Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 941 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-12-07 12:47 | |
![]() | Gunille- Vad menar du med följande " helt riktigt. Men den som är musikalisk ratar inte en hel genre pga att den inte "gillar det", den lyssnar på allt och hittar bra musik/er överallt. " ? Skrev jag någonstans någonting om att rata någonting? Du läser in det du själv vill verkar det som. Och BTW så är Satyra verkligen ingen lekman- hon är faktiskt musiker. På riktigt och inte bara på fredagskvällar i TV soffan...... | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-12-07 13:18 | |
![]() | Den minst dåliga vann. Har han och Elin någon framtid inom musikbranschen? Tvivlar. | |
| Dalze | 2013-12-07 14:49 | |
![]() | Nästa stora gåta är var folk får för sig att det som händer efter Idol är att lyckas eller misslyckas. Har någon hört följande? "Hon/han försvann och har misslyckats" eller "hur många egna låtar har han/hon gjort efteråt?" Dessa villfarelser är lite irriterande. Idol är en tävling, därefter börjar eller slutar en karriär. Och en Karriär betyder inte att man är en folkkär soloartist som toppar listorna i världen. Många gör lite "mindre" saker. Gör artisteriet och turnerar i ett band, står på musikalscenen mm mm. För en som aldrig hållt på med musik är detta stort. Kan ni tänka er hur många välutbildade musiker/musikalartister som ratas för att en Idoldeltagare ska få en roll (exempelvis) Sen beror det på den enskilde. Den som jobbat i branschen vet att ett liv som musiker/artist är rätt tufft och många orkar inte fara och flänga helt enkelt. Speciellt inte när man vill börja bilda familj etc. Bilden av ett artistliv är alltså långt mer glorifierande än verkligheten. Och då har Idoldeltagarna det rätt bra, som under ett par år inte behöver anstränga sig för att få ihop ett heltidsjobb... Oj, jag babblar! Jag vet inte ens om jag fick ihop det rätt. Å andra sidan är jag blott en lekman... | |
| Rålex | 2013-12-07 14:55 | |
![]() | Erik borde ha vunnit, därmed basta!! | |
| Gunilla _ | 2013-12-07 17:38 | |
![]() | Eh Sote - jag höll med dig om det du skrev. Ursäkta, det ska inte upprepas! ;) Btw så tror jag inte att du behöver agera livvakt åt Satyra. Du vet öht inte heller vad jag har för musicerande i bagaget. Eller..? | |
| Sote | 2013-12-07 18:24 | |
![]() | Gunilla- om du höll med ,varför fortsatte du med ett "men" ? Det gjorde liksom fortsättningen på hela meningen till ett ifrågasättande och inte medhåll. Där hängde jag inte med i vad du menade alls. men du får gärna hålla med när du vill , nema problema ;-) Jag agerar inte alls nån sorts livvakt åt Satyra men när hon nu är med i debatten och blir ifrågasatt så vill jag bara framhålla att hon är musiker till skillnad från många andra här och kanske något mer insatt i just musik rent tekniskt istället för att "bara" tycka att nåt är bra. Vad gäller ditt musicerande så vet jag självklart inget om det men av dina inlägg att döma så är det i alla fall inte på en yrkesmässig nivå. Men det är klart att du kan ju ha jobbat som musiker i många år , alla hittar ju liksom inte det jobb som passar dom heller....... | |
| Satyra | 2013-12-07 19:40 | |
![]() | Hahaha, herregud vilken hets här. Gunilla - Lekman = "En inom kunskapsområdet oskolad person, ungefär som synonymt med amatör." Började i musikskola som åttaåring och lärde mig redan då läsa noter. Spelade de första fem åren klarinett och därefter gitarr. Har skrivit egen musik sedan yngre tonåren och från femton års ålder varit sångerska/musiker i otaliga bandkonstellationer. Har blivit anlitad till offentliga spelningar fler gånger än jag kan minnas. Har även varit gitarrlärare för ABF och vikarierat som musiklärare på en musikinriktad skola (åk 4-9), så HELT oskolad är jag faktiskt inte. ;-) Om du missat det så har jag även flertalet gånger skrivit här i tråden att det såklart inte alltid (inte ens oftast kanske) är musikalitetsnivån som avgör om folk fastnar för en låt och/eller en röst. Jag förklarade bara hur JAG lyssnar och lade till att om man anser att Erik inte kan sjunga (rent musikaliskt!!!!) så är man nog tondöv. Vilket jag står fast vid! :-) Dalze - Nej, det är nog snarare du som missade poängen. Matlagningskonst är inte enhetligt mätbart på samma vis som musikalitet är (som jag skrev sist - OM det inte handlar om att göra en specifik rätt, efter ett specifikt recept - DÅ är det såklart mätbart på samma sätt!) - om man ser till det RENT tekniskt. Och musikaliskt för mig innebär hur man behärskar tonsäkerhet och takt/frasering i ett framförande - inte hur man låter med diverse