Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
peter2011-07-11 06:24
Antal inlägg: 1710

Finns det någon forskning som visar något samband mellan Audi-, BWM- och i en del fall Mercedesförare...och "inre oro eller hets" som gör att många av dem beter sig olämpligt i trafiken. I 7 fall av 10 är det en sådan som pressar på i backspegeln när hastighetsbegränsningen är satt lägre än den som tycks finnas mentalt hos en sådan förare. De verkar ha svårt att anpassa sig. Finns det någon som reflekterat över samma sak?

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 07:45
Antal inlägg: 3768

Det är lite humor hur många av er helt har hängt upp er på att om man kör lite fortare än er själva då är man heelt livsfarlig i trafiken. Ingen nämner något om "uppmärksamhet" i trafiken.

Detta trots att statistiken hyfsat klart visar att det är i tätbebyggelse med låga farter (ej motorväg) som de allra flesta olyckor sker.

Peter: Antar att bilar som Audi, BMW och Merca har lättare att komma ikapp bilar som (eller förare som krör) Nisan Micra, Ford KA och SAAB?
Vad var poängen?
Eller statistiken....

slånbär2011-07-11 09:49
Antal inlägg: 5539

Poängen är nog att oavsett vilket bilmärke man kör och oavsett hur duktig förare man är, hur uppmärksam man än är så är konsekvenserna av en olycka ALLTID betydligt allvarligare ju högre hastighet en olycka sker i. Att det är hastighetsbegränsningar beror ju på olika vägars förhållande till omgivningen. PÅ en 90 sträcka så sänks hastigheten vid korsningar till 70 just för att där anser man att det är farligare om det går för fort. Om det är en skola så är det 30 just för att springer en unge ut i vägen så är risken för att något händer betydligt mindre än om det skulle vara 50 eller 70. Och om det mot förmodan ändå sker en olycka så är skadorna betydligt värre ju högre hastighet det var vid smällen.

Det är ju det det handlar om -inte att jävlas med folk. Jag är en av dom som personligen är drabbad av en galning i trafiken och dom konsekvenserna som det innebär när någon kommer dundrande alldeles för fort vid fel tillfälle är enorma för individen och anhöriga. Jag önskar ingen att uppleva detta men jag skulle önska att istället för böter vid fortkörning så blev man tvingad att göra ett antal timmars samhällstjänst vid nåt center för just trafikskadade.

Peavey2011-07-11 09:58
Antal inlägg: 29

Jag dör hellre i en olycka i 140 än blir skadad för livet i en olycka i 70.

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 10:22

Slånbär:
Återigen talar du om nåt helt annat än det jag talar om.
Jag skulle personligen vilja att polisen hårdsatsade på att bötfälla folk i trafiken som:

1. Ligger i vänsterfil trots att det är helt tomt i högerfilen bredvid.
2. Ligger i vänsterfil med en svans av bilar bakom sig.
3. Har noll koll på backspeglar (eller skiter i ovanstående), i båda fallen är det ett beteende som inte hör hemma på vägarna.

Sluta snacka om rallykörning på vägarna för det är inte det jag talar om. Förklara istället för mig varför olyckorna är fler på vägar med låg hastighetsbegränsning än med hög. Eftersom farten då är låg kan det inte ha med ouppmärksamhet att göra?

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 10:24

Och ett förtydligande.
Jag säger ingenting om att fartbegränsningarna i stan eller vid skolor är för låga, självklart ska det vara 30 där och självklart ska man respektera dessa gränser.

Men det är inte alls det diskussionen handlar om vad jag förstår.

YamahaJet2011-07-11 11:00
Antal inlägg: 2239

Sveriges problem är knappast att det går för fort utan för långsamt. I Stockholm köar sisådär 200 000 bilister flera timmar om dagen för att några få av dem sett för många filmer på internet om vad krockar kan göra med människokroppen, och därför tycker att 40-50 km/h är en lämplig fart på Essingeleden.

