Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-08 18:52 | |
![]() | Brava. Du skriver alltid så bra saker! | |
| brava | 2013-11-08 18:53 | |
![]() | Tack Mollee :) Huga va jobbigt om det blev så - det var ju faktiskt det som hände i Iran. | |
| shulten | 2013-11-08 19:11 | |
![]() | Hade jag vart egyptier så hade jag knappast anställt en svensk heller med tanke på hur bortskämda de är. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-11-08 19:36 | |
![]() | corlini verkar använda ett allmänt diskrimineringsbegrepp, där det inte betyder mycket mer än att avskilja. Alla andra verkar dock vara införstådda med att det är negativ diskriminering, såsom förbjuds enligt lag, det talas om. | |
| Sote | 2013-11-08 20:52 | |
![]() | Min sambo tenderar att särbehandla svenskar istället. Han är hantverkare och jobbar ackord och det absolut värsta han vet är dom få gånger han måste jobba med nån av svenskarna på firman. Dom är enligt honom lata, långsamma och tar fikarast stup i kvarten, rökpaus och lunch. Dom gnäller när det blir stressigt eller tungt och är hemma så fort dom hostar lite grann. Enligt honom så är det stor skillnad på arbetsförmåga och arbetsmoral mellan svenskar och invandrare och det är inte till svenskarnas fördel. Men det kan ju inte älgkalle och såna som han känna till eftersom dom inte skulle ge en sån person chansen ens en gång att visa vad dom går för. | |
| shulten | 2013-11-08 21:02 | |
![]() | Stackars egyptier som skulle ta emot de. Vad ska de ha de till? | |
| jellyflower | 2013-11-09 08:00 | |
![]() | Brava, i Egypten förföljs kristna på fruktansvärda vis. Det är inte fråga om nån smygrasism där, det är regelrätt förföljelse. Sote, det du skriver om är lika sorgligt som all annan diskriminering pga etnicitet. Det är ok att bunka ihop "svenskar" till en grupp feta, lata, rökande idioter, men människor med utländsk bakgrund ska man se som individer? Människor med annan etnicitet än svensk har minsann människovärde, men etniska svenskar är bara en ansiktlös samling feta, lata idioter? Det är ju anmärkningsvärt hur beredvilligt du berättar om din mans fördomsfulla inställning, det verkar som att du rentav är lite stolt över den. Men i ärlighetens namn är den faktiskt precis lika ful som all annan diskriminering baserad på etnicitet. | |
| jellyflower | 2013-11-09 08:10 | |
![]() | Locomondo, jag vet att muslimer inte är en homogen grupp. De flesta självmordsdåd sker av muslimer mot muslimer tillhörande en annan muslimsk "falang". Jag vet också att de allra flesta muslimer inte är talibaner. Men islam är ändå sammantaget en religion som uttryckligen inte jämställer män och kvinnor. Corlini vill inte anstä'lla någon med fladdrande kläder, det är självklart att det inte funkar i ett stall. Men varför tror du/ni övriga i tråden att muslimska kvinnor ska bära den sortens kläder? För att Gud har sagt det? Det argumentet kan man nog rätt lugnt skrota. Den verkliga anledningen är ju att praktiskt förhindra kvinnor att arbeta utanför hemmet. Kvinnor som lönearbetar utanför hemmet får förbättrad ekonomi och dessutom vidgade vyer. Det betyder att de får mer makt över sina egna liv. De kanske till och med inser att det finns ett möjligt liv där man kan klara sig utmärkt utan en man som bestämmer över en. | |
| corlini | 2013-11-09 09:36 | |
![]() | Sote, man måste få välja bort en kompetent person pga "andra skäl". du säger att det är diskriminering att göra detta. det måhända att det är men en arbetsgivare har ett ansvar gentemot övriga anställda och gruppdynamik etc. påverkas detta så sjunker trivseln och då sjunker effektiviteten och då sjunker både avkastningen och närvaron och på sikt ökas personalomsättningen. det finns mer än yrkesutövandeförmåga bakom beslut om vem som ska få tjänsten. ibland skulle det helt enkelt inte funka med en nazist, en pyroman, ett jehovas, en som inte talar svenska, en kortväxt, en väldigt överviktig eller hör och häpna med en troende muslim. kanske skulle det fungera bättre med den muslimska kvinnan, men mannen skulle inte funka pga islams könsroller och kvinnosyn. tyvärr söker få muslimska kvinnor jobben och eftersom de är lika många som männen bör det väl finnas ett religionsrelaterat skäl till att de arbetar mycket mindre än männen. jag skulle ge henne schansen men inte honom eftersom jag tror hon skulle kunna funka och ha roligt, må bra i gruppen. men jag tror han skulle bli en pain in the ass för oss allihopa. som sagt, det är inte fult att diskriminera. det är nödvändigt, en arbetsgivares ansvar är inte gentemot den sökande utan gentemot de redan anställda, kunden, aktieägarna och företagets framtid. | |
