Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sanlin | 2011-09-13 13:49 | |
![]() | Snälla ttiittii kan du inte använda stor bokstav och punkt i dina inlägg så blir det mycket lättare att läsa. :) :) Jag vidhåller fortfarande att det är viktigt att barnen får i sig mat och det kan inte vara nyttigt att bara kasta i sig mat på ett par minuter. Självklart ska barnen få leka också men maten är så viktig för att de ska orka hela skoldagen. | |
| Shylster | 2011-09-13 13:50 | |
![]() | Jag kan inte se något samband med övervikt och huruvida man sitter 5 eller 15minuter i matsalen. Däremot minns jag hur jag själv hatade den där regeln som uppkommit pga att andra elever inte åt något vilket gjorde att jag som ätit bra men på kanske 5-7minuter blev tvingad att sitta o vänta för att andra ungar inte kunde käka ordentligt sjukt irriterande! | |
| justforfun | 2011-09-13 14:01 | |
![]() | Stress bidrar till viktökning, förutom all processad halvfabrikatsmat. | |
| tötis - Ej medlem längre | 2011-09-13 18:29 | |
![]() | "när det blir viktigare för barn att äta i stället för att leka är det någe fel som är trasigt" Hur ska barnen få energi så de orkar leka om de inte äter? Givetvis är de vi som är vuxna som måste se till att barnen äter,vi vet ju förhoppningsvis bättre. Lär man dom inte hemma vikten av att äta ordentligt..tugga maten och fylla på med energi så blir det ju tyvärr skolans personal som får försöka påvisa detta. Äter man bra mat och inte stressar så minskar ju risken för övervikt betydligt. | |
| Gautama | 2011-09-13 18:39 | |
![]() | Hur ska man få en bil att rulla utan bränsle? Barn behöver mat givetvis för att kunna lära sig i skolan och för att kunna leka. Just i skolan så tror jag inte det finns ett problem med att barn äter för mycket som ttiittii verkar oroa sig över. Tvärtom så är det nog mer vanligt att barnen är kräsna i skolan och får i sig alldeles för lite bränsle för att orka med. Min egna erfarenhet säger det, både utifrån mina egna barn och utifrån arbete i skolan värld. När min dotter var gick i mellanstadiet hade jag problem med att hon åt för dåligt, hon gillade inte skolmaten och hade svårt att äta frukost. Jag fick slåss för att hon skulle få ta med sig en smörgås och yougurt som hon kunde äta på rasten. Hon fick nämligen problem med migrän om hon inte åt. Lärarna var inte glada åt det men jag fick igenom det. Bättre att hon får i sig näring än att hon får ligga hemma i migrän. Det var också problem med att hon drack för lite vatten, det orsakade också migränen. Där fick jag också bråttas för att hon skulle få dricka vatten på lektionen. Hon hade en liten flaska som hon skulle se till att hon fick i sig under en dag. Hon hade en äldre lärare som hade så mycket idéer för sig hur det skulle vara i skolan. Lika för alla, sen spelade det ingen roll hur dåligt en del mår. Men skam den som ger sig, jag såg ju att min dotter mådde dåligt. Hennes migrän försvann nästan direkt när jag fick som jag ville:-) | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-09-13 18:42 | |
![]() | Vadå får barnen gå från matsalen efter 15 minuter? | |
| sanlin | 2011-09-13 21:49 | |
![]() | Ok, ttiittii. Bra att du inte tog illa upp :) | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-09-19 23:59 | |
![]() | Jamen, jag fattar inte, det är väl BRA att läraren har tid att försöka få i barnen lite frukt och grönt!!!!!! Å andra sidan kan 10 min räcka, för äter man på 5-6 min är resterande tid en eeeeevighet när man vill ut och leka. Handlar det om ett äpple eller morot kunde man kanske få ta det med ut? | |
| tötis - Ej medlem längre | 2011-09-20 06:41 | |
![]() | Jag tycker inte 15 min är för mycket,eftersom samma gäller för alla. Visst längtar dom väl efter att få gå ut o leka men de är nog bara nyttigt att få öva på att sitta stilla och att ta hänsyn till sina vänner som äter långsammare. | |
| Stickig - Ej medlem längre | 2011-12-04 22:10 | |
![]() | Nu har det ju gått ett tag så det vore intressant med en utvärdering. 1) Har dina barn gått upp i vikt? Har de varit sura över att de måste sitta stilla en kvart? 2) Är det fortfarande protester om det här? 3) Du skrev tidigare i tråden att hemma hos dig tar det sex minuter att äta en måltid då familljen är samlad? Äter ni ÄNNU fortare nu med tanke på att barnen måste sitta en kvart i matsalen i skolan? 4) Hur fort kommer ni äta julmiddagen? | |