Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SethGecko2010-06-22 12:44
Antal inlägg: 635

jag skulle också gärna betala mer i skatt OM det fanns någon garanti för att det faktiskt gick till den nytta det bör göra. Tyvärr verkar det ju som att rätt mycket skattepengar försvinner i hanteringen och hamnar i fickan på folk som absolut inte ska ha dem.

För övrigt har jag gått på socialbidrag vid två olika tillfällen. Den första gången när jag hade en depression och var oförmögen att komma upp ur sängen. Att leva på existensminimum när man redan är deprimerad och mest funderar på olika sätt att ta livet av sig är inte en jätterolig livssituation. Den andra gången var efter att jag sagt upp mig på grund av diabetes som höll på att utvecklas (vilket jag fick reda på senare). Inte heller någon kul situation och att vända på slantarna för att få de att räcka till gjorde inte saken bättre.

Nu röker inte jag, eller dricker alkohol och har aldrig gjort, men trots det var det svårt att få livet att gå runt med ungefär 2000:- kvar i fickan när hyran var betald.

Ni pratar som om sjuka och arbetslösa lever någon slags lyxtillvaro när de får socialbidrag eller a-kassa. Så är det knappast. Att dessutom leva ett liv där man hela tiden vet att man inte bidrar till samhällsnyttan överhuvudtaget gör ingen glad.

poke ball2010-06-22 12:48
Antal inlägg: 205

Miljöpartiet

regression2010-06-22 13:12
Antal inlägg: 1563

''Tror ni att a-kassa, sjukskrivning eller socialbidrag innebär ett rikt och lyckligt liv/en rik och lycklig period?''

Och du anser att höjda transfereringar är lösningen på problemet för att..?

Personligen tror jag att det cementerar en ordning med människor som inte kan hjälpa sig själva och som behöver allmosor från de barmhärtiga samariterna i de övre klasserna. Jag tror vidare att du tycker den ordningen är tilltalande, eftersom du gång på gång påpekar att du befinner dig i den senare kategorin.

regression2010-06-22 13:17

Det vore trevligt och höra hur människor som Nouba och SethGecko tycker att man skall lösa problemet med social utslagning, istället för att med fullständigt overfierbara anekdoter om sin egen misär (SethGecko) eller förträfflighet (Nouba) påvisa hur ni sitter med moralklimp av guld i rumpan och ''kräkas'' på oss som inte ännu sett ljuset.

le-lou2010-06-22 13:34
Antal inlägg: 17500

Utan att peka på någon så är det anmärkningsvärt hur många av de som röstar vänster antingen varit deprimerade, gått på socialbidrag eller liknande. Det är precis som vänster beskyller oss som röstar blått - man röstar på det som passar en själv bäst.
Jag är sjukskriven, men röstar blått. Inte för att de gagnar mig personligen mest, utan för att de gagnar landet och det samhälle våra barn ska växa upp bäst. Tvärtemot vad många skriver - att gå sjukskriven rent ekonomiskt är klart tajtare men det är def. ingen svältlön man går på. Snacket om att man knappt har råd att LEVA är bullshit. Har även gått på socialbidrag under ett par månader i mitt liv, nej - nån semester blev det inte men jag dog inte. Man får mätta magen efter plånboken.

le-lou2010-06-22 13:45

Ska tillägga att jag tycker det är tragiskt om folk går och röstar efter sina bidrag. Politik är bra mycket mer än bidrag, samhällen byggs inte upp av sjuka och svaga individer - är man svag och liten behöver man någon som är stark och stor, så är det bara. Ett bra samhälle tar hand om de sjuka, gamla och svaga. Ett bra parti går inte till val på "Mer bidrag för den som vill ha". Saker som motivation, rehabilitering översätts av vänsterkanten till " piska folk till jobb". Suck.
Hjälpa människor till jobb är fult. Sätta krav är fult. Det enda som är "solidariskt" är att ta mer pengar av den som jobbar. Varsegod. Sen pratar vi inte mer om den saken. Vill du inte ge? Vad är du för en OSOLIDARISK och KALLHJÄRTAD person? Fy fan för dig alltså.
Känns lite när man läser, att bara för att man röstar blått så vill man inte ha och ge någon bidragshjälp alls till de som behöver. Det är fel.
Jag betalar och jobbar gärna för den som behöver - BEHÖVER - inte den som VILL HA.
Vi är ett bekvämt folk. Bekvämt, bortskämt och daltande. När vi fick ett styre som gav individen egenansvar blev det ramaskri bland vissa. Ändå har vi fått det bättre. Den som jobbar, oavsett lön har fått mer kvar av den. Därför tror jag def. att alliansen sitter kvar i höst, tack för det.

ramsay - Ej medlem längre2010-06-22 13:47
Antal inlägg: 9204

skriver under.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-22 13:48
Antal inlägg: 2212

Regression: Vad anser du själv är en lämplig knuff ut i samhället för långtidsarbetslösa och sjukskrivna? A-kassan kan jag tycka är en ganska liten fråga eftersom a-kassa är en kortsiktig lösning vid arbetslöshet. Att de utöver känslan av utanförskap och ångest, skall leva med en av allmänheten påtalad skam inför en livssituation de inte kan ta sig ur är en ganska bristfällig lösning hävdar jag. Jag tror att en människa som känner sig värdelös och även blir kallad värdelös, lider betydligt större risk att ge upp deltagandet på arbetsmarknaden än vad en människa som får vårt stöd och deltagande i sin jobbiga situation lider. Vissa har nog helt enkelt levt ett för banalt liv för att kunna utveckla en förståelse för alla livsöden.

