Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 467

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jonisk - Ej medlem längre2012-12-15 13:52
Antal inlägg: 7985

Vore intressant med ett svar på min parallell.

uffew2012-12-15 13:54
Antal inlägg: 530

Vad hände med debatten kring Tintin i Kongo. Pågår den fortfarande?
Jag tycker det är bra att visa våra barn hur jävla illa vi i väst har behandlat människor förr i tiden. Hur nidbilden såg ut. En påminnelse om hur det varit.
Det kanske är detta som blir jobbigt för oss hur någon generation bakåt i tiden behandlade andra människor.

Mindymoo2012-12-15 13:55
Antal inlägg: 1743

uffew: faktum kvarstår att Disney plockade bort unkna inslag, vilket de gjorde rätt i enligt min åsikt. Att svenska "debattörer" vill dra andra växlar på det förvånar mig inte, eftersom det är en taktik från vissa håll. "Rabalder på facebook" är i mina ögon sällan ett mått på värdet i argumenten, utan oftare ett mått på hur populistiska troll lyckas i sin kampanj.
Och fortfarande vägrar jag envist att gå med på att "svenskarna" är samma sak som de som deltar i en facebookkampanj eller en öppen nätomröstning i en tidning. Sådant är alltför lätt att manipulera.
ttiiittii, jag fattar inte vad du menar med ditt inlägg om pepparkakor men eftersom jag vet vad du brukar tycka tror jag du är väldigt ironisk.
Ingen har kopplat pepparkaksvisan till rasism. Och att en unge fick bli tomte i stället för pepparkaka i ett enda skoltåg... Tja, definitivt fånigt - men om nu skolan plockat bort pepparkaksvisan och hävdar att det var skälet så får man ju anta att det var precis så. Eller i alla händelser koncentrera debatten till denna enda skola med denna enda rigida rektor.

micro1132012-12-15 13:55
Antal inlägg: 17540

Klippet med den blonda flickan med rosa klänning är, enligt Linda Andersson kommunikationsansvarig på Disney Norden: "stereotyp på ett negativt sätt mot personerna som potentiellt ser ut så”.

Hahahaha .... man måste alltså ta bort dockan för det kan finnas människor som ser ut som dockor med blonda dockor med rosa klänning.

Och den lilla svarta dockan ser ut som en stereotyp på en svart .... och farbrorn med skägg ser ut som en stereotyp jude....

Om inte DET är väldigt vridna tankegångar ... då vete sjutton.

Nåja, vi får börja sålla i TV-programmen, böcker och tidningar rejält ... för det finns massor av stereotyper där ute som folk minsann kan ta illa upp av ... en lite känslig själ bara så...

Tjuren Ferdinand bör det ju klippas i rejält i .... tänk på spanjorerna

Mindymoo2012-12-15 13:56

Tintin i Kongo-debatten dog väl när det visade sig att det handlade om att flytta seriehäftena tio meter till en annan avdelning. INTE censur alltså.

micro1132012-12-15 13:58

Mindymoo
Den dog väl när böckerna flyttades tillbaka och den ansvariga fick be om ursäkt.

gnagelram - Ej medlem längre2012-12-15 14:01
Antal inlägg: 1646

Debatten om just Tintin dog för att de backade och sa att de hade gjort fel. Och det hade de.

Det är dock en enorm skillnad på att gömma undan Tintin-böcker och att Disney kontinuerligt vill hålla sin egen film i takt med tidens värderingar.

Mindymoo2012-12-15 14:02

micro113, du kan ha rätt. Men om jag minns rätt började det hela med anklagelser om censur, fast det bara handlade om att flytta den onekligen rasistiska Tintin i Kongo.

nyckelpigan_2012-12-15 14:03
Antal inlägg: 543

Nämen vad bra. Det är inget problem då alltså.

Ni har rätt.

SD har fel.

SD ökar och vindarna blåser mer åt brunt håll.

Inte skall det tänkas en gång till och se vad man kan göra för att det blåser åt rätt håll.