effekter, autotuners etc, utan i/av sig själv alltså. Naturligtvis! Och jag menar inte heller att det skulle vara störande att/om något blir "surt"/fel någon gång ibland - det händer alla musiker - men om det är mer regel än undantag för någon viss, DÅ kan man nog ändå börja tro att den kanske inte är riktigt lika musikalisk som den som oftast sjunger "rent". ;-) Sote - Vá?!? Är du INTE min livvakt? :-o Vad synd. ;-) Nämen skämt å sido ... Tack igen för dina påpekanden, när jag inte själv finns på plats för att svara. Och precis som du skriver så är det det rent tekniska i musicerandet jag pratat om här. Inte tycke och smak. En del kanske rent av tycker om när det är riktigt surt och ur synk - vad vet jag och det får man väl göra i så fall. hehe | |
| Dalze | 2013-12-07 20:14 | |
![]() | Det känns som att vi säger lite samma saker. Och jag tror inte att det Satyra främst jag "hetsade" (btw, det är nog min lathet som gör att jag inte korrekturläser och kanske framstår plump, jag ber om ursäkt). Jag fick nog mer en känsla av att det lyftes fram (av Sote? Minns inte) att din musikkompetens skulle gå före andras tyckande i det här fallet, vilket jag tyckte var fel. Jag vidhåller nog ändå att matlagningskonsten är mycket väl jämförbart. Jag har ett antal argument men det tydligaste är kanske att musik bygger man ihop av ett arrangemang av toner, maten smaker. Ett recept är alltså mätbart med ett arr i min mening. Jag håller med om musikaliteten. Men jag har även sett de mest musikaliska artisterna misslyckas när nerverna inte finns på plats. Men ja, i grunden håller jag med. I övrigt verkar vi vara överens. :) Sote - nu tycker jag att du både är nedlåtande och försomsfull. Du gör en ogrundad (måste det väl ändå vara) bedömning av Gunilla och gör det med nedvärderande ord. Och sen undrar jag; att byta jobb eller profession, varför måste det bero på att man inte klarar av sin förra? Kan det vara så att man är för bra och saknar utmaning? Jag har bytt några gånger i mitt liv, men alltid på mitt eget initiativ för att jag söker nya utmaningar hela tiden; är det dåligt? | |
| Dalze | 2013-12-07 20:14 | |
![]() | Det känns som att vi säger lite samma saker. Och jag tror inte att det Satyra främst jag "hetsade" (btw, det är nog min lathet som gör att jag inte korrekturläser och kanske framstår plump, jag ber om ursäkt). Jag fick nog mer en känsla av att det lyftes fram (av Sote? Minns inte) att din musikkompetens skulle gå före andras tyckande i det här fallet, vilket jag tyckte var fel. Jag vidhåller nog ändå att matlagningskonsten är mycket väl jämförbart. Jag har ett antal argument men det tydligaste är kanske att musik bygger man ihop av ett arrangemang av toner, maten smaker. Ett recept är alltså mätbart med ett arr i min mening. Jag håller med om musikaliteten. Men jag har även sett de mest musikaliska artisterna misslyckas när nerverna inte finns på plats. Men ja, i grunden håller jag med. I övrigt verkar vi vara överens. :) Sote - nu tycker jag att du både är nedlåtande och försomsfull. Du gör en ogrundad (måste det väl ändå vara) bedömning av Gunilla och gör det med nedvärderande ord. Och sen undrar jag; att byta jobb eller profession, varför måste det bero på att man inte klarar av sin förra? Kan det vara så att man är för bra och saknar utmaning? Jag har bytt några gånger i mitt liv, men alltid på mitt eget initiativ för att jag söker nya utmaningar hela tiden; är det dåligt? | |
| Satyra | 2013-12-07 20:36 | |
![]() | Ja Dalze, det har jag skrivit också flera gånger nu, att om man ser på matlagning utifrån givna recept - DÅ är det jämförbart med musikens givna ramar. :-) Så japp - vi är nog ungefär överens i det stora hela då. ;-) | |
| Gunilla _ | 2013-12-07 20:48 | |
![]() | Satyra; med din så proffsiga bakgrund så kan du väl vara vänlig att förklara det stora med Erik? Det jag hörde under hans Idolmedverkan var en hyfsat duktig (några låtar gjorde han riktigt bra, andra riktigt usla) sångare. Inget imponerande register, inga större framsteg över tid, efter coachning osv. Så vad bygger du ditt påstående på? Jag imponerades iofs inte av någon av årets medverkande - dock så kunde man ju helt klart se (höra) att t ex Kevin verkligen utvecklades - vilket väl borde vara A o O då det handlar om unga talanger? Eller är Erik fullfjädrad menar du? Sote; jag skakar bara på huvudet... | |
| Satyra | 2013-12-07 21:17 | |
