Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 245

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-03-21 14:29
Antal inlägg: 4561

Linn & bobo - Att jag gör jämförelsen mellan cigg och alkohol är väl inte så svårt att förstå, tycker jag själv i alla fall. Argumentationen för varför man ska lägga sådant samhällsmässigt krut på att dra ned på rökandet (dvs. det drabbar även andra, det kostar en massa i vård för samhället) BORDE i mitt tycke även gälla alkohol, eftersom även det drabbar andra (ännu mer dessutom) och för med sig stora kostnader i lidande och pengar.

Att då välja att tvärtom göra MER öppen reklam för alkohol samtidigt som man påbörjar slaget mot tobaken känns för mig som ett stort jävla hyckleri! Så MIN önskan vore ju såklart att man ÄVEN arbetar EMOT alkoholbrukande i lika stor omfattning!

Och det beror, vad ni än tror, INTE på att jag är sur över att jag inte får röka var jag vill, (även om jag tycker det är trist rent personligt så fattar jag faktiskt att man som ickerökare inte ska behöva ha röken omkring sig om man inte själv väljer att röka!), utan på att argumentationen i ännu högre grad, anser jag, gäller för just alkoholintagande! Varför ska det då inte ses med samma hårda ögon som tobaksbrukandet gör? Begriper det inte!

Rob - "Visst är det farligt att röka, men i min värld är alkoholen skadligare - inte minst gentemot andra och tredje part."

Precis vad jag menar. Skönt att någon uppfattat det så som jag menade det!

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-21 14:42
Antal inlägg: 4279

Satyra, jag har inte hävdat att du är sur - jag ville bara höra hur du skulle vilja ha det om du själv fick bestämma. Och nu vet jag det.

Jag håller med om att man borde arbeta emot alkoholbruket på ett bättre sätt.

Min syn är att ett förebyggande arbete och utbildning tillsammans med restriktioner är den bästa vägen att få människor att göra bättre val.

När jag började röka visste jag visserligen om att det var farligt, men när man är 12 år är det så långt bort i framtiden att "lungemfysem" känns overkligt. Man tyckte det var spännande att supa till och alla äldre killar som köpte ut var bara "snälla". Barn och ungdomar har generellt helt enkelt inte någon speciellt utvecklad förmåga att bedömma risker.På den tiden kunde man utan problem köpa cigaretter varsomhelst, i de små billiga 10-packen. Man kunde också sitta på café och röka utan att bli störd. Idag är det svårare för barn och ungdomar att köpa tobak vilket jag tycker är jättepositivt. Det var svårt att sluta röka, och har man rökt ett helt liv är det givetvis ännu svårare - så sluta-röka-program borde verkligen utvecklas och satsat på.

Satyra2010-03-21 14:46

bobo - "Jag förespråkar en hårdare reglering kring alkohol, men ska de argumenten grundas på basis utifrån vilken uppfattning som råder i samhället gällande rökning och rökare blir de ganska ihåliga."

På vilket sätt blir samma metoder mot alkoholbrukande som mot tobaksbrukande ihåligt? Samma argumentation som mot rökning gäller väl i högsta grad även mot alkoholbrukande?!? Det är väl DET som är poängen, att minska skadeverkningar mot framför allt brukandens omgivning och samhället i stort?!?

Det är hyckleri att inte använda samma argumentation/agerande angående alkohol. Om man dessutom tvärtom släpper tyglarna friare kring spridandet av alkoholhaltiga drycker i samma veva, så blir det rent av äckligt, i mina ögon.
Varför skulle man INTE granska/agera likadant i alkoholfrågan om det nu är lidande och kostnader man vill komma åt?

Satyra2010-03-21 14:57

Linn - Nej, förlåt, det där med sur var inte riktat till dig/er, utan kom från ett annat inlägg jag fick, så jag drog med det i samma svar. För att för alla eventuella läsare poängtera att det inte är där skon klämmer i första hand. Eller ens i tionde. ;-)

Hur som helst så ser det ju ut på ditt senaste inlägg som att vi har ganska jämlik syn på saken i grunden.
Jag tycker också att det är jättebra att ungdomar verkar röka mindre och mindre MEN igen, jag önskar att man då ÄVEN tog i med samma krafttag emot alkoholbrukandet - och när man då där istället väljer att tvärtom öppet genom daglig TV-reklam höja upp alkoholen, då blir jag irriterad och tycker att det är rent skit och hyckleri, helt enkelt!
Sett då ur samma argumentation som man fört kampen mot rökningen. Den jämförelsen känns därför relevant, tycker jag.

Och det du tar upp på slutet och som också jag själv tagit upp tidigare - man har dessutom lagt ned de rökavvänjningskliniker som tidigare funnits. Var ligger logiken i det, kan man undra?!? :-o
Eftersom nikotin ÄR en väldigt stark "drog" så känns den hjälp som erbjuds, dvs. diverse tuggummin/plåster (som dessutom är svindyra och inte möjliga att få med på ett högkostnadskort ens ...) som ett hån.

mattieh - Ej medlem längre2010-03-21 14:58
Antal inlägg: 249

Jag tycker det är komiskt när folk som röker på använder det faktum att alkoholen skall vara lika FARLIG som ett argument för att göra det lagligt att röka på...

Är det ett bra argument? För mig låter det mer som ett argument för att försöka dra ner på alkoholbruket i landet... Inte för att tillåta fler droger.

Ydh2010-03-21 14:59
Antal inlägg: 211

Varför börja röka överhuvudtaget?

mattieh - Ej medlem längre2010-03-21 15:01

Ydh: Väldigt bra sagt :) har heller inte förstått grejen. Fyller 26 år och har inte haft en enda cigarett i munnen.

