Spelrum
Giraffen14
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade24
Mobilspel
Pågående18 613

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-10-05 15:05
Antal inlägg: 4561

annakarineli - Inom två veckor ska man återvända till salongen om man inte är nöjd. Men helst skulle du ju då inte mixtra med det själv innan, utan visa upp det precis så som frisören gjort det. Annars är det nog inte säkert h*n har lust att göra om det gratis. (utan kan istället skylla på att det är du som förstört det ... :-o) ...

Balsam och inpackning är dock inte alls samma sak så OM du verkligen vill dra ur färgen så är det just inpackning du måste använda och en fet sådan. ;-)

annakarineli2010-10-05 15:09
Antal inlägg: 2519

Satyra: tack igen. Är inpackning också att klassa som att mixtra med håret?? Och har du något tips på någon inpackning som är fet? Jag är dåligt belevrad på innehållet i inpackningar. :)

Satyra2010-10-05 15:30

Nja ... Om din frisör inte talat om för dig att du inte ska använda feta inpackningar så kan det väl inte klassas som att "mixtra" om du - (mot bättre vetande ...) - använder just det. ;-)

Angående tips på produkter så får nog morsans syrr svara på det (om hon läser tråden), eftersom hon, till skillnad från mig, fortfarande verkar verksam som frisör och alltså bättre vet vilka produkter som finns på marknaden just nu.

Eller så får du helt enkelt söka dig fram själv - de feta är de som är mest brukliga till torra hårstrån. Alla hårproduktleverantörer lär med all säkerhet ha en sådan typ av inpackning i sitt sortiment, hur som helst. :-)

nettan232010-10-05 15:37
Antal inlägg: 4086

Satyra: Tack för svaret som jag såg nu :D

Här kommer en till, vad anser du om Brazilian Blowout?

Bu eller bä? :)

annakarineli2010-10-05 15:42
Antal inlägg: 2519

Tack & tack Satyra! Det är guld värt att ha frisörer att rådfråga här ju! =)

ramsay - Ej medlem längre2010-10-05 15:44
Antal inlägg: 9204

jag gjorde en brazilian blowout i somras. resultatet var fantastiskt faktiskt. lite knepigt första dagarna då jag varken kunde ha tofs eller produkter i håret. jag har lockigt mkt tjockt hår och platttångar en timme om dan i snitt:/ slipper det nu. ska göra en ny behandling i okt.

Satyra2010-10-05 15:56

nettan23 - Har inte en aning om vad jag tycker om Brazilian Blowout eftersom jag aldrig testat det. Måste kommit efter att jag slutade aktivt som frisör (2004). Men jag läste om det nu och det låter ju bra i alla fall. Och skonsamt, eftersom det tydligen baseras på Keratin, vilket är hårets egna främsta beståndsdel.

Den enda keratinbehandling jag utförde på "min tid" var något vi kallade för "keratinchock". Behandlingen gjordes på hår som antingen var extremt strukturskadade (för att på så vis stärka det) och/eller mellan två kemiska behandlingar som man ville ha gjorda under ett och samma frisörsbesök. För att håret skulle klara av det utan att bli mer skadat än nödvändigt alltså.

Men kanske morsans syrr vet mer om Brazilian Blowout?

annakarineli - :-)

Satyra2010-10-05 16:02

Tack för infon ramsay. Som sagt - låter ju som en bra behandling. Hade jag haft lockigt hår hade jag säkert testat det själv.

Måste fråga mitt yngsta barn, som går sitt andra år på frisörsutbildningen just nu, om Brazilian Blowout är något de har med i utbildningen numera. :-)

Huzan2010-10-05 16:04
Antal inlägg: 1920

måste fråga dig!
mitt hår är megatorrt, jättelockigt, frizzigt å jag har tjocka hårstrån. varje gång jag schamponerar det så blir det ännu torrare och ännu frizzigare, därför så schamponerar jag det så sällan som möjligt..
nu till frågan.. vad ska jag ha i håret så att det inte frizzar??

Satyra2010-10-05 16:20

Huzan - Det finns massor av produkter mot "frizzigt" hår, men själv skulle jag rekommendera att du tar en yttepytteplutt med hårbalsam i handflatorna som du försiktigt stryker över hårstråna då håret torkat.

