Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stol | 2012-11-05 06:44 | |
![]() | Från nyheterna (P4) i morse 06:00 idag, en statlig finansierad studie för dig som gillar siffror, men du kommer säkert att slå ner den. Lyder som följer: Det finns 40000 somalier i Sverige, en av fem Somalier har ett arbete och och nio av tio får socialbidrag. Den somaliska invandringen är den största av de grupper som kommer till Sverige och den är prioriterad lägg därtill anhöriginvandringen så måste även du förstå att detta kan få oerhörda konsekvenser. Återigen frågar jag dig vänligt men bestämt hur ska fler jobb trollas fram har du någon hemlig trollformel som enbart du känner till för hokus pokus kommer inte att räcka till. | |
| stol | 2012-11-05 07:02 | |
![]() | Du säger att det är troligt att välståndet inte kommit till gagn för alla. Helt otroligt det är för tusen helt solklart att det inte har gjort. Du är helt avskärmad från verkligheten, jag tror att du lever i statistikbubbla, ge dig ut i samhället se dig omkring och prata med folk ge dig tid att lyssna det finns hur mycket fattigdom som helst bland invandrare och Svennar sen kan du komma med ditt BNP och tro att alla har fått det bättre. Vad menar du med seriöst. Vilka Svenskar har du pratat med som inte tycker att det har skett försämringar är det dina polare på universitetet för jag antar att du pluggar till ekonom. De som tjänar jävligt bra och medelklassen har fått det bättre, men de som är sjuka, arbetslösa, ensamstående med barn, invandrare eller andra som av olika anledningar inte har ett jobb eller inte kan jobba dessa grupper har det för jävligt ekonomiskt. Sen kan du svänga med dina ekonomiska termer och tro att du är någonting men fakta kvarstår du har inte en susning om hur det är att vara sjuk, invandrare, ung, gammal, pensionär och inte få ett jobb så att man får in kulor. | |
| corlini | 2012-11-05 07:22 | |
![]() | Limpan, i flera andra trådar här där ni talat om allt från skolan till vården och carema är det väldigt många ibland även du som talat om vart är vi på väg med standarden på folkhemmet. sitt inte i denna tråd och påstå att tex JAG beskriver ett samhälle i förfall??!! jag har INTE gjort det i varken denna eller annan tråd. och några invandrare har jag inte ens nämnt. jag var bara saklig gällande välfärd - kostnader - balans. BNP per capita har ökat men segrationen i samhället har ökat mera. visst har vi en hög bnp idag men när den var lägre hade pensionen högre köpkraft och vi hade mindre antal stödberoende medborgare. det spelar ingen roll hur stor kakan är om den består av kortsiktiga engångs intäckter såsom avkastning från utsåld vård, äldreomsorg, landsting osv. siffrorna ser bra ut det året den sålda varan säljs men nästa år när det inte finns någon vara att sälja då? om kakan gjorts större iår för att bagaren lagt om sina utlandslån eller haft tur gällande subventioneringar från sin bagareförening betyder inte det att kakans kvalitet ökat i samma takt som dess volym. detta påverkar direkt dem som skall dela på kakan och det påverkar även hur han skall rodda ihop en kaka till nästa års kalas. bagaren stirrar sig blind på kakans storlek, de som kommer äta kakan prioriterar hur den smakar. | |
| limpan__2 | 2012-11-05 07:24 | |
![]() | Återigen, 1) Vi tar inte emot flyktingar för att det ska vara lönsamt. Jag har aldrig förnekat kostnaderna (beräknas till ca 40 miljarder), men att du upplever att du fått det sämre har med helt andra saker att göra. Du ska rikta din ilska mot fördelningspolitiken och inte invandringspolitiken (som utgör en väldigt liten del av den offentliga sektorns ekonomi och en än mindre del av hela samhällets ekonomi). Vi har mer resurser än någonsin att dela på, det går inte att förneka hur mycket du än ogillar siffror och statistik. 2) Det är en undersökning från SOM-institutet som jag hänvisade till. Jag är helt övertygad om att det är en rimligare bild av svenska folkets åsikter än dina eller mina kompisar. 3) Det finns ingen hemlig formel för att skapa jobb, däremot har öppenhet alltid varit bra. En god ekonomisk politik är grunden, att underlätta för folk att starta företag en annan (vilket de även tog upp i radioinslaget). | |
| limpan__2 | 2012-11-05 07:31 | |