![]() | Gunilla - "med din så proffsiga bakgrund" ... anar lite syrlighet i de orden. Trist och onödigt, tycker jag. Ska jag be om ursäkt för att jag inte är så oskolad musikaliskt som du ville mena tidigare? Jag har redan - flera gånger! - förklarat vad JAG menar med Eriks musikalitet. Orkar inte ta det ett varv till. Du kan däremot gärna få förklara vad du menar när du säger att han i vissa låtar varit riktigt usel? Om du menar ur perspektivet "din egen smak på själva tonen i en röst", så visst. Då sätter jag mig inte emot alls. Men om du däremot menar att han musikaliskt skulle varit usel i någon låt - då har du fel. Och jo, det kan jag säga och där har jag rätt vare sig du vill det eller inte. Och det eftersom musikalitet är teoretiskt mätbart. Man kan alltså höra att han följer rätt skalor och det har inget med tycke och smak att göra. Som jag också har skrivit så låg han en aning fel i ton under falsettpartierna i "When I was your man", men det störde mig inte, eftersom han i övrigt inte tagit en ton fel under hela seriens gång. JAG personligen uppskattar tonsäkerhet hos en sångare/sångerska. Tycker det är snudd på fysiskt outhärdligt med sådana som OFTA sjunger "surt". | |
| Satyra | 2013-12-07 21:30 | |
![]() | Gunilla - Glömde att kommentera detta stycke du skrev: "dock så kunde man ju helt klart se (höra) att t ex Kevin verkligen utvecklades - vilket väl borde vara A o O då det handlar om unga talanger?" På vilket sätt har Kevin utvecklats mer än Erik menar du? Det de båda utvecklades med var väl - enligt mig - säkerheten att stå på en scen. Kevin var i mina öron bättre (mer tonsäker!) under sin audition än han oftast var under programmets fortsatta gång. Finalprogrammet såg jag inte på, så det kan jag inte uttala mig om. Att Erik var så mycket säkrare/bättre rent musikaliskt från start, ska det vara till nackdel för honom menar du? Det är väl det som ÄR att "ha talang", att man besitter något utöver det vanliga?! Man ska väl inte komma till en talangtävling och behöva lära sig en så basic sak som att kunna hålla ton större delen av tiden? ;-) | |
| magnusito | 2013-12-07 22:32 | |
![]() | Idol blir alltid något slags antiklimax. Det är spännande nånstans mitt i och sedan när det blir för få kvar så blir amatörmässigheten besvärande. Undrar om det också blir förstört av att allt haussas upp till något mycket märkvärdigare än det är. Programledaren kan liksom inte skrika högre ju längre fram i programmet vi kommer, även om han försöker sitt bästa. Vi kan inte bli mer upphetsade, bara tvärt om. Sedan att juryn gaggar om världsklass.... ja det orkar jag inte ens kommentera med något annat än PATETISKT! | |
| Gunilla _ | 2013-12-08 12:11 | |
![]() | Satyra; hade jag varit syrlig hade det stått "proffsighet". "Att Erik var så mycket säkrare/bättre rent musikaliskt från start, ska det vara till nackdel för honom menar du? Det är väl det som ÄR att "ha talang", att man besitter något utöver det vanliga?!" - Det är väl där våra åsikter går isär som mest. Erik besitter inte något utöver det vanliga. Vilken ingen annan i årets Idol heller gjorde. | |
| danie | 2013-12-08 13:13 | |
![]() | Måste få berätta om min dröm. Jag drömde om att Kevin Walker hade blivit så känd att han skulle släppa ett Singstar spel. Spelet hette Kevin Walker: Pitch Perfect. Höjden av ironi eller vad? | |
| Satyra | 2013-12-08 17:38 | |
![]() | Gunilla - :-o Jaha, jag kan inte se skillnaden i syrlighetsfaktorn mellan de två alternativen att uttrycka sig, men det kanske är helt uppenbart för alla andra?!? :-o ;-) Angående Erik så pratar jag FORTFARANDE om ren mätbar musikalitet!! Att/om du sen inte gillar honom ändå, och/eller kan se något speciellt med honom, är en helt annan fråga. | |
| Snoosy | 2013-12-08 18:16 | |
![]() | Det här hör inte hemma här, men hittar inte ''lika som bär'' tråden Tänker alltid på Laleh då jag ser Kevin. Någon mer än jag som tycker dom är lika?? Kevin: www.expressen.se/noj...so m-kravs/ Laleh: www.lastfm.se/music/...s/ 27759975 | |
| Snoosy | 2013-12-08 18:28 | |
![]() | Idol handlar inte enbart om en röst. Hade det gjort det, så hade jag ställt upp för länge sen ;PP Skämtåsido. Men man måste ha karisma och ödmjukhet + lite annat som man egentligen inte kan sätta fingret på :) Kevin Walker har något ingen av de andra hade helt enkelt. Bästa rösten, nej :) | |
| Måns_E | 2013-12-09 20:03 | |
![]() | Mätbar musikalitetet och att kokkonst enbart är subjektiv. Låter inte så proffsigt i mina äran. Musikalisk kvalitet är väl till stor del, kanske till och med den största, en fråga om det personliga uttrycket. Huruvida man kan hålla en ton eller vara taktfast som en maskin kan givetvis vara positiva egenskaper. Men att kalla det för objektiv musikalitet som bedöms vara det av sakkunniga, nä jag är skeptisk. Det är rent av så att jag nog anser kokkonst våra mer objektiv än musik. | |