Ydh2010-03-21 15:03

Tack! Bra där, inte jag heller. Det känns så löjligt onödigt på något vis.

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-21 15:05

Nikotintuggummin kostar ungerfär 25-30 kronor per dygn om man äter maxdos, och det är ungefär som 10 cigg per dag. Visst kostar det lite, men cigaretter är också dyra. Har man råd att röka har man råd med ersättningstuggummin. Däremot borde man utveckla hjälpen för att sluta röka, för att hålla motivationen uppe. Det är den svåraste delen, tycker jag.

mattieh - Ej medlem längre2010-03-21 15:05

Ydh: jag finner iofs det löjligt onödigt att dricka alkohol också... så jag brukar inte räknas till folk med vettiga åsikter :)

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-21 15:07

Ja, varför börjar man röka? Där har vi kärnfrågan som man bör jobba med. Att döma personer som fastnat i ett nikotinmissbruk är knappast speciellt konstruktivt.

Varför börjar folk dricka? Varför dricker folk så de blir berusade, när alla vet att alkohol är skadligt? Visst känns det också löjligt onödigt?

Satyra2010-03-21 15:08

matteih - "Röka på" är inte samma sak som att ta en "vanlig" tobakscigarett. Och det är vanlig tobak jag pratar om i alla fall.

Och NEJ, det är inte ett försök att få bort de rökförbud som uppstått som är poängen!! Utan att man i lika hög grad ska försöka bekämpa all skadeverkan alkoholen ger! Såklart! Men det har jag sagt på så många olika sätt vid det här laget så har någon inte förstått det ändå så är det nog ingen mening att jag föröker klargöra det fler gånger. ...

Ydh - Självklart är det så, att det bästa och enklaste är att aldrig börja röka, men som också Linn skrev nyligen så är det ju så att man allra oftast börjar röka som väldigt ung och utan det konsekvenstänkande man som äldre sedan har/får. Inte så svårt att klura ut då va, varför människor börjar röka? Eller?

Och frågan kan väl ställas även till alkoholintag - varför överhuvudtaget bruka det, när det nu uppenbarligen, rent faktamässigt ställer till med så mycket elände? Och man behöver långt ifrån vara alkoholmissbrukare för att på "fyllan och villan" både råka ut för stort lidande eller åsamka sådan. Hur människor reagerar med alkohol i kroppen är inte beroende av hur många gånger de druckit. Kan räcka med en gång, rent utav, för att det ska ske någon oåterkallelig skada genom alkoholpåverkan.

mattieh - Ej medlem längre2010-03-21 15:09

Satyra: Jag vet, men jämförde istället bara med vad jag uppfattade som trådens huvudämne; alkohol.

Ydh2010-03-21 15:12

mattieh: haha, samma här. I see your point.

Satyra: Jo, jag har väldigt svårt att förstå varför man vill börja röka. Om jag och mina kompisar lyckades stå emot grupptrycket (för det är väl en av de stora "bovarna"), varför ska inte andra kunna göra det då? Vi är alla olika, men det finns aldrig en anledning till att börja röka.

Rökning skadar andra människor, passiv rökning är tydligen misnt lika farligt som "vanlig" rökning. Alkohol skadar inte andra människor på samma sätt. Visst, man kanske har lättare för att hamna i slagsmål etc. när man är berusad, men det är en helt annan sak. Rökning är så förbannat j-vla äckligt. Dessutom tycker jag att det är väldigt respektlöst att ställa sig och röka offentligt, t.ex. vid en busskur eller liknande.

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-21 15:15

En släkting till mig blev ihjälkörd av en rattfyllerist Ydh, så visst skadar alkoholbruket andra.

Jag utgår från att du inte dricker alkohol heller, för det finns ingen anledning att börja med det heller. Om du nu inte fallit för ett grupptryck?

Satyra2010-03-21 15:16

Diskussionen här handlar inte om rökare i sig - utan om samhällets syn på rökningens/rökarens skadeverkning och hur man ska bekämpa den - kontra samhällets syn på skadeverkningen och hur man ska bekämpa den, angående alkohol.
Det är vad min tråd handlar om, från min sida!

mattieh - Ej medlem längre2010-03-21 15:17

Ydh: För att uttrycka det på ett snällt sätt: alla har inte samma psykosociala möjligheter att stå emot grupptryck.

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-21 15:18

Det behöver inte vara ett grupptryck heller, för unga människor styr ofta nyfikenhet

Ydh2010-03-21 15:20

Linn79: Rökning och alkohol är två helt olika saker. Jag dricker alkohol av den enkla anledningen till att det är gott och blir sällan eller aldrig så full att jag blir en belastning för andra eller skadar andra. Det går att ha kontroll över sitt drickande, det är inte speciellt svårt. Blir det för mycket har man bara sig själv att skylla. Röking däremot är inte gott, har aldrig provat, men för mig tycks det helt omöjligt att det finns något gott med det. Jag förstår vad du menar dock, rattfyllerister är något som inte borde få finnas. På det viset skadar alkohol värre än rökning, men enligt mig är det egentligen två helt olika diskussioner. Jag tycker bara att rökning är så frukansvärt äckligt.

Hebbelelle2010-03-21 15:20
Antal inlägg: 100

Jag tycker att man bör begränsa både rökning och alkohol på offentlig plats och att det bör byggas fler helt rökfria bostäder omedelbart, det är lite absurt att det finns så extremt få. Vill man röka på sin balkong skall man kunna det, men vill man slippa bo i såna hus måste man kunna slippa det och det går nästan inte idag.

Rökning är norm utomhus, jag köper inte folk som går omkring och påstår att det pågår någon slags utrotning av rökning på allmän plats. Vi ligger så långt efter San Fransisco när det gäller det här.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?