Minta2011-07-11 11:22
Antal inlägg: 20042

Det sägs ju att dödsolyckorna ökar och att ett aggressivare beteende i trafiken kan vara förklaringen. Jag blir abslut mest provocerad av fartdårare även om väglusar är mycket irriterande.

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 12:03

Well, jag blir provocerad av folk som sätter sig bakom ratten utan att kunna hantera bilen.
Vem av oss har rätt?

malman2011-07-11 12:03
Antal inlägg: 1457

om man ökar hastigheterna och skiter i att bygga 2+1väg så skulle olyckorna minska. De farligaste omkörningarna är då 2filigt blir 1filigt . folk ska om till varje pris för att inte behöva ligga bakom idioten som kör 70 på 90 väg.

sen när staten införde 40 60 80 100 120 så blev det värre de ökade inte hastigheterna med 10km/h som de sa utan de sänkte från 90 till 80 osv vilket retar många, då ökar de automatiskt med 20km/h för att de har alltid kört 100här förut. och då får vi problem.

sen kan jag inte för mitt liv begripa varför man kör om en lastbil som kör 90 för att man själv vill köra 95. sen bromsa ner till 70 på 70sträckor i svackor så lastbils chauffören får nita. fan man kommer ju inte upp för backarna sen. resultatet blir att vi har 30km/h upp för backen bara för att en person fick för sig att köra om och sen bromsa i en korsning som ingen kom i. vi som sitter så högt uppe ser mer än er så låt oss rulla även om det är fel av oss.

men jag skulle aldrig köra så mycket som 1 km/h för fort utanför en skola, då kör jag gärna 25km/h i stället,

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 12:04

Och...kan det vara så att det aggressiva beteendet ökar just pga alla som måste ställa sig i vägen och hindra trafikflödet?

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 12:05

Malman:
Word !

slånbär2011-07-11 12:08
Antal inlägg: 5539

Yamaha-nu är det ju inte därför det är köer på vägarna kring storstäderna utan just för att det är för många bilar som ska köra på samma ställe vid samma tidpunkt. Inte för att dom kör för långsamt. Det har ju ingenting att göra med vad någon tycker eller tror om effekterna av en krock. Kör du själv i 110 på Essingeleden när det är som mest folk? Nä för det är just för mycket bilar eller hur? Jag är rätt övertygad om att även om vi hade fri begränsning för farten så skulle köerna kring våra storstäder vara lika massiva om inte värre.

malman2011-07-11 12:09
Antal inlägg: 1457

Locomondo nyfiken på om det var positivt eller negativt menat från dig

blue_moon2011-07-11 12:30
Antal inlägg: 9713

Säkerligen positivt. Bra sagt, malman!

Minta2011-07-11 12:33

Varför har det aggressiva beteendet ökat nu och inte när hastighetsgränserna infördes i så fall? Nej, det är nog snarare något med ökad stress och mindre tålamod som ligger bakom olyckorna. Med tanke på att det är unga män som är överrepresenterade i olyckorna är de kanske mer irriterade på lugnare förare, de är också övermodigare i trafiken tror jag.

blue_moon2011-07-11 12:36
Antal inlägg: 9713

Så tror jag också, Minta.

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 12:44

Malman: Enbart positivt med innebörden att jag håller med i det du skrev.

Minta: Jaaa, kanske. Om du med mindre tålamod menar att jag blir irriterad över att folk ska vara onödigt obehjälpliga i trafiken så ja.
Jag förstår faktiskt inte varför man ska behöva vara det?

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-11 12:44

Och om jag med mina snart 38 år fortfarande anses som ung man så...tack för komplimangen =)

Minta2011-07-11 12:48

Locomondo, jag menade inte just dig, jag vet inte hur gammal du är - jo nu gör jag det, men tålamod innebär tålamod även mot de som inte är behjälpliga i trafiken. I en perfekt värld är alla trevliga och omtänksamma i trafiken, men så är det inte. Då gäller det att inte hetsa upp sig eftersom det kan kosta liv. Det är ett kraftfullt redskap i händerna på en ilsken och hetsig förare.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?