Miss_jk2010-06-22 13:51
Antal inlägg: 8941

le-lou sammanfattade det hela mycket bra. Skriver också under på det.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-22 13:54

Le-lou: Mitt problem är absolut att folk röstar för en borglig regering.
Utan enbart de sjukt generaliserande åsikter vissa väljer att skrävla ut här i tråden.

h3r4kl31t0s - Ej medlem längre2010-06-22 13:54
Antal inlägg: 753

David Lynch?

www.sourze.se/imaget...C1 6F33.jpg

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-22 13:59

"Utan att peka på någon så är det anmärkningsvärt hur många av de som röstar vänster antingen varit deprimerade, gått på socialbidrag eller liknande"

Dem som med andra ord tagit del av samhällets alla sidor. De borde ha 2 röster var att få fördelar om man nu skall köpa ditt tänk.

Keiward2010-06-22 14:01
Antal inlägg: 471

Tummen upp för le-lou 13:45.

Att så många miljoner svenskar slaviskt läser sosseblaskan Aftonbladet är ett bekymmer.. Där målas det dagligen upp hur jobbigt och orättvist alla har det, fy..

regression2010-06-22 14:03

Nouba, att a-kassan och andra transfereringar skulle vara en liten sak strider mot din tidigare hållning att alliansen ''straffat barnen'' genom att sänka dessa socialförsäkringar.

Jag gav dig i läxa att kolla upp exakt hur mycket socialbidragen och socialförsäkringarna har sänkts sedan denna förhatliga regim fick makten. Har du gjort det?

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-22 14:10

Regression: Du är inte person att ge mig vare sig läxor eller bakläxor, skulle uppskatta om du kan få in i det i trängelseln bland dina fördomar.

Du har uttryckt att du du röstar borgligt för att du inte uppskattar bidragspolitik. Utefter den synvinkeln har jag fört en diskussion med inte bara dig utan även många andra mer än lovligt trångsynta individer. Siffror är i sammanhanget betydelselöst eftersom vi endast diskuterar utefter ert generaliserande och era fördomar gentemot arbetslösa och sjukskrivna.

regression2010-06-22 14:18

Nouba,

Jag har aldrig sagt att jag inte uppskattar bidrag, tvärt om tycker jag att de ska vara höga men med en avsevärt högre kontroll och krav på motprestation. Och jo, det är trots allt relevant att nämna att bidragen och försäkringarna sänkts med 0 procent sedan alliansen tog makten. Det är ändå inte en speciellt svår siffra.

Jag har inte heller några speciellt negativa fördomar mot arbetslösa eller sjukskrivna. Att ta diskussionen utifrån sådana premisser får du göra med någon annan. Däremot är jag allergisk mot människor som i sådana här sammanhang kallar sig socialdemokrater, men det håller jag på att gå i amatörterapi för så det är lugnt.

(Och leta inte ihjäl dig efter ''citat'' där jag attackerar bidragstagare här i forumet. Du kommer inte hitta några -- det är en del av min forummagi).

kremlan - Ej medlem längre2010-06-22 14:20
Antal inlägg: 364

Moderaterna såklart!!!

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-22 14:31

Regrission: Jag behöver inte leta, jag finner inget behov av att offentligt uppdatera om varken dina eller andras fördomar och krassa uttalanden. Du får helt enkelt skämmas inför mig i diskussion med mig, och det hoppas jag att du gör.
Det är även du med andra som sitter med fördomarna gentemot andras orsak till sitt röstläge. Jag har fortfarande inte uttryckt mig negativt i någon annan bemärkelse än inför de orsaker/generaliseingar ni enligt egen utsaga bygger ert ställningstagande på.

regression2010-06-22 14:33

Jo, det har du. Du har ''kräkts'' på åsikter som du inte förstår dig på eller är kompetent nog att formulera.

le-lou2010-06-22 14:40

Nouba : "Utan att peka på någon så är det anmärkningsvärt hur många av de som röstar vänster antingen varit deprimerade, gått på socialbidrag eller liknande"

Dem som med andra ord tagit del av samhällets alla sidor. De borde ha 2 röster var att få fördelar om man nu skall köpa ditt tänk."

Nej, räknar du in att ha varit deprimerad eller gått på socialbidrag som bland det värsta som kan hända en människa så håller jag def. inte med. Baksida kallar du det. Ekonomisk baksida möjligen. Försöker du framhålla som att den hårdast arbetande, den gruppen av människor som står med fötterna på jorden, är godhjärtade, generösa och som vet rätt från fel är per automatik vänsterfolk?
Heller inte sagt att den som går och röstar blått aldrig varit eller är deprimerad eller går på socialbidrag el har gjort - kanske tolkade du mig lite fel - jag menade på att vänsteranhängare tenderar att se sig som bidragstagare IDAG - bidragstagare I MORGON. Att man röstar för en framtid där man ser sig själv i exakt samma position som idag. Skulle jag rösta enbart för min egen sits som jag har idag, så skulle jag ju rösta rött. Dit näsan räcker, dit tänker jag ungefär.
Att bli deprimerad är inte kul, men värre saker kan inträffa. Jag behöver inte någon uppläxning hur värdelöst depressioner kan vara. Att gå på socialbidrag ses av vissa som förnedrande - svälj förtreten och ta emot hjälpen som är relativ unik om man jämför med den övriga världen. Var glad att du bor i ett land som hjälper dig att överleva när du inget har.

Funderar ni som vill rösta vänster på de andra sakerna de går till val på, förutom höjda skatter och högre bidrag? Eller kvittar de andra tokigheterna som tex vänstern presenterar med Lars Ohly i spetsen? Skit samma, karln är röd - därmed är han solidarisk = bra människa.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?