säga till om ifall kvinnan tycker annorlunda.
Kvinnan har inte heller något att säga till om den sista tiden utan aborter prövas, man får inte bestämma över den egna kroppen i graviditetens allra sista skede.

Mer rättvist vore om alla aborter prövades, hårt. Frågan är om det är ett alternativ. Även om det kan verka rättvist att fäder skulle få avsäga sig ansvaret tror jag det i längden skulle leda till allt annat än jämlikhet.

slånbär2009-11-06 20:23
Antal inlägg: 5539

Klart att fäder får avsäga sig ansvaret -ingen kan ju tvingas till att bli förälder(bortsett från betalningsansvaret) men dom får fan för det från omgivningen. Miss yoco-Det skulle ju kosta detsamma om tjejerna antingen såg till att skydda sig eller krävde att killen gjorde det eller i annat fall avstog.Det är ju precis samma sak även om det i sanningens namn är lättare för en kille att bli lurad om han tror på tjejens ord bara. Sen ska vi ju inte blunda för sanningen att fulla kåta tjejer är precis lika oansvariga som fulla kåta killar eller hur? Blir det barn av ett sånt möte speciellt om det är ett engångsligg då är det ju det bästa ändå att avsluta det hela för varför i hela friden skulle man vilja ha barn med en fullständig främling som man kanske inte ens har ett klart minne av? Det finns ju dagen efter piller nuförtiden och vad jag förstår så används det ganska frekvent numer.

principatia - Ej medlem längre2009-11-06 21:16
Antal inlägg: 90

Min första reaktion är, naturligtvis, att detta barn var alstrad i berusad tillstånd. Ojoj, ingen bra start för det lilla livet. Där strök en massa hjärnceller!

Min andra reaktion är att alla måste ta hand om sina barn, med vem man än har fått dem. Alla barn är värdefulla.

Stackars fru, skrev någon, men, handen på hjärtat. Om förhållandet hade varit ömsesidigt varm, så hade väl mannen inte behövt denna sidosteg.

Alternativt är det så att kvinnan levde i ett livslögn, att hon trodde och satsade på deras förhållande, men att mannen är ett osäkert barn som hela tiden behöver bekräfta sig med nya kvinnor. I det fallet vinner hustrun på kuppen. Hon får sina ögon öppnade för verkligheten. Hon hittar säkert en ny och bättre man, som är mogen nog att leva i ett parförhållande.

apbur2009-11-06 21:26
Antal inlägg: 9699

Bättre folk går tillbaka till apstadiet där man aldrig ifrågasätter en graviditet.
Blir så krångligt när vi är apor i vissa avseenden men inte andra.

Surmulen - Ej medlem längre2009-11-06 21:32
Antal inlägg: 54

principatia: Ser du inte problemet med att skuldbelägga den bedragna för att den blivit bedragen? Skall en sådant tänkande appliceras här kan det likaväl appliceras i andra frågor, såsom våldtäkt, rån och misshandel.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-06 22:00

2009-11-06 21:32
Precis så.

principatia - Ej medlem längre2009-11-06 22:41
Antal inlägg: 90

Jag varken skuld- eller skambelägger någon, egentligen. Tror bara, att tröttnar ena parten på den andra, så märks det och kan knappast hålla passionen vid liv. Då är det dags att gå. Men, det är ju så individuellt. Alla förhållanden är inte lika och det finns inga patentråd.

Vi kan inte fastslå med absolut säkerhet, att en våldtagen människa alltid är helt oskyldig. Varje fall måste behandlas för sig.

Mora Xella - Ej medlem längre2009-11-06 22:56
Antal inlägg: 229

Stackars unge...

DennisPlz2009-11-06 23:07
Antal inlägg: 4031

Gör om, gör rätt, gör tjock.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-06 23:14

Men jiiises, nu förstår jag inte...
Våldtagen? Om det har fastslagits ( av rättsväsendet ) att det som har skett har varit en våldtäkt så är ju offret alltid oskyldigt, eller har jag missat något?

Rhotheta2009-11-06 23:16
Antal inlägg: 4992

"principatia 2009-11-06 21:16
Min första reaktion är, naturligtvis, att detta barn var alstrad i berusad tillstånd. Ojoj, ingen bra start för det lilla livet. Där strök en massa hjärnceller! "

Jag kan lugna dig med att varken ägget eller spermien har några hjärnceller som kan ta stryk. De får tyvärr inte ta del av drinkarna. De är fullt upptagna med att kuckilura i äggledaren och hinner inte med att dricka firmafestspetsat blod;)
Lyckas de bädda in sig i livmodern är allt frid och fröjd. Utom för pappan, då;)
Personligen var jag inte med och gjorde barnet och kan därför inte egentligen ha en aning om vad som är rätt eller fel i frågan.

