Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 107

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2013-10-06 16:31
Antal inlägg: 37631

tydligen spelar det stor roll om arbetet vi utför är själv valt eller inte,är man en bättre människa om man jobbar med ett jobb man vantrivs med?utan mod att förändra,bara gå i 18 år på samma ställe och gnälla över hur illa det är,vems fel är det om man vantrivs?ja det går knappast att skylla någon annan en sig själv

pink ribbon - Ej medlem längre2013-10-06 16:53
Antal inlägg: 2906

Det känns konstigt att diskutera en annan person så här, men jag tror inte att corlini har svårt att fatta eller har stora problem med sig själv. Hon gör sina val som vi alla gör och uppskattar en lite provokativ debatt utan att behöva bli sågad ner till fotknölarna. Right, corlini?

Salka12013-10-06 16:56
Antal inlägg: 674

Om jag förstått det hela rätt, så känner både ttiittii och corlini en massa människor som har tråkiga jobb och klagar utan att göra något åt det, samtidigt som de har en urtråkig fritid och är helt ointresserade av att aktivera sej. Vilken märklig bekantskapskrets. De finns inte i mitt umgänge. Däremot känner jag folk som har ett tråkigt jobb men balanserar upp det med att koppla av och ha kul på fritiden. Känner inte igen den där gnällmentaliteten. Sen gnälls det ju rätt ordentligt på oss som har vanliga svenssonjobb och svenssonfritid, trots att vi är nöjda med det. Kråkvinkelperspektiv?

slånbär2013-10-06 18:14
Antal inlägg: 5539

Men tiittii-det är ingen som säger att det är fel att man har jobb som man valt själv och trivs med. Det är inte vi som ifrågasätter Corlinis val utan tvärtom. Däremot kan jag tycka att det är en sak att som du tex vara "hemmafru" och ändå i inlägg efter inlägg gnälla över hur mycket du har att göra och hur lite tid du har till allt. Där känns det liksom bara konstigt eftersom du i princip har hela dagarna på dig att göra det vi andra som arbetar utanför hemmet ska göra när vi kommer hem på kvällarna. Sen att du har fyllt din dag med massa volontärarbete är ju precis lika självvalt som att någon jobbar som undersköterska. Var är skillnaden? Jag ser inte alls särskilt många här som är i den sitsen och bitchar över sin tidsbrist på samma vis som du själv och Corlini gör.

Och vad är det som får er att tro att alla som yrkesarbetar och kanske då har dåligt betalda typiska "kvinnojobb" inte trivs med sina jobb? Varför tror ni nödvändigtvis att man vantrivs bara för att man kanske skulle kunna tänka sig att göra något annat om man kunde?
Drömjobbet kanske inte ger en inkomst att leva på heller eller ens ett jobb. Det finns massor av ungdomar idag som gått på nån mediagymnasium eller estetiskt musikinriktat eller tekniskt och drömmer om att bli rockstjärna, mediaprofil eller spelutvecklare men går arbetslösa eftersom det inte finns särskilt många jobb inom dom branscherna. Många av dom tar andra jobb så småningom eftersom dom vill börja sina vuxna liv och behöver en inkomst. Det finns nog en och annan kassörska, barnskötare eller lagerarbetare som egentligen drömde om nåt annat men är fullt nöjda med sina liv ändå. Bara för att man inte klarade att satsa allt så betyder inte det att alternativet blev sämre. Drömmar måste inte alltid förverkligas.

EvaKson - Ej medlem längre2013-10-06 18:32
Antal inlägg: 49

Men bakom dom personliga meningsutbyten mellan olika medlemmar (som jag varken kan, eller vill ta ställning till) verkar det vara lite provocerande att ifrågasätta den strikta uppdelningen mellan arbete och fritid. Faktum är att väldigt mycket fritid ägnas åt saker som varken handlar om att förverkliga drömmar, eller om att utveckla sig själv.

Jag är inte alls säker på att man blir lyckligare av passiva fritidssysselsättningar som att titta på teve, spela spel, chatta osv än av att arbeta i någon form. Dom passiva sysselsättningarna är kanske enklare val, men mår folk bättre av det i längden?

Mm22013-10-06 20:04
Antal inlägg: 693

Jag tror du pratar för döva öron, Sote...
TS bryr sig inte om hur hon uppfattas eller så gillar hon att provocera eller så har hon inte förstått på vilket sätt hon ser ner på andra i sitt första inlägg.

Mm22013-10-06 20:11
Antal inlägg: 693

EvaKson, det var nog inte den strikta uppdelningen mellan arbete och fritid som var provocerande, det var nog mera denna meningen i TS:s första inlägg:

" får man inte panik blir uttråkad blekfet och stel rastlös eller avtrubbad mentalt av all den lediga tid folk verkar ha?"