| Sote | 2013-11-09 10:00 | |
![]() | Jelly -jag har ingenstans skrivit att jag tycker att hans syn på hur svenskar arbetar är varken rätt eller fel. Det är du som väljer att tolka det så. Däremot är hans erfarenhet av att arbeta med svenskar sån. Den kan jag inte ändra på för det är så det är enligt hans erfarenhet. Det har tyvärr inte under hans 28 år i yrket funnits särskilt många svenskar som har haft den arbetsmoralen och förmågan som han och hans närmaste medarbetare har. Anledningen till att jag skriver om det är självklart för att belysa hur fel det är att bara bedöma en person utifrån etnicitet utan att ge den en chans. Älgkillen verkar tro att svenskar är på något sätt bättre arbetare per automatik vilket naturligtvis är helt felaktigt. Vad gäller kulturella skillnader och språk så beror ju det på vad för arbete man utför om det påverkar eller inte. Jag menar att har en person rätt meriter så bör hen få jobbet oavsett etnicitet och få chansen. passar man inte för arbetet så märker man ju det rätt snart själv. Min sambo är inte chef och företagare så han kan inte påverka vilka som anställs. Han ger alla en fair chans att visa vad dom går för. Tyvärr så har det genom åren varit få just Svenskar som har visat sig klara av det. Dom har heller inte stannat så länge på firman utan sökt sig vidare. Dom som är kvar och har arbetat i mer än tjugo år är alla av invandrarbakgrund. Men dom har i alla fall fått chansen. | |
| Sote | 2013-11-09 10:05 | |
![]() | Jelly-Jag tror att ditt sätt att se på muslimer inte grundar sig på egen erfarenhet utan på media och annat. Den är väldigt omodern mao. Dom flesta muslimer jag känner har helt vanliga kläder och helt vanliga jobb. Faktiskt har jag under alla mina år inom skola och barnomsorg väldigt sällan arbetat med kvinnor som haft slöja och dom få gångerna har det bara varit själva huvudduken och inget mer. | |
| ingson | 2013-11-09 10:30 | |
![]() | sote och corlini För ovanlighetens skull håller jag med corlini. Jag anställer då och då medarbetare. Jag har vid några tillfällen valt bort den med de bästa formella meriterna och istället anställt den som jag bäst passar in i gruppen. man kan inte som sote föreslår prova och se om det funkar, en socialt olämplig person kan orsaka företaget stor skada på kort tid. För tydlighetens skull har det varit etniska tvättäkta svenskar jag valt bort vid varje tillfälle. | |
| shulten | 2013-11-09 11:16 | |
![]() | Ingeson, Vilken tur att det var etniska tvättäkta svenskar du valde bort så att diskrimineringengen blev korrekt utförd! ;) | |
| Sote | 2013-11-09 11:28 | |
![]() | Ingson-hur vet du om den personen du väljer bort inte passar in i gruppen? Bara för att man har en annan religion eller bakgrund så betyder inte det per automatik att man inte kan passa in i en grupp. Det är ett jobb vi talar om , inte ett livslångt åtagande. Du är på jobbet en del av dagen och om du sen går hem och ber till Gud , Allah, arbetar i trädgården, bygger modelljärnväg, klär ut dig till zombie och deltar i rollspel eller föredrar att ragga engångsligg så har ju det absolut ingenting med ditt arbete att göra. Inte så länge du inte låter det påverka det jobb du utför. En strikt abortmotståndare kan ju naturligtvis inte arbeta på en abortklinik tex men det är ju ytterligheter. Inte heller är det lämpligt att personer med pedofililäggning arbetar med barn. Men ska du jobba på ett bygge och är jävligt bra på det då spelar det absolut ingen roll vad du väljer att göra på din fritid. Men det som är viktigt att tänka på när det gäller detta är att man enligt lag faktiskt inte får