Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 586 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2010-02-08 16:00 | |
![]() | Satyra: "Planeterna är i rörelse ständigt, vissa ändrar sig väldigt sakta, andra fortare, så ett horoskop ställer man utifrån inte BARA soltecknet utan även övriga 9 närmaste planeters positioner/rotationer och aspekterna dem emellan, mm. Därför blir inte två personer inom samma tecken ens exakt likadana, om de inte föds EXAKT samma tidpunkt på samma plats dessutom." Ok - och med detta sagt, kan det då finnas ett större personlighetsöverlapp mellan två personer med två olika stjärntecken än vad det finns mellan två personer inom samma stjärntecken? Och om två personer föds samtidigt på exakt samma plats, blir deras personligheter då lika? Hur är det med deras genetiska arv och uppväxtmiljö (som vuk påpekade), spelar inte den roll? "Soltecknet ger en grov personlighetsbild och ja - det spelar ingen roll om man föds första eller sista minuten i ett tecken, man får egenskaperna efter det tecknet i lika hög grad som övriga inom tecknet oavsett. Och det då beroende på hur planeterna har rört sig och hur de då genom det påverkar oss. De rör sig inte slumpmässigt, därför kan man veta exakt när ett tecken övergår till ett annat och hur den rörelsen alltså påverkar i sin tur." Menar du att man kan veta på minuten när, när tecknen går över till ett annat? Till och medpå sekunden när, kanske? Hur kommer det sig förresten att man inte påverkas i mammas mage, som du ju antydde? Når stjärnornas och planeternas påverkan inte in dit? Och vad är det som deras påverkan verkar på, förresten? Hjärnan? | |
| Dyslekso | 2010-02-08 16:10 | |
![]() | Gick ju bra att hålla sig undan från att argumentera. Förutsägbar man är. ;p | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-08 16:44 | |
![]() | Apbur: Jag är lejon :) | |
| Satyra | 2010-02-08 18:25 | |
![]() | mrsH - Den enda svenska seriösa astrolog jag känner till är den astrolog jag själv var i kontakt med under mitten av 80-talet, nämligen Joakim Schramm. Har inte en aning om ifall han är verksam fortfarande dock. caughtbock - :-) låter som Jungfrudrag, ja. Men nu när jag ser en ännu mer tydlig bild på dig ser jag att du verkligen utseendemässigt har vågdrag i alla fall. Måhända har du accendenten i Vågens tecken, eller Mars - som båda har med vårt yttre att göra?!? ... Dyslekso - Hahah, tusenkronorsfrågan? ;-) GRUNDdragen från ens tecken finns med i mer eller mindre stark utsträckning, beroende på resten av horoskopet och ja, är någon ur t.ex vågen starkt påverkad av t.ex skorpionen i övrigt i placeringarna så kan ju den personen verka lite som en skorpion. Men det är ju fortfarande Vågens grunddrag personen har. När jag säger att två personer som föds exakt i samma tidpunkt på samma plats blir lika menar jag såklart ENBART ur astrologisk synvinkel!! ;-) "Menar du att man kan veta på minuten när, när tecknen går över till ett annat? Till och medpå sekunden när, kanske? Hur kommer det sig förresten att man inte påverkas i mammas mage, som du ju antydde? Når stjärnornas och planeternas påverkan inte in dit?" Ja man vet det så exakt, hur planeterna rör sig. Det där med påverkan som ofödd har jag inte antytt varken bu eller bä om, vad jag vet?!? :-O Vad jag skrev tidigare angående något sådant alls var att det inte har betydelse om du var planerad till ett datum men sen föds före eller efter det och då blir ett annat tecken än det planerade - du blir inte mindre just det tecken du föds till för den skull, så att säga. Allt i princip påverkas av himlakropparnas rörelser, så någon exakt del kan jag inte peka ut. Lika lite som du kan peka på var exakt en människas själ sitter. ;-) Själv skulle jag dock gissa på att vätskor har mycket med den påverkan att göra. Tittar man utanför människokroppen, på ebb och flod te.x, så uppkommer ju det genom just himlakroppsrörelser. ÄR dock ingen astrolog, även om jag varit extremt interesserad av ämnet som yngre, så jag har inte svar på allt. ;-) (Om nu ens en astrolog skulle ha svar på alla dina frågor? ... hehe) | |
| Dyslekso | 2010-02-08 19:09 | |