![]() | "det spelar ingen roll hur stor kakan är om den består av kortsiktiga engångs intäckter såsom avkastning från utsåld vård, äldreomsorg, landsting osv. siffrorna ser bra ut det året den sålda varan säljs men nästa år när det inte finns någon vara att sälja då?" BNP-måttet mäter värdet av allt som produceras inom landet (i per capitatermer är det per person). Det är även detsamma som värdet av alla löner och andra faktorinkomster. Men det har ingeting med försäljning av offentlig egendom att göra. Herregud, att ni ens ger er på att diskutera ekonomi utan att ha grundkunskaper på gymnasienivå. Det vore lika befängt om jag hoppade in i hästtråden och trodde mig vara expert för att jag såg ett lopp i gårdagens V5:a. | |
| corlini | 2012-11-05 07:40 | |
![]() | 1) jag upplever inte att jag fått det sämre. jag upplever det som att våra ensamma äldre och standarden på barnens utbildningar och de i behov av vård både långsiktig och akut fått det sämre trots ökad BNP. summan av detta är för mig = sålänge du är frisk och genererar pengar in till dig själv blir vi ett bättre land med tiden men de som inte ingår i din grupp får betala priset. 2) har svenska folket bilden av att vår vård, äldreomsorg och skola blivit bättre i samma takt som vår BNP ökat har jag verkligen missförstått väldigt många debatter, skrivelser och trådar. 3) håller fullt ut med. småföretagandet utgör grundstommen av svensk ekonomi och att släppa in så många som möjligt där ökar vår välfärd. 4) du glömde just punkt 4. ökar populationsgruppen i ekonomisk stödsituation fortare än omfördelningen klarar av att tillmötesgå behovet sänks välfärden för den stora massan. är dessutom denna grupp snabbare växande än tex den som består av småföretagande som faktiskt ger avkastning ökar omsättningen i samhället men den positiva avkastningen minskar. som sagt - bagaren stirrar sig blind på kakans storlek, de som kommer äta kakan prioriterar hur den smakar. | |
| corlini | 2012-11-05 07:45 | |
![]() | (andra faktorinkomster) och i viss mån löner innefattar avkastning från utsåld vara. sålde jag ut en vårdinrättning räddade jag min ekonomi för en tid framöver och behövde inte säga upp personalen, min inkomst gick bla till löner. så, jo det påverkar visst. avkastningen jag fick lades inte i ett skrin i källaren, den gick åt till andra utgifter såsom bla löner och åtgärdsprogram och dessa i sin tur höjde statistiska siffror rörande tex BNP det året eftersom de ingick i min omsättning. | |
| limpan__2 | 2012-11-05 07:52 | |
![]() | 1) 1988 gick fp på val med löftet om att man skulle avskaffa de stora gemensamma salarna i långvården och att äldre skulle få en värdigare situation. 2012 får de allra flesta ett eget rum eller lägenhet inom äldreomsorgen om man inte klarar av att bo hemma. Attvi kan läsa om skandaler i tidningarna och att folk vill ha det bättre är inte ett bevis på att "det var bättre förr". Den medicinska utvecklingen har även gett oss en ökad livslängd och en högre livskvalitet. Det var inte bättre förr. 2) Läs undersökningen. Den visar nog en rimligare bild av opinionen än ett forum där de mest gnälliga är de som oftast hörs mest. 3) Bra. 4) Upp till bevis, om vi idag har mer resurser per person än innan kan inte ditt resonemang anses gälla i dagens Sverige. Det är det som är tjusningen i per capita måttet. Men återigen, flyktingpolitik handlar inte om att tjäna pengar. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-11-05 10:23 | |
![]() | En del av problemet med bostadsbristen i Stockholm är ju för att det flyttar in så många bönder från Norrland och Värmland och andra småhålor ute i landet. Om vi förbjöd dessa människor från att bosätta sig i storstan så löser vi ju 2 problem ganska snabbt. Både bostadsbrist i Stockholm och tomma lägenheter i småhålorna? | |
| cis45 | 2012-11-05 11:52 | |
![]() | Lockomondo.: det där var väl inte helt genomtänkt inlägg? Idag flyttar folk till jobben. | |
| stol | 2012-11-05 12:22 | |
