Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dinodog2014-02-24 09:21
Antal inlägg: 4973

Låt oss säga att xxi ska till läkaren, och xx befinner sig på rätt plats i god tid.
Men läkaren dyker inte upp för läkaren låg och snoozade och kom för sent.
Eller ännu värre xx ska opereras och läkaren kom för sent och är superstressad.
Jag skulle inte lägga mig under kniven då.

Men skulle xx då säga vad bra att du kommer även om du kommer gör sent, så gör det ingenting.
Du visade iallafall god vilja genom att komma hit.

Skulle inte tro det snarare tvärtom.
Lika illa om du ska ut på en flygresa och piloten kommer inte.
Allting handlar om respekt för andra. Jag vill bli bemött som jag bemöter andra.

Humblen2014-02-24 09:25
Antal inlägg: 664

Läkaren är ju alltid sen, det räknar jag med. Men det har troligtvis inte att göra med dina anledningar men det är ändå lite störigt att få vänta en kvart eller tjugo min minst.

Humblen2014-02-24 09:29
Antal inlägg: 664

Fast samtidigt kan det betyda att han tar sig tid för sina patienter och om det kan leda till förseningar kan det ju trots allt vara bättre i slutändan.

Gunilla _2014-02-24 09:32
Antal inlägg: 4425

apbur; "Alla som kommer försent är respektlösa skitstövlar som har inlärningssvårigheter, är väl det som gällt från dig och andra, Gunilla?"
- Jag har sett dig som en rätt klipsk person men just nu vet jag inte vad jag ska tro... Ja, det är respektlöst att ständigt komma för sent och därmed sätta andra människor i besvärliga situationer. Likväl som det är respektlöst att krångla till det för andra av andra anledningar, satta i system, utan att försöka förhindra det. Skitstövlar har jag inte kallat nån - det får stå för dig.

amper sand - Ej medlem längre2014-02-24 10:24
Antal inlägg: 2879

Jag tror att min största förvåning i den här tråden är vilken ilska man tillåter sig som varande den drabbad av andra människors dåliga planering/tidsuppfattning . Jag kan också irriteras ibland av att folk kommer sent, men ser inte att lösningen är att bli så förbannad; det är också ineffektivt.

pink ribbon - Ej medlem längre2014-02-24 10:37
Antal inlägg: 2906

Mina läkare är nästan alltid försenade och stressade, även om de har lärt sig att leva med det och ha full koncentration på vad de sysslar med. Vad gör ni om ni har en läkartid 10.00 och hen kommer 10.15 p g a ett komplicerat fall innan? Anmäler henom för tidsstöld?
Det är mera regel än undantag att flygplan inte startar på utsatt tid.
Tycker ni att busschauffören ska köra för fort och äventyra säkerheten för att komma på rätt minut?
Finns olika perspektiv och uselt tålamod samt analt beteende är förmodligen bland de sämsta egenskaper man kan ha om man vill undvika en personlig infarkt och behålla sina vänner, men å andra sidan är det som Titti beskriver fruktansvärt respektlöst, självgott och nonchalant mot medmänniskor.

Bitte - Administratör2014-02-24 10:44
Antal inlägg: 24199

Hos läkaren räknar jag med förseningar och det är en sak tycker jag , Men om jag som person har satt i system att alltid komma försent till jobbet, möten och annat då är det inte OK.

Jag skulle bli evigt ovän med den personen som jag bjudit hem på middag och maten är klar till utsatt tid och h*n kommer försent , det är så respektlöst mot värdinnan. Nu kan det hända saker som orsakar förseningar men oftast handlar det bara om nonchalans .

Bitte

Gunilla _2014-02-24 10:49
Antal inlägg: 4425

Jag tror att vissa inte förstår skillnaden mellan förbannad-irriterad respektive satt i system-ibland. Då blir det ju självklart lite svårt att diskutra...

le-lou2014-02-24 11:09
Antal inlägg: 17500

folk som gör det till en vana av att inte passa tider som påverkar andra - är ganska respektlösa, det är min fasta ståndpunkt. Uppe i det blå är en annan beskrivning. En av mina bröder är sån, säger vi mat kl 14 så kommer hans familj intrillande kl 16, han gjorde så när han var 20 och han gör det nu när han är 40. De får äta kall mat, inget mer med det men irriterande är det.

Däremot kan vem som helst komma för sent, det är mänskligt.

