Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 278 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Batwomen - Ej medlem längre | 2010-06-12 19:02 | |
![]() | De flesta invandrarna kommer som tillbaka flyttande svenskar och andra nordbor , rätt lustigt att se dessa som ett problem. Vad det gäller det som händer i Rosengård så handlar det nog om det som även en sådan här tråd skapar utanförskap | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 19:06 | |
![]() | De ska ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra. Vilket idag inte är riktigt fallet. Det som troligen behöver förändras i lagen är att invandrade/asylsökande bör ha en prövotid innan de ges svenskt medborgarskap för att visa att de vill deltaga i det demokratiska samhället och åtnjuta rättigheterna och uppfylla skyldigheterna detta innebär. Antingen det eller en betydligt hårdare bakgrundskontroll på personer som vill invandra. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 19:09 | |
![]() | Batwomen Utanförskap är oftast självförvållat. De invandrare som inte lever i utanförskap har själva bidragit till sin integration, kämpat, lärt sig språket, skaffat en utbildning, levt i harmoni med landet och genuint velat delta och acklimatisera sig. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 19:14 | |
![]() | Jag har själv levt i ett annat land. Jag gjorde mitt yttersta för att förstå landets traditioner, seder, språk, samhällsstruktur, kultur, vardag, arbetsklimat mm. Jag hade aldrig några problem med varken jobb eller annat. Det fanns grupper som valde att segregera sig de hade problem med ALLT. Det går inte att skylla allt på samhället vart man kommer. Det handlar om ett personligt ansvar och intresse för att vilja deltaga på samma villkor/rättigheter/skyld igheter som resten av medborgarna. | |
| strom9030 | 2010-06-12 19:39 | |
![]() | wulf, du generaliserar och säger att muslimer kräver en oförtjänt respekt bl.a...med den inställningen så kommer det alltid att finnas motsättningar och därmed oroligheter. Tror du på fullt allvar att folk som kommer hit inte har en genuin avsikt initialt att skapa sig en tillvaro där de kan försörja både sig och sin familj? | |
| strom9030 | 2010-06-12 19:47 | |
![]() | wulf...Självklart ska samma lagar och regler gälla för alla människor i det här landet, precis som det bör göra i andra länder. På vilket sätt har vi gett avkall på det menar du? | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 19:47 | |
![]() | strom9030 Jag måste tyvärr svara nej, jag tror inte att alla som kommer hit vill anpassa sig. Hade så varit fallet hade de gjort det. Eller hur? Att beskriva verkligheten är inte ett likhetstecken med att generalisera. Det går inte att komma ifrån det faktum att det är övervägande muslimer som visar sitt missnöje genom stenkastning, våld och andra odemokratiska tillvägagångssätt. Det är tyvärr inget jag kan rå för. Men för att kunna agera måste vi först konstatera faktum, även om faktumet inte passar allas öron. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 19:54 | |
![]() | strom9030 Vi har tex gett avkall på att: invandrare behöver ej flytta/bosätta sig där det finns störst potential att få arbete svenska ska talas i skolorna polis, rättsväsende, skola ska vara religiöst neutrala platser i alla avseenden jämställdhetslagarna ställs under religionsfrihet | |
| stol | 2010-06-12 19:55 | |
![]() | Wulf Av alla inlägg så är ditt det bästa. | |
| Batwomen - Ej medlem längre | 2010-06-12 19:55 | |
![]() | Att komma till ett nytt land och ha med det som många troligen har i bagaget dvs krig , våld och annat som kanske först måste bearbetas innan man kan ta tag i resten. Allt är nog inte så enkelt och jag är säker på att vi sk svenskar skapar stor del av utanförskapet, i alla fall i större orten. I små orter finns det oftast värd och kontaktfamiljer som stöd | |
| strom9030 | 2010-06-12 19:57 | |
![]() | Initialt tror jag definitivt inte att människor kommer hit med en medveten plan om att gå arbetslösa och leva på socialbidrag genom att inte "anpassa" sig. För övrigt så har vissa "svenskar" (vad det nu är) också en hel del problem på den fronten. Vad har du för belägg för att kunna peka ut muslimer och säga att just de är skyldiga till stenkastning? Dina fakta haltar betänkligt tycker jag eller är du kanske den som sitter inne med alla svar och sanningar eftersom du påstår att du beskriver verkligheten? | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 20:02 | |
![]() | Batwomen Jag talar självklart om människor som är friska både fysiskt och psykiskt och vid sina sinnes fulla bruk. Jag kommer alltid att hävda att det är den enskilde individens huvudsakliga ansvar att acklimatisera sig. Det spelar ingen roll hur mycket stöd, hjälp, resurser en person eller grupp får, finns det inget genuint intresse att deltaga i ett samhälle så är all hjälp lönlös. Det är att kasta både pengar och energi i sjön. Eftergivenhet till fördel för en grupp som ska anses svagare än resten av samhällets medborgare föder endast bitterhet, utanförskap och ytterligare konflikter. Det är inga orimliga krav som ställs på någon som kommit till Sverige. Vi är verkligen ett möjlighetens land. Dock måste alla inse att vi inte kan skräddarsy allt så det passar varenda individs religion, kultur, seder, bruk eller andra vanor från hemlandet. De får hålla tillgodo med det som finns i detta landet och det är ingen religion eller kultur som är förbjuden att utöva så länge det håller sig inom lagen såklart.Men man måste acceptera att man får göra det på sin fritid. | |
