Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2014-03-05 13:56 | |
![]() | Och maskerar det med att det är ligor och oärliga människor istället för att se att det är mycket fattiga människor. Av någon anledning har många svårt att se fattigdomen rakt i ögonen. | |
diffdiff | 2014-03-05 14:08 | |
![]() | Jag går väldigt sällan förbi om jag har kontanter på mig. Oavsett ursprung. Har flera gånger köpt kaffe med kaka nu när det varit kallt. Jag personligen är för blödig för att bara kunna gå förbi. Sen mår jag i alla fall lite bättre när jag gjort något bra för någon annan. Blir nästan arg på alla dessa människor som bara kallhjärtat går förbi. Några kronor kan väl de flesta skänka. | |
Primalskrik - Ej medlem längre | 2014-03-14 06:44 | |
![]() | Det var ett reportage om de rumänska tiggarna i Ume på nyheterna i morse. En stackare hade en ryggskada och tiggde varje dag från 9 till 7 på kvällen. Det är synd om dem, men vad kan man göra? Att ge pengar hjälper väl bara tillfälligt. TGIF | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-14 08:00 | |
![]() | sjöstan där har du fel igen,du skriver utan kredit stämmer mycket dåligt, vad jag vet så lånar regeringen 100 mille minst om dagen för att sänka skatterna så välfärden minskar för dom fattiga,Du är dåligt insatt i ekonomi | |
sjöstan | 2014-03-24 08:17 | |
![]() | Nu är du dum tttiiiitttti. Fånigt valsnack och illvillig propaganda Om Alliansen räddat svensk ekonomi under 8 år - varför skulle man då nu helt plötsligt göra allt för att förstöra? Men du anser troligen att svensk ekonomi är körd i botten och att grekernas ekonomi är i god form. Frankrike ett föredöme och Spaniens ekonomi en dygd. En riktig Sosse ser alltid rött........ F.ö. står visst den där passusen du riktar in dig på inom parentes. I en sansad diskussion brukar mottagaren av en sådan text inse vad det betyder. Men en riktig Sosse ser alltid rött.... Vad exakt tror du en rödgrön röra kan åstadkomma tillsammans? Vad jag ser är att dom inte vill regera tillsammans. Politiskt står dom rödgröna mycket mycket långt ifrån varan i de flesta stora frågorna. Någon vill bygga vindsnurror, nån älskar kärnkraft, ett annat parti vill kasta budgetreglerna ur spel. De få frågor man är överens om handlar alla om att öka statens utgifter. Men för att återgå till tråden: Vi ska inte lösa Europas sociala misär. Förbjud tiggeri och skapa förutsättningar för att snabbt och billigt få bort dom från landet. Där jag bor har vi sedan en vecka ungefär ytterligare 2 tiggare som sitter och skräpar. Jag tvivlar inte på att dom tycker synd om sig själva. Men jag ser heller inte att deras elände är värre än Ukrainarnas, Grekernas, Indiernas, Kinesernas............... ..... problem. Enda skillnaden är att tiggarnas problem flyttat hem till min dörr | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-24 16:00 | |
![]() | sjöstan,Hur är det möjligt att Du kan skriva att 2 människor sitter och skräpar !? Vad tog din empati vägen ?räddar man ekonomin när man lånar 140 milj om dagen tror inte det.jag tror inte dessa människor tänker att det är synd om dom,jag tror dom är förtvivlade för att dom inte har ett arbete och en bostad.Därimot tycker jag synd om dig och alla andra utan empati men det finns kognitiv terapi och dagvård föra alla med psykiska diagnoser inklusive människor utan empati,så sök,det kan inte bli sämre iaf | |
Mojäng | 2014-03-24 16:54 | |
![]() | "men det finns kognitiv terapi och dagvård föra alla med psykiska diagnoser inklusive människor utan empati,så sök,det kan inte bli sämre iaf" Men nu får du väl ändå sansa dig! Inte för att jag håller med den person du skriver om men att hävda att en person som tycker annorlunda är psykiskt sjuk - vet du, det känner jag igen. Från det före detta Sovjet. Där satte man oliktänkande i arbetsläger. Minsann. | |
magnusito | 2014-03-24 17:14 | |
![]() | Drt är bäst stt vi informerar tiggarna om att de undviket Sjöstans port. Han tar så illa vid sig av "skräpet". Varför göra honom upprörd. | |
KaljeAnka - Ej medlem längre | 2014-03-24 17:46 | |
![]() | Förbud att ge tiggare pengar, men tillåtet att med sin avkomma i barnvagn gå mot röd gubbe och få barnet ihjälkört av en bilist som bara följde trafikreglerna? | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-03-24 17:50 | |
![]() | Att säga att någon är psykiskt sjuk tilldelar väl ändå personen ett människovärde. Att kalla någon för "skräpet" är ta mig fan riktigt jävla sjukt. | |
Humblen | 2014-03-24 18:32 | |
![]() | Håller med Porla, riktigt bisarr kommentar. | |
Mojäng | 2014-03-24 18:36 | |
