Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kvaturglon1 - Ej medlem längre2010-04-12 10:05
Antal inlägg: 28

tack malla :) ja, det är fördelen med litet, men man måste nästan städa oftare känns det som.

Malla132010-04-12 10:17
Antal inlägg: 1810

Kvarturglon: Jo det kan jag tänka mig... Det blir ju lite mer damm kanske när man är runt samma ställe och rör sig hela tiden..Du får nysa lite så blir det som nystädat igen..=)

Rubberducka2010-04-12 10:29
Antal inlägg: 65

Malla13: härligt att du känner samma sak inför ditt jobb och modigt att starta eget företag, hoppas ditt företag går riktigt bra! :)

OMOT (otroligt mycket off topic):
Som enskild liten människa har man svårt att ändra ett helt samhällssystem i grunden och att arbetslösheten är såpass hög idag att människor inte vågar byta arbetsplats är verkligen något som behöver ändras. Speciellt för rastlösa själar som jag ;). Emellertid finns det så många människor som ser sig som offer i vårt samhälle, som beskyller samhället för livets eländen när vi faktiskt har rätt bra möjligheter och villkor idag, även om de helt klart kan förbättras. Jag har haft såna arbetsplatser där chefen ses som sänd från helvetet och de anställdas främsta sysselsättning är att slippa från så mycket arbete som möjligt, och det är lätt att svepas med i den mentaliteten. Men det är mycket trevligare, mer karaktärsdanande och mer konstruktivt att uppmärksamma fördelarna i sitt jobb och att förgylla arbetstiden på egen hand (t ex genom att spela musik under tiden). Såg en helt underbar fransk dokumentär om en man i Algeriet (tror jag det var) som hade kamelridningskurser som sitt jobb. Han tjänade såpass mycket (lite) att han hade råd med mat till sig själv och familjen men inte mycket utöver det. Men han var strålande lycklig och tillfreds med sin situation, tyckte att det var underbart att få träffa turister och lära sig deras språk och kulturer, mötet med människorna gjorde att hans jobb blev varierande och roligt. Han skulle aldrig ha möjligheten att göra något annat eller att flytta någon annanstans, men det gjorde honom inget för han var så tacksam över de möjligheter han fått. Sånt inspirerar. Det är en svår balans att vara nöjd med sitt liv men samtidigt kämpa för förbättring och förändring där det behövs, men man kan ju alltid försöka.

Malla132010-04-12 10:36
Antal inlägg: 1810

Rubberducka: Att vara glad och tacksam med sitt jobb och sitt liv borde man kanske tänka lite oftare på. Att kunna tjäna pengar så att man själv och familjen kan få mat på bordet är bra nog. Som människa är man ganska bra på att gnälla över allt man inte har, och glömmer bort att man faktist har det ganska så bra om man tänker efter. =)

wildcard2010-04-12 10:40
Antal inlägg: 1966

Jag har inte läst hela debatten men jag hoppas innerligt att de 100:- som TantenM betalar är _efter_ skatt... annars är det ju en svältlön? 70:- i timmen, ca?
Ca 280 kr i månaden, 4 timmars arbete... det betalar nog några räkningar.
Denna städhjälp måste (om alla vill ha lika lite tid av hen) ha 44 olika arbetsgivare för att det ska bli en heltid... sedan blir det drygt 16000 kr i lön, innan skatt...

Tur att jag kör taxi, skulle inte orka med så många arbetsgivare/kunder, hur håller man ordning på dem alla?

Missförstå mig rätt: jag beundrar den som orkar med den typen av arbete, jag skulle nog ha det som en av mina sista utvägar och jag har jobbat med många olika jobb!

zoof2010-04-12 11:29
Antal inlägg: 106

bara sex promille av låginkomsttagarna har använt RUT enligt SCB, enligt ALMEGA, som är högerstyrt är 50 % av befolkningen låginkomsttagare.

wildcard2010-04-12 11:33

Sedan undrar jag över en sak till: om man nu köper tjänsten för att man inte har tid...
...vad gör man då med sin tid? 4 timmar i månaden som man inte har tid att sätta av till städning? En timme i veckan? Mindre än tio minuter per dag? Det kan inte heller bli många hemlagade mål mat i dessa familjer, för det tar ju så lång tid att göra mat?