![]() | Limpan Om vi saknar grundkompetens i ämnet ekonomi på knappt gymnasinåvå så är du lika dålig på att läsa verkligheten som den ter sig. Det är först när man själv drabbas av sjukdom, arbetslöshet som man märker hur jävla lite uppbackning som ges av olika myndigheter och hur det har sparats på det sociala skyddsnättet. Du har antagligen aldrig drabbats av sjukdom eller arbetslöshet, är man frisk är det svårt att relatera till att skyddsnäten verkligen har demonterats. Du kanske tillhör de som kommer att klara sig utan någon kris fram till pensionen och då kommer du verkligen bli varse om när du får din första utbetalning, oj vilken chock du kommer att få. Sitt du där med din statistik på din måne. | |
| vassatassar | 2012-11-05 12:51 | |
![]() | 16 sidor.. oj. Men väldigt många flyktingar återvänder hem. Bor i ett invandrartätt område och ibland försvinner en hel hoper människor. De har kunnat flytta hem. | |
| Måns_E | 2012-11-05 12:54 | |
![]() | locos inlägg är väl på ungefär på samma nivå som att påstå att "vi inte har plats för alla flyktingar"? stol, läsa verkligheten som den ter sig? Att det förs en annan politik i hela Europa jämfört med för 25 år sedan? Eller vad menar du? Skyddsnäten har knappast demonterats för att vi tar emot flyktingar, vilket du själv dessutom egentligen är mycket väl medveten om. | |
| stol | 2012-11-05 13:07 | |
![]() | Samhället, det Svenska blir inte rikare utan man flyttar pengar från en grupp till en annan. Någon måste få det sämre för att någon annan ska få det bättre. De har inte demonterats det håller på att demonteras, försämras, minskas eller hur du nu vill att det ska läggas fram. | |
| limpan__2 | 2012-11-05 13:11 | |
![]() | Mina egna erfarenheter är oväsentliga men jag har fått se hur väl samhället tar hand om de som behöver hjälp och jag har sett motsatsen. Jag har aldrigt sagt att det inte finns problem. Däremot är det inte invandringens fel att de problem du ser uppstått eller lever kvar. Hade vi råd med något för 40-år sedan har vi råd med det idag, plus otroligt mycket mer. Du får tycka det är fel att vi tar emot invandrare och du får tycka att samhället fungerar dåligt. Tro bara inte att flyktingmotagandet ligger bakom allt elände du ser runt om dig. Angående pensionen så oroar jag mig lite faktiskt. Vi lever för länge numera för att vi ska kunna betala ut en hög pension till oss i framtiden (om vi inte höjer pensionsåldern). Detta till följd av att medellivslängden ökat med 8 år för män och 5 år för kvinnor sedan 1980. Och du tror fortfarande att vi hade ett högre välstånd när vi inte tog emot invandrare... Du kan själv se ett diagram (knappt en siffra) över medellivslängden här: www.scb.se/Pages/Tab...73 436.aspx | |
| stol | 2012-11-05 13:11 | |
![]() | Och när det inte går att flytta pengar från en post till en annan då kommer vi alla att få det åt helvete kasst. Läs mitt inlägg från 12:22 då kanske du fattar att den gradvisa nedtrappningen av välfärden har pågått länge den har smygit sig fram. | |
| limpan__2 | 2012-11-05 13:13 | |
![]() | "Någon måste få det sämre för att någon annan ska få det bättre." Nej, ekonomin är inget nollsummespel. | |
| stol | 2012-11-05 13:20 | |
![]() | För 40 år sedan när juggarna , italienare och finnarna kom då fanns det knappt bidrag. Skillnaden då mot förr var att då fanns det lediga bostäder och jobb, vad säger din statistik om detta. Varför svarar du inte på min fråga vem ska bygga de tiotusentals bostader och jobb som behövs i och med den skenande invandringen. Mina två vuxna barn i 25 årsåldern har letat efter bostad i flera år och inte fått napp hur ska alla dessa tiotusental invandrare kunna hitta något. | |
| Måns_E | 2012-11-05 13:20 | |
![]() | Vi höll uppe en hel del sociala skyddsnät genom höga skatter och stor utlandsskuld på 80-talet, sedan kom verkligheten ikapp. Det har ingenting med flyktingpolitik att göra. En annan skillnad är att det i Sverige, liksom i många andra europeiska länder, har skett en omställning på arbetsmarknaden, då det med vår höga lönenivå är svårt att konkurrera på en global marknad. Inte heller det har med flyktingpolitik att göra. Trots det så är fortfarande Sverige ett av världens mest välmående länder. Att skylla strukturella samhällsförändringar på folk som har tvingats att fly från sina länder, för sina liv, känns oerhört lågt och missunnsamt. Det är inte särskilt upplyst eller verklighetsförankrat heller. | |
| Måns_E | 2012-11-05 13:23 | |
![]() | stol, du kan ju inte jämföra arbetskraftsinvandring med flyktingar. | |