Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yamma | 2012-02-21 21:52 | |
![]() | jonisk, på engelska: She saw a person in the dark, but she could not tell what they looked like. På svenska alltså: Hon såg en människa i mörkret, men hon kunde inte avgöra hur de såg ut. email, engelsmännen klarar sig ju på plural, varför inte vi? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-21 21:55 | |
![]() | Yamma>> Faktiskt, så säger man ju. Jag är tvåspråkig (svenska/engelska) men suger på engelsk grammatik, det låter helt enkelt rätt eller fel när jag hör eller ser det. Men jag kunde inte rakt upp och ner komma på ett enda exempel, haha. | |
| 2012-02-21 21:55 | ||
![]() | Neandertalarna klarade sig utan el, varför inte vi? | |
| 2012-02-21 21:56 | ||
![]() | Okej, dumt exempel - de dog ut :p Men du förstår poängen. | |
| Yamma | 2012-02-21 21:57 | |
![]() | Jonisk, jag förstår dig precis. =) email, vilken fantastiskt bra jämförelse. 00-talisterna klarar sig utan ironi, det gör inte jag. | |
| Yamma | 2012-02-21 21:58 | |
![]() | Nej, jag förstår inte poängen. Du behöver förklara varför vi inte skulle klara oss med plural, när engelsmännen gör det. I vilka fall skulle det bli svårt? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-21 22:01 | |
![]() | Fast det är nog så att jag inte lärt mig använda they/them/their i singular i skolan, det verkar fortfarande vara omdebatterat... | |
| Yamma | 2012-02-21 22:03 | |
![]() | Jag har fått lära mig det, men det kan ju iofs fortfarande vara omdebatterat... men jag har aldrig hört nån annan lösning, annat än s/he som ju ser lite fånigt ut i litterär text till exempel. | |
| 2012-02-21 22:06 | ||
![]() | @ Yamma Svårt? Njae. Men du menar att det inte är någon vits med att veta om det är en eller flera man pratar om? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-21 22:09 | |
![]() | Var tvungen att googla, och det är fortfarande inte helt accepterat, och eftersom jag gick i en väldigt konservativ flickskola i grundskolan (för 25 år sedan)...så tror jag inte dom var så radikala att dom lärde ut något så nytänkande. | |
| Yamma | 2012-02-21 22:10 | |
![]() | Det vet man ju av sammanhanget. Jämför med min mening. När menar du att det inte skulle synas? Ge exempel! | |
| Yamma | 2012-02-21 22:11 | |
![]() | Jonisk, men det används ju jättemycket, så det måste väl vara vissa språkfanatiker som fortfarande är emot? Typ Englands Fredrik Lindström? =) | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-21 22:13 | |
![]() | Som sagt så tänker jag inte på grammatiken alls, och att det inte är helt accepterat är något jag läste nu när jag googlade (wiki, bl a) inte en egen uppfattning. | |
| Yamma | 2012-02-21 22:15 | |
![]() | Jo jag förstod det, tänkte bara om du läste nåt om vilka som var emot det hela. =) Spännande att det finns folk som gått i konservativ flickskola förresten. Det låter som nåt från en skräckfilm. | |
| 2012-02-21 22:21 | ||
![]() | @ Yamma Hmm, jo det gör man väl nog. Förstår av sammanhanget alltså. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-21 22:24 | |
![]() | Nope, skummade tyvärr bara (jag vet, kasst av mig att referera till något jag knappast läst...). Det var en omställning, minst sagt, att gå från svenskt dagis och bävernylon till engelsk flickskola och knästrumpor i ull. Och allt som hör därtill. Lite skräckfilm, ja. | |
| Yamma | 2012-02-21 22:26 | |
![]() | Hehe, din stackare. | |
| 2012-02-22 02:34 | ||
![]() | Hmm. Det verkar som som du har rätt. Så de/dem fungerar genom att man kongruensböjer ändå andra ord efter numerus. Det var jag som hade lite otur nä jag tänkte :p Okej, vad skulle poängen vara med att använda de/dem? Det är väl ingen vits med att laga något som inte är trasigt? Poängen med hen/henom är att de fyller en lucka och dessutom påminner om ha/hon på ett snyggt sätt. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-22 06:02 | |
![]() | blog.svd.se/sprak/20...-d ebatten/ Ovan länk till språkblogg i svd som bl.a. tar upp "det engelska" och länkar till mer som är skrivet i "hen"-debatten. | |
| Yamma | 2012-02-22 10:16 | |
![]() | Email, poängen skulle vara att istället för att använda ett nytt ord så tar vi ett vi redan har, och använder som man gör i engelskan. Som sagt, ingen vits att laga något so inte är trasigt. Hen/henom är inte snyggt nånstans. =P | |