Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lissing2013-05-21 18:20
Antal inlägg: 53

Att vissa här jämför detta fallet med någon som har bacillskräck, är ju väldigt löjligt. Bacillskräck är en fobi; inte riktat mot någon speciell människa. Att vägra skaka hand med endast kvinnor är bara diskriminerande mot kvinnor.

Lissing2013-05-21 18:23
Antal inlägg: 53

Någon skrev också här: "Vad hade hänt om kvinnan hade svarat - Det är okej, jag skakar inte hand med invandrare."

Alla vet vi ju svaret på den frågan, eller hur?
Att välja ut en grupp och särbehandla den är inte OK.

remvanrijn2013-05-21 19:29
Antal inlägg: 16488

Måns E : du skrev : hade varit lättare om arbetsgivaren hade svarat: "Tack för ditt intresse, men tyvärr.. " Så gör precis en stor del av företagen. Finns 15 likvärdig utbildade sökanden, varav 14 följer gängse rutiner i detta land, men 1 krånglar till det redan vid hälsningen, tar man såklart inte denna person. Att en stor skara i andra trådar här sen sitter och ojar sig över att de stackares invandrare från mellanöstern och afrika har så svårt att komma in på arbetsmarknaden är en annan sak, men jag är glad över att du beskriver en så bra lösning på detta :)

Apbur: du anser inte det är könsdiskriminering, därför att det omvända gäller för muslimska kvinnor gentemot främmande män. OK. Nu då; enligt min religion särbehandlar jag muslimska kvinnor på min arbetsplats, men det är inte fel., för min fru särbehandlar enligt samma religion muslimska män ... OK enligt dig då??

Limpan2. håller helt med dig
har redan förespråkat goda laxen religionen . skol/sjukhus och äldre boende borde snarast tillgodose dessa måltidspåbud.
Solguden Ra religionen. Vid solsken och temp över 20 grader är det bud att man går ut kl 12 till en solig plats och under 3 timmar ärar guden genom att meditera på en parkbänk.
HarryPotter religionen man ska ha 2 svarta korpar på axeln. Se till att du nämnar detta i din cv, samt såklart ha 2 svarta korpar på axeln ifall du möjligtvis ändå blir kallad till anställningsintervju. :)

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-21 19:42
Antal inlägg: 1268

Det ska till en nyateist för att resonera så ointellektuellt. Över 2000 års religionshistoria och flera miljarder följare inte värt någonting? Förstår inte varför man måste förakta religion bara för att man inte är troende?

limpan__22013-05-21 19:52
Antal inlägg: 2847

Man bör förakta löjliga fenomen oavsett hur gamla de är, typ att det är ett hot mot äktenskapet om man tar en person i hand när man hälsar.

För övrigt, vad skiljer en nyateist från en ateist?

corlini2013-05-21 20:01
Antal inlägg: 3172

kanske bygger inte tvångskusingifte på kärlek och äktenskapet blir kanske därför inte särskilt stabilt gällande risken för attraktion utanför relationen?
för att förhindra detta infördes regeln om att hålla män och kvinnor som ej har en relation på avstånd från varandra, bara en teori baserad på uråldrigt och förlegat rättesnöre inom gammal konservativ tro.

offtopic kallas det väl? skit samma, karl var fel man för jobbet och betedde sig oförsvarbart illa och arrogant.

corlini2013-05-21 20:02

karln, killen, mannen alltså. karl var nog inte där.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-21 20:42

Limpan: Ja, men de bör väl först och främst ses som särskilda fenomen inom en religion och inte något som definierar en religion som helhet (eftersom de kanoniska fraserna uppenbarligen tolkas på olika sätt) och sedan hör det väl till vanligt hyfs att låta de troende själva komma till tals. Jag tror inte att de nödvändigtvis själva ser denna särbehandling som diskriminerande eller att någon utövar förtryck eller ser på någon som mindre värd. Det betyder inte att fenomenen inte ÄR allt detta, men jag tycker nyateister saknar den ödmjukhet som krävs för att undersöka hur något de facto ligger till i stället för att hemfalla till mer instinktiva reaktioner. Om särbehandlingen endast sker mellan de troende och ingen är det av tvång, så är det ju faktiskt i någon mån frivilligt och det blir svårare att tala om förtryck. I det här specifika fallet handlade det om hur även andra icke-troende kommer att behandlas, men då kanske man också ska komma ihåg vilken bagatell det handlar om. Det är väl ingen mänsklig rättighet att få skaka hand med någon annan? Om någon ska göra detta mot sin vilja (i ett jobb där det inte ingår i arbetsbeskrivningen), vem utövar förtryck?

Nyateism är väl den nya ateism som kom med Richard Dawkins och så vidare. Alltså en relativt aggressiv ateism som inte sällan går till påhopp mot religion och menar att den är av ondo och lika rationell som att tro på tomten. Väldigt mycket peka finger och hånskratta i något slags "oj vad vi är förnuftiga som ser igenom det hela"-gemenskap.