Vilket jag tolkar som om att TS ser ner på de människor som inte har ett lika fullspäckat schema som TS har och att människor som har mycket ledig tid antingen är uttråkade, tjockisar eller idioter (eller kanske allt tillsammans), vilket är ett mycket felaktigt och mycket provocerande uttalande.

ttiittii - Ej medlem längre2013-10-06 20:38
Antal inlägg: 37631

Slånis,bara för att jag inte arbetar betyder inte det att jag har litet att göra,jag jobbar mer en dom flesta i Idiella arbeten bara för att ja tycker det är kul och givande,sitta hemma hela dagarna skulle göra mig sjuk

slånbär2013-10-06 21:49
Antal inlägg: 5539

Ttiittii- det är ju precis det jag skriver. Men du gör det du gör för att du kan, du har en man som försörjer dig och alla ungarna alltså måste du inte yrkesarbeta för att klara dig. Dom flesta andra måsta faktiskt arbeta för sin försörjning och måste således använda den tid som är efter arbetet till allt annat inklusive idiellt arbete inom tex idrott eller kyrka. Du har hela dagen till förfogande för att göra detta. Det är faktiskt en viss skillnad. Men det tycks mig som att du och även Corlini är mer benägna att gnälla och framhäva just hur mycket ni har att göra precis hela tiden. Ni behöver inte göra det, det är ok att ha fullt upp även om man är arbetslös eller hemmafru. Precis lika ok som att sitta och bara inte göra någonting.

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-10-06 22:55
Antal inlägg: 231

Trivs man eller trivs man inte med tillvaron..Funkar de eller funkar det inte fysiskt eller psykist..behöver man inkomst eller inte m.m. m.m.
ja..de gäller för var och en att känna vad som känns rätt för hälsa, kropp och själ, för att få livet att gå vidare, med då helst nån slags livskvalitet som varje människa behöver för att orka leva.

corlini2013-10-07 19:18
Antal inlägg: 3172

många bra och vettiga inlägg det sista dygnet, t.o.m Sote har faktiskt ett bra inlägg trots viss kritik mot min person :) det kan jag ta, jag är medveten om vissa brister jag har. bla dem Sote reagerat på. men det är sån jag är. jag går på och säger vad jag tycker även om det inte alltid låter så snällt och empatiskt.

Mm2, den mening du citerar är faktisk sann, jag undrar vad tusan folk får ut av att inte göra ett vettigt skit och av att sätta detta i system. hur det påverkar driv, drömmar, livskvalitet, livserfarenheter, upplevelser osv.

att ha ledig tid missunnar jag ingen, jag undrar mest varför folk slänger bort den istället för att göra något lite mer givande än att följa ensammammasöker och 9 andra såpor år ut och år in istort sett varje dag. om en person har massa ledig tid och väljer att spendera denna på sitt egna "projekt" en dröm om att skriva, rita, gå kurser, sy, jobba med bilar, hundar, mat, baka etc etc är ju det givande och utvecklande och ger personen utlopp för en inre lust, dröm, drift som de bär.
men att fan bara sitta och egentligen inte göra ett skit, fika med kompisen, se på tv se på film soffan popcorn åhhh äntligen nya greys anatomy och repriser av sexinthecity vad är det?? DE personerna finns och är många, jag tror inte vi på "beta" representerar det snittet dock så därav blir det lite fel i denna tråden.

Mm2, vad menar du med strikt uppdelning mellan arbete - fritid?
jag har aldrig sagt "idioter" jag har bara funderat lite över den mentala nivåns eventuella stangering pga understimulans och slentrian.

Gunilla _2013-10-07 19:22
Antal inlägg: 4425

corlini; "jag undrar mest varför folk slänger bort den istället för att göra något lite mer givande än att följa ensammammasöker och 9 andra såpor år ut och år in istort sett varje dag"
- nu vet jag ju inte hur många som verkligen gör det men visst är det väl möjligt att de verkligen VILL det?! Vad säger att inte det är jättemeningsfullt för dem?

LittleStalin - Ej medlem längre2013-10-07 19:28
Antal inlägg: 504

-jag undrar mest varför folk slänger bort den istället för att göra något lite mer givande än att GÅ RUNT I HÄSTHAGEN år ut och år in istort sett varje dag-

Detta undrar jag.

LittleStalin - Ej medlem längre2013-10-07 19:32
Antal inlägg: 504

Jag ryckte ett citat, ja.

ingson2013-10-07 19:36
Antal inlägg: 4285

Exakt Gunilla.

Allt jag gör/inte gör gör jag för att jag tycker det passar mig att göra/inte göra det just då.
Orsaken till mitt handlande/icke handlande djupanalyserar jag vid enstaka tillfällen.
Men oftast är det väl för att jag är trött eller helt enkelt bara har lust.