![]() | Satyra: "När jag säger att två personer som föds exakt i samma tidpunkt på samma plats blir lika menar jag såklart ENBART ur astrologisk synvinkel!! ;-)" Ok, men trumfar de astrologiska personlighetsdragen de genetiska och de uppväxtmässiga? Skulle du generellt säga att två slumpvis valda skorpioner är mer lika varandra personlighetsmässigt än två slumpmässigt valda syskon? Gäller tecknen bara för människor förresten, eller påverkar stjärnor och planeter exempelvis råttor i lika hög utsträckning? "Ja man vet det så exakt, hur planeterna rör sig." Menar du att man från en minut till en annan ser ett skifte av tecken? Det skulle jag vilja se en källa på, men känn dig inte tvingad. "Det där med påverkan som ofödd har jag inte antytt varken bu eller bä om, vad jag vet?!? :-O Vad jag skrev tidigare angående något sådant alls var att det inte har betydelse om du var planerad till ett datum men sen föds före eller efter det och då blir ett annat tecken än det planerade - du blir inte mindre just det tecken du föds till för den skull, så att säga." Men varför spelar födelsedatumet sån roll? Borde man inte inte påverkas i mammas mage? Skulle det inte lika gärna kunna vara så att man mest är det tecken som gällde vid den tidpunkt man som spermie och ägg gick ihop, alltså tecknet 9 månader innan man föds? Om du tror att stjärnor och planeter kan påverka oss så djupt, så tycker jag att du borde ha en liten intellektuell skyldighet mot dig själv, om inte annat, att förklara varför inte andra tecken under graviditeten skulle kunna spela en avgörande roll. "Tittar man utanför människokroppen, på ebb och flod te.x, så uppkommer ju det genom just himlakroppsrörelser." Jo, men det vet du ju att det har med gravitation att göra. Månens, närmare bestämt. Jupiters gravitationspåverkan på oss är lika stor som en tjock bok på en meters avstånd (enligt Skalman i någon Bamse jag läste som liten). "ÄR dock ingen astrolog, även om jag varit extremt interesserad av ämnet som yngre, så jag har inte svar på allt." Hm, ursäkta, men om du inte är astrolog kanske du inte ska berätta för folk hur de är baserat på deras stjärntecken? Inte meningen att låta hätsk, har inget emot dig personligen - går bara igång på pseudovetenskap. Sorry. | |
| Bitte - Administratör | 2010-02-08 19:16 | |
![]() | www.astro.nu/astroge...in tro.html Bitte | |
| apbur | 2010-02-08 19:26 | |
![]() | Skönt, nu fick vi svar Bitte. | |
| wildman | 2010-02-08 19:27 | |
![]() | Nej Satyra, jag är ingen kräfta.... Är det inte lättare att se vad jag är för en genom att studera lite inlägg i forumet i så fall? | |
| Dyslekso | 2010-02-08 19:42 | |
![]() | Tack Bitte, men det verkar lite flummigt det där. "Astrologi handlar egentligen inte så mycket om stjärnor och planeter utan om inre och yttre rymd, samspelet mellan ljus och mörker, behovet av att relatera och se sig själv spela teater i duot för att inse vart egot sitter och planerar nästa scen." | |
| TomasLeonard | 2010-02-08 20:06 | |
![]() | Astrologin bygger på planetbanor som vi vet är helt felaktiga idag(bland annat cirkulära banor) astrologin fortsätter dock att fungera precis lika bra som tidigare. :) | |
| TomasLeonard | 2010-02-08 20:10 | |
![]() | Den behöver endast åhörarens nyfikenhet och dumhet, då den bygger på tro och inbillningskraft. | |
| Satyra | 2010-02-08 20:19 | |
![]() | Dyslekso - ”Hm, ursäkta, men om du inte är astrolog kanske du inte ska berätta för folk hur de är baserat på deras stjärntecken?” Hahaha – vet inte om jag ska skratta eller bli småsur över ditt sätt att ifrågasätta på (inte tidigare, men i det sista inlägget), men jag får väl för min egen inre frids skull välja det första alternativet. ;-) För det första har jag aldrig påstått att jag fullt och fast tror till fullo på astrologi! Jag tycker det är KUL helt enkelt och har sett att om man djuplodar i ett horoskop så blir det så igenkännande på de personer jag djuplodat i (inklusive mig själv) att det är svårt att helt rycka på axlarna åt det bara! Vilket roar mig. Men eftersom jag valde att INTE bli astrolog, som jag hade tankar om ett tag, så känner jag inte att jag har skyldighet inför någon alls – inte ens mig själv – att bevisa ett skit! Herregud, jag måste väl få finna något roande utan att kunna redogöra för HUR det som roar mig verkligen rent vetenskapligt fungerar?? Jag spelar gitarr utan att ha en susning om hur man måste gå tillväga för att bygga en gitarr – det är högst jämförbart för mig! Ett kul intresse, som även en del andra verkar tycka är kul, punkt. Det är dit mitt intresse sträcker sig idag. Om DU