Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zuckläge2014-06-11 16:16
Antal inlägg: 151

Om gud skulle finnas så vill han att jag ska lida, för som allvetande och allsmäktig visste han hur livet skulle te sig för oss människor, och om din tro är så luddig som du ger uttryck för kanske inte du är rätt person att bemöta ovan frågeställningar.(en liten fundering, varför skulle en övernaturlig kraft öht skapa detta?) Kanske att gud är ond? Han har kanske en rå humor och tyckte detta var nåt enl. honom kul att roa sig med?

zuckläge2014-06-11 16:17

Kalla mig vad du vill, det gör inte skadeverkningarna av villfarelsen lättare för utsatta människor, var så säker.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-11 16:51
Antal inlägg: 1910

Om nu Gud är ond, vad är då djävulen som det står om i bibeln? Du verkar ju ha full koll på vem Gud är och vad han vill så vem är djävulen då?

zuckläge2014-06-11 16:59

Det är något som gud har skapat, den gränslöst goda guden. Problemet med religionen(skapat av människan och inte tvärtom därav allt motsägelsefullt.) är som sagt det motsägelsefulla, omöjliga.T.ex. står allvetande i konflikt med allsmäktig. Det finns en hel uppsjö av problem som inte låter sig varken förstås eller förklaras, för om gud har säker kunskap om framtiden är den förutbestämd och kan ju då inte ändras. Så en allvetande gud kan inte vara allsmäktig, och om framtiden är förutbestämd kan givetvis inte människan ha en fri vilja,man måste göra det som gud redan vet att vi kommer göra.

carlmartin - Ej medlem längre2014-06-11 17:23
Antal inlägg: 4590

varför lider människor som inte tror?

kanske lider människor oavsett? (jag tror att tro kan hjälpa med att lätta bördan av lidandet - du verkar tycka det motsatta)

tycker du, allvarligt att det att tro är farligt i sig?

Det finns framstående vetenskapsmän som är troende - är de också villfarna?

mitt problem med dina inlägg är att du (i likhet med hardcore missionärer)
verkar vilja uppsöka människor som inte tycker lika som du, för att "omvända" dem till din övertygelse.

"en liten fundering, varför skulle en övernaturlig kraft öht skapa detta?"

livet är inte övernaturligt - skillnaden ligger i om man tror att det är slumpmässigt eller intelligent. hur kan något slumpmässigt uppträda så regelbundet"

varför skulle människan vara det högsta uttrycket för intelligens i universum? (jag antar att du tänker det, eftersom du kallar en eventuell större intelligens för övernaturlig.

carlmartin - Ej medlem längre2014-06-11 17:30
Antal inlägg: 4590

du är ute i ett gott ärende. du vill hjälpa människor. inget fel i det. du gör det du tycker är det bästa. hatten av för det.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-11 18:13

Gud vet fria individers fria val inte för att Gud är utanför tiden, utan därför att Gud helt enkelt vet alla propositionella sanningar och därför i förväg vet vad varje individ kommer att fritt välja. 

""1 Samuelsboken kap 23 berättas om hur David kommer till staden Keilah. David är förföljd av kung Saul och han frågar då Herren om Saul kommer att ockupera Keilah på grund av David. Herren svarar: ”Ja det kommer han”. Sedan frågar David: Kommer invånarna i Keilah utlämna mig till kung Saul?” Och Herren svarar ”Ja”. Då beslutar David att lämna Keilah, och när Saul får reda på det avstår han från att ockupera Keilah.

Hur kunde Gud veta vad Saul skulle valt att göra? Hur visste Gud vad invånarna i Keilah skulle välja? Det kan inte vara pga att Gud är utanför tiden eftersom dessa val aldrig ägde rum. Det var val som skulle skett ”utifallatt” vissa andra saker skulle skett. Om vi tror att Gud faktiskt hade rätt i dessa villkorade förutsägelser (dvs ”om David stannar i Keilah kommer Saul att ockupera” och ”om Saul ockuperar kommer invånarna att utlämna David”), då måste Gud veta vad människor fritt kommer välja i en massa situationer som de aldrig någonsin kommer att hamna i.

Vår slutsats är därför att Guds allvetande innebär att Gud har all kunskap vilket inkluderar kunskap om fria individers framtida val, men att detta inte utesluter genuin mänsklig frihet.""

