Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 836 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2013-02-13 23:08 | |
![]() | Jo, vi har diskuterat mediciner till djur som ska ätas och det är skillnad på dessa läkemedel. Man ger inte läkemedel som är förbjudna på människor till djur som ska ätas även om jag vet att de får stora mängder antibiotika och att det är en av orsakerna till resistensproblem. Jag tycker att det är viktigt att märka vilket djurslag det rör sig om av flera skäl. Jag är inte det minsta intresserad av att moralisera över vad människor äter. Men jag moraliserar gärna över de som fuskar och ljuger i branschen. | |
| Minta | 2013-02-13 23:12 | |
![]() | Inte för att det är häst i sig utan för att det KAN vara farligt om de innehåller carcinogena ämnen pga. de läkemedel som ges till hästar. Det är vårdslösheten i hanteringen och nonchalansen mot människor och deras hälsa som jag moraliserar över. Inte över människor som äter något de inte vet vad det är. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:12 | |
![]() | ''av flera skäl''. Vilka? | |
| Minta | 2013-02-13 23:14 | |
![]() | Ja, de som har angetts i tråden, det kan handla om allergi, att man inte vill äta ett visst djurslag av olika skäl. | |
| Minta | 2013-02-13 23:16 | |
![]() | Och själva djurhanteringen ska det ju inte handla om här. | |
| apbur | 2013-02-13 23:19 | |
![]() | Hur farligt är det egentligen att äta köttet från en häst som fått antiinflammatoriskt? Är rädslan överdriven? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:21 | |
![]() | Tur att marknaden spontant levererat den här märkningen åt dig då. För som du själv påpekat finns det ingen lag som säger att man måste berätta vad det är för djurslag förutom nöt. | |
![]() | ''Både FSA och flera livsmedelsföretag i Sverige och England har gått ut med informationen att den halt av fenylbutazon som påträffats köttprodukter i dagligvaruhandeln i samband med hästköttskandalen inte utgör någon fara för människors hälsa.'' | |
![]() | Första till minta, andra till apbur. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:22 | |
![]() | Tack. | |
| Minta | 2013-02-13 23:23 | |
![]() | Nej, men det finns en lag som säger att man inte får utge köttet för att vara något det inte är. Så de kan välja att inte märka alls, men då kanske folk inte köper. Eller så gör de det, vad vet jag. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:30 | |
![]() | Jaha. Min poäng har hela tiden varit att vi (a) har rätt att inte bli bedragna, (b) rätt att under inga som helst omständigheter köpa något som är giftigt men (c) att kostnaden att försäkra sig mot taskig smak eller olyxig köttsort bör ligga på individen genom marknaden. Jag vet inte hur många gånger jag fått upprepa (a), och det är väl självklart att (b) gäller. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:31 | |
![]() | Mina "gubbar" är inte så kräsna dom kommer att äta lasagna i 4 månader,och lyckliga och glada är dom för det | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:32 | |
![]() | Ursäkta en som inte fattar så mycket men vad är förbjudet i lag idag: 1) skriva "häst" och hälla i giftig häst. 2) skriva "ko", men hälla i ko och giftfri häst 3) skriva "kött" och hälla i häst som man inte vet om den är giftig. 4) skriva "kött" och hälla i allt möjligt som man vet är giftfritt. | |
| Minta | 2013-02-13 23:33 | |
![]() | Samma poäng som jag då. Min upprördhet beror enbart på ev. förekomst av fenylbutazon och eventuella andra farliga medel. I Sverige får hästar som någon gång under sin livstid behandlats med fenylbutazon aldrig användas som livsmedel. | |
| apbur | 2013-02-13 23:37 | |
![]() | Varför? Uppenbarligen finns det mängder av medlet som inte är någon fara för människans hälsa. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:38 | |
![]() | undrar hur hästarna avlivats?kanske med vetrinäs sprita med sömnmedel och gift,inte bra men jag vet inte | |
| Minta | 2013-02-13 23:39 | |
![]() | Enligt Irish Veterinary Journal kan medlet orsaka allvarliga och dödliga allergiska tillstånd samt allvarlig blodsjukdom hos människor. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:40 | |
![]() | Minta,avlivningsmedlet eller kortisonet eller vad? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-02-13 23:41 | |
![]() | Jag är inte medicinare, men att det "inte utgör någon fara för människors hälsa" är väl ändå alltid en avvägning mellan individens hälsa och den mängd av preparatet man utsätter sig för? En lasagne kanske inte är något problem, men den bör väl vara säker att äta oftare än så om den ska betraktas som föda. Hur som helst så är det ändå ovissheten som är problemet. Livsmedelsbranschen har inte när de sålt sina produkter vetat varken att det var häst eller huruvida köttet varit skadligt. | |