Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 492 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 23:54 | |
![]() | OK, apbur! Det lät i början som att exakt alla med aspergers skulle vara dåliga potentiella föräldrar enligt dig, men nu hör jag att du inte menade på det viset! Håller som sagt med dig på sätt och vis. | |
| Efexor | 2010-01-27 23:59 | |
![]() | APBUR no statistics and no booze makes Efexor a sad girl jag uppfattade det som om du kategoriskt dömde ut alla aspies som föräldrar baserat på wikipedialänken du (det var väl du? fan, var det inte du så blir det konstigt nu. vi säger att det var du.) länkade till. uppenbarligen misstog jag mig. jag förstår inte riktigt sammanhanget med gruppboenden. det finns väl många normaler som har en boendesituation icke lämplig för avlande av skitungar.... | |
| Rhotheta | 2010-01-27 23:59 | |
![]() | Kort trådinhopp (skall nana) Tycker att TS har ganska OK bild i början. Har inte följt tråden. Dessa spektrumfenomen är så pass breda i sina manifestationer att det är väldigt vanskligt att dra slutsatser utifrån vilka man känner till med den ena eller andra diagnosen. Man kan vara allt ifrån helt handikappad till klart högpresterande. Sedan vill jag bara säg detsamma lite ospecifikt och god nat alla! ppppppppppppppppppppppp ;) | |
| Efexor | 2010-01-28 00:04 | |
![]() | JAG har alltid rätt och jag avser att för all framtid bygga alla mina åsikter enbart på empiriska undersökningar. fast...när jag tänker efter är det ju precis så jag fungerar. jag kan inte riktigt se the big picture liksom. fram till rätt nyligen trodde jag att alla i min generation talade flytande engelska med bra uttal och att de få undantagen blev politiker. detta baserat på engelskkunskaperna i min bekantskapskrets. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-28 00:05 | |
![]() | :D | |
| apbur | 2010-01-28 00:11 | |
![]() | Efexor, det var jag som länkade till Wiki, ja. I början sa jag att jag folk med svår ADHD och asperger möter svårigheter när det kommer till familjebildning vilket resulterar i att inte lika många bildar familj om man jämför med "normalbefolkningen". Detta ville inte folk ta till sig utan började kontra med saker som "aspergare kan visst bilda familj". Jag länkade för att förtydliga vad jag baserade mitt antagande på. Dvs, personer med asperger har vissa svårigheter, har man inte de svårigheterna har man således inte asperger. Alltså, dessa svårigheter försvårar i sin tur när det kommer till familj och relationer. Slutsats: Aspergare, jämfört med normalbefolkningen, får det lite mer problematiskt att bilda familj. Om de nu ens är intresserade, vilket också är ett typisk drag för en aspergare. Ointresset alltså. | |
| apbur | 2010-01-28 00:13 | |
![]() | Det finns en anledning till varför jag inte jobbar som lärare, pedagogik är inte min starka sida. Urk. | |
| cherry79 | 2010-01-28 01:24 | |
![]() | Nu har jag läst igenom allt skrivet i denna tråd...intressant, mycket intressant. Många tankar, åsikter å även en del fakta i en salig blandning. De flesta som har fel gällande ADHD/ADD är de som verkligen vill förstärka vad de menar. Intressant!!! | |
| Satyra | 2010-01-28 01:35 | |
![]() | cherry79 - Jag tycker det hade varit intressant om du skrev med hur "rätt" ska vara också. ;-) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-28 02:01 | |
![]() | Jag känner många med ADHD-drag (med eller utan diagnos) och jag säger bara prisa gudarna för dem! Ni pratar här lite till mans som om det vore ett lyte men som jag ser det är det bara en personlighetstyp möjlig att ställa diagnos på. En ofta charmerande personlighetstyp dessutom. | |
| Miran5 | 2010-01-28 02:38 | |
![]() | mm håller med dig sylvia | |
| Efexor | 2010-01-28 10:23 | |
![]() | APBUR "personer med asperger har vissa svårigheter, har man inte de svårigheterna har man således inte asperger." Men man behöver inte uppvisa alla symptom för att klassas som asperger. Att alla aspies saknar empati, inte förstår ironi eller humor eller är ointresserade av mänsklig kontakt är det första folk tänker när de hör ordet asperger. Det stämmer i vissa fall, men i andra inte, om man har inte mindre asperger för det. Jag måste säga att jag blir provocerad av att du verkligen vill betrakta oss som en homogen grupp där alla fungerar likadant. Så är det inte. Jag uppfattar det som om du förringar diagnosen hos folk som inte passar in precis på den beskrivning som ges på wikisidan, eller kanske tom menar att de är feldiagnostiserade. Jag hoppas innerligt att jag har fel i detta. | |