![]() | "Att säga att någon är psykiskt sjuk tilldelar väl ändå personen ett människovärde. Att kalla någon för "skräpet" är ta mig fan riktigt jävla sjukt." Visst är uttrycket "skräpet" vidrigt. Men det är också vidrigt att inte kunna debattera i seriösa ordalag och kalla andra för psykiskt sjuka. Men jag tror att det bästa blir att jag helt enkelt frågar en ansvarig om det är okej att skriva så. Det ska bli intressant faktiskt att höra vilket svar jag får. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-25 14:43 | |
![]() | jag vet att jag gick över gränsen,jag skrev till Mouche direkt efter att jag postat det,vad håller han Hus igentligen?Men hävdar bestämt att avsaknad av empati är en diagnos narsisist eller nått så sjukdom är det | |
Mojäng | 2014-03-25 16:47 | |
![]() | Här är en utmärkt artikel som sammanfattar väl vad i alla fall jag tycker: www.aftonbladet.se/n...86 01973.ab | |
jellyflower | 2014-03-25 17:52 | |
![]() | Kallejanka, om man t ex lämnar sitt barn i en bil när det blir så varmt att barnet dör blir man åtalad för vållande till annans död minst. Så nej, det är inte tillåtet att förfara oaktsamt med sitt barn. Däremot är det inte olagligt i Sverige att som fotgängare vara med om en bilolycka. Men vad trafikolyckor har med den här diskussionen att göra är i högsta grad oklart. | |
jellyflower | 2014-03-25 18:06 | |
![]() | tittiii, det finns verkligen inte alls kognitiv terapi åt alla som har en diagnos. Psykvården i Sverige är enormt eftersatt. Det finns inte pengar. Eller pengarna är nån annanstans, kan man säga. Det är värst vad du är generös med andras slantar förresten, tittiii. Du vet verkligen precis hur andra människors surt förvärvade ska användas. Jag tycker alla rumänerna borde ta o leta upp sig en rik pingstpastor och gifta sig med denne, köpa ett hus och fylla det med barn och mobiltelefoner. För var och en som fått livets gåva har ju möjligheten att göra precis vad som helst med den, eller hur det nu var du skrev för nån vecka sedan, tittiii, Då är det väl inte bara korkat utan rena rama hädelsen att öda bort denna gåva på att sitta och tigga utanför Hemköp. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-03-25 18:29 | |
![]() | Sjöstan: Du skrev: ” Folk har i alla tider flyttat runt. Men bara vissa folkgrupper har liksom bestämt sig för att alltid stå utanför. Förstår inte riktigt att det är alla andras fel om Romerna väljer att inte vilja bidra till samhället. Många Romer jobbar ju som vem-som-helst och dom verkar ju klara sig. Alla människor har ett val” Idag presenterar Erik Ullenhag den vitbok om övergrepp och kränkningar av romer under 1900-talet som regeringen har tagit initiativ till. ”Vitbok om övergrepp och kränkningar av romer. I Sverige fanns under nittonhundratalet en bred uppslutning kring rasistiska föreställningar. Och på område efter område kan man se hur romer systematiskt behandlats som andra klassens människor, skriver integrationsminister Erik Ullenhag (FP).” www.dn.se/debatt/omf...s- sverige/ | |
Crazy Monday | 2014-03-27 18:34 | |
![]() | När jag gick en gång, i Stockholm, blev jag också störd av tiggarna som satt och spela, den ena sämre än den andra. Men jag var störd över att jag inte hade kontanter. Nästa runda såg jag till att jag hade det. Kunde jag , så gav jag till många. kunde jag inte tog jag dom som såg riktigt slitna ut. Köpte situation stockholm när jag stötte på säljarna. så kunde man dela ut dom när man kom hem. Annars är det väl bara att gå förbi. Man behöver inte följa sitt samvete, man kan följa sin plånbok. Har man råd, so what. Romerna är en extra utsatt grupp. Ingen väljer att leva i fattigdom, utan omständighetrna för oss genom livet. Visst vi har val, men bara utifrån dom omständiheter man befinner sig. Ibland kanske man inte har nåt annat val än det man väljer. Att förbjuda det visar ju bara hur låga vi är. | |
sjöstan | 2014-03-31 13:29 | |
![]() | Jag köper oxå Situation Stockholm. Men att stödja någon som säljer en vara är ju en helt annan sak än att tigga. Att ge en extra slant i "dricks" är en helt annan sak än att ge åt en tiggare. Förbluffande svårt att se nyanser för många här på tråden. Klart vi ska försöka hjälpa de som har det svårt i VÅRT samhälle. Men lika klart är att vi inte kan hjälpa alla överallt i världen. Trots att jag har släkt i Grekland har jag inte vare sig vilja eller möjlighet att bjuda över dom alla till rika Sverige. Om man försöker hjälpa alla blir det så lite till varje behövande att det ändå inte gör någon skillnad. Alltså väljer jag att stödja vissa grupper och struntar i dom flesta. | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-31 13:36 | |
![]() | Jag har ett nytt förslag: Jehovas Vittnen kan ta sig an romerna. Win-win. | |