Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildman | 2012-12-06 11:19 | |
![]() | Det som skrämmer mig mest här i tråden är bristen på samspel. I ena lägret "idioterna ska flytta sig när jag kör upp i häcken" och i andra lägret " eftersom jag kör lägligt behöver jag inte underlätta för någon" Tycket båda sakerna tyder på en bristande trafikmognad faktiskt. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-06 11:25 | |
![]() | Underlätta förutsätter jag att man gör, ogillar dumkörning oavsett hastighet. Men kör jag om i laglig och ej för långsam hastighet tänker jag inte gasa upp till 140 pga att någon hetsar bakom. | |
| wildman | 2012-12-06 11:29 | |
![]() | Jag menade inte dig Jonisk och jag menar inte att någon ska känna sig tvingad till något. Det är bristen på syn till samspel som skrämmer mig. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-06 11:30 | |
![]() | Vem har sagt 140 km/h? | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-06 11:32 | |
![]() | Om du ligger i 90 Å.det är 90 men du har ett pärlband bakom dig så e det väl smart att släppa förbi så slipper du se massa onödiga omkörningar som kommer att ske i backspegeln för att senare dom kör om dig.... Tänk lite.... | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-06 11:42 | |
![]() | Jag tog ett exempel. Och jag har inte sagt att jag inte flyttar på mig om det går utan problem, bara att jag tycker att det är självklart att hålla avståndet och inte hetsa fram dåliga beslut. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-06 12:14 | |
![]() | Kan vi inte höja nivån lite på denna diskussion? Lika självklart som att "ni" tycker det är självklart att "vi" ska hålla avstånd, lika självklart tycker vi att ni bör underlätta när ni ser att vi vill om. Lika självklart som det är att ni inte kan köra ut i vägrenen om det inte finns nån eller om det ligger drivor med snö där, lika självklart kör vi inte upp i arslet på er och kräver att ni ska flytta på er. Det där är ju liksom självklara saker åt båda håll som inte behöver nämnas. | |
| slånbär | 2012-12-06 13:06 | |
![]() | locomondo-du har fortfarande inte svarat på frågorna jag ställde till dig tidigare i tråden. Du var väldigt på när det gällde att få svar från oss andra men du tycks ignorera frågor ställda till dig själv. Känns ju sådär....Vad är det som gör att du anser att var och en ska ha rätt att själv avgöra hur fort dom vill köra för att vara harmoniska(som du själv uttryckte dig)? Varför tror du att det finns hastighetsbegränsningar, fartkameror och andra trafikregler och tycker du att det finns fler av dessa som man har rätt att själv bestämma om man vill följa eller inte? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-06 13:29 | |
![]() | Jag förstår mycket väl att det finns regler och att man bör följa de. Dock inte till punkt och pricka när det gäller hastigheten. JA, jag håller alltid 30-gränsen för det finns en väldigt klar anledning till at det är 30 där (skola bla). NEJ, jag håller sällan 90/110/120 på en motorväg utan förmodligen mellan 10-25 km/h över gränsen för att: 1: Jag anpassar mig till trafik/underlag/sikt 2: Man kan på svenska motorvägar med lätthet framföra ett fordon i minst 50-60 km/h över gränsen utan att det ska vara falrigt på något sätt. Vägarna är anpassade för detta och inte för att man max ska kunna köra 90 km/h på de. Du svarar "Men alla andra som kör lagligt?",Jag svarar "kolla mitt svar under 1:". Återigen, jag har inte någonstans sagt att alla borde få köra precis hur de vill men jag ser ingen skillnad i att hålla hastigheten eller köra 30 km/h för fort på en motorväg. Om du är så laglydig och följer lagen blint utan att aldrig ifrågasätta, är det då så att du aldrig har stannat bilen på ett stoppförbud, aldrig parkerat fel, aldrig kört en vänster/U-sväng där man inte får, aldrig kört en km/h för fort, aldrig korsat en heldragen linje, aldrig gått mot röd gubbe? Det känns inte som att du förstår skillnaden i det jag säger. Jag säger ju hela tiden att jag absolut inte vill hindra dig när du kör, du får köra i den takten du vill, jag vill inte hetsa dig att köra fortare. När du kör så ska du få köra precis på samma sätt oavsett om jag är ute i trafiken eller ej. Men du vill inte detsamma om mig? Du vill absolut att jag ska anpassa mig efter din körstil och hastighet och du vill gärna hindra mig från att köra fortare än du om jag skulle vilja. Förstår du skillnaden? Jag förstår skillnaden men jag kan vid Gud inte förstå vad det är som driver dig (eller andra) att tänka så?? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-06 13:53 | |
