Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 329 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pocaloca | 2010-06-20 09:25 | |
![]() | ...amen to that! | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-06-20 10:13 | |
![]() | Alla andra behov motsvaras av en realitet, törst- vatten, hunger - mat osv. Vare sej vi är religionsfobiker eller inte så finns nu faktiskt Gud; himmelsen och jordens skapare och Han belönar dem som söker. "The hole in the soul" har också en motsvarighet! Det är inte det minsta ovetenskapligt att tro på Gud, snarare tvärtom eftersom det är Han som gett förutsättningarna! | |
| Urek | 2010-06-20 11:27 | |
![]() | Ankanka: Förstår inte hur du kan säga att jag är lik de andra. Försöker ju bara skapa en ANSTÄNDIG religion, byggande på demokrati och humanism. Detta gör jag för att folk har behov av religion och alltid kommer att ha det. Då kan man väl inte lämna fältet fritt till en massa präster och annat folk som försöker blåsa folk. Det enda rätta då är väl att få till något som ligger inom anständighet och kan ge folk en möjlighet till relgiositet tan kramkrams. Epsilonnoll: Och på julafton kan du tro på tomten, som gett förutsättningarna för julklapparna! | |
| ankanka - Ej medlem längre | 2010-06-20 12:06 | |
![]() | Ok, det är ju ett fritt land och allt det där så kör på du. Räkna inte med mitt medlemskap. Jag vet vad som är bra och dåligt utan någon som talar om det för mig. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-06-20 16:23 | |
![]() | Urek: "Det som förvånar är dock att såna som Grönöga och Nouba kastar sig över en sådan som mig, en som försöker motverka sådana här lirare, istället för denne Ulf Ekman, som driver ett religiöst ekonomiskt imperium som pungslår människor. Men det kankse dessa två inte har nåt emot?" ------------------------- Den här trådens huvudämne är inte Ulf Ekman och Livets ord. Den här tråden handlar om "Urek" och hans "sekt"... "religion" 22. Därför har det fallit sig helt naturligt att det är dig, dina åsikter och ditt "skapande" av... vad vi nu ska kalla det som blivit objektet för min uppmärksamhet i den här tråden och inte Ulf Ekman. Och vad jag anser om dylika grupper som Livets ord vet du... dvs om du besvärat dig om att läsa det jag skrivit i tråden. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-20 16:40 | |
![]() | Urek: "Det som förvånar är dock att såna som Grönöga och Nouba kastar sig över en sådan som mig, en som försöker motverka sådana här lirare, istället för denne Ulf Ekman, som driver ett religiöst ekonomiskt imperium som pungslår människor. Men det kankse dessa två inte har nåt emot?" Jag tycker inte om någon form sekt eller religion. Jag finner det märkligt att du skall starta ett nytänkande alternativ för den fria människan(Varför den nu behöver budord etc), och inleder med att kasta skit på andra religioner. Gör du det i kärleken och förståelsens namn? Du är nog farligare än alla religioner och sekter tillsammans eftersom du är en om möjligt större hycklare. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-06-20 19:02 | |
![]() | *älskar NOUBA en smula* | |
| backbyn | 2010-06-20 21:23 | |
![]() | Oj Urek va du lyckats reta upp en massa människor! , men du verkar ha bra svar på de flesta anklagelser. En del verkar ha ett stort behov av att ösa galla, både över varandra och över dej. De verkar helt enkelt bittra över nåt...Jag hoppas att den nya tron för med sej tolerans mellan alla människor, även mellan Nouba-Amandaan o Grönöga. Nån skrev att det var barnsligt med en ny religion. Jag vill att ett av "budorden" i 22:an ska vara: Var rädd om ditt barnasinne och din nyfikenhet". Ett annat: "Lyssna och reflektera" | |
| ingson | 2010-06-20 21:30 | |
![]() | Förstår inte varför du envisas med att kalla "22" för en religion,urek. Vad du gör är att försöka komma med 22 enligt dig allmänmänskliga goda råd eller levnadsregler. En religion kännetecknas av en metfysisk komponent som inbegriper självinbillade eller av ett maktelit utlovade okontrollerbara bonusar om man uppträder på ett visst vis (som påfallande ofta gynnar en själv eller åtminstonde makteliten) | |
| Besatt | 2010-06-20 22:26 | |
![]() | Ingson: "En religion kännetecknas av en metfysisk komponent som inbegriper självinbillade eller av ett maktelit utlovade okontrollerbara bonusar om man uppträder på ett visst vis (som påfallande ofta gynnar en själv eller åtminstonde makteliten)" Vill citera Rudolf Otto här; "Den är religiös för vilken något är heligt". Även Nathan Söderblom kom fram till samma svar på frågan "Vad är religion?". | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-06-20 22:58 | |
![]() | bud nr 7- lev. va faan:( | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-21 00:31 | |
![]() | "Jag hoppas att den nya tron för med sej tolerans mellan alla människor, även mellan Nouba-Amandaan o Grönöga." På vad sätt menar du att vi inte har tolerans med varandra? Försöker du insinuera konflikter för att kunna avfärda oss som sura griniga jävlar i allmänhet? Skrattretande. | |
| Besatt | 2010-06-21 00:56 | |
