Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 101 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2013-10-03 08:34 | |
![]() | Med logiken att inget finns förrän det är bevisat kan man tycka att vetenskapen har slagit fast att det inte finns någon Gud. Det har jag aldrig läst någonstans. Vad jag läser är att vetenskapen inte hittat några motbevis. Men skicka gärna en länk eller nåt där vetenskapen slår fast att det inte finns någon gud, tack. | |
| le-lou | 2013-10-03 08:57 | |
![]() | En observation av något utgör bevis för att detta finns, men avsaknaden av observationer är inget helt säkert bevis för att det inte finns. Rätt. Men - vem ska bevisa vad? Den som påstår eller den som tvivlar? Om jag säger att det går enhörningar i skogen bakom mitt hus-hur ska nån bevisa mig fel? Porla, nåt förslag? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-10-03 09:05 | |
![]() | le-lou Ingen kan bevisa något vare sig att gud finns eller inte finns. Därför blir det löjligt att hänvisa till vetenskapen öht. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-10-03 09:20 | |
![]() | Vad jag menar är att här begär man bevis och hänvisar till vetenskapen. Vetenskapen sitter väl inte på häcken och väntar på bevis. (då blir dom ju ganska överflödiga) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-03 09:32 | |
![]() | fortfarande handlar det om tro,ingen kan bevisa någonting | |
| A W K - Ej medlem längre | 2013-10-03 10:42 | |
![]() | Jojojo, men VARFÖR tro på gud och inte tomten när det finns lika lite bevis för båda? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-03 10:42 | |
![]() | kvaliteten i tro ligger inte i hur man definierar det man tror på. men i den tillitsfulla handlingen som det är att acceptera att man inte vet allt, och att man inte kan eller behöver veta allt. att man kan lita på att livet är gott. väldigt mycket människoskapat elände som vi ser härrör från en grundläggande oro som vi som människor har en stark tendens att styras av. denna oro får oss att se "de andra" som ett hot mot vår säkerhet som individer - detta ger en snöbollseffekt som mynnar ut i världssituationen idag. Ett stort kaos, med onödigt lidande överallt. Om tro kan hjälpa med att få oss att känna oss mer trygga med varandra (det är inte säkert att man håller med om den uppställningen såklart) så har den ett praktiskt existensberättigande. | |
| A W K - Ej medlem längre | 2013-10-03 10:43 | |
![]() | Alla växer ifrån idén om tomten, tyvärr växer inte alla ifrån idén om gud. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-03 10:44 | |
![]() | Jag kollade lite på satanisten som du länkade till tidigare. sällan har jag sett en mer olycklig människa. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-03 10:45 | |
![]() | du har PM förresten. | |
| A W K - Ej medlem längre | 2013-10-03 10:50 | |
![]() | Såg ditt PM, men jag har varken tid, ork eller lust att sitta och försvara min egen låttext utan den är vad den är. Det enda jag kan säga lite kort är väl att jag med "the priviledged few" menar alla människor på jorden, samt att vissa grejer självklart är lite tillskruvade för att få mer slagkraft, som det ofta är med låttexter. Man hinner liksom inte skriva en avhandling till en låt på 3-4 minuter. | |
| A W K - Ej medlem längre | 2013-10-03 10:51 | |
![]() | Nu ska jag jobba lite här. "SATAN IS EVIL... AND WHERE EVIL IS... THERE IS NO PLACE FOR THE CROSS!" | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-03 11:07 | |
![]() | Ah - du vill gärna att jag läser din text, men inte diskutera den med mig. Det är väl konstnärens privilegium antar jag, men när du nämnde den här, i ett diskussionsforum trodde jag att du ville använda texten som ett argument, eller ett inlägg i debatten. Du kanske bara var stolt över texten :) Den slags satanism som är EVIL borde ju vara kristendomens största fans - så mycket lidande som den har åsamkat. Satanismen verkar aningen uddlös i jämförelse:) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-10-03 11:16 | |
![]() | Ondska (enligt mig) finns til lför att man ska lära sig något. Jag är tacksam över all skit jag varit med om under åren, har levt med en psykopat i 7 år, sett min mamma tvingas leva på kvinnojour, jag har varit mobbad, jag har gått på droger, jag har varit med om att min bästa vän tog självmord, jag har levt med väldigt lite pengar och väldigt nära alkoholism och kriminalitet, jag har råkat ut för sjukdomar å massa elände.... men trots allt så känner jag att det finns en mening med allt som hänt. Jag har lärt mig massor om mig själv och har lätt för att vara empatisk och sätta mig in i andras situation då jag själv varit med om mycket själv. Jag har blivit klokare av det jag gått igenom och jag är tacksam över det lilla i livet för det mesta. Jag nöjer mig med pengar till mat och hyra t.e.x. Jag försvarar inte ondska eller ondskefulla handlingar, men för mig personligen ser jag det som en del av min egen utveckling. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-03 11:46 | |
![]() | utveckling är ju som evolution, den fortlöper vare sig den kantas av negativa eller positiva inslag. Vad som är negativt och positivt är ofta upp till betraktaren att avgöra för den delen. Men ibland kan man samlas kring olika tankar och enas att det ena och det andra kanske inte direkt är så bra för våran roll i sagda evolution. Att tro på fantasifoster för att känna sig bättre inombords ser jag som en verklighetsflykt likvärdig med drogmissbruk. Att dessutom missionera denna livsstil och ta in medlemmar redan som barn för att kunna påverka dom redan i skolålder... jag tror att om vi kunde enas om att det här är ett dåligt val, och istället fylla tomrummet med information och kunskap, vetenskapligt förankrad fakta, wow vilken ljus framtid jag ser för den mänskliga utvecklingen om det skulle hända. | |
| överqvist | 2013-10-03 11:59 | |
![]() | Håller med fullständigt Gr3en. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-03 12:04 | |
![]() | jag håller med dig. men vetenskap fungerar tillsammans med tro på eller acceptens av något större. Vetenskapen kan inte svara på allt. det är faktum - och vetenskapen erkänner detta till fullo. Människan kan inte förklara allt- och behöver inte heller det. om vi kan erkänna det och låta tomrummet vara tomrum - och inte vara rädda för det tomrummet, så tror jag på den ljusa framtid du talar om. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-03 12:05 | |
![]() | och vi ska naturligtvis fortsätta forska allt vad tygen håller - tomrummet kommer alltid att finnas kvar. | |
| tyko123 | 2013-10-03 12:28 | |
![]() | Jag tror att det finns gott och ont blandat i alla. Jag har mött på kristna som säger att alla är lika inför gud och att man ska vara snäll och hjälpsam mot alla. Sedan har de ändå gjort skillnad på folk och folk genom att säga elakheter. Usch! | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-03 12:28 | |
![]() | Jag tycker att det verkar som att människan har behov för att tro på något. varför finns tron annars överallt och i alla tider? detta behov har utnyttjats och smutsats av maktbegär och egen vinning genom historien - mycket olyckligt. men det gör inte behovet i sig självt smutsigt och till något vi nödvändigtvis ska göra oss av med. man kanske inte ens kan det. jag vet inte. det är också olyckligt att föra krig mot något som är naturligt, och har sin givna plats i livet. för att vara tydlig: det är skillnad mellan organiserad religion och ett personligt förhållande till något större | |