Nejdå.

gnagelram - Ej medlem längre2012-12-15 14:04

Idioten hade också gett sina anställda i uppgift att hitta andra böcker som skulle "rensas ut". Han är ett tvättäkta exempel på sådana som uffew beskriver. Men det har väldigt lite med disney-situationen att göra.

BlackMirror2012-12-15 14:05
Antal inlägg: 299

micro113: "Tjuren Ferdinand bör det ju klippas i rejält i .... tänk på spanjorerna"

Jo, för spanjorerna har ju varit förtryckta och förslavade? Hur kan du inte förstå skillnaden?

BlackMirror2012-12-15 14:06
Antal inlägg: 299

nyckelpigan_, hur tycker du att man ska göra för att få det att "blåsa åt rätt håll"?

Mindymoo2012-12-15 14:07

nyckelpigan, menar du att det är SD som kräver att Disney ska ha kvar inslag med anspelningar på slaveriet? Visste jag inte.

Mindymoo2012-12-15 14:08

Här ett långt klokt facebookinlägg. Stäng av mig om ni ogillar att jag sprider det.
---------
Det finns de som påstår att det pågår en debatt om pepparkaksgubbar. Det gör det inte. För att det ska vara en debatt, så krävs ju två motståndare med motsatta åsikter om en fråga. Det gör det inte i det här fallet.

Låt mig ta ett exempel. Facebookgruppen "JA till pepparkaksgubbar i Luciatåget" har 17386 likes (nästan lika många som Amnesty Interntional Sveriges facebookgrupp på 23000 likes - i
sig ett förhållande som borde få människorättsaktivister som Raoul Wallenberg att vända sig i graven).

17386 likes ska jämföras med den enda facebookgrupp som jag hittade som var mot pepparkaksgubben: "Rädda liv våga säga nej till pepparkakor" som har 32 medlemmar.

Så vad har vi då? Var är den Stora fienden som pepparkaksgubbens vänner rasar mot?

Jo, det är en ensam lärare (och eventuellt några kollegor) som svenska folket rasar mot. Det är mot dem som folkstormen rasar.

Men ändå får man intrycket av att motståndet är större. Men det mina vänner, är inget annat än en konstruerad motopinion. Ett fabricerat motstånd - konstruerat och underblåst av neofascistiska opinionsbidare som vill dra ett löjes skimmer över den folkrörelse och de individer som faktiskt arbetar för att uppmärksamma etnisk diskriminering och arbeta för ett öppnare och tolerantare samhälle.

Man vill gör dessa människors seriösa och balanserade arbete för rättvisa, mot etnisk diskriminering, till neurotiska överreaktioner. Detta genom att konstruera ett hot mot fenomen som står svenskarna varmt om hjärtat.

Ta till exempel debatten om Tintin. Det handlade om att flytta Tintin till hyllor som låg tio meter bort från den placering de hade. Den neofascistiska opinionsmaskinen dundrade genast igång och basunerade ut sin förvanskade version av verkligheten: Kulturhuset ville ta bort Tintin helt och hållet. Genast bildades RÖR inte Tintin-grupper på facebook. Tio meters förflyttning i verkligheten som skapade miltals långa kommentarstrådar i de sociala mediernas kosmos.

Den som har svårt att tro att något så harmlöst som pepparkaksgubbens vänner har kopplingar till den neofascistiska rörelsen, kan gå in på facebookgruppen "JA till pepparkaksgubbar i Luciatåget" och se hur de konsekvent länkar till neofascistiska opinionsorgan som Rationalisten och Exponerat.

Denna facebookgrupps upphovsmän är anonyma. Man kan ju spekulera över syftet bakom detta. Men en inte helt vild gissning är att de inte vill kopplas samman med de neofascistiska rörelser de är en del av. De vill framstå som vanliga människor, som du och jag - vanliga svenssons som inte har någon annan politisk agenda än det sunda svenska snusförnuftet. Allt detta rekorderligt paketterat i slagkraftigt enkla paroller som "Nu får det vara nog!".