(Jag ska inte märka ord här, men jag tycker inte att detta ska föraktas. Vara kritisk mot, ja, men inte nödvändigtvis håna eller se ner på bara för att man själv är av en annan åsikt.)

lamaglama2013-05-21 20:49
Antal inlägg: 439

Haha, corlini, det var en rätt bra teori. Tvångskusingifte kanske inte precis sätter hjärtana i brand hos de aktuella kusinerna. Då får man ta till fler tvångsmetoder för att säkerställa att ingendera part går och kärar ner sig i t ex någon de inte ens är släkt med på håll, detta horribla scenario som till varje pris måste förhindras.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 20:56
Antal inlägg: 14052

"Det är väl ingen mänsklig rättighet att få skaka hand med någon annan? Om någon ska göra detta mot sin vilja (i ett jobb där det inte ingår i arbetsbeskrivningen), vem utövar förtryck?"

Precis.

corlini2013-05-21 21:00

men att hälsa personer välkomna kanske inkluderar att skaka hand? arbetar man på ett ställe som hälsar nyanländna välkomna kanske det ingår i jobbet att hälsa på ett för landet gällande maner utan att "gallra" beroende på kön, tro, ålder osv? dvs genom att enkelt skaka hand och säga hej, välkommen?

jag vill ju gärna inbilla mig att en anställd som arbetar med integration på en myndighet som möter nyanländna inte skall neka det traditionella hälsandet som råder någon oavsett kön.

limpan__22013-05-21 21:02
Antal inlägg: 2847

"Det är väl ingen mänsklig rättighet att få skaka hand med någon annan? Om någon ska göra detta mot sin vilja (i ett jobb där det inte ingår i arbetsbeskrivningen), vem utövar förtryck?"

Det är inte heller en mänskig rättighet att få en praktikplats där man själv får välja vilka kulturella koder man tycker sig ska följa. Och vem har en arbetsbeskrivning som i detalj reglerar hur man ska uppträda?

ingson2013-05-21 21:03
Antal inlägg: 4285

arbetslinjen
Du kallar Dawkins ateism för aggressiv.

Jag protesterar.

Jag uppfattar Dawkins såhär:

Eftersom religösa har allmängiltiga sanningsanspråk på hur det verkligen förhåller sig så ska de religösas hypoteser granskas,nagelfaras och om möjligt testas som vilken annan utsaga som helst. Detta i synnerhet eftersom de religösas uppfattningar om hur det förhåller sig starkt påverkar även icke troende.

Hinken76 - Ej medlem längre2013-05-21 21:14
Antal inlägg: 1194

Nu är väl jag som agnostiker inget superfan av Dawkins, men att han skulle vara aggressiv håller jag inte alls med om.

Men nog om detta. Jag vill gärna höra fler skribenters åsikt om varför det är OK att religiösa i svensk lag har större stöd i utövandet av sin livsstil än oss som baserar vår moral och världsuppfattning på andra grunder, till exempel filosofi eller vetenskap? Själv tycker jag som sagt att DET om något är diskriminerande.

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-21 21:24
Antal inlägg: 37631

handskakande basillbyteri tycker jag vi kan sluta med allihop.eftersom han tackat nej till praktikplats så mister han sitt aktivitets stöd och försörjnings stödet blir kort tids norm så han har förlorat myck på att inte skaka hand.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-21 21:25

Hinken: Du är nog klok nog att förstå varför lagen tillkommit rent historiskt. Finns det några praktiska exempel där de agnostiker som du beskriver skulle vara utsatta i det svenska samhället i dag?

Hinken76 - Ej medlem längre2013-05-21 21:32
Antal inlägg: 1194

arbetslinjen>> Ja. Eftersom vi saknar religiös övertygelse finns inget lagrum som stöttar oss om vi till exempel nekas anställning på grund av vårt förhållningssätt till religion. De religiösa har det stödet.

Likhet inför lagen?

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-21 21:36
Antal inlägg: 37631

Delar man inte Svenska kyrkans tro så får man inte jobb där,vänder man på det så skulle Kristna människor inte få jobb på Lindex tx eftersom dom är Kristna

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-21 21:43

Hinken: Är inte det diskriminering då? (Och finns det exempel på att det har hänt eller är det av principiella skäl du retar dig på religionsfrihetslagen?)

marmotte2013-05-21 22:03
Antal inlägg: 346

Tittiii, han har inte tackat nej till praktikplats. Han tackade ja men kunde inte acceptera arbetsvillkoren av religiösa skäl. Och den kvinnliga chefen som ålade honom dessa vidriga och kränkande arbetsuppgifter gjorde fel, därav skadeståndet. Han har inte förlorat något alls.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?