Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 887 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-03-03 15:02 | |
![]() | är det för att dom önskar att barnet ska bli bättre en dom själva kanske | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-03-03 15:16 | |
![]() | Jag vet inte om det finns särskilt många som har gått ur kyrkan, men ändå väljer att döpa sina barn, men oavsett om man är medlem eller inte, så tror jag att de flesta döper sina barn för att det är en sak "man bara gör" (inget fel i det per se, tycker jag). Åtminstone fram till för 20–30 år sedan, i dag kanske det är en större andel som gör det på grund av en genuin tro. Men oavsett orsak så är det väl ändå en rimlig hållning från kyrkans sida? Det verkar ju vara precis det många påpekar i tråden – att föräldrarnas tro inte ofrivilligt ska överföras på barnet. Rent teoretiskt, om barnet hade förmåga att välja typ av tro eller icke-tro, så borde ju då barnet kunna få lov att vara kristet samtidigt som föräldrarna är till exempel hinduer eller ateister. | |
| Krakozhia - Ej medlem längre | 2013-03-03 15:32 | |
![]() | exakt, "arbetslinjen". Om jag själv hade barn så skulle jag undervisa dem och leva efter Kristus, men de skulle vara tvungen att själv ta den ståndpunkt att bli kristen eller ej vid rätt tid. | |
| jag vinner | 2013-03-03 19:01 | |
![]() | Hur mycket ni än rättfärdigar dopet så KAN det inte vara rätt att DÖPA någon som man inte vet vill det.... | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-03-03 19:12 | |
![]() | Själva dopet påverkar barnet lika mycket som ett dop i badbaljan hemma, eller antagligen mindre. Lite komiskt är det att ateister i tråden tycks vara mer upprörda över att andra ateister låter döpa sina barn och sedan aldrig mer nämner Jesus än att djupt troende genomsyrar varje dag av barnets liv med sin tro. | |
| jag vinner | 2013-03-03 19:16 | |
![]() | Jag är lika upprörd över alla som påtvingar andra politisk tro eller religiösa tokigheter. En sak om man väljer det själv, men att som spädbarn behöva bli utsatt för sånt sk*t är ju ofattbart, än mindre att folk försvarar det. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-03-03 19:20 | |
![]() | Hur ska man uppfostra barnen om man inte som förälder får vägledas av sina värderingar? | |
| ingson | 2013-03-03 19:21 | |
![]() | Om det är mig du menar gnagelram (=rabiat ateist) så jag inte ett dugg upprörd över själva barndopet. Det är resandes ensak, föräldrarnas alltså. Vare sig de är troende eller inte. Men så klart tycker jag barndop är fånigt (om än stämningsfullt) | |
| jag vinner | 2013-03-03 19:23 | |
![]() | arbetslinjen: genom att påtala för barnen om rätt eller fel men poängtera att det är BARNET som sedan väljer när det gäller politik o religion, inte föräldrarna | |
| Sote | 2013-03-03 19:33 | |
![]() | Det är junästan komiskt att en sån här sak kan uppröra så många så mycket. För många av dom som döper sina barn i kyrkan är deten tradition och ingenting annat, precis som Julfirandet och påsken också är det. Man gör det för att det är något som kanske känns högtidligt och vackert och som sätter ens barn i centrum vid ett speciellt tillfälle då släkt och vänner samlas för att fira detta. Visst skulle det gå lika bra med en ickereligiös namngivningsrit men för många så känns det högtidligare i kyrkan än hemma precis som väldigt väldigt många fortfarande gifter sig i kyrkan trots att dom inte är troende. För många kan jag också tänka mig att det är för att man har äldre familjemedlemmar som kanske tycker att det är viktigt med dopet just i kyrkan. Det är ingenting som påverkar barnet åt något håll men för många en fin tradition helt enkelt. Om det hörde till att hugga av lillfingret så tror jag att dom flesta skulle välja bort det om man inte var troende. Att tala om övergrepp är ju bara överdrivet och visar att man inte har någon uppfattning om vad övergrepp och kränkningar av barn handlar om. Att låta döpa sitt barn oavsett om man är troende eller ej är inte ett övergrepp på något sätt. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-03-03 19:34 | |
![]() | Ingson: jag menade ingen speciell, det var en känsla jag fick bara. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-03-03 19:36 | |
![]() | jag vinner: Hur fungerar det i praktiken? Kan man mata barnet med animalier till exempel, som någon frågade tidigare? Det kanske vill vara vegetarian? | |
| jag vinner | 2013-03-03 19:39 | |
![]() | Ja, arbetslinjen, det kan man eftersom vill inte barnet ha maten äter det inte, men hur ska han kunna förhindra att doppas i en funt? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-03-03 19:40 | |
![]() | Du skojar nu va? | |
| jag vinner | 2013-03-03 19:40 | |
![]() | sote: på 1600-talet var en av traditionerna att man brände kvinnor som häxor..... | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-03-03 19:46 | |
![]() | jag vinner: Du kan väl ändå inte påstå att barnet kan veta om det finns kött i den mat det får eller ens kunna ha en åsikt i frågan? | |
| Gunilla _ | 2013-03-03 19:50 | |
![]() | jag vinner; "det kan man eftersom vill inte barnet ha maten äter det inte" - och hur ska barnet kunna göra val utifrån ideologiska värderingar som ett-tvååring menar du? Och välkommen in i 2000-talet btw ;) | |
| jellyflower | 2013-03-03 20:41 | |
![]() | Barnet kan inte veta någonting och kan inte inta någon ståndpunkt i någon fråga, jag vinner. Om barnet vägrar äta mat, oavsett innehåll i denna, så kommer vi tillslut att sondmata det om inget annat funkar. Att just du tycker att dopet är en livsavgörande ritual innebär inte att det i någon objektiv mening faktiskt är en akt av den digniteten. Som tidigare påpekats är dopet fullständigt reversibelt, du kan avsvära dig din kristna tro hur enkelt som helst. Vad mera är, du kan vara döpt utan att någonsin behöva ägna en tanke åt Kristus eller kyrkan. Och du kan få en benhård, dogmatiskt kristen uppfostran utan att ha varit i närheten av en dopfunt som bebis. Tänk på nåt annat, jag vinner. Du verkar i af ha ett jobb. Det är bra. | |
| jag vinner | 2013-03-03 21:14 | |
![]() | Som så många av er ovan här angett så stämmer det att ett spädbarn inte kan ha en politisk eller religiös uppfattning. Det är just därför jag med en dåres envishet hävdar att barnet inte ska döpas av sina föräldrar, lika lite som det ska anslutas till ett politiskt parti. För när det gäller politiska och religiösa beslut så är det upp till VAR OCH EN att bestämma i sådan spörsmål. Föräldrarna kan inte avgöra vilken åsikt barnet kommer att få eller tvinga in dom i sådana sammanhang. Följ er egen logik nu är ni snälla... | |
| Gunso | 2013-03-03 21:23 | |
![]() | You said it in line three! | |