Folk frågar sig hur det ohyggliga som hände i Tyskland under andra världskriget kunde hända. Hur miljontals judar kunde gasas ihjäl utan att tyska folket protesterade. Svaret på den frågan är ju givetvis inte entydig, men en starkt bidragande orsak var att nazisternas propagandamaskin var väldigt framgångsrik när det gällde att konstruera juden som ett hot mot tyska traditioner och tysk kultur. Även här - precis som i dagens Sverige och på de sociala medierna - så använde man sig av bilder som raljerade och humoriserade över den judiska minoriteten, bl a genom tidningen Der Stürmers karikatyrteckningar (jämför den ockrande juden med stora onda ögon och kroknäsa med fotot på en kvinna och barn i burka bredvid två svarta soppåsar som just nu sprids på facebook). Precis som i dagens Sverige, så fanns det ju hos den tyska befolkningen en sorts vardagsrasism, vilken nazisterna kunde blåsa liv i.

Så på frågan hur det ofattbara som hände i Tyskland (som enligt många neofascister aldrig har hänt) överhuvudtaget kunde tillåtas, så är ett svar helt enkelt att tyska folket, som svar på judarnas hot mot tyska traditioner och kultur, tänkte:

"Nu får det vara nog!"

gnagelram - Ej medlem längre2012-12-15 14:08

Nyckelpigan: är ditt förslag för att motverka sd alltså att Disney har kvar sina negerslavsskämt för alltid? Bör alla företag förbjudas förändra sin kommunikation, särskilt om den är omodern och unken, för annars röstar folk på sd. Ser du verkligen inte hur orsakssambanden går här?

nyckelpigan_2012-12-15 14:09

Det är möjligt att det har lite med disneysituationen att göra gnagelram.

Problemet som jag ser det att då SD och liknande är i mina ögon populistiskt så givet drar de växlar här

Svårt att bemöta popualism.

För mig är det skrämmande att se tonåringar o hur dom tänker o tycker. Tycker mig se en annan gruppering än tidigare. Tråkigt är hur vuxna - många vuxna! Säger det är okej att tänka o tycka så. Vilket legitimerar.

När jag växte upp och man var på "fel" spår puttade vuxna in mig på "rätt" spår. Men, men - ett annat samhälle vi lever idag med mycket mindre vuxen kontakt dvs mor o farföräldrar osv.

uffew2012-12-15 14:11
Antal inlägg: 530

Disney taktik att följa med i tiden har ju varit att lägga in nyare filmer, inte att klippa och klistra i de äldre delarna.
Tror det blev mer jobbigt för Disney att de haft med nidbilder och försöker dämpa sitt egna dåliga samvete än att tänka på hur människor blivit kränkta. Men som sagt vad jag tror...

Vill man att vi ska ändra vår egna värderingar ska man lära sig av historien inte glömma bort.

nyckelpigan_2012-12-15 14:12

Jag ser vad du skriver Mindymoo.

Fakta är fortfarande att SD är mycket stort idag och ett riksdagsparti. I senaste opionionsundersökningarna går de än mer fram.

Jag önskar jag kunde tro att situationen är såsom du beskriver den.

micro1132012-12-15 14:12

BlackMirror
Har blonda flickor i rosa klänning varit förslavade?

Motiveringen som Disney anger är inte den du vill göra gällande - de hävdar att de vill ta bort stereotyper

------------------------- -
– Just i det här sammanhanget tycker Disney att figurerna har en stereotyp utformning, säger Linda Andersson, kommunikationsansvarig på Disney i Norden.

www.aftonbladet.se/n...59 34627.ab
------------------------- --------

Kan du hävda annat än att spanjorerna i Ferdinand har en stereotyp utformning?

nyckelpigan_2012-12-15 14:15

Mindy; detta inlägg tänker jag inte ens svara på då jag hoppas du själv ser hur dumt det är! Tänker inte ge mig ini någon semantik debatt då för mig är detta ämne så mycket viktigare!!

Nyckelpigan, menar du att det är SD som kräver att Disney ska ha kvar inslag med anspelningar på slaveriet? Visste jag inte.

Blackmirror: Jag har inget förslag mer än att diskutera öppet, förklara och vara närvarande för både barn, ungdomar såsom vuxna och diskutera. Önskar att någon i detta forum hade något bättre förslag och kanske en annan vinkel!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?