| strom9030 | 2010-06-12 20:07 | |
![]() | Är det så att svenska inte talas i de kommunala skolorna? Nej jag hoppas verkligen att vi inte tvingar människor att flytta dit de inte vill för att "värdlandet" önskar sprida ut dom till andra kommuner som för övrigt själva står sig slätt med arbetserbjudanden till de egna invånarna. Storstäderna erbjuder störst möjligheter till arbete och det vet vi alla efter åratal med centralisering till tätorter av människor från glesbyggdsområden. Såvitt jag vet så är de kommunala skolorna religiöst neutrala såväl som polis och rättsväsende. Varför ska jämställdshetslagar ställa under religionsfrihet? Fattar inte grejen där så du får gärna förklara vad du menar att vi har gett avkall på? | |
| Evy_83 | 2010-06-12 20:08 | |
![]() | Det verkar som vi har våra små "Gaza-områden" här i Sverige också. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 20:10 | |
![]() | strom9030 Vad tror du att de kommer med för plan? Vad tror du går snett eftersom alldeles för många VÄLJER att leva segregerat? Självklart har vissa svenskar också problem att anpassa sig till samhället, Alkoholism och narkomani är klassat som sjukdom och är ett av våra största samhällsproblem.. Det stora flertalet svenskar som inte anpassar sig är missbrukare eller psykiskt sjuka de tillhör alltså den gruppen inte ställer samma krav på som gemene man som är frisk och vid sina sinnes fulla bruk. De sjuka ska otvivelaktigt och oavkortat ha vård och hjälp oavsett etnicitet. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 20:22 | |
![]() | strom9030 Jag ska försöka svara så gott jag kan på dina frågeställningar: Är det så att svenska inte talas i de kommunala skolorna? Jo på lektionstid en ej på raster under skoltid. Vilket gör att de skolor där svenskar blir minoritet skapas det ett omvänt utanförskap. Nej jag hoppas verkligen att vi inte tvingar människor att flytta dit de inte vill för att "värdlandet" önskar sprida ut dom till andra kommuner som för övrigt själva står sig slätt med arbetserbjudanden till de egna invånarna. Storstäderna erbjuder störst möjligheter till arbete och det vet vi alla efter åratal med centralisering till tätorter av människor från glesbyggdsområden. Idag är SVENSKAR tvingade att söka jobb land och rike runt (detta ska noggrant redovisas och styrkas) och även flytta dit de inte vill. Vilket ibland innebär att rycka upp barn och lämna släkt och vänner annars dras deras ersättningar och möjligheter att försörja sin familj in. Detta krav har inte invandrare på sig. (Lag om detta kommer iofs att träda i kraft 20110101) men idag är det inte så. Såvitt jag vet så är de kommunala skolorna religiöst neutrala såväl som polis och rättsväsende. Det är godkänt och ett faktum att lärare, poliser, advokater, polis och brandmän tillåts visa religiösa yttringar. Dessa är de yrken jag anser är de viktigaste arbetsplatserna som neutralitet ska råda. Det finns även på många andra arbetsplatser vilket jag också ser som oroväckande. Varför ska jämställdshetslagar ställa under religionsfrihet? Fattar inte grejen där så du får gärna förklara vad du menar att vi har gett avkall på? Jag syftar bla på den könssegreationen invandrarkvinnor får utstå pga sin religion. | |
| shosho | 2010-06-12 20:33 | |
![]() | Det finns väl en och annan antydan på att jämställdhetssynen ibland får stå tillbaka för religionsfrihetslagarna. Jag tänker t ex på den homosexuelle prästen i Göteborg vars kollega av religiösa skäl vägrar ta honom i hand, utan påföljd. Det finns fler exempel av reaktionärt bugande för gudomligheterna. | |
| Amandaaan - Ej medlem längre | 2010-06-12 20:36 | |
![]() | Och så finns det de som inte kan förstå eller vägrar inse varför Sverigedemokraterna växer sig allt starkare... | |
| strom9030 | 2010-06-12 20:53 | |
![]() | Ja som jag sagt så ska samma regler gälla för alla men att man tidigare eventuellt, jag vet faktiskt inte, särbehandlat invandrare då det gäller arbetssökande så finns troligen en humanitär syn inlagd i det resonemanget. Var finns alla jobb de ska söka? Poliser, lärare, advokater och brandmän tillåts visa religiösa yttringar. Hur visas dessa religiösa yttringar? Vi har fortfarande en religionsfrihet i det här landet och det inte mig personligen ett dugg om en polis vill ha turban på huvudet eller lägga sig ner på knä, vänd mot Mecka och be till Allah så länge han/hon sköter sitt jobb. Lärare? Du kanske menar i friskolorna då eller? Jag håller mig till de kommunala skolorna som trots allt är i majoritet. Varför skulle inte barnen få tala sitt eget språk på rasterna? Du får ju tala ditt? Vad beror den svenska könssegregationen på i så fall, är den också förknippad till religion? Jag förnekar inte att kvinnor, INTE ENDAST MUSLIMSKA DOCK, utsätt för en hel jävla massa elände men du vet, det är inget unikt för kvinnor från andra länder oavsett om de bär slöja eller ej. Dessutom utsätts de du talar om, även här för en nästan oanständig uthängning och segregation som inte kan påstås ha något att göra med en omtanke om dom. Fast du kanske bara syftar på muslimska män? Vi skickar helt enkelt hem alla män och låter kvinnorna och flickebarnen stanna kvar då eller? | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 20:53 | |
![]() | shosho Jag skulle nog vilja kalla det mer än en antydan. Det du beskriver är nog mer undantag än regel. Det jag tänker på är mer regel än undantag; Här en länk om kvinnors problem att få simundervisning; sverigesradio.se/web...p; IsBlock= Här en länk om problemen när religion blandas in i skolan: corren.se/forum/mess...id =5050658 | |