Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 064 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 01:24 | |
![]() | Gautama: Utan att få dricks? Ja, tydligen när du varit kund. Men vi är ju flera som sagt att vi dricksat såväl frisörer som massörer. | |
| The Mag | 2010-07-21 01:26 | |
![]() | Men nu är du nere på få grupper....och många ger dem dricks. Serviceyrken får oftast dricks, så är det och har alltid varit. Vill man inte så är det också ok. Men jag gör det gärna. Skippar hellre den tionde ölen och ger den femtilappen men svensken måste ju alltid bli så full.....gnäller över att det är dyrt men dricker mängder. Bättre att dricka något mindre men det är en annan fråga. | |
| Gautama | 2010-07-21 01:26 | |
![]() | Vilka flera sylvia? Inte speciellt många som sagt att det pejar dricks hos frissan eller massören. Och om vi sträcker oss utanför beta så tror jag inte det är så vanligt att man gör det i dessa andra yrken. Men det är vad jag tror!! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 01:27 | |
![]() | Jag tror kunder är beredda att ge dricks till alla yrkesmän som inneburit en förhöjd livskänsla: en stund av "lyx", eller "kvalitetstid" för att använda ett överjävligt töntigt ord. Det är ett sätt att visa uppskattning. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-21 01:29 | |
![]() | dricks ska man förtjäna. gav min frisör 500 igår. | |
| Gautama | 2010-07-21 01:36 | |
![]() | Ramsay om dina svar inte är till mej utan någon annan så kan du väl låta bli att citera mej i dina inlägg? lite oschysst att svara på något som jag skriver men ändå diktera att jag inte ska svara. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-21 01:44 | |
![]() | suck, jag diskuterar i tråden, att citera dig kanske var ett dåligt val, men det är många som svarar och disskuterar inte bara du och jag. ok? (skicka inget pm nu är du snäll). | |
| Gautama | 2010-07-21 01:48 | |
![]() | Men ge dej ramsay. Du får det att framstå som jag skickar dej Pm i ett. Hur många gånger har jag gjort det? Och framförallt, har jag varit otrevlig mot dej i något PM?? Tvärtom skulle jag tro!! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 01:54 | |
![]() | OT: Jag vill gärna ha pm. :) | |
| Kirgizistan | 2010-07-21 02:03 | |
![]() | Ja, men bara på finare restauranger och tyvärr främst på grund av medlidande istället som tack för ett gott bemötande och betjäning. | |
| Kirgizistan | 2010-07-21 02:04 | |
![]() | *för | |
| MaadMaxx | 2010-07-21 02:26 | |
![]() | Jag dricksar om jag fått den service jag förväntade mig (eller bättre), detta gäller inte enbart på restaurant eller på krogen, utan inom många andra områden med. Jag tycker om att visa min uppskattning inför lyhörd, serviceminded personal. Jag skulle däremot aldrig ens komma på tanken att dricksa på exempelvis Konsum, där gör jag arbetet själv, hade jag däremot beställt hem matvaror och fått dessa levererade till dörren så hade jag förmodligen dricksat. Jag ger även brevbärare, trappstäderskor och andra liknande arbetsgrupper en uppskattande gåva då och då, men i dessa fall tycker jag det känns lite fel att ge rena kontanter. (Inte för att jag vet varför, men det är en känsla jag har.) Jag dricksar för att jag blir glad av att kunna visa min uppskattning och för att jag hade blivit glad om jag var personal och fick denna påtagliga uppskattning. Är jag ute med ett sällskap där vi splittar notan, vi har fått bra service och jag märker att många i sällskapet inte dricksar så sköter jag det åt dem med. Jag tycker det är genant att inte lämna dricks då någon faktiskt lagt ner sin energi på att jag ska ha det bra. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-21 02:42 | |
![]() | nä, sant. sliskiga inställsamma pm. | |
| Lyckobaronen | 2010-07-21 03:37 | |
