Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 453

Forumkategorier

Användare Inlägg  
peter2011-12-02 09:36
Antal inlägg: 1710

ullis1164: jag vet....det är och förblir ett känsligt ämne eftersom det i grund och botten är ett gift vi talar om........Tack för dina inlägg...du vet..."motvind är bra...man kan flyga drake då"

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-02 09:36
Antal inlägg: 1019

Det enda jag ville var att få de som innerst inne känner att de kan bli lite störiga eller förändrade av sprit, att de tänker om inför julafton. Ni andra får väl göra som ni vill såklart, men tog visst väldigt illa upp. Känsligt ämne visst.

Måns_E2011-12-02 09:36
Antal inlägg: 12028

Nähä, varför startar man då en tråd om att man bör fira en vit jul för barnens skull? Om det inte är för att man vill få andra att göra det?

Men tack för att jag får bestämma över såväl jul som min vardag själv :)

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-02 09:40
Antal inlägg: 633

Okej Peter, det var väl inte direkt något svar på mina frågor men men...

Du har spånat in totalt i missbruksperspektivet. Vilket jag inte tror var kärnan. Det är väl självklart att INGEN! tycker att en missbrukare ska sitta och dricka sig redlös en julafton. Eller någon annan dag heller. Frågan var väl alkoholhaltiga drycker till jul eller inte. Sen att du och flera andra personer har varit mer eller mindre alkoholiserade är ju ett helt annat ämne.

Du tolkar andras inlägg och skruvar till dom så att det passar dina egna värderingar. Vilket är mycket trångsynt. Jag och många andra med mig har en helt liberal syn på alkohol och ser inte det som något värdeladdat överhuvudtaget. Det är ungefär lika dramatiskt som att köpa coca-cola för dom flesta av oss. Vi tänker nog lika mycket på alkoholisterna när vi tar ett glas vin som på matmissbrukarna när vi frossar på julbordet.
Och jag är inte ilsken... :)

slånbär2011-12-02 09:50
Antal inlägg: 5539

Peter-Jag förstår precis vad du pratar om och du har rätt i det men tråden handlar om för/emot att man ska dricka sprit just på Jul och på något sätt så glider den direkt in på missbruksspåret. Det känns som att det absolut måste vara svart eller vitt när man pratar om detta och pekpinnarna och skulden kommer fram omedelbart och tänk på alla dom stackars barnen!!! Vi måste kunna skilja på bruk och missbruk när vi pratar om detta. Visst -alkohol leder ibland till missbruk och livet för barnen i dom familjerna är ett helvete och en balansgång av otrygghet årets alla dagar men i synnerhet kring högtider. Självklart känns det värre just vid jul när andra verkar ha det så mysigt vilket gör att ens eget jul"firande" känns ännu jävligare.

Det bästa hade ju varit om alkohol inte alls hade funnits tillgängligt men nu gör det det och då får vi hitta lösningar kring hur vi ska hantera detta. Dom allra flesta av oss har inga problem att dricka några glas vin till maten vid helgen och absolut inte att dricka glögg,öl och snaps till julen precis som dom flesta som inte har matrelaterade problem kan äta både skinka, jansson och goda efterrätter i extra stor mängd just till Jul. Bara för att det liksom hör till.

Om man vet att någon av dom man bjuder in (oftast så bjuder man ju folk man faktiskt känner just till Jul också) har eller har haft alkoholproblem så väljer man ju bort det självklart. Precis som man lagar några vegetariska rätter om man vet att en vegetarian kommer. Det handlar ju om respekt mot varandra. Dom flesta dricker lagom men även om någon blir lite för glad så är det i sig inte på något sätt skadligt för ev barn i sällskapet så länge det finns nyktra vuxna också.

Så Ullis-det är inte så att vi inte förstår vad det är du vill säga men vi talar om två olika saker.

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-02 10:02

Jag ser att det du har skrivit är ungefär samma som jag skrev innan, och jag håller med om att vi absolut talar om två olika saker!... Peter och Ullis vi förstår att det finns missbrukare av allehanda förnöjelser. MEN, som gemene man kan eller vill man inte avstå från allt bara för att det finns andra människor som är just missbrukare.

Och det är inte heller något "känsligt ämne" för oss, som du verkar tro Peter. Det enda känsliga i den här diskusionen är att du tror dig veta våra värderingar och ser dom bara ur ditt perspektiv.... Vilket är totalt fel och bara frustrerande.

peter2011-12-02 10:09
Antal inlägg: 1710

VonSchnygg: Missbrukartankar hade jag ingenting då vad jag minns..och nu tolkar vi nog alla denna tråd och andra trådar lite olika och skriver svar därefter och kanske att jag feltolkat ämnet sprit och jul ...men för mig är det lätt att koppla ihop.....Apropå värderingar: När jag drack eller köpte eller beställde in... satte jag väldigt mycket värde på dryckerna..en god single malt eller årgångsvin och trevligt spirituellt sällskap och ofta i finaste sammanhang och i finaste miljöer.....det var nyttigt och gott och jag njöt tillsammans med andra glada likar..och jag ångrar ingenting...det var mitt liv som det såg ut då. Och nu lever jag i en annan del av samma liv - trångsynt, naivt eller inte så är jag lycklig :)

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-02 10:19

Peter... Återigen ger du bara din missbrukarhistoria, vilken säkert är tragisk i sig. Men tyvärr verkar du inte förstå alls vad jag skrivit. Jag hoppas det inte är så otydligt så att ingen annan förstår heller men det tror jag inte...

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-02 10:25
Antal inlägg: 37631

Alla sitter vi med olika ryggsäckar och bagage,och iaf då det gäller alkohol,många med dåliga minnen från barndomen bär på det hela livet,och att dessa människor,skulle se något positivt i alkohol,är inte så troligt,men det finns alltid undantag,Alla som har haft måtligt drickande föräldrar,natuligvis med undantag där med,tycker inte att alkohol är ett problem någonstans,att dom med alkoholister till föräldrar skulle ändra sin alkoholpolitik är inte troligt och vise värsa,mina morföräldrar sponkade friskt min mor och far lika så,min bror drar i sig en hel del och likaså hans barn,dom dricker tillsammans allihopa,men inte jag,jag tog en annan väg i livet,mina minnen är inte dom bästa,Ingen tänker att när jag blir stor ska jag bli A-lagare,men det blir en del ändå,och dessa sargade mäniskor,som står vid bolaget klockan 5 minuter över 10,och säger förlåt att jag kommer 5 minuter försent,dom var också måttliga en gång,långt i från alla kommer hamna där,men en del gör det,och ofta går barn i föräldrars fotspår

slånbär2011-12-02 11:11
Antal inlägg: 5539

Jag växte också upp i ett missbrukarhem med allt som hörde till av psykisk sjukdom, misshandel , rädsla otrygghet m.m. Jag har idag inga som helst problem att dricka alkohol eller att andra gör det däremot kan jag ju lätt pejla in dom som har problem. Jag hade en vild ungdom då jag festade friskt och provade även div narkotika men jag har aldrig haft problem att kontrollera det och det är jag övertygad om är tack vare mina erfarenheter från barndomen. Många får själv problem om föräldrarna har det och man pratar om genetiska anlag för missbruk men det stämmer faktiskt inte på alla. Jag rökte också under många år men slutade direkt när jag började försöka skaffa barn. Inga som helst problem med det heller-det var bara att sluta.

Så nä- man måste inte bli antingen alkis eller absolutiskt efter en sådan uppväxt , man kan faktiskt bli alldeles lagom också.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?