Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:48 | |
![]() | ramsay: Därför skrev jag att man kunde säga att man inte ville att ungdomen skulle gå till festen. Om man handgripligen ska hålla fast ungdomen får vara upp till var och en att bestämma. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:50 | |
![]() | Josef Fritzl hade koll på sina barn och barnbarn, så kom inte och säg att man inte kan hålla barnen borta från dumheter. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:50 | |
![]() | men jag har ju inget emot fester, så varför skulle jag inte vilja att hon går. vad jag VILL är att hon ska vara trygg och må bra i sig själv och aldrig behandla sig själv riskfyllt och att hon klarar av att ta sådana beslut. och gör hon inte det så klarar vi det också. hon ska ju växa! | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:50 | |
![]() | Broken, ja givetvis. Jag skulle kunna räkna upp alla "lyckligt ovetande" föräldrar som var helt övertygade om att deras barn inte gjorde något fuffens när vi växte upp, medan det inte alls var så. (Men jag kan inte räkna så långt tyvärr.) | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:51 | |
![]() | Grundsnygg - good point! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:53 | |
![]() | Larvbrud, hade du haft barn (eller någonsin varit ett) hade du vetat att en sund tonåring skulle strunta i sin förälders önskan om att stanna hemma. Att hålla fast sitt barn är inte tillåtet, så vad återstår? Jag tycker Broken står för en verklighetsförankrad inställning här. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:53 | |
![]() | "men jag har ju inget emot fester, så varför skulle jag inte vilja att hon går. vad jag VILL är att hon ska vara trygg och må bra i sig själv och aldrig behandla sig själv riskfyllt och att hon klarar av att ta sådana beslut. och gör hon inte det så klarar vi det också. hon ska ju växa!" kan bara skriva under på det ramsay. Jag vill att hon har kul. Har hon kul och mår bra så mår jag som mamma skitbra rent ut sagt:-) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:53 | |
![]() | Ramsay: Jag har skrivit flera gånger att det inte är ett problem om man inte har något emot fest och alkohol. Har man bra kontakt och vettiga barn behöver man inte hålla koll på dem. De klarar sig själva. Dock är det ett dåligt tecken om de dras till en dålig miljö där man sagt att man inte vill att de ska vara. Låter slappt att inte försöka stoppa nån som säger att de ska gå och sniffa lim och kommer hem senare. Jag tycker inte man ska hitta på ett straff till limsniffaren men man behöver inte kompromissa med vad man tycker om limmet liksom.. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:55 | |
![]() | Sylvia: Det är töntigt att stämpla tonåringar som kan tala med sina föräldrar på likvärdig nivå som osunda. Är mina kompisar som är muslimer och respekterar sina föräldrar osunda? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:56 | |
![]() | Kanske dags att höja myndighetsåldern? En 17-åring kan inte ta ett gott råd från sin förälder och reagerar på trots. Patetiskt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:56 | |
![]() | Är en fest per automatik "en dålig miljö"? Indoktrineringen verkar ha funkat bra på dig, Larvbrud. | |
| Canoodling | 2010-03-23 20:56 | |
![]() | För en tonåring är det väl ändå rätt "normalt" att bruka (inte nödvändigtvis missbruka) alkohol även om föräldrarna är mycket tydliga med att de inte tillåter det?! Mina föräldrar tillät mig aldrig att ens smaka, var mycket måttliga själva samt var emot att jag skulle bruka alkohol men då alkohol är en så vedertagen drog i vårt samhälle (jag kan inte alls jämföra med hasch som Larvbrud gör) så visst var jag ute och söp. När mina föräldrar trodde att jag var på drogfritt disco från åk 7 eller 13 år, nån km hemifrån. På den tiden fanns inga mobiler att hålla koll genom och mina föräldrar litade på mig - den präktiga, duktiga dotter som jag ju faktiskt var. Emellanåt. apbur hade förresten en mycket klok kommentar nån sida tidigare angående att folk tror att bara för att man fostrat sina barn likadant så tror man att de också ska bli likadana. Så sant - självklart måste uppfostran individanpassas! Och för att tänka i ts banor... Jag tror inte alls att ungdomsfylla (varken hemma, ute på byn, fest eller i skogen) leder till någon större risk för alkoholism. Mycket är genetiskt, resten är psykiskt. Tror jag. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:56 | |
![]() | Du har så rätt Larvbrud, en gång ville min son börja spela fotboll. Men då kom jag att tänka på Maradonna och Nacka Skoglund, så jag gav honom ett frimärke. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:57 | |
![]() | Larvbrud, ok, låt mig korrigera mig själv: Det är normalt (i bemärkelsen vanligare än motsatsen) att vara trotsig och gå emot föräldrarnas vilja i tonåren. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 20:58 | |
![]() | Sylvia plath: Då upprepar jag mig igen: Har skrivit att det inte är ett problem om man inte tycker att fest och sprit är dåligt. | |
| bj-olle | 2010-03-23 20:59 | |
![]() | nån sa att om man ska uppfostra en tonåring ska det vara klart vid fyra års ålder, sen börjar dom skaffa andra inspirationskällor :) | |
| Canoodling | 2010-03-23 21:01 | |
![]() | Larvbrud: "Har skrivit att det inte är ett problem om man inte tycker att fest och sprit är dåligt." Vad har det med saken att göra? Om jag är emot att mina barn är ute och super, på fest eller annanstans, så gör de förmodligen det ändå om de vill! Ju mer rabiat jag är dock, desto större är risken att de gör det i smyg och det dimper ner en katastrof en vacker dag... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:01 | |
![]() | och det gör du? fest är dåligt, hur? sprit är dåligt, även en cider på tjejmiddag som 19 åring då? gränslöst, riskfyllt destruktivt beteende är inte bra och ngt jag hoppas att mina barn aldrig ska hamna i. just därför jag vill vara med i deras liv och skapa stödja sunda förhållningssätt. genom att vara realistisk framför allt. | |
| bj-olle | 2010-03-23 21:03 | |
![]() | men hörrni, börjar inte den här tråden få en lite väl amerikansk straff/belöning-känsla? vad har hänt med att ha en dialog med sina barn? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 21:04 | |
![]() | Det är ju precis det som de flesta förespråkar i denna tråd bj-olle. jag använder mej av ordets makt och kompromiss och det verkar de flesta hålla med om är en bra taktik. | |