| Efexor | 2010-01-28 10:24 | |
![]() | SYLVIA - trevligt att du uppskattar dessa människor, men det är inte så roligt att ha det alla ggr =0/ | |
| Satyra | 2010-01-28 11:09 | |
![]() | Sylvia - "Lyte"sbiten består ju inte i personlighetstypen utan i att personen ofta får det jobbigt i sin vardag. Skolgången t.ex - får du inte den hjälp du behöver under skolgången så visar det sig i betygen, som du sen ska använda i sökandet av arbete och då kanske en charmerande personlighetstyp inte räcker. ;-) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-28 11:21 | |
![]() | Det vore inte första gången någon fått fel diagnos om det råkar vara så. Fråga den som har fått fel diagnos hur mycket hjälp det har varit för den. Självfallet är det positivt att många kan få rätt hjälp. Däremot är det väl bra om man behöver ett fåtal tydliga eller flertalet mindre tydliga symtom för att klassas som avvikande vad det än gäller. Det är inte positivt att att man smalnar av det normala utan fler personlighetstyper bör enligt mig rymmas inom vad som är normalt. | |
| Satyra | 2010-01-28 11:30 | |
![]() | Larvbrud - Enligt min erfarenhet så är det svårt att ens få komma på utredning, än mindre få en diagnos. Det är inget som godtyckligt kastas fram hur som helst, vilket många tycks tro. Och ur den vinkeln är det rent sorgligt att människor ska gå igenom en hel skolgång utan att ha fått den hjälp de behöver (eftersom varken föräldrar eller skolpersonal haft förmåga att agera...), med dåliga betyg och usel självkänsla som följd. Det i sin tur påverkar så mycket annat på negativt vis. Tror att det är mycket större risk/fara för att man inte ska få en diagnos alls - och därmed inte rätt hjälp/stöd - än att folk skulle få fel diagnos ställd hur som haver. | |
| apbur | 2010-01-28 11:41 | |
![]() | Efexor, min tes lyder fortfarande "aspergare har inte barn och familj i lika hög utsträckning som normalbefolkningen". Det är det här jag har utgått ifrån hela tiden. Jag har inte dragit alla aspergare över en kam, det råkar bara vara så att diagnosen i sig kräver någon form av svårighet och det gör att man kan dra den slutsatsen jag har dragit. Förresten gör SylviaPlath en generalisering också. En ganska grov sådan. Det är inte generaliseringen i sig som provocerar, det är det negativa ni tolkar in i det jag säger. Löjligt. Uppfyller man inte kriterierna för diagnosen asperger ska man heller inte få diagnosen asperger. Det här är ett dilemma eftersom det krävs någon form av diagnos för att få hjälp av samhället om man nu behöver det. Att lida av ett av alla problem som utmärker en aspergare ska inte ligga till grund för en diagnos. Då ska man få individuell hjälp med just sin problematik. Att börja likställa personer med ADHD/ADD, asperger och högfungerande autism, som du sa i början att man börjar göra, är enligt mig en farlig utveckling. Om inte annat vittnar det om att man är för generös i sina bedömningar och att kriterierna är för vida. Kan helt skilda diagnoser mixas ihop har man misslyckats med att definiera dem. Det börjar likna horoskop, något som passar in på alla, bara man söker efter svar. | |
| apbur | 2010-01-28 11:42 | |
![]() | Larvbrud, din närvaro gör mig glad :) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-28 11:43 | |
![]() | Satyra: Det kan nog göra ganska stor skada för den som får fel diagnos. Att enbart bli stämplad och få hjälp man inte kan tillgodogöra sig måste kännas ganska ruggigt. Mina erfarenheter kring andra tillstånd är att det är ganska vanligt att man blir tillfrågad om man tror att man har lite olika diagnoser. Jag känner många som har fått diagnoser snabbt, även rätt tunga psykiska sådana. Just ADHD och aspergers har inte jag så mycket erfarenhet kring. Det har nämnts att vi lever i ett informationssamhälle. En del kanske skulle säga att vi lever i ett diagnossamhälle. | |
| Satyra | 2010-01-28 11:57 | |
![]() | Larvbrud - självklart är det till skada att/om man får fel diagnos, vad jag menade var att jag tror - utifrån egen erfarenhet/inblick - att det är större risk att man inte får någon hjälp alls, dvs. inte ens kommer på utredning, än att man snabbt som ögat får en felaktig diagnos. | |