Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 337 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 15:29 | |
![]() | clinton, Bra så. Jag tog inte direkt illa upp av kommentaren, jag undrade mest varför du tyckte att jag var bitter. Att jag sa "sluta böla" har jag svårt att förstå skulle vara för att jag var särskilt bitter. Inte sa du så till cr. Men men. Jag fungerar så att jag ser ett problem (alltså inte byta glödlampa vilket man kan lösa på under fem min om man har en ny), "gnäller" och ser om jag är ensam om att känna/tycka som jag gör, pratar/debatterar och sedan kommer eventuellt en lösning (nej jag har inte lösningen på alla problem, heh). | |
| bahrt - Ej medlem längre | 2011-08-22 17:04 | |
![]() | Är du så här ute i verkliga livet också? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 17:10 | |
![]() | Pratar du med mig eller? | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-22 17:11 | |
![]() | Hm... barth. Varför inte ta reda på det? Bjud ut henne på fika vetja. *skrivet i all välmening* | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 17:15 | |
![]() | Vad är "så här"? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-08-22 17:20 | |
![]() | Han tycker nog du är gullig. | |
| RåzaMåln | 2011-08-22 17:58 | |
![]() | @ Delicious: "Menar ni att när ni diskuterar med människor (som inte har samma åsikt) IRL så är de och ni lugna? O_o" Jag blir inte arg när jag diskuterar med människor som har andra åsikter än jag. Varför skulle jag? Bara för att jag inte blir arg eller irriterad betyder det inte att jag lägger mig och säger att jag har fel. Varför diskussioner nu ens måste handla om rätt eller fel. Många gånger när jag diskuterar saker är det bara för att jag tycker att det är intressant att höra andra människors åsikter och hur de motiverar dem, som jag ser det måste inte en diskussion ha en 'vinnare'. Blir man sedan arg motsäger det ju ofta hela syftet med diskussionen. De flesta människor har svårt att ta en skrikande, upprörd människa på allvar när denne försöker framföra sin åsikt. Det är större chans att ens eventuella budskap och ens argument går fram, om man talar lugnt och sakligt. Däremot kan man så klart diskutera med passion utan att vara arg- en höjd röst betyder inte att man är arg. Tyvärr verkar de flesta i vårt land tro det och det kan väl vara en orsak till varför folk är rädda för att yttra sina åsikter. Man vill inte bli bemött med vad man tror är ilska, men egentligen bara är ett passionerat sätt att diskutera på. Att det sedan verkar vara vanligare bland kvinnor beror med största sannolikhet på skillnaderna i uppfostran könen emellan. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 18:18 | |
![]() | Finns grader i helvetet. Jag är varken lugn som en haschtant eller upprörd till bristningsgränsen för det mesta när jag diskuterar. Är inte heller ute efter att utse någon vinnare, men tydligen finns det folk som tänker så. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2011-08-22 18:21 | |
![]() | Släppte den här tråden ca 6 sidor bakåt o har inte uppdaterat mig inför det här inlägget, men en tanke från mig: Kan det va så att män alltid haft ett större behov av att hävda att de har rätt i en diskussion, som daterar tillbaka till urminnes dagar då de var de som fick köpslå för att få hem vilken vara det nu än månde ha varit. Medan kvinnan stod för att familjefriden rådde, vilket betydde att: 1. Hon inte visste hur/kunde/behövde köpslå. 2. Hon fokuserade på att blidga mannen då han va på sånt humör. Att det fortsatt va så i evigheters evigheter fram till dags dato då det numera ska vara helt ok för kvinnan att ha samma möjlighet. Med rätta! Kan se tillbaka på tiden när jag va barn, det fanns fortfarande många mammor som va hemma o levde på mannen, tror det påverkat min syn på hur män o kvinnor uttrycker sina åsikter. Behövde bli mkt gammal innan jag insåg att man inte behöver ursäkta en man för deras självkänsla/manlighet inte ska få sig en knäck. Fick nog lära mig att det var "oschysst" att ifrågasätta dom, just pga att dom skulle känna sig förminskade. Vilket i sin tur fick mig att: 1. Svälja vad jag egentligen ville ha sagt. 2. Tappa argumentationstekniken när den väl behövdes. Har man fått ett litet hum om vem jag är så är det rätt tydligt att jag inte fungerar så numera. Jag säger vad jag tänker o tycker. Däremot så går jag inte i klinch med någon längre oavsett kön, i något som helst ämne. Det finns absolut inget som är så viktigt att jag behöver propagera tills örona blöder. Vetskapen om min egen åsikt utan att behöva medhåll eller pådyvla en annan person vad jag anser, ja det är friheten i en diskussion enligt mig. | |
| Mindymoo | 2011-08-22 18:24 | |
![]() | FaMo, bra uttryckt. Fast vad gäller kvinnors förmåga att köpslå - OM det är så att kvinnor står för att hålla ihop familjen, rent traditionellt, så borde de vara de bästa förhandlarna! Bäst på att lirka, jämka, lyssna, värdera... | |
| Shylster | 2011-08-22 18:27 | |
![]() | Såg ett tvprogram där det var statistiskt bevisat att kvinnor var sämre förhandlare. Ger sig för lätt, tror att dom e mindre värda osv. | |
| Shylster | 2011-08-22 18:29 | |
![]() | Sen kanske det finns undantag som flörtandes tuttbrudar som får det dom vill till sitt pris, fast det kanske är mest på film det fungerar så iof | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-08-22 18:30 | |
![]() | Bra inlägg, famo! | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2011-08-22 18:35 | |
![]() | Mindymoo: Jo, men det fick man ju inte visa att man kunde - att man kanske t.o.m skulle vart bättre. Det va ju knäckande som sagt ;) Förhoppningsvis har det ändrats radikalt sen "min" tid. Men tyvärr tror eller märker jag rättare sagt att det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Ännu tar det nån generation till innan det bli en självklarhet. Som med mycket annat. Shylster: Ja, pga att det fortfarande är svårt att visa vart skåpet ska stå till en man, han blir ju så satans ynklig då :) | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-08-22 18:37 | |
![]() | Bra sagt -FaMo- *styrkekram* | |
| clinton | 2011-08-22 18:52 | |
![]() | Mycket klokt -FaMo- Att det inte finns något, eller åtminstonde väldigt få, ämnen som är värda att propagera till döds för håller jag absolut med om. Jag kan säga att jag tänker själv på hur jag hanterar debattsituationer och jag eftersträvar verkligen att ha den självsäkerhet som krävs för att leva efter den filosofin du har. Tyvär märker jag dock ibland att prestigetänket tar över när debatten blir för intensiv. Tur att det finns äldre/erfarnare man kan lära sig av..... | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-08-22 18:52 | |
![]() | aw, varför uttrycka sin åsikt när min man jaap gör det så mycket bättre:) | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 19:34 | |
![]() | Bra inlägg FaMo. | |
| apbur | 2011-08-22 22:48 | |
![]() | Jag tror det kan finnas biologiska förklaringar, åtminstone delförklaringar, till varför män har en mer naturlig fallenhet för debatter och argumentation. Anledningen till att män är bättre på att köpslå tror jag helt bottnar i att män tar större risker och att även det kan förklaras biologiskt. Hur som helst är det ganska ointressant då båda sakerna går att lära sig. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2011-08-23 07:18 | |
![]() | Ja och det är väl det kvinnor gör idag, då de inte är i beroendeställning längre. Menar bara att det va inte sååå hemskt länge sen som kvinnor va det, att det går långsamt men säkert framåt. Kvinnorna tar för sig o männen kan "backa", dock inte tillräckligt många ännu av någondera. | |