Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade82
Mobilspel
Pågående18 839

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sessan2011 - Ej medlem längre2011-12-13 17:32
Antal inlägg: 245

Skrämsel propaganda att rökning dödar hjälper inte en rökare att sluta med sitt beroende...viljan måste finnas.
Alla rökare vet om att röken dom drar i sig kan orsaka canser KOL och andra. hemskheter...men väljer ändå att röka. dvs. ett eget val dom gjort.
Man kan aldrig tvinga någon med förbud att sluta..för förbud triggar att då börja röka på andra ställen.

Jag kan förstå att det är pest att inte kunna öppna ett fönster när det första man möts av är tobaks rök.

Jag själv är rökare och tar hänsyn så gott jag kan.

Att inte få röka på sin egen balkong det måste isf vara ett ärende för hyresvärden i huset...skaffa rökfria trapp uppgångar där icke rökare kan bo och rök uppgångar där rökare har rätt att nyttja sin balkong de betalar för per månad.

Om en icke rökare väljer att flytta in i en rök uppgång då får denne finna sig i att hyresgästerna röker på sina balkonger. likväl som om en rökare flyttar in i en rökfri uppgång så får den ta hänsyn och inte röka på balkong eller under köks fläkt..

Delicious - Ej medlem längre2011-12-13 17:33
Antal inlägg: 11661

Du brukar ha bättre argument Måns. Nu var du nere och rotade på min nivå.

Delicious - Ej medlem längre2011-12-13 17:34
Antal inlägg: 11661

Funkade på krogen iaf.

fdennis2011-12-13 17:37
Antal inlägg: 178

Hade min granne informerat mig om att hon/han/den/det är allergisk mot min cigarettrök så hade jag antagligen slutat röka där. Iochför sig så skulle det inte hjälpa min granne speciellt mycket om jag börjat röka på gården eftersom jag bor på markplan.
Men anyway, jag tycker att det är upp till fastighetsägarna att sätta rökförbud på balkong, inte riksdagen. Men sen tycker jag heller inte att det ska finnas något sådant förbud heller, men jag tycker nog fan att rökare ska kunna visa lita respekt i vissa lägen. Samtidigt tycker jag även att rök-allergiker kan informera rökaren om att de är allergiska, det finns många som då kan ta hänsyn genom att förflytta sig från platsen.
För gör man inte det så tycker jag att man får skylla sig själv, jag är själv extremt allergisk mot skalet på citrusfrukter så man kan inte öppna dom i samma rum som mig. Detta har jag själv informerat folk om, på min skola råder även citrusförbud i matsalen, och i min korridor. Men hade jag inte informerat folk om det så hade jag allt fått skylla mig själv.

När folk har problem med rökning i/utanför busskurer - ta upp det med de som sköter bussförlaget, det finns många ställen där det är förbjudet att röka i eller utanför busskurerna, och då får vi rökare leva med det

När det handlar om att folk luktar rök på bussen och du är allergisk, be dom förflytta sig längst bak i bussen, ta själv en plats längst fram. de sätena är för allergiker. det får allergiker och rökare leva med

Fimpar/aska som hamnar på din balkong - ta det med din hyres/fastighetsvärd, eller ring på hos grannen och förklara att du stör dig

Cigarett rök in i din lägenhet - ta det med din granne eller kontakta hyresvärden

Men att sätta ett stort förbud mot rökning på balkonger är faktiskt att ta det för långt.

Whiteface2011-12-13 17:38
Antal inlägg: 120

Det är upp till var och en att röka ihjäl sig om de bara ser till att ingen annan drabbas. Tyvärr verkar det vara svårt.

Custard2011-12-13 17:50
Antal inlägg: 7

Sessan, jag tycker du verkar ha ett sunt tänkande och tar hänsyn till din omgivning. Gör man det behöver inte problemet bli gigantiskt. Jag kan välja att gå in från balkongen och fylla en tvättmaskin eller plocka ur diskmaskinen när grannen väl tar sig en cigg någon gång då och då och vinden samtidigt ligger på mot min balkong. Jag försöker visa hänsyn på det sättet. Däremot har jag full förståelse för att det upplevs som ett problem när det blir för mycket av det onda.

Jag tror inte på separata trappuppgångar för rökare och ickerökare eftersom det finns en del problem eller frågor som är svåra att lösa. Ska det exempelvis bara gälla nybyggnation eller ska rökfria hushåll (med en aversion mot tobaksrök) behöva flytta trots att de bott i huset lång tid för att trappuppgången klassas som "trappuppgång för rökare" och man då får acceptera en odör?

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-13 17:55
Antal inlägg: 1019

Sessan, bra förslag med rökfria resp röktrappuppgångar. Meningslöst att förbjuda folk att röka på sina egna balkonger, då kommer de bara att röka vid fönstret - eller - inne i lägenheten. Men ni vill kanske förbjuda det också? Däremot, är man allergisk mot rök ska man absolut säga till, en normal person tar hänsyn till detta. Sen kan jag tycka att det är så mycket avgaser och fabriksutsläpp i en stad ändå att det kan kvitta, eller har jag fel? Brukar ursäkta min rökning för mej själv med att "äsch jag bor så långt ifrån alla avgaser att jag klarar detta" Dumt? Ja.