![]() | Nouba: "Jag tycker inte om någon form sekt eller religion. Jag finner det märkligt att du skall starta ett nytänkande alternativ för den fria människan(Varför den nu behöver budord etc), och inleder med att kasta skit på andra religioner. Gör du det i kärleken och förståelsens namn? Du är nog farligare än alla religioner och sekter tillsammans eftersom du är en om möjligt större hycklare." Ditt inlägg är faktiskt lite lustigt: 1. Du tycker inte om religion och sekter. 2. Urek tycker inte om nuvarande religioner och sekter. 3. Du försöker få det till att han gjort något galet när han fördömer de mer etablerade religionerna, trots att du själv gör detsamma. 4. Du kallar honom hycklare för det och kan enbart göra det för att du generaliserar grovt. "Det är fel att mörda. Lejon mördar andra djur. Alltså är lejon onda" kontra "Jag tycker inte om religion. Urek har startat en religion. Alltså tycker jag inte om Ureks religion." Vad är skillnaden på religion och ideologi? Jag utgår ifrån att du inte tycker om ideologier heller, annars lär man ju nästan kalla dig hycklare (eller bara inkonsekvent?). | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-21 01:26 | |
![]() | 1. Jag har själv valt att hålla mig undan, vilket tyder på ett ogillande men knappast fördömande. 2. Sant. 3. Han gör något galet eftersom han strider emot sina egna budord, jag har aldrig upprättat några sådana eller påstått mig leva efter dem. 4. Det är hyckleri av Urek att starta en religion (sekt) baserad på grunder han bryter emot redan vid introduceringen av den. Den punkten var från din sida var för örigt väldigt tramsig, du förlorade mig redan vid "lejon". | |
| Besatt | 2010-06-21 01:52 | |
![]() | 1. Så jag har helt fel om jag påstår att du anser att religion är något världen skulle klara sig bättre utan? Det går liksom hand i hand med att inte tycka om religion. Men det är väl knappast lämpligt att stå för här och nu, så jag förväntar mig något dravel om tolerans. 2. Men ändå vägrar du göra skillnad på hans projekt och de mer etablerade religionerna/sekterna. 3. Och vilka budord strider han emot och varför? Använd inte dina egna ord utan citera två motsägande saker från hans tidigare inlägg. 4. Eller så lägger du ord i munnen på honom och ger hans ord en innebörd han inte står för. Jag har för mig att de har ett begrepp för det där, vänta nu... ...just det! Halmdocka. Det är möjligt att du hittar något litet, men det ger dig knappast mer vatten på kvarn än det faktiskt ger. Jag har nämligen inte orkat läsa hela tråden; mest för att det är ganska uppenbart vad han vill och vad du håller på med. "Den punkten var från din sida var för örigt väldigt tramsig, du förlorade mig redan vid "lejon"." Det var ett exempel på felaktigt resonemang, liknande det du ägnar dig åt. Det var heller inte särskilt komplicerat, så din trams-stämpel är bara pinsam. | |
| Besatt | 2010-06-21 01:54 | |
![]() | "1. Jag har själv valt att hålla mig undan, vilket tyder på ett ogillande men knappast fördömande." Här kan du för övrigt kika på lite saker som är synonymt med 'fördöma'. Märk väl att "skarpt ogilla" och "ogilla" finns med. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-21 02:18 | |
![]() | 1.Jag tror att religion en gång i tiden har varit väldigt viktig för människan. I dagens samhälle anser jag nog att vi skulle klara oss bättre utan den. Eftersom religionerna lever kvar så utgår jag ifrån att människor finner behov av dem. Detta vill jag inte ta ifrån dem, varför jag INTE fördömer religion. 2. Jag kan inte se större skillnader i hans "projekt" Huvudsyftet är att han vill förmedla till människor hur dem bör leva sina liv precis som andra sekter/religioner, i hans projekt låter dock allt fint och förenklat. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-21 02:42 | |
![]() | "Urek 2010-06-18 18:42 Jo Amandaaan det har jag, men då äre ju gamla töntar och utnyttjare som haft ensamrätt på dom, nu försöker jag ju få till ett modernt alternativ som inte bygger på något utnyttjande och vidskepelse...." Finns även ett där Urek skrävler ut att att större delen av jordens beforlkning är lurade, och sen en massa trams om tomtar och liknande För mig strider detta främst emot god tod, men även emot budord 1. 2. 5. och 6 minst. Naturligtis under förutsättning att man anser att man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad, vilket jag förutsätter. Annars blir det en jävligt egocentrisk sekt. Halmdocka? Jag har aldrig hört det uttrycker förr, är det hämtat ifrån bilbeln? Puss nu ska jag sova | |
| Besatt | 2010-06-21 03:11 | |
![]() | Uttrycket "drama-queen" vill inte lämna mina tankar. Du är i övrigt tröstlös att diskutera med, då du godtyckligt hittar på lite hur du vill. Nu sparade jag dig besväret att googla, det är bara att klicka på länken. Om du får problem med att förstå vad det innebär så kan du hojta till. Annars utgår jag ifrån att du tar till dig vad det står och styr upp ditt sätt att argumentera/resonera. sv.wikipedia.org/wik.../H almdocka | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-21 03:15 | |
![]() | Electriceye: Din attityd och ditt barska sätt att tilltala människor gör att du inte slinker igenom obemärkt oavsett vilken skepnad du tar dig. Men vet du, jag gillar dig! Vore jag inte så trött så skulle jag gärna spendera flera timmar till åt småmys med dig. | |