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-11 18:15

Gud skapade ängeln som valde att gå mot Gud och således blev djävulen. Fri vilja

Gr3en - Ej medlem längre2014-06-11 18:18
Antal inlägg: 930

Kristna som talar om djävulen och en allsmäktig gud säger emot sig själva. Varför skulle en allsmäktig och god gud tillåta djävulens existens?

människornas fria vilja blablabla men varför tillåta djävulen? varför inte ta hans krafter från honom?

Detta naturligtvis OM det nu skulle varit så som kristna påstår att gud finns och är allsmäktig och god och att djävulen finns. Jag säger inte att det är så, jag säger att det kristna lägret inte kan påstå något sådant utan att säga emot sig sälva.

i vägen, sanningen och livet (tror jag det var) skapade detta en ganska intressant diskussion där djävulen var guds hund eller hur det nu var. Undrar hur det har utvecklats sen dess.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-11 18:43

Djävulen har ett visst utrymme att fresta och bedra oss människor. Denna ordning finns för att det skall prövas om vi söker sanningen och Gud eller om vi hellre vill ha något annat. Vi prövas egentligen om vi vill underordna oss Gud eller ej, och utan det fria valet mellan ont och gott kanske det aldrig hade blivit uppenbart vad var och en av oss innerst inne vill. Så det är i denna mix och här och nu vi har valet, Gud eller djävulen.

Sote2014-06-11 18:53
Antal inlägg: 3557

Så vi har den fria viljan men bör välja rätt dvs gud och underkasta oss honom? Då är det ju egentligen inte tal om någon fri vilja- väljer man rätt blir det bra väljer man fel går det åt helvete. Men för mig som levde som kristen under hela min uppväxt och den i princip var ett enda långt helvete gjorde valet att välja bort Gud och fick ett bättre liv än någonsin. Jag har alltså inte valt djävulen istället utan bara valt bort rubbet. Så min fria vilja gav mig ett bättre liv utan tro. Man måste alltså inte välja mellan gud och djävulen utan mellan dom båda och alternativet ingen tro alls. Gud och djävulen står ju liksom på samma sida som jag ser det, tror man på den ena så tror man ju på den andra. Jag tror inte alls.

siwu2014-06-11 19:13
Antal inlägg: 1242

Sote. ...du kan bevara gud i ditt hjärta om du vill men ta avstånd från det som hände i din ungdom. Det kanske inte alls hade med gud att göra. Alla som predikar guds ord har inte rätt,vissa borde hellre få en kvarnsten runt halsen än att missbruka Guds ord....jag beklagar vad du än varit med om!

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-11 19:38

Nja, att inte tro blir att välja djävulen. Du förstår djävulen vill att ingen av oss ska tro.
Men man gör ju som man vill.

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-11 19:42
Antal inlägg: 37631

gr3en,jag tror att det är en felöversättning,det ska inte vara att Gud är allsmäktig,Det ska vara att Gud är Väldig

Sote2014-06-11 20:00
Antal inlägg: 3557

Nej moose- det är var DU tror. Jag tror inte på varken gud eller djävulen alltså finns dom på samma sida vad mig anbelangar. Och alla djävlar och änglar också. Jag har det så mycket bättre utan sånt där. Och ditt resonemang är ju jättemärkligt. Om djävulen vill att ingen ska tro på gud vad vinner han på det för då tror ingen på honom heller.

Sedär var ju Ttiittii- visste att du inte hade övergivit tråden. Synd bara att du gör som du alltid gör och duckar för frågor du inte klara av att svara på.

Minta2014-06-11 20:18
Antal inlägg: 20042

Moose, tänkte du eller kände djupt att gud och djävulen finns, valde gud och detta gör dig till en god människa? Jag har tänkt och känt efter men tror inte på gud, då är jag per definition en ond människa eftersom jag då valt djävulen? Jag tror inte att religiositet hat det minsta med godhet eller ondska att göra. De är varken ondare eller godare än andra. De godaste människorna behöver ingen förevändning för att vara goda.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-11 20:21

Sote du förstår ju inte. Anta att Gud finns och djävulen. Du tror det inte men jag tror det.
Då hjälper det inte dig att inte tro....dom finns ändå.

Djävulen är nöjd med att ingen tror att varken han eller Gud finns. Då kan han arbeta i det fördolda med att få över fler på hans sida.

Minta2014-06-11 20:26
Antal inlägg: 20042

Tror du att religiösa människor gör mindre ont än icke religiösa?

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-11 20:56

sote,jag har lite annat att göra i mellanåt vad har jag inte svarat på menar
du?

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-11 20:57

om du menar underkastelse?så håller jag inte med dig att leva i Gud är frihet

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?