Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2011-08-26 13:19 | |
![]() | Ah Ektis kom nog med en springande punkt. Hon uppfattar det som ett fördömande när man problematiserar detta och vill att vuxenvärlden reagerar och griper in. Det är INTE min utgångspunkt! Min utgångspunkt är att det måste finnas ansvar och omsorg! | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-08-26 13:21 | |
![]() | jag menade bara, precis som råzamåln, att det kanske inte är något problem med detta. självklart ska vuxna bry sig om barn. men att lägga sig i på de här grunderna som finns, kanske inte är att hjälpa. | |
| magnusito | 2011-08-26 13:27 | |
![]() | Men du sakriver kanske. Kanske är det rejäla problem, det finns en hel del som talar för det. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-08-26 13:28 | |
![]() | ja, det kanske det finns. då är det nog bättre att tala med tjejen i fråga först. än att ringa någon jour. | |
| Mindymoo | 2011-08-26 13:30 | |
![]() | En anmärkningsvärd detalj är väl att killen säkert vet att han begår brott... Är det nåt tonåriga killar brukar hålla reda på är det just sånt, har jag förstått efter att ha talat med några. | |
| SethGecko | 2011-08-26 13:36 | |
![]() | om man nu har en lag som säger att man måste vara över 15 år för att ha sexuellt umgänge med någon, så kanske den lagen finns av en bra orsak? (därmed inte sagt att alla lagar har bra orsaker, men de allra flesta). Att en 18åring och en 13åring bara håller hand eller hånglar eller vad som helst som INTE innefattar sexuellt umgänge känns som föga troligt. men, det är klart, en del kanske inte tycker det är problematiskt med knappt tonåriga tjejer som blir med barn. | |
| magnusito | 2011-08-26 13:43 | |
![]() | Eller söker något som de får kämpa med i förtvivlan hela livet om ingen vuxen ser vad som pågår. | |
| y not | 2011-08-26 13:47 | |
![]() | Prärieklocka jag menade inget om att någon skulle vara det. Bara att det omvända att det är killen som är den som är utsatt för övergrepp inte är så långsökt. | |
| AnSoJo | 2011-08-26 14:06 | |
![]() | Jag försöker bara ge ett annat perspektiv än det vi vuxna människor har. Det jag menar är att det kanske inte är värt att anmäla för att det inte kommer ge något resultat och orsakar onödigt lidande för alla inblandade parter. Speciellt inte om flickans mamma samtycker till en anmälan. Inget trivialt med det. | |
| y not | 2011-08-26 14:20 | |
![]() | Rent generellt så om det kommer in en anmälan och familjen fungerar väl så gör anmälan lite skada, mer än att det är irriterande och störande att få soc på sig. Är det dessutom tilltag från en rivaliserande granne så blir ju missförhållandet känt på gott och on. Men den friska familjen och det sunda förhållandet tar knappast någon skada av att de pratar med myndighetspersoner. Problemen är väl snarast när det inte är så bra, när orsaken till att tjejen söker sig till vuxna snarare är ett symptom än den verliga orsaken. Men visst finns det gott om exempel på klantiga, rent av farliga ingripanden av såväl soc som polis, men de hör faktiskt till undantagen även om medie gärna framhåller just dem (vilket i sig inte heller är fel) | |
| y not | 2011-08-26 14:52 | |
![]() | för att skilja principdiskussionen från själva TS frågeställning i sak, startade jag en ny tråd i seriösa www.betapet.se/forum...#l astreply | |
| miss evelyne | 2011-08-26 17:41 | |
![]() | Undra hur kränkta ni familjer som är för anmälan skulle känna er om er familj låg uppe för utredning på soc? | |
| broglo | 2011-08-27 00:17 | |
![]() | Miss E: Hade jag tappat greppet såpass att mitt barn for illa så hoppas jag att någon hade kontaktat socialen (även om jag såklart hade blivit ledsen och kränkt i stunden). Hade det skett en helt ogrundad anmälan så hade den ju inte lett till någon större utredning och då är ju ingen skada skedd. Vilket är viktigast? Att vi hittar de barn som faktiskt far illa, eller att skydda familjer från en tillfällig känsla av kränkning? | |
| Gautama | 2011-08-27 00:39 | |
![]() | Vad ska du säga i din anmälan undrar jag? Att grannens trettonåring har långa stövlar och kysste en kille som du förmodar var 18 år eftersom han har bil?? Lägg ner direkt, det är kränkande för familjen att ha sådana grannar tycker jag. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-27 01:21 | |
![]() | 2011-08-27 00:39 *instämmer* | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-08-27 08:58 | |
![]() | Håller med Gautama helt och hållet. Låt dem vara ifred, vi vet inget om deras känslor. 5 års åldersskillnad, men det har ingen med att göra. När jag var 14 var jag ihop med en kille på 19 i ett helt år. | |
| slånbär | 2011-08-27 12:33 | |
![]() | håller med både Gautama och Ullis. Ullis-upplevde du att din kille var en onormal sexualförbrytare på något sätt? För enligt vissa i tråden så är det tydligen på det sättet och det är tydligen även väldigt ovanligt då i deras kretsar. Jag har ju då helt annan erfarenhet både från min egen ungdom men även om jag tittar på mina släktingar där flera av dom träffade sin framtida partner då dom var i dessa åldrar och sedan har levt ihop hela livet. Och i mindre städer är detta ingenting ovanligt oavsett generation. Min brors dotter träffade sin kille när hon var tretton och dom är gifta och har två barn idag och är i trettioårsåldern nu. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-08-27 13:00 | |
![]() | Slånbär: Nej han var absolut ingen sexualförbrytare, en vanlig 19-åring, och i den åldern ÄR killar överlag rätt så barnsliga, och en 13-årig tjej kan vara rätt mogen. Nu verkar det kanske inte så bra altt just i detta fallet, men det är inget man bör lägga sig i! | |
| Gautama | 2011-08-27 13:08 | |
![]() | Jag var som sagt förut i tråden 14 år och var tillsammans med en genomsnäll kille som gjorde allt för mig i över ett år. Han var 20 år. Han trodde när vi träffades att jag var 16 år, det var vad jag sa. Men jag berättade efter ett tag hur gammal jag var. Han var försiktig och skyndade inte på mig på något sätt. När vi varit tillsammans i flera månader var det jag som tog initiativet till sex. Min dotter är iofs tillsammans med en kille som bara är ett år äldre än henne men hade och sex innan hon var femton. De lever tillsammans än, så att man har sex innan femton behöver inte betyda att det går utför på något sätt. Det handlar om mognad och kärlek. | |
| madeleine234 | 2011-08-27 16:39 | |
![]() | SKumt | |