Men det är så klart upp till var och en var de vill sätta sina pengar...

lycopersicon2010-04-12 11:59
Antal inlägg: 355

Wildcard: Jag kan bara svara för mig själv men när jag själv städar brukar jag vara så petig plus att jag pausar mellan varven så jag kan ibland hålla på i 5-6 timmar innan jag är klar. Oftast gör jag det på helgen. Nu är det så himla skönt att komma hem på fredagen och veta att jag slipper städa. Jag kan ligga i soffan och läsa en bra bok, ta en promenad, spela beta, gå på stan....Eller lägga tiden på att laga mat vilket är ett stort intresse. Igår gjorde jag en mustig köttgryta. Hemma hos oss är det hemlagad mat så gott som varje dag.

wildcard2010-04-12 12:07

lycopersicon:
Ja, då har du det bra, då!

Jag har tid att arbeta, de dagar jag inte arbetar då städar jag själv och lagar mat och hjälper till med läxor och skjuts till aktiviteter, de dagar min man inte arbetar då städar han och lagar mat och hjälper till med läxor och skjuts till aktiviteter. Om vi båda arbetar eller är lediga då städar vi båda, hjälps till med maten, skjutsar och läxor.

Det blir inte så många minuter per dag, totalt. Man kan ta ett rum i taget, allt måste inte göras samma dag här hos oss.
Vi lagar också mycket god mat här hemma, för god och hälsosam mat tar inte länge att göra...

Megaherz2010-04-12 12:36
Antal inlägg: 3304

Min värdfamilj betalar 50€ för cirka 5 timmars jobb, tror det är svart, men vet inte 100% säkert..

lailala2010-04-12 12:42
Antal inlägg: 236

Det är överklassen som mest dragit nytta av pigavdraget: 7% av dem som tjänar mest anlitar pigor, medan bara 0,006 av låginkomsttagarna anlitar pigor.att det sen finns många här som tydligen också gör det har mindre betydelse.Fortfarande så är det de rikaste i samhället som använder sig mest av dessa tjänster.Mollee:Vem bryr sig om en sketen städerska,skrev jag.Ja,Hur många engagerar sig i städarnas vardag? Städarnas fackförbund, Fastighets är ett litet förbund och får knappt något utrymme alls i massmedia.Kanske får de en notis när avtalet är undertecknat av de båda parterna.De kommunalt anställda städarna får av sitt fackförbund nästintill minimal hjälp.I kommunalarbetaren står sällan nåt att läsa om denna yrkesgrupp.Så,vem bryr sig om en sketen städerska?Hur många har valt själva att städa?Tror de skulle göra annat om möjligheten fanns.Vilka tror du blir pigor?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-12 12:52
Antal inlägg: 4050

Rubberducka: Ja, det låter rätt inspirerande att få sköta en kamel i vacker natur. Dock undrar jag hur det går för kamelskötarens familj om han bryter benet.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-04-12 12:56
Antal inlägg: 31064

Bara att hoppas att kamelen är empatiskt lagd och vill hjälpa till.

Rubberducka2010-04-12 13:00
Antal inlägg: 65

Haha. Det förtäljer inte dokumentären, tyvärr :)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-12 13:21
Antal inlägg: 4050

Tycker jag har träffat väldigt enkla och fina människor utomlands. De var föredömen på många sätt. Klasskillnaderna var inte lika inspirerande.

lailala2010-04-12 13:28

Hahaha,Larvbrud.Huvudet på spiken.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-04-12 13:43
Antal inlägg: 31064

Larvbrud: Om folket inte nöjer sig så har de bara inte fått nog med opium.

lailala2010-04-12 14:29

I Sverige kan vi låta dem supa sig till sans och balans.

laddare - Ej medlem längre2010-04-12 14:30
Antal inlägg: 24

du säger det, men spriten är inte gratis

lailala2010-04-12 14:38

Varför inte införa RET-avdrag för Etanolframställning i hemmet.Det skulle skapa många nya arbetstillfällen.
Många nedläggningshotade verkstäder skulle också räddas då efterfrågan på apparater blir stor.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?