![]() | Den ursprungliga frågan, som jag uppfattade den åtminstone, var ju varför vissa yrkesgrupper allmänt anses vara värda dricks men inte andra; d.v.s. inte OM traditionen finns utan VARFÖR den finns och ser ut som den gör. Bygger skiljelinjen mellan vilka som bör få och inte få bara på gammal vana eller finns det några tydliga kriterier som vi medvetet följer? Varför ger vi taxichaufförer dricks men inte busschaufförer, servitörer på restaurang (men inte vissa tider; lunch) men inte en snabbmatskedja, en barnvakt men inte en dagisfröken, en frisör/massör men inte en sjuksyrra osv. osv. Att det på nåt sätt skulle vara tvingande sedvanerätt som nån skrev är ju rent nys. Det rör sig ju om en frivillig handling i efterhand när vi är extra nöjda, fulla och/eller när vi känner oss moraliskt tvingade av sed. Eller kanske helt enkelt när vi hoppas på bra service nästa gång. Jag tror dock att det mer än vad många vill erkänna handlar om gammal vana och att inte vilja sticka ut/framstå som snål. Oavsett varför är det väl dock alltid ett sunt tecken att ifrågasätta varför man gör som man gör snarare än att fortsätta av gammal vana. Sen om eftertanken leder till att man slutar dricksa helt eller att man sticker till sitt elbolag en extra hundring för några påpassligt levererade kilowattimmar är ju ett personligt val. Personlig service och taskig lön, som många nämner, ligger väl och nosar på sanningen men är ju egentligen inte konsekventa argument rätt igenom eftersom vi uppenbarligen låter bli att dricksa i många fall där vi får minst lika mycket personlig service och inte sällan av någon som tjänar dåligt. | |
| YamahaJet | 2010-07-21 05:33 | |
![]() | Jag måste själv medge att jag är slarvig med dricks på gourmetrestauranger, dels för att jag anser att 340 kr får räcka för att ha ändå få gå hungrig därifrån, för att kvaliteten på maten ändå aldrig motsvarar priset, och för att vi alltid numera betalar i disk var för sig med kort vid dessa tillfällen. I detta fall orkar åtminstone inte jag börja rota ännu mer i plånboken och sammanställa en rimlig dricks av mynt och småsedlar som jag sedan räcker över till någon som inte ens serverat. Splittar notor vid disk gör vi sedan ett misslyckat försök på en fyradagars utlandsvistelse med ett sällskap på lika många, att låta alla betala för hela sällskapet varsin kväll så att vi slapp skammen att dela notor vid bordet. Det slutade med att tre av oss betalade ~1000 kr per kväll för hela sällskapet, men när det var den fjärde personens tur att betala låtsades vederbörande sova tills alla restauranger hade stängt, varpå vi tvingades äta på KFC där han kom undan med en nota på 130 kr. Ett utmärkt sätt att göra sig impopulär på. | |
| mrsH | 2010-07-21 07:01 | |
![]() | Men vilken snåljåp till kompis. Var det ingen av er tre som sa till vederbörande att det var ett ojuste sätt? Jag ger oftast dricks. Då mat och service varit bra och då det är sittande servering. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-07-21 07:27 | |
![]() | Ger aldrig dricks av princip! | |
| Okreh | 2010-07-21 07:53 | |
![]() | I Sverige ger jag aldrig dricks. I vissa länder önskar man att man kan göra som "tredje klotet från Solen"-avsnittet där de lägger upp en hög med sedlar och talar om för kyparen att detta är din potentiella dricks varvid varje misstag/försening leder till att en sedel tas bort från högen. | |
| aldebaran | 2010-07-21 08:06 | |
![]() | Jag ger ingen generell dricks på restauranger i Sverige, möjligtvis att jag avrundar upp till ett jämnare belopp. | |
| le-lou | 2010-07-21 08:20 | |
![]() | dricksar alltid om service och mat är bra. Dricksar iofs lite här och var, varför inte? Får man bra service så kan man tänka att "det ska man ha för man betalar ju för det" - visst. Men dricks ser jag inte som dricks till företaget, utan till den enskilde person som jobbade för mig. Vissa jobbar bättre än andra och varför ska man inte kunna visa uppskattning för det? | |