![]() | Jag förstår inte varför det är ok enligt dig att ligga för nära i hög hastighet. Faktiskt inte alls. Jag kör också oftare 120 än 110, men håller avståndet, anser inte att det är befogat av den som kör snabbare att komma för nära den framför pga att man VILL köra fortare. | |
| limpan__2 | 2012-12-06 13:59 | |
![]() | "jag har inte någonstans sagt att alla borde få köra precis hur de vill men jag ser ingen skillnad i att hålla hastigheten eller köra 30 km/h för fort på en motorväg." Det är väl därför vi har regler att hålla oss till. Du tycker att 30 km/h över inte är något problem, någon annan tycker att 50 km/h över är helt okej och så vidare. Antingen har vi fri fart för alla (även de långsamma) eftersom din uppfattning inte kan vara mer korrekt än någon annans, eller så försöker vi komma fram till en gemensam hastighet som innebär att trafiken flyter på bäst för alla. | |
| slånbär | 2012-12-06 13:59 | |
![]() | Loco- du verkar vara uppriktigt förvånad över att det faktiskt finns folk somföljer reglerna. Nej, jag har faktiskt aldrig gjort någonting av det du skriver i dina exempel. Jag har nämligen som jag skrev i ett tidigare inlägg personlig erfarenhet av hur illa det kan gå när folk tar sig rätten att tänja på dessa regler till sin egen fördel. Jag är extremt noga med att köra korrekt och jag anser på fullt allvar att hastighetsbegränsningarna är till för att följas oavsett om det så är mitt i natten på sommaren, torrt väglag och inga andra bilar. jag håller alltid hastigheten, jag stannar alltid vid stoppskylt,blinkar alltid m.m. Jag kan självklart ha missat detta någon gång men då har jag helt enkelt inte vetat om det men vad jag vet så har jag inte det. Jag har säkert passerat hastigheten med någon km då det i princip är omöjligt att hålle en exakt fart om man inte har farthållare men jag har alltid koll på mätaren för att inte riskera att passera. Jag har aldrig fått en p bot helt enkelt för att jag alltid parkerar där det är tillåtet och betalar för mig. Jag har inga som helst svårigheter att förstå vad det är du menar och skriver men jag anser att det så länge det inte är tillåtet så är det fel att köra för fort oavsett omständigheter och väglag. Bortsett från att man då skulle ha en svårt sjuk eller skadad person i bilen men det har aldrig hänt mig i alla fall. Jag vill inte alls att du ska anpassa dig efter just mig och min körstil men om man kör som är lagligt då är det så man ska köra och det är precis så jag tycker man ska köra. Jag vet också att det kan hända olyckor även om man kör lagligt men om alla gjorde som man ska och höll hastigheter osv då skulle det liksom inte uppstå lika många tillbudssituationer och utgången på olyckorna skulle inte bli lika allvarliga om hastigheterna respekterades. Så sorry Loco men när det gäller trafik och körning så är jag en riktig moralkärring och väldigt principfast men så har jag också en jävligt bra anledning till det. Jag och många andra med mig har tyvärr på nära håll sett hur illa det kan gå när man kör "fritt" och det är just det som driver åtminstone mig att tänka och resonera som jag gör. Konsekvenserna kan vara frumtansvärda och förstöra många människors liv för alltid. Det är inte en tidsvinst på några minuter värd. Aldrig någonsin. | |
| slånbär | 2012-12-06 14:01 | |
![]() | Limpan- Bästa inlägget hittills i tråden. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-06 14:07 | |
