Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 20 105 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
caughtbock | 2010-04-09 14:15 | |
![]() | Lite ot, men jag tror väl ändå att de flesta fattar vad fetto betyder? | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:16 | |
![]() | "Kan någon människa här påvisa att ordet neger ÄR just nedlåtande i sin betydelse i sig" Vet inte hur man ska bevisa det direkt men det finns de som blivit dömda för att ha använt ordet så rättspraxis verkar ligga på att det är nedlåtande och kränkande. Sen att det sot i våra lexicon förr i tiden under neger att det var en lägre stående varelse är väl bevis nog att ordet är negativt laddat?? | |
Duvkulla | 2010-04-09 14:19 | |
![]() | Varför skall man använda ordet neger, när man vet att det känns kränkande för dem, som har mörk hudfärg. Vi är förreesten alla negrer från början. I Afrika finns människosläktets ursprung. När jag var liten hade vi negerdockor och pratade om negrer, som om de var ett kollektivt folkslag. Det är de inte. Europeiska kolonialmakter uttnyttjade afrikaner på alla möjliga sätt. Jag tycker debatten är undermålig och säger mer om andra problem än rätten att få uttala ordet neger. Läs rätt: Ett behov att kränka människor med annan hudfärg. Vi är ju så förfärligt vackra och intelligenta vi vithyade. I synnerhet när vi steker oss bruna i solen och kanske bara blir flammande rosa. | |
DodgeJourney | 2010-04-09 14:21 | |
![]() | Satyra kan jag få filma när du går fram till en svart i city och säga HEJ NEGER, sedan vill jag att Robban gör detsamma plus att han tillägger att han ibland kallar sig för "hobbyneger"! Skulle gärna vilja lägga ut det på youtube. | |
klobba2 - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:21 | |
![]() | Hellokitty: du är het! Oj, jag var väl inte rasistisk nu? | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:22 | |
![]() | Hur gick det med "negress"-diskussionen? Är "negress" ett lika kränkande ord som "neger"? | |
Satyra | 2010-04-09 14:23 | |
![]() | HelloKitty - Ordet neger för mig ÄR inte dömande. Om det sedan sägs i negativt sammanhang, som du skriver, så beror det ju på att den stora massan HAR en negativ fördomsfull syn på ordet. Jag har inte det, för mig är det så neutralt som jag säger att det är, även om jag inte brukar ordet eftersom det av den stora massan anses som just ett skällsord. Men MIN personliga känsla för ordet är inte negativt laddat. | |
klobba2 - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:24 | |
![]() | Spontant känns negress mindre hostilt | |
Dyslekso | 2010-04-09 14:27 | |
![]() | Nä, det låter bonnigt det med. Sorry. | |
Satyra | 2010-04-09 14:27 | |
![]() | BS - "Vet inte hur man ska bevisa det direkt men det finns de som blivit dömda för att ha använt ordet så rättspraxis verkar ligga på att det är nedlåtande och kränkande. Sen att det sot i våra lexicon förr i tiden under neger att det var en lägre stående varelse är väl bevis nog att ordet är negativt laddat??" Det första kända fallet där det handlade om stämning av ett konditori som sålde negerbollar blev nedlagt av den orsaken att ingen kände sig kränkt av det. Och jag trodde att det var så vi INTE skulle göra, enligt er här - dvs. förhålla oss till ord utifrån gammal vana av ett ords ursprungsmening?!? ;-) | |
DodgeJourney | 2010-04-09 14:28 | |
![]() | " Men MIN personliga känsla för ordet är inte negativt laddat." Så använd ordet då i vardagligt tal, men du gör ju inte det? Och vad beror det på? Att några svarta tycker att det är okej att just du använder det är ju inte samhällsrepresentativt! Dina argument för användandet av ordet, du själv inte använder är ju högst övertygande! | |
klobba2 - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:28 | |
![]() | Yttrycket bonnigt låter väldigt bonnigt Använder folk verkligen det uttrycket? | |
Satyra | 2010-04-09 14:29 | |
![]() | DodgeJourney - "Satyra kan jag få filma när du går fram till en svart i city och säga HEJ NEGER" Du förstår uppenbarligen inte vad jag säger/skriver. Jaja ... | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:29 | |
![]() | "Det första kända fallet där det handlade om stämning av ett konditori som sålde negerbollar blev nedlagt av den orsaken att ingen kände sig kränkt av det." He he, härliga Sverige. :-) | |
Bitte - Administratör | 2010-04-09 14:32 | |
![]() | Varför ska man hävda sin rätt att använda ett visst ord bara för att "jag" inte tycker det är kränkande, det viktiga är väl hur andra upplever det eller hur,, Då jag var tjock kunde jag själv ironisera över det, men inte fan gav det andra rätt att ironisera över mig eller att använda nedlåtande uttryck om vikten. Alltså devisen behandla andra som du själv vill bli behandlad är rätt bra Bitte | |
klobba2 - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:32 | |
![]() | Sekvensen i "Sunes sommar" fångar väl den svenska mentaliteten bäst - we call them wienerbröd | |
Satyra | 2010-04-09 14:33 | |
![]() | DodgeJourney - "Dina argument för användandet av ordet, du själv inte använder är ju högst övertygande!" Jag har inte argumenterat för att FÅ säga ordet - jag har förklarat MIN känsla inför det! Förövrigt använder jag inte ordet mörkhyad/svart heller. Kan inte riktigt föreställa mig i vilken situation jag skulle ha bruk för just en sådan beskrivning av människor faktiskt. Om jag för någon ska beskriva en annan person utan svenskt ursprung så lägger jag till vilket land han/hon har sina rötter från helt enkelt. | |
DodgeJourney | 2010-04-09 14:33 | |
![]() | Bra sagt Bitte | |
DodgeJourney | 2010-04-09 14:34 | |
![]() | Så hur beskriver du en person från Kongo Kinshasa då? | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-09 14:35 | |
![]() | "Robban ser ut som en N men det är absolut inget kränkande!" Det vet jag väl. Konstigt att du behöver påpeka att det inte är kränkande. Smygrasist? :-) | |