"Vi kan inte fastslå med absolut säkerhet, att en våldtagen människa alltid är helt oskyldig. Varje fall måste behandlas för sig."

Jag gissar att du uttryckte dig slarvigt. Antar att du menade att man inte kan veta att det verkligen var våldtäkt, vilket är sant. Eller?

Som man har jag vant mig vid tanken på att jag kan råka illa ut i vissa lägen och att det enda sättet för mig att undvika det är att leva tråkigare än jag vill. Det är väl en sorts balans till att kvinnor å sin sida också riskerar att råka riktigt illa ut. Det finns inget sätt att hålla båda sidor skadelösa, så det bästa vi kan göra är att dela på riskerna. Vinnare är så klart svin av båda könen, men vad skall man göra? Byta planet? Antar att detta var rörigt, men det är risken DU tar när du är inne på ett forum;)

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-06 23:28

"Jag kan lugna dig med att varken ägget eller spermien har några hjärnceller som kan ta stryk. De får tyvärr inte ta del av drinkarna. De är fullt upptagna med att kuckilura i äggledaren och hinner inte med att dricka firmafestspetsat blod;)"

Hm....jag tror att du är felinformerad där, Rhotheta.
Mig veterligen så kan det redan räcka med det "lilla" (?) att någon av parterna vid befruktningstillfället är antingen alkohol- eller narkotikapåverkad, så kan fostret riskera att få skador.
Jag är så gott som 100 på det, men orkar inte börja bjäbba om det eftersom jag inte har all data i huvudet, och leta efter källhänvisningar tänker jag inte göra, utan jag nöjer mig med att bara nämna min uppfattning om det....

Rhotheta2009-11-06 23:40
Antal inlägg: 4992

Det som kan hända är att det blir spontan abort. Ägg och spermie är inte blodförsedda före implantation i livmodern. Det vet du nog om du tänker efter.

Det är nog något sådant här du tänker på?

"Men redan två veckor efter befruktningen, när ägget fäster vid livmoderväggen, blir embryot exponerat för alkohol om mamman dricker. Från andra till tionde graviditetsveckan anläggs fostrets alla organ, som hjärtat, ögonen, hjärnan och nervsystemet.

Forskarna bakom den aktuella studien påpekar att många kvinnor är redan inne i den fasen av graviditeten när de inser att de bär på ett foster. Ofta dröjer det sedan ytterligare några veckor innan kvinnan kommer till mödravården och får den slutliga bekräftelsen på att hon är med barn.

Därför bör kvinnor som planerar att bli gravida, eller misstänker att de kan vara det, inte dricka alls, anser forskarna."

henrik_l2009-11-06 23:42
Antal inlägg: 918

Angående syn på tjejer och killar osv osv så har jag exakt samma syn på folk oavsett kön. Och ang oskyddat sex. Aldrig i livet! Jag vill inte ha barn och då skulle jag aldrig ha det heller. Och man är varken otrogen eller rör någon som är upptagen. Dom som gör det är bara smuts i mina ögon. Men det finns folk till allt. Så enkelt är det bara. Man kan diskutera allt hit och dit men så är det ändå en massa som gör dumheter så det är inte ens värt att nämna det. Tycker jag.

Surmulen - Ej medlem längre2009-11-06 23:42
Antal inlägg: 54

principatia: "Stackars fru, skrev någon, men, handen på hjärtat. Om förhållandet hade varit ömsesidigt varm, så hade väl mannen inte behövt denna sidosteg." Jo, du skuldbelägger.

"Vi kan inte fastslå med absolut säkerhet, att en våldtagen människa alltid är helt oskyldig. Varje fall måste behandlas för sig." Återigen, samma sak, på en nivå som är så helt uppåt väggarna att det inte är klokt. Det är aldrig ett offers fel att denne blev våldtagen. Vansinnigt korkad sak att klämma ur sig.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-06 23:43
Antal inlägg: 634

Jag hade en tjej som alltid ville göra barn på fyllan...

Jag undrar var hon befinner sig nu.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?