Satyra2014-02-24 11:12
Antal inlägg: 4561

Jag är en nonchalant jävel som alltid kommer för sent, dock bara runt fem minuter, (förutom när jag skulle träffa Gautama i höstas och körde vilse i Stockholm ... :-o ;-) ), men ändå.

Det har ingen betydelse om det är på morgonen, mitt på dagen, eller på kvällen och/eller vad det är jag har tidspassning till. Det har heller ingen betydelse om jag förbereder mig i tio timmar i förväg, jag kommer ändå dessa minuter för sent i slutänden.

Skryter absolut inte över det, men tycker kanske inte att det är hela världen - egentligen. Och för egen del stör jag mig inte på andras förseningar heller, så länge det håller sig inom max en kvart åtminstone.

Nej, värre "fel" kan man ju ha, än att komma några minuter för sent.
Men visst - jag stör mig säkert på annat istället, som andra kanske tycker är mindre viktiga i sin tur?. ;-)

Sote2014-02-24 11:52
Antal inlägg: 3557

Dom där fem minuterna kan tyckas oviktiga men man sätter ju en tid av en anledning. Tycker att den inställningen är just respektlös då det inte är den som är sen som alltid måste anpassa sig utan dom andra. Om tex lärarna på högstadiet inte stängde dörren för insläpp vid en bestämd tid då skulle dom ju aldrig kunna starta genomgången utan att bli störda. Dom som kommer sent släpps in efter genomgången är klar och går själva ta reda på vad som gäller. Det är då bara den försenade som påverkas negativt. Alla ska inte behöva anpassa sig och acceptera att vissa alltid är sena . Det måste ju bli konsekvenser för den försenade och inte de övriga.

amper sand - Ej medlem längre2014-02-24 11:54

Om bara de försenade påverkas negativt...vad är problemet för den som kommer i tid?
Håller f ö med pink ribbon ovan.

Bitte - Administratör2014-02-24 11:57

Men allt i en grupp påverkas av att någon kommer försent..

Bitte

amper sand - Ej medlem längre2014-02-24 12:01

Refererade bara till sotes eget uttalande; lite småsint måhända men svårt låta bli.

Bitte - Administratör2014-02-24 12:05

Vet att AF har börjat låsa dörrarna då de har möten med obligatorisk närvaro och de som kommer försent får räkna med att de INTE har varit på det mötet , och visst det drabbar bara de själva men åter nonchalant av vuxna människor att inte kunna passa en bokad tid

Bitte

Satyra2014-02-24 12:10

Nja, jag har aldrig krävt att alla ska vänta på mig och/eller att något måste genomgås igen bara för att jag är sen, så nä - anser mig inte vara så respektlös faktiskt. Och anser inte att andra är det heller, om det handlar om minuter hit och dit. Så självgod är jag då uppenbarligen.

Och tydligen också då obildbar, för jag har varit sådan hela livet. Fyller 50 i år och har inte blivit ett uns bättre ens på den här punkten, så förmodligen anser jag inte att det är något av vikt att förbättra, för då hade jag förmodligen gjort det vid det här laget.

Måste tillägga att jag varit både chef (på en frisersalong där man har inbokade tider!) och vikarierat som lärare, men ÄNDÅ har den tidstöjbarhetsyn jag har. Så länge det handlar om fåtal minuter så ser jag det inte som något stort problem. Sorry.

amper sand - Ej medlem längre2014-02-24 12:20

Liten undran bara: det verkar vara viktigt att i diskussionen skilja på den som kommer försent "av misstag" och den som satt det i system. Men att låsa dörrar och exkludera (vilket jag förvisso kan tycka är en ok strategi gentemot vuxna i vissa sammanhang) det slår mot alla som kommer för sent, oavsett anledning.

Porla - Ej medlem längre2014-02-24 12:22
Antal inlägg: 1471

Ja. Men den är jävligt effektiv. Helt plötsligt kan dom passa tider. Tro det eller ej, dom kommer aldrig mer försent.

Satyra2014-02-24 12:27

På tal om "satt det i system" så låter det ju som att man beräknat ser till ATT komma för sent, men riktigt så uträknat nonchalant är jag faktiskt inte. Går alltså inte IN FÖR att komma för sent bara för att jävlas, utan det blir så ändå bara. Oavsett hur god tid jag haft på mig från start.

Tänker att de flesta andra som kommer några minuter för sent fungerar som mig och tar därför inte så personligt illa vid mig av deras "nonchalans". ;-)

amper sand - Ej medlem längre2014-02-24 12:29

Men vad bra; "problemet" löst då.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?