![]() | slånbär: Återigen väljer du att läsa endast delar ur det jag skriver och sen komma med några extrema exempel. Återigen.... Om jag lägger mig på din nivå i diskussionen så får jag fråga dig hur du kan tycka att det är ok att ligga i 50 km/h på en 110-väg och aktivt blockera svansen med bilar du har bakom dig. Hur kan du tycka att det är ok att agera så i trafiken? Jonisk: Hur tolkar du mitt inlägg till att jag tycker det är ok att ligga nära? Det tycker jag faktiskt inte. Och hur gör man för att påkalla den framförvarandes uppmärksamhet på att jag vill köra om när han ligger i 80 km/h på en 90-väg och jag måste A: Hålla avstånd, B: inte blinka med ljusen för att stressa. Jag hånas alltså inte, jag undrar ärligt hur du tycker jag borde gå tillväga. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-06 14:09 | |
![]() | En av grundreglerna i trafiken, även om det inte står en skylt bredvid vägen är ju just "Visa hänsyn i trafiken och håll till höger för att underlätta". Vad i detta är det jag är emot?? | |
| slånbär | 2012-12-06 14:12 | |
![]() | Loco-Har jag någonstans skrivit att jag tycker det är ok att ligga i 50 på en motorväg? Nu är det nog du själv som får börja läsa ordentligt och inte bara hitta på. Jag har inte skrivit någonstans att det är ok och jag kör naturligtvis inte så själv eftersom det också är fel. Jag har heller inte skrivit att det är ok att aktivt blockera bakomvarande trafik-tvärtom- finns det vägren, fri sikt och möjlighet så går jag självklart ut i vägrenen för att släppa förbi. Finns det inte det så får svansen ligga kvar bakom mig för jag kör inte in på en hållplats och släpper förbi om jag håller rätt hastighet. Läs om -läs rätt. Igen. | |
| wildman | 2012-12-06 14:16 | |
![]() | Jag tror att om man pratar om folk i gemen så finns det en ganska stor acceptans för fortkörning på vissa ställen. Att man kör 120-130 på motorvägen där det är 110 är inte bara accepterat utan faktiskt relativt vedertaget. Jag kör rätt ofta på E4 mellan Helsingborg och Stockholm och jag sticker faktiskt ut hakan och påstår att en klar majoritet av alla personbilar kör för fort där. Däremot finns ju absolut ingen aceptans för fortkörning inom tättbebyggt område. Sen så tror jag att dom flesta "svenssons" accepterar sin fortkörningsbot när dom kört för fort iaf, för det är ju fortfarande så att man vet med sig att man faktiskt brutit mot trafikförordningen. Så jag tycker nog att om man ska kunna hålla en sansad debatt så måste man ändå nyansera det hela lite. Det gör ju faktiskt lagstiftaren också med olika straffskalor en upp till 70 km/h och en annan över 70. Men jag efterlyser fortfarande en mer försonlig ton mellan lägren, för samspelet, eller bristen på den är 10 ggr farligare än alla andra trafikförseelser eller olämpliga beteenden tillsammans. Kolla gärna in trafiken i ett sydligare land så förstår man att samspelet är det som räddar liv.... (att dom inte krockar mer är ju för en utomstående ett mirakel....) | |
| özzlung | 2012-12-06 14:18 | |
![]() | Jag håller med om att limpans inl. är vad det handlar om.Förstår du inte vådan med ditt resonemang?? Det finns ingen som anser att man inte ska hjälpa till i trafiken men du talar ju om att andra som följer dom lagar och regler vi har(alltså inte kör för sakta p.g.a. släp,halka el. vad det nu är)ska anpassa sig och hjälpa dig och andra som anser sig stå över lagar och regler för att ni gör en bedömning av att ni klarar av det.???Jag tror dom flesta här inser att detta är nonsens. Du får dessutom inte glömma att den du vill köra om förmodligen själv skulle vilja köra fortare(alla vill fram till sitt mål vet du!)men av olika skäl väljer att följa begränsningen, oftast går tankarna till plånboken medans olycksrisken givetvis är det primära. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-06 14:21 | |
![]() | Loco>> jag utgick från att du tycker det är ok eftersom du skrivit att du gör det. Var har jag skrivit att det är ok att blocka om jag kör för långsamt? Visa med blinkers känns bättre än att ligga för nära, så gör iaf jag. Och flyttar framförvarande bil inte på sig så svär jag ramsor. Men antar att det inte hjälper att jag börjar köra farligt. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-06 14:25 | |
![]() | "Du får dessutom inte glömma att den du vill köra om förmodligen själv skulle vilja köra fortare" Så jag ska alltså ha dåligt samvete för att någon annan vill köra fortare men inte vågar? Har jag verkligen fattat detta rätt? Om inte, förklara jättegärna vad du menar. | |