Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 18 992 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MrMalibu - Ej medlem längre | 2012-01-21 13:54 | |
![]() | Vad fan, den här diskussionen ska ni inte ens behöva ha. Och jag får tyvärr alldeles för frikyrkliga vibbar av de som tycker att de som väljer ett liv utan barn måste belägga varför. Det kan vara hur brutalt underbart som helst sen när man har barn, men det handlar ändå om ett val man ska göra och detta är högst personligt. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 13:56 | |
![]() | De som inte har barnlängtan kommer nog inte få barnbarnslängtan heller, AMF. | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-21 13:56 | |
![]() | "Aldrig" borde nästan tas bort från ordlistan. Min erfarenhet är också att det kan vara ganska bra att åtminstone använda det sparsamt. Det där med att "jag ska aldrig skaffa barn" har jag också fått höra från en del. Hon som var allra säkrast på sin sak har fyra barn idag. Sen förändras vi också (i regel) när vi fött barn. Om det sen är hormonpåverkan eller annat som gör det, men vi är sällan likadana efter en förlossning som innan. Vi blir mer omhändertagande, vårt förhållningssätt till många saker förändras, vi blir mindre våghalsiga och mer "hönsiga" osv. Hur det är för männen när de blir pappor har jag sämre koll på. Ni får gärna berätta själva. | |
| Tululah | 2012-01-21 14:07 | |
![]() | Men hallå nu blir jag lite arg. Ska man skaffa barn för att inte känna sig ensam när man blir äldre? Vad är det för jävla inställning till barn? "Jag föder dig för att du ska ta hand om mig, inte för att jag gillar barn". Stackars de barn som växer upp med såna föräldrar. Förresten är det upp till en själv mycket om man känner sig ensam som äldre. Det finns människor i ens egen ålder att umgås med. Barn är inte allt. Det finns kanske syskonbarn som kan hälsa på en. Det finns massor med folk som man kan umgås med som äldre, som inte är ens barn. Jag är 44 och har aldrig velat ha barn. Jag gillar barn väldigt mycket men bara tillfälligt vill jag vara med dom. Jag vill inte ha egna och jag har aldrig ångrat att jag skaffade barn. Hur kan man skaffa barn om man inte vill ha??? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 14:08 | |
![]() | Tänk om en man startade en parallell tråd med samma frågeställning och innehåll. Det skulle vara lustigt och intressant att se om han fick några svar överhuvudtaget från män. :-) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 14:12 | |
![]() | Trådstartaren skrev: "Inga barn tack! Jag vill inte ha barn.. Inte nu, och inte om fem år. Jag får alltid, alltid försvara mina beslut, (ganska så intensivt också), folk skrattar jämt åt mig och klappar mig i princip på huvudet, och undrar nu om det finns fler som tänker som jag, och hur ni tacklar detta?" Hon undrar hur kvinnor som tänker som hon tacklar omgivningens reaktioner. Kanske kan ni beskäftiga kvinns respektera vad hon ville att tråden skulle handla om? | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-21 14:16 | |
![]() | "Ska man skaffa barn för att inte känna sig ensam när man blir äldre? Vad är det för jävla inställning till barn?" Det är väl mest västvärlden som inte har den inställningen till barn. På andra håll i världen så växer ju barnen upp med vetskapen om att de ska ta hand om den äldre generationen (OCH den äldre generationen i sin tur tar hand om barnbarnen). | |
| tipitina | 2012-01-21 14:33 | |
![]() | äggsmet, ja det kan ligga någonting i det men nu ser ju inte vårat samhälle ut så längre. Går man tillbaka ett par årtionden här i Sverige hade vi det också på det viset men är det på något vis viktigt att sträva tillbaka till det? Att barnafödande är för att säkra sin ålderdom? | |
| Magnetix | 2012-01-21 14:36 | |
![]() | Lugn Tululah.. inte bli arg.. :) du måste kanske tänka i ett lite vidare perspektiv.. den här diskussionen fokuserar ju hela tiden på vad EN person känner, tänker och vill eller inte vill, men vad skulle hända med vårt samhälle om fler och fler skulle välja samma väg (dvs inte ha barn)... befolkningens genomsnittsålder skulle öka och till slut skulle det inte finnas någon kvar. Det är en känslig ekvation och jag tror att vi alla ibland gör klokt i att stanna upp och titta bakåt i historien och lära oss av andras misstag... familjen har alltid varit samhällets grundläggande enhet och något annat fungerande koncept känner vi inte till. Visst är det ett mycket personligt beslut att ha barn, men det finns också anledning att se det i lite större sammanhang. Eftersom vi lever i ett samhälle måste vi leva efter samhällets spelregler om det ska fungera.. gör vi inte det så hamnar vi ju utanför samhället, och då har vi också valt att inte bidraga till samhällets överlevnad. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 14:37 | |