Frågan är om jag KAN göra något mot min vilja

corlini2013-10-07 19:53
Antal inlägg: 3172

det är just det, hur kan folk vilja göra nada? hur kul är det, vad ger det, hur meningsfullt är det, berikar det, utvecklar det, vad ger det osv? just därför kom jag in på det om drömmar, visioner, önskan. vill folk inget?

lillestalin, bara en dåre går omkring i en hage. syftar du på mitt jobb, min verksamhet, min hobby och mitt intresse samt företaget så är det skitkul. träffar massa folk, reser, tränar, tävlar, utbildar mig, hjälper folk.
idag tex var jag i stockholm och tränade med folk du ser och hör på radio och TV, läser om i skvallerpress och känner till ganska väl, ett par timmar senare står jag i ett annat stall 13 mil därifrån och tröstar ett gråtande kontaktbarn för att nu vara hemma och fundera över om jag ska orka tända upp ridhuset och träna ett kvällspass eller gå upp lite tidigare och köra extra i morgon ist.

kort sagt jävligt varierande och kul, givande.

minst 1gång i månaden tex hjälper jag ett gäng tjejer från hela landet som av olika skäl bor på ett ganska särskilt ställe. de har massa skit som får en att gråta, häpna, förvånas i sina bagage och att få komma ut och vara utan krav och dömanden med vänskaplig ledning och djur ger dem väldigt mycket och är en del i lång behandling rehab, den delen står jag för. hade ingen gått i hagen en liten stund som barn hade ingen gjort detta för dem idag. jag gör det för bränslekostnaden för att jag vill ge dem det, tycker fan de ska få lite annat perspektiv på livets bredd än smink, självsvält, mode, sex, bloggar och nattklubbar.

ingson2013-10-07 20:03
Antal inlägg: 4285

Göra nada är väl olika för olika?
Personligen föredrar jag nämnda sex och nattklubbar framför att mocka skit eller bära vatten

le-lou2013-10-07 20:26
Antal inlägg: 17500

corlini, jag börjar tro att du skojar med oss nu. Seriöst alltså.

hur kan du verkligen inte förstå att "göra nada" som du säger ÄR att göra NÅT för andra? Herrejösses, vi har väl olika egenheter och tycke och smak, inte alla fattar poängen med att hålla på med hästar.
Finns vissa som tycker att hästar enbart passar som mat och knappt det tex.
Det här "varierande och kul, givande" för dig - kan vara totalt meninglöst och bortkastad tid för en annan. Är det helt omöjligt att förstå för dig?
JAG tycker att en promenad efter jobbet med mina barn, leka i parken är extremt givande. Varierande eftersom ingen dag är den andra lik.
En annan person tycker att ligga i soffan om kvällarna och kramas med sin partner är givande. Nån tredje uppskattar att krypa ner i ett bad med en bok ensam, och slappa.
Jag fattar fan inte vad det är som är svårt att begripa i den här ekvationen. HUR vill du vi ska svara dig på din fråga om det BERIKAR, UTVECKLAR, VAD DET GER? Hur ska jag svara dig, hur det berikar mitt liv att umgås varje ledig stund med mina barn tex? Eller utvecklande för min person att diskutera och prata med mina vänner en stund varje dag? Eller måste jag mocka skit för att utvecklas och berikas?
Hur svarar du själv på din fråga? Du svarar ju inte mer än ATT det gör det - för dig.
Samma här. Kan du inte låta folk vara tillräckligt vuxna och förstående människor genom att köpa att de flesta faktiskt är rätt så nöjda och inte avundas dig? För helt ärligt så är det det jag börjar misstänka är ditt syfte.

Måns_E2013-10-07 20:33
Antal inlägg: 12028

Jag tror nog att många tycker att det är meningsfullt att gå på café och ta en fika med en god vän.

Varför skulle det vara att inte göra någonting?

Det blir ju lite konstigt när du rangordnar vad som är viktigt och bra, och vad som är onödigt och bortkastad tid Corlini.

Jag vet en hel del personer som tycker att det är fruktansvärt bortkastad tid att skriva på internetforum som det här, men det är ju åtminstone någonting som du verkar ägna ganska mycket tid åt själv :)

Så, det är väl bättre att låta folk vara som de är, och inte gnälla så mycket över andras göranden och låtanden?

Sote2013-10-07 20:47
Antal inlägg: 3557

Håller fullständigt med Le lou. Trots att du har fått svar från flera olika här så fattar du ändå inte. Det gör även mig lite fundersam. Vill du inte förstå eller vad? Försök och tänk utanför dina egna ramar istället. Eller bara acceptera att vi alla är olika, är det så jävla svårt och farligt?

Sen undrar jag verkligen över en sak när det gäller dig Corlini- Du skriver inlägg efter inlägg om allt som upptar din tid och alla fantastiska grejer du gör, resor alla människor du träffar men var någonstans i allt detta får dina barn plats? Om dom inte skulle vilja hålla på med ridning eller kanske tom bli allergiska mot hästar, var skulle dom få plats då? Du har sällan med dom i dina inlägg när du skriver om allt du gör. För min del så gjorde jag aldrig någonting utan mina barn när dom växte upp. Jag har inte varit på resturang en enda gång utan barnen, eller bio eller resor eller vad som helst. Allt utom mitt arbete har jag gjort tillsammans med mina barn. Det dom har varit intresserade av att syssla med har jag hängt med på. Jag har suttit timmar och pillmålat Warhammergubbar,stått i flera år vid fotbollsplaner, taekwandoo, fäktning och allt möjligt. Det har varit min prio ett alltid. Men sån är jag, andra människor prioriterar sig själv före sina barn, men jag kan inte förstå det. Det betyder inte att mitt sätt att se det är rätt eller mer fel än ditt. Jag bara undrar precis som du undrar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?