Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2011-09-06 22:31
Antal inlägg: 5539

Men hur många här i tråden har hävdat att dom använder sina Schäfrar som vallhundar?? det enda jag skrev var att den är en vallhund i GRUNDEN.Återigen. Jag har ingenstans sagt att man använder den som vallhund idag. Någon skrev att dom kan bli hyfsade vallhundar ingenting mer. Hur du kan få det till att vi hävdar att den är en vallhund fattar inte jag. Var nånstans läser du det. Det enda som har skrivits är att den tillhör vallhunds gruppen. Släpp det där nu och gå vidare. och släpp det där med att den är avlad för att bita -fortfarande så är det inte det man avlar på utan på hundens samtliga egenskaper som gör den lämpad för olika uppgifter i samhället där bitandet bara är en liten del av helheten.

Vad som imponerar på just dig är ju rätt ointressant då du inte tycks ha någon egen erfarenhet av det du skriver om utan endast googlar dig fram till saker. Undrar verkligen vad du själv har för erfarenhet av brukshundar och uppfödning?
Jag går självklart i försvar för rasen som jag själv känner väl, dom andra kan jag inte uttala mig om för jag har ingen erfarenhet av dom och känner inte någon som föder upp dom raserna. Att ingen annan har gjort det heller kan ju helt enkelt bero på att ingen som läser i tråden har just dom raserna och således inte bryr sig.

plutokr12011-09-06 23:06
Antal inlägg: 29

Hej tillbaka igen efter att ha slickat mina sår och upplevt två underbara jaktdagar.
Har läst era inlägg och har lite frågor: När mina hundar hittar vilt och söker upp dessa ser jag en en hund full av adrenalin och och "kamp lust".
Hur fungerar en vakt/skydds/kamp hund när den hugger tag i en eventuell förövare.
Biter den bara lite?
Väntar den bara på belöningen eller känner den oxså av lite adrenalin?
Varför har inte jag en schäfer i skogen eftersom det tydligen inte är viktigt med den avlade prägeln på hunden jag tar med mig?
Enligt en tidigare skribent så har inte egenskaper någonting med användningsområde att göra? I detta sista så menar jag definitivt inte er som är "seriösa" och tar ansvar/argumenterar för er hund
Min fråga kvarstår dock: Den hund som höll på att dräpa min hund är ute i samhället igen, för att "hon har dom egenskaper som vi vill ha".
Går denna hund vidare på avel?

Minta2011-09-07 01:54
Antal inlägg: 20042

Bland de hundar som polisen använder, spelar personlighet större roll än ras, bortsett från att de måste ha en viss storlek.

Minta2011-09-07 01:55
Antal inlägg: 20042

Det betyder inte att ras inte spelar någon roll för andra användningsområden, t.ex. bordercollie för vallning.

slånbär2011-09-07 12:02
Antal inlägg: 5539

Pluto -det som hände dig och dina hundar var naturligtvis inte någonting som man kan anse vara ett naturligt och friskt beteende.Dessutom så verkade ju ägaren vara en idiot. Det var ett beteende av en aggressiv hund utan kontroll. En sådan hund skulle åtminstone inte min uppfödare använda sig av. Visst finns det hundar som startar bra och verkar helt ok men som sedan har instinkter som "tar över" och där kontrollen över hunden blir svår att hålla. Dom hundarna plockas bort från tjänst. Det är höga krav på tjänstehundarna men eftersom det är ett stressigt och psykiskt påfrestande jobb för tex en polishund så finns det ju precis som hos människor individer som "går in i väggen" .

Det finns vissa raser som inte borde ägas av folk utan intresse eller hundvana och som kräver kunskap och att man går kurser och ägnar massa tid åt att aktivera.
Det jag vänder mig emot är att någon påstår att rasen jag äger är avlad för att bita då detta endast är en av alla de egenskaper som man lägger fokus på. Det finns ingen uppfödare som enbart avlar på den egenskapen för då skulle ju dom hundarna snabbt få väldigt dåligt rykte och inte gå att använda till det den är tänkt för.
Jag försvarar absolut inte hundar som kommer lösa och ger sig på kopplade hundar och skadar dom- det jag menar är att det i det fallet den lösa hunden blir skadad av den kopplade känns fel att skulden bara läggs på den kopplade hunden. Som jag tidigare skrivit så blir jag alltid orolig när det kommer en liten lös kaxig hund framrusande då jag vet att det så lätt blir stora skador om dom trasslar in sig i ett bråk och då enbart pga storleksskillnaden ,inte bråket i sig. En liten hund kan bli illa skadad bara av att min hund råkar lägga sin tass för hårt över ryggen på den. Jag har alltid mina hundar kopplade av respekt för alla andra och önskar att andra kan ha sina hundar i koppel också av respekt för mig och mina hundar.

Alicia_brg - Ej medlem längre2011-09-07 12:37
Antal inlägg: 110

HEMSKT:

plutokr12011-09-07 18:03
Antal inlägg: 29

Slånbär: Vi verkar vara ganska överens om det mesta.
Jag misstänker att det är fler små hundar som kommer lösspringande fram till stora hundar än tvärtom. Sjukt om då den kopplade hunden kan bli ansvarig, kan förstå det om det tex var ett barn eller liknande.
Det kan vara så in i h-vete tjorvigt när det kommer in en lös hund bland dina kopplade och skador sker lätt.
Det är ett problem i sig.
Jag har dock lättare att freda mig och mina hundar mot en litten mopps än tex en schäfer.
Problemet idag tycker jag ligger i att folk går på myten att schäfern, och liknande raser, är en sällskapshund som man kan sitta och mysa i soffan med.
Att dom är så lättlärda så att man kan släppa dom bland andra människor och hundar utan att ägna tid åt dressyr och arbete.
Jag tror väldigt få fattar hur mycket tid en sådan hund kräver.
Körkort kanske för vissa raser?

Tyvärr i fallet med min hunds attackerare så är den alltså ute i tjänst igen.
Det innebär att en ny 20 årig tjej eller kille kommer att få en förfrågan om att ta hem denna best för att "socialträna" henne.
Detta utan att ha en aning om hennes historia!!!!¨
Hennes tidigare förare har idag bytt arbetsgivare.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?