diskriminera pga av etnicitet, sexuell läggning, könsidentitet, religion, funktionsnedsättning, kön eller ålder. Om en persons religion däremot påverkar personen så att den måste tex bära särskilda kläder som hindrar i arbetet då kan man inte ta ett sånt jobb. Jag vet att det har varit uppe till diskussion angående förskolärare som velat bära heltäckande kläder och det är väl fortfarande inte helt klart utrett huruvida det är lämpligt eller ej. Men hade det gällt tex att arbeta som polis då hade det inte ens blivit en debatt eftersom det är självklart att det inte funkar. Är du piercad över halva kroppen så kan du inte jobba i kök pga av hygien och säkerhetsskäl. Inget konstigt med det heller. Söker en sån person jobb i kök och är jättemeriterad men vägrar ta bort piercingarna i jobbet då blir det inget jobb. Men att säga nej för att man tror att en person inte ska passa in i gruppen pga av att han heter Mohammed är faktiskt helt fel. Han kanske inte ens är särskilt troende muslim utan som dom flesta jag känner, bara muslim av födsel och ohejdad vana. | |
| Ireen - Ej medlem längre | 2013-11-09 12:03 | |
![]() | Shulten. Är du allvarlig eller försöker du va vitsig? För om du försöker va fyndig så lyckas det inte, och om du är seriös så skulle jag aldrig anställa ett tunnhårigt vitt däggdjur. Tror jag går upp på mitt rum och gråter nu... | |
| shulten | 2013-11-09 12:18 | |
![]() | Ireen, om du nu inte gillar tunnhåriga däggdjur så tycker jag att det är helt ok om du väljer bort mig! | |
| Sote | 2013-11-09 13:02 | |
![]() | För att klargöra hur jag menar: Ingson- Jag tolkar ditt inlägg som att du inte valde bort personerna ifråga pga deras etnicitet utan pga av egenskaper som du ansåg gjorde dom olämpliga för arbetsplatsen eller arbetsklimatet. Det var då inte kopplat till etniciteten eller hur? Då handlar det naturligtvis inte om diskriminering. Om man däremot väljer bort personer enbart pga att man utgår ifrån att en person inte kan funka bara för att den har ett utlandsklingande namn är diskriminering. Det handlar helt enkelt om olika saker här. Det ena är helt ok att en arbetsgivare gör för att få den personen som är bäst lämpad för jobbet och för arbetsplatsen men i det andra fallet så gör är det diskriminering om det enbart grundar sig på ett antagande. det är ungefär som när en arbetsgivare frågar en kvinna som söker en tjänst om hon har planer på att skaffa barn inom en snar framtid. det är en klar diskriminering och inte något som arbetsgivaren ens har rätt att fråga. Får inte kvinnan jobbet på dom grunderna då är det utan tvekan diskriminering. | |
| Måns_E | 2013-11-09 13:04 | |
![]() | En arbetsgivare väljer väl mer eller mindre alltid vem de tror passar in bäst i gruppen framför meriter och arbetslivserfarenhet? I min bransch så skulle jag vilja säga att kvinnor har lättare att få de tjänster de söker, och det beror på att de är få och att många tycker att det är bra att få med en tjej i arbetslaget för gruppdynamikens roll. Det är väl därför också smygrasism vid anställningar nästan är helt omöjlig att bevisa. Hur skall man kunna veta om man blev nekad på grund av sitt ursprung eller sin religion, och inte bara för att rekryteraren gjorde bedömningen att den här personen kommer inte att fungera så bra har och kommer förmodligen snart att försvinna. | |
| Sote | 2013-11-09 13:08 | |
![]() | Måns-det är just det som är problemet men också därför lagen finns. En arbetsgivare måste alltid vara beredd på att riskera bli anmäld för diskriminering vilket även innebär att dom då måste kunna visa upp tydliga orsaker till varför dom valde som dom gjorde. Det håller alltså då inte att säga att han inte ville anställa tjejen som var högre meriterad för han var rädd att hon skulle skaffa barn snart. Han måste alltså ha mer att komma med i det läget. | |
| Måns_E | 2013-11-09 13:15 | |
![]() | Fast lagen är ganska tandlös, då rekryteraren mer eller mindre måste erkänna att hen valde bort någon enbart p g a etnicitet eller religion. Därför så är attitydarbetet viktigare än den typen av lagar, som oavsett hur de utformas blir väldigt subjektiva. | |