Lilla Blå2011-12-13 18:07
Antal inlägg: 37

Önskar att mitt hus var ett sådant här : www.bostadsbolaget.s...Er iksberg/

dannyboyFFS2011-12-13 18:09
Antal inlägg: 394

som 50+boende och liknande

blåhund - Ej medlem längre2011-12-13 18:15
Antal inlägg: 469

Oj, vad sugen jag blev på en Lucky Strike! Ska jag röka den på balkongen mot gården, eller ställa mig vid franska balkongen mot gatan månntro? Det tar ca 3 minuter att röka en cigarett, tror inte nån granne bryr sig. Röker ca 4 cigaretter i veckan.. att vara rökare onnebär inte alltid att man bolmar nonstop,åstadkommer fimpdrivor och är hänsynslös och korkad mot ickerökare. Det finns hänsynsfulla resp. egoistiska människor, vare sig de röker eller inte. Dock, bor man i ett flerfamiljshus visar man normal hänsyn och tolerans mot sinna grannar. om nån vill röka en cigg på sin balkong,sola näck där, dricka vin en sensommarkväll med gäster,etc så är det inget jätteproblem!

blåhund - Ej medlem längre2011-12-13 18:18
Antal inlägg: 469

Har man granne som drar i sig ett paket cigg nonstop på balkongen, så får man väl prata med grannen om man besväras, och komma överrens om nån slags kompromiss...Men balkong är ju faktiskt utomhus, vind blåser bort rök,så en eller två cigg tycker jag man kan stå ut med.

sfinxan2011-12-13 18:25
Antal inlägg: 3

sv.wikipedia.org/wik...ea ktivitet

sv.wikipedia.org/wiki/All ergi

det finns mycket som orsakar allergier men rök verkar inte vara möjligt att testa....

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-13 18:56
Antal inlägg: 844

susila 2011-12-13 12:23
"Köksfläkten i flerfamiljshus får inte kopplas direkt till ventilationen, så man kan röka under sin köksfläkt om man så önskar. Det är strängt reglerat idag och varje lhg ska genomgå obligatorisk ventilationskontroll vartannat år eller så."

Kan du länka till dom bestämmelser?
Det där behöver jag verkligen få reda på, för något är det som inte stämmer. De nya (?) bestämmelserna gäller kanske endast byggnationer uppförda efter ett visst datum (m.a.o äldre fastigheter kanske inte behöver åtgärdas?)?

Hursomhelst så kan jag intyga om att det finns fastigheter där ciggröken just via köksfläkten sprider sig till andra lägenheter, och då måste det väl ändå betyda, att den är kopplad direkt till ventilationen.
Och sen har jag andra ex där inte köksfläkten är boven, men lik förbaskad så får grannarna in röken i sina lägenheter när folk röker inomhus.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-13 19:01
Antal inlägg: 1019

Men förr när alla rökte inomhus och det var alldeles ljusblått, då var det aldrig någon ickerökare som klagade vad jag minns. Jag tycker nog ändå att folk har blivit lite överkänsliga, att det ska gnällas till varje pris. Helt klart att man ska respektera varandra, men jag har aldrig klagat de perioder jag själv varit rökfri och då är man ändå extra känslig.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-13 19:14
Antal inlägg: 844

ullis, ullis, du är för go'.

"aldrig någon ickerökare som klagade vad jag minns"

Du kände/känner nog långt ifrån alla världens icke-rökare, blir min vilda gissning. ;P
Och för det andra ullis, folk har (tack och lov) blivit mer medvetna och inte finner sig i eländet längre.

Fast det här fick du nog en rättpoäng i (utan att du egentligen menade det så ;) "folk har blivit lite överkänsliga".
För jag har för mig att allergierna och överkänsligheterna ökar hela tiden.

slånbär2011-12-13 20:30
Antal inlägg: 5539

Ullis-förr rökte varenda människa inomhus också för att inte tala om i bilen. Det var ingen som klagade då heller men det konstiga är ju att idag vill ju inte rökarna själv röka inomhus eller i bilen. Varför då? För att det är onyttigt för tex barn eller husdjur, luktar illa, eller varför? Eftersom det uppenbarligen är vi ickerökare som går i drevet så borde ni ju se till att ni iallafall röker ostört i egen bil.

kajix2011-12-13 20:44
Antal inlägg: 7767

Kunde man inte lagstifta om att cigaretter måste innehålla empatihöjande medel?

MeeleX - Ej medlem längre2011-12-13 20:45
Antal inlägg: 355

Riktigt glädjande förslag! Narkotikaklassa skiten när vi ändå är i farten, bort med skiten!

Rabiesgalen2011-12-13 20:46
Antal inlägg: 396

Varför röker rökare på balkongen och inte i den egna lägenheten? Det är ju rök ni gillar då är det ju bättre att blossa inomhus. Förstår inte rökare som hoppar ut på balkongen då det skall bli röka av.

dannyboyFFS2011-12-13 20:46
Antal inlägg: 394

Legalisera mera!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?