Du använder väl förresten balsam då du tvättar håret, förmodar jag? Om inte så gör det, eftersom balsam har i uppgift att stänga stråna och därmed blir strukturen slätare automatiskt.

Försök också att helst låta håret självtorka, om du inte redan gör så.
Gnugga aldrig med handduken på stråna efter tvätt, (eftersom det fläker ut strukturen igen), utan vira in håret i en turban istället och krama bara ur vattnet.

Huzan2010-10-05 16:23
Antal inlägg: 1920

Använder alltid balsam, har lite i efteråt, låter alltid håret självtorka... men frizzet ´förföljer mig!!

Satyra2010-10-05 16:23

Kanske ska tillägga att orsaken till att jag inte riktigt gillar diverse anti-frizz-produkter är att dessa har en benägenhet att bilda en beläggning på stråna som i längden kan skada mer än nödvändigt. DÄRFÖR föredrar jag att rekommendera en MINIklutt balsam på det torkade håret istället. ;-) Dessutom funkar det lika bra, enligt mig.

Satyra2010-10-05 16:28

Bra att du använder balsam, Huzan. Det där lilla du har i efteråt - stryker du på det när håret redan har torkat? Om inte så gör det. :-)
Och hjälper det ändå inte så får du väl testa någon av alla anti-frizz-produkter som finns på marknaden och se om de fungerar bättre på dig.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-05 16:37
Antal inlägg: 4050

Funderar på att tona håret... Tror inte jag vill lägga pengar på att gå till frisör och göra det. Vilka märken är bra/mindre dåliga?

Satyra2010-10-05 17:02

Larvbrud - Tror knappt det finns rena toningar att köpa i "vanliga" affärer längre. Har inte sett några på väldigt länge i alla fall. Hur som helst - en ren toning innefattas ALLTID bara av EN komponent! Om det ligger två komponenter i kartongen, som ska blanda med varandra, är det INTE en toning (oavsett vad det står på kartongen!) utan en mer eller mindre permanent färg som alltså växer ut (och därmed skadar hårstrukturen).

Och angående märken så tror jag inte att det är så hiskeligt stor skillnad på dem som säljs utanför frisersalongerna, faktiskt. De är nog alla likvärdigt .... mindre bra. ;-)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-05 17:55

Okej, det ska vara en komponent!

De toningar jag haft förut har försvunnit efter ett tag. Är det nån skillnad på hållbarhet när man gör hos frisör?
Vilka är fördelarna med att gå till ett proffs när det gäller just toning?
Vad är rimligt pris? Jag går till nån snäll tantfrisör på landet och ingen innefrisör i city isf ;)

Eftersom jag är snål och lat vill jag att färgen ska hålla rätt länge.
Utväxt är inget stort problem eftersom jag tänker hålla mig nära min egen nyans och även spara lite av överhåret som det är (nästan slingeffekt! ;) )...

Satyra2010-10-05 18:26

Larvbrud - Fördelarna med att gå till en frisör är att du:

* får hjälp med att välja rätt nyans av någon som VET hur färgläran fungerar. (Det är inte så enkelt som att man bara tar en färg som på kartongbilden ser ut som den nyans man vill ha och sen kan förvänta sig att det BLIR så också.) ;-)

* vet att färgerna är av hög pigmenteringskvalité och därmed både sitter bättre OCH har en djupare ton än "affärs"diton.

* slipper slabba med det hela själv och får samtidigt en skön, avslappnande behandling av skalpen. ;-)

Vad som är ett rimligt pris kan jag dock inte svara på eftersom jag inte jobbat aktivt på salong på sistone. Men det kanske någon annan kan svara på?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-05 18:38

Du har nästan övertalat mig att gå till frisör faktiskt :)

Priset får bli avgörande.

Om nån annan brukar tona själv så kom gärna med tips på märke...

Satyra2010-10-05 18:43

:-) ;-)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-05 18:48

Förresten... Jag fick ju svar på mina frågor om permanent förut, tackar så mkt.

Undrar bara om det är korrekt att dra slutsatsen att alla permanenter förstör håret? Jag tycker ju om att ondulera då och då. Alla säger att jag passar bäst i lite vågigt hår.
Är jag dömd till hårrullar och läggningsvätska om jag vill värna om hårets kvalitet eller?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?