![]() | Det finns tillräckligt med människor i världen som kan befolka Sverige om alla slutar föda barn, Magnetix... | |
| FiatLux | 2012-01-21 14:39 | |
![]() | Jag är bekant med två par som inte kan få barn och har dessutom ovanligt många vänner som frivilligt valt bort barn - trots att de närmar sig fyrtio är det väldigt, väldigt viktigt för omgivningen att berätta hur mycket de kommer att ångra sig. "Barn är meningen med livet"-inställningen är vidrig. Mina vänners liv är på inget sätt meningslösa. Däremot så känner sig vännerna som inte kan få barn redan värdelösa och det hjälps inte av trångsynta idioter. Det bästa du kan göra är nog att fråga vad de har med saken att göra. Folk har väldigt svårt att sluta lägga sig i saker de inte har något att göra med, men kanske får någon sig en tankeställare och lämnar dig ifred. Annars fick min vän tyst på ett helt sällskap som ifrågasatte hennes val som barnfri genom att säga "Men vad fan är det för fel på er? Varför vill ni veta i vilket syfte jag knullar med min man?". | |
| FiatLux | 2012-01-21 14:42 | |
![]() | Magnetix: Otroligt långsökt resonemang. Sannolikheten att de som inte vill/kan få barn blir fler än de som faktiskt vill existerar knappt. Om alternativet dessutom är att folk som inte vill ha barn ska tvingas skaffa dem är det förmodligen bättre att de låter bli. Kul samhälle som är befolkat med oönskade barn... Ja alla har ett ansvar för samhället - att skaffa barn är inte det enda ansvaret. Barn begränsar i stor utsträckningen så det är väl bara bra att det finns folk som väljer att fortfarande vara fria. | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-21 14:43 | |
![]() | tiptina: Det var mest bara en reflektion från min sida (fast jag vet verkligen inte vilket jag tycker är vettigast; att generationerna tar hand om varandra, eller att de äldre sätts in i sina institutioner och barnen i sina). | |
| Magnetix | 2012-01-21 14:49 | |
![]() | Tekniskt sett kanske det är så mönjelilja, men jag tror både du och alla andra här inser att samhället är lite mer komplext än så.. det handlar om arv, kultur, traditioner, familjer, relationer, och känslor... vi pratar inte bara om ett visst antal människor, så det där håller inte.. | |
| slånbär | 2012-01-21 14:54 | |
![]() | mönjelilja- nu frågade hon ju faktiskt inte efter just hur kvinnor resonerar i frågan. Det finns säkert män som också får försvara sitt val att inte skaffa barn. | |
| tipitina | 2012-01-21 14:54 | |
![]() | Nej, jag tycker inte heller att den äldrevård vi har idag i Sverige är människovärdig men alternativet är i min värld inte att gå bakåt i utvecklingen. Snarare skulle jag vilja se bättre möjligheter för människor att åldras med värdighet men inte med hjälp av att man skall behöva ha barn som sörjer för en. Det mest troliga är väl dock att vi kommer bli tvungna att ta steg bakåt eftersom vi ser vad som sker när äldreomsorg blir privatiserad och profit blir enda incitamentet för att driva sådan verksamhet. Yamma, varför skall man behöva ändra sina ord för att inte provocera sin omgivning? Är det inte på tiden att samhället istället ändrar sin inställning till saker som inte följer normen? | |
| Magnetix | 2012-01-21 14:55 | |
![]() | FiatLux.. vem har pratat om tvång? För övrigt hoppas och tror jag att du har rätt.. sannolikheten är inte stor att det blir så, men jag tror att vi kan se negativa konsekvenser för samhället som helhet långt innan vi hamnar i det läge du beskriver.. statistiken som jag länkade till tidigare i tråden tyder ju på det.. det är det jag menar med att det är känsligt. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 15:02 | |
![]() | Det är naivt att tro att man bara kan bidra till samhället om man skaffar barn. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-21 15:06 | |
![]() | Ja, och att man genom att skaffa barn automatiskt bidrar. Och en smula kränkande gentemot kreativa och driftiga kvinnor överlag (med eller utan barn), att just barnafödandet skulle vara det enda viktiga. Klart det är viktigt, utan barn ingen framtid, men fortfarande är det så att majoriteten väljer att skaffa barn, och benägenheten att skaffa barn ökar. Alltså kommer inte samhället att krascha för att vissa av oss väljer att låta bli. | |
| Saldina | 2012-01-21 15:08 | |
![]() | Nej men vi som avstår ifrån barn har ensamma liv utan mening och bidrar inte till samhället :) Jag tänker att det att jag inte har barn frigör tid i mitt liv som jag kan använda till att ta mitt ansvar i samhället på andra sätt än just genom att skaffa barn, sådant som någon med barn kanske skulle ha svårt att hinna med. | |