känner behov av att få djupare klarhet i detta och/eller söka bevis som jag inte besitter och knappast någon annan heller, så får du göra det på egen hand. Jag tror att det är tillåtet att starta trådar i Betapet utan att kunna redogöra för djupare fakta i ämnet. Speciellt kring ett sådant här ändå lättsamt ämne! ;-) Hur som helst – man använder sig av sideriska tidtabeller för att checka planeternas exakta rörelsetider. De tabeller jag mest frekvent använder mig av är infogade i boken ”Astrologisk Handbok” av Derek & Julia Parker. Varsågod och Googla utifrån det. :-) _________________________ _______________ apbur - Tror att Bitte med sin länk syftade till det inlägg där jag skrev om astrologen Joakim Schramm och inte som ett svar till Dyslekso. wildman - Nej, det tror jag inte är lättare. Dels läser jag inte allas inlägg i alla trådar så ingående (:-O), men även då jag gör det så tror jag inte särdeles många genom foruminlägg kan visa fram några direkta särdrag som är överensstämmande med personligheten i RL, faktiskt. ;-) Och igen - det är mest en kul grej att jag frågar om jag tycker någon ser ut att ha något ytsärdrag jag känner igen från teckenbeskrivningar - inget mer allvarligt än så. ;-) TL - Astrologer använder sig av samma sideriska tidslopp som astronomer gör, mig veteligen. | |
| dracena | 2010-02-08 20:25 | |
![]() | www.youtube.com/watc...QP FoDkGFrU ThomasLeonard hann före men jag kan utveckla lite. Västerländsk astrologi är fel bl.a. för den kopierades från babylonsk astrologi 2000 år sedan. Sedan dess har man inte räknat fel så att alla är födda i tecknet som föregår det ni tror att ni är födda i. Ex. ett lejon är alltså en kräfta. "Humans are pattern-seeking animals. Our brains are hard-wired to seek and find patterns, whether or not the pattern is real. Psychologist Stuart Vyse demonstrated this in his research with his colleague Ruth Heltzer in an experiment in which subjects participated in a video game, the goal of which was to navigate a path through a matrix grid using directional keys to move the cursor. One group of subjects was rewarded with points for successfully finding a way through the grid's lower right portion, while a second group of subjects was rewarded points randomly. Both groups were subsequently asked to describe how they thought the points were rewarded. Most of the subjects in the first group found the pattern of point scoring and accurately described it. Interestingly, most of the subjects in the second group also found "patterns" of point scoring, even though no pattern existed and the points were rewarded randomly. We seek and find patterns because we prefer to view the world as orderly instead of chaotic, and it is orderly often enough that this strategy works. In an ironic twist, it would appear that we were designed by nature to see in nature patterns of our design. Those patterns have to be given an identity, and for thousands of years many of those identities were called gods." från: "Why do people belive in God, an empirical study on a deep question" by Michael Shermer Att tro på astrologi är samma som att tro på gud, det finns inga som helst bevis för men en hel del emot. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-02-08 20:28 | |
![]() | apropå att bli astrolog så sa jag fel en gång på en "fin" fest med min trögtänkta ärelystna dominanta streber till ex-oxman och berättade att innerst inne drömde om att kunna livnära sig på astrologi. han missade detta men var sur på mig i ååår när han förstog vad alla skrattade åt hahaha:) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-02-08 20:29 | |
![]() | att HAN innerst inne drömde om | |
| pion ekrot | 2010-02-08 20:31 | |
![]() | Ha ha ha guld! | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-02-08 20:31 | |
![]() | :D | |
| Satyra | 2010-02-08 20:34 | |
![]() | ramsay - Ehh, jag måste nog vara trög nu för jag fattar inte vad felsägningen bestod i - vad var det du skulle ha sagt? :-O Eller vad var det jag missade - förstod inte poängen, förlåt. ;-) | |
| Satyra | 2010-02-08 20:35 | |
![]() | dracena - Ja igen, man får tro och roa sig åt vad man vill här i världen, så länge det inte är olagligt! ;-) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-02-08 20:38 | |
![]() | många killars pojkdröm satyra, astronomi. rymdfärder och annat exclusivt james bondigt. | |