Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132016-01-07 13:21
Antal inlägg: 17540

totravel
Dels händer det ju saker hela tiden i och omkring asylboendena - och då menar jag inte de attacker som riktas mot dem.

Dels har den grupp som du nu klappar på huvudet och framhåller som duktiga knappt hunnit sätta foten på svensk mark.

Dessutom - om man flyr undan konflikter mellan gruppen, kan man då inte förvänta sig att de inte tar med sig konflikten hit -- de påstås ju i alla fall ha flytt ifrån den och vilja något annat.

Jag är mer förvånad över hur många som inte mer än hinner in i Sverige innan de börjar ställa krav och innan de ställer till med jävligheter här ..

Och med många så menar jag inte alla - inte ens de flesta -- så är behöver det inte lämnas åt tolkning.

micro1132016-01-07 13:22

Jag undrar också hur man resonerar om man har en 12-årig dotter och inte ser den ökade risk som finns för flickor/kvinnor i framtiden om kulturer med dålig kvinnosyn får fortsätta verka och frodas ostört på svensk mark.

Själv har jag tre barnbarn -- och utvecklingen i Sverige bådar ju inte gott för dem just nu.

Rhotheta2016-01-07 13:26
Antal inlägg: 4992

Totravel.

Min andra poäng var väl att mängden i sig kan utgöra ett problem, trots att det egentligen inte behöver vara något större fel på var och en som individ. Det är ett väldigt rationellt skäl att hålla nere volymerna rejält. Då tenderar integrationen att sköta sig själv. Det finns alltså inga möjligheter att framgångsrikt svälja så många människor att man löser världsproblemen.

Du kommer sannolikt om tjugo år sitta och säga att "om vi bara hade integrerat alla människor så hade vi inte haft dessa problem i dag." Mitt budskap är att det beror den mängd vi samlat på oss. USA har fortfarande inte lyckats att integrera ättlingarna till de slavar som några enskilda amerikaner tog sig rätten att flytta från sin hemmiljö. Segregationen och konflikterna är permanentade i ett sekelperspektiv.
Hade det handlat om 10.000 slavar totalt tvivlar jag starkt på att dessa i dag hade varit segregerade.

Detta är som sagt spekulationer. Om tjugo år kan du tänka tillbaka och se hur det gick :-)

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 13:33
Antal inlägg: 4735

Micro,

Om du vill vinna över mig till de som tycker det händer saker hela tiden i och omkring asylboendena så får du visa mig exempelvis en veckas skörd av polisingripanden som ställda i relation till hur många som finns i systemet visar på den trenden som du hävdar i ditt inlägg. Själv har jag inte hittat någon sådan trend. Jag har hittat ett stort antal ingripanden, men inget som skulle anses vara anmärkningsvärt om man betänker att det är 180000 människor som vi pratar om.

Det finns ett mörketal men det kan man bara spekulera i hur stort det är.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 13:45

Rhotheta,

Jag förstår hur du menar och jag håller i stort sett med. Vi är båda för ett ordnat system för flyktingar och det är nog inte många som inte är det. Sedan blir det en nivådiskussion. Det som sticker ut är hur oförmöget EU är att sköta sin yttre gräns och sina åtaganden i olika multilaterala avtal. Det är också slående hur dåligt samarbetet inom EU fungerar.

