Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 22 |
Mobilspel
| Pågående | 19 167 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BSKV - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:34 | |
![]() | pesso: Det konstiga är väl att vi INTE ser framsidorna för vad bl.a Kina och Marocko håller på med. Är det t.ex. värre att bygga på ockuperad markän att förvägra Västsaharas folk att nyttja sin egen kust och dess fiskemöjligheter? Men det ser vi inga framsidor om... | |
| Måns_E | 2010-06-03 00:35 | |
![]() | Det är möjligtvis en provokation mot Israels belägring av Gaza. Du får ursäkta men det är inte särskilt trovärdigt att nobelpristagare, västpolitiker, författare och andra människor med någorlunda stort anseende i omvärlden skulle ställa upp om det bara var en ren provokation mot staten Israel, och dess existerande. Det blir ju bara mer och mer tramsigt det här. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:36 | |
![]() | micro113: Ja, i denna specifika händelse försvarar jag inte Israels agerande vilket jag nämnt tidigare. Men är Israel storskurken i Mellanöstern i all lägen? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:37 | |
![]() | det brukar kallas piracy i andra fall, när ett fartyg bordas på internationellt vatten. Hade det handlat om ett fartyg fullt med kärnvapen eller med självmordsbombare så ´hade man nog kunna förstå att man ville stoppa fartyget till varje pris. Det verkar inte sannoli8kt att man trodde det dock, för då hade man naturligtvis inte gjort något så korkat som att borda fartyget utan helt enkelt sänkt det. så till vida inte den israeliska staten betraktar sina soldater som kanonmat, och det tror jag faktiskt´inte de gör. | |
| Måns_E | 2010-06-03 00:38 | |
![]() | Och vi ser inga framsidor om israels belägring heller. Det vi ser framsidor av är när de attackerar biståndsskepp till Gaza på internationellt vatten. Om det hade sänts en konvoj till Tibet och Kineserna hade betett sig på motsvarande sätt så hade du definitivt sett rubriker. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:39 | |
![]() | Jag har sett Rubruker! | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:40 | |
![]() | Men du ser inga större rubriker om Marockos behandling av Västsaharas befolkning...jag glömde visst nämna att de inte bara förvägrar befolkningen sin kust och fisket - de säljer ut det till utlänningar istället. Men vi får väl inse att det är skillnad på länder och länder... | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:42 | |
![]() | eller kanske rubriker. (antar att ett gäng ordpoliser satt med hängande haka och fatta nada) | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:44 | |
![]() | Marocko kanske inte får lika många dollars i bidrag till sin armé, det kanske påverkar mediabevakningen. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:45 | |
![]() | Men tillbaka till det tråden handlade om från början - bojkott av israeliska varor. Jag säger bara: lycka till! ...och vi får väl, vid en eventuell bojkotthandling, vara glada för att Israel förmodligen inte ser på den saken på ett traditionellt nordkoreanskt vis: Krigsförklaring ;-) | |
| Måns_E | 2010-06-03 00:45 | |
![]() | Du ser inga rubriker om Israels ockupering av mark på gazaremsan heller. Det som det rapporteras om är när Israel beskjuter eller självmordsbombare smäller av en bomb. Visst kan man stöta på ett reportage om man letar lite, men det kan man ju även göra angående Marocko vs Västsahara (jag antar att du själv har fått reda på det någon väg?) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:46 | |
![]() | det ligger i sakens natur att aktivisterna vill provocera fram sitt budskap. Den "turkiska båten" var tvungen att ta upp passagerare från de två andra skepp som innan cypern intressant nog samtidigt fått exakt samma roderfel. Det förefaller väl inte orimligt att en nätverksrörelse fråån olika länder kan ha olika typer av aktivister, en del mer våldbengna än andra. Kanske var turkarna mer våldsbenägna, vad vet jag. Om filmerna visar kanske inte vem som började våldet, så visar det i alla fall på att de som blev bordade såg anledning till att försvara sig, med våld. Rent konfliktstrategiskt kan man ju klart se att själva saken hände av en anledning, att skeppet blev bordad. Jag har svårt att tänka mig att ett gäng järnrör skulle ha transporterats till gaza för att bistå vid en tredje (´?) intifada. Att israeliska militären inte skulle ha kapacitet till att stoppa ett fartyg på ett annat sätt finner jag högst löjeväckande. Övriga skepps motorer slog man ut, här hävdade man att fartyget gick för fort och då återstod bara att borda skeppet!! | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:46 | |
![]() | Grundsnygg: Och vips, så blev deras och andra mindre kända ockupationsmakters handlande mer förlåtligt än Israels dito. Tack för att du löste mysteriet! | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:49 | |
![]() | BSKV: Så du anser alltså att Israel är en ockupationsmakt? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:51 | |
![]() | Måns_E: Jepp, Uppdrag Granskning tror jag att det var. Svenskar var visst inblandade. Vill bara förtydliga för alla: Jag stödjer INTE Israels agerande mot Ship To Gaza även de hade anledning att vara misstänksamma. Det måste ha funnits andra lösningar än den som begicks. | |
| puremongo | 2010-06-03 00:57 | |
![]() | allt som står i tidningen är sant. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2010-06-03 00:58 | |
![]() | Grundsnygg: Ja, så vitt jag vet så ockuperade de Västbanken och Golanhöjderna i och med sexdagarskriget 1967. Det bör påpekas att Egypten och Jordanien, när Västbanken och Gaza låg under deras kontroll, inte utropade någon palestinsk stat. Gaza har, fram till idag (igår?), varit under egyptisk blockad. M.a.o. så är Israel inte den enda boven i det dramat... | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-03 01:23 | |
![]() | Tack BSKV: 1967 säger du. Kul, det för ju samtalet vidare. Men om Egyptien släpper på sin blockad, vilka mer var det som blockera Gaza sa du. | |
| witchgame | 2010-06-03 01:32 | |
![]() | Till Gautama, jag ser inget fel i att reagera mot onödigt våld och förtryck, men vad ska dom dit och göra??? det finns andra vägar att tillstå. För övrigt har du inte tänkt på vad palestina-sjalen representerar då den bärs av muslimska araber som enligt koranen tycker det är okej att förtrycka sina kvinnor. Jag anser inte att det är ett lyckat mode-plagg tyvärr. Israel och Palestina har för övrigt krigat i mer än 200 år nu så jag tror knappast att en bojkott av några fjöliga apelsiner kommer att ändra på den saken. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2010-06-03 01:33 | |
![]() | nu blir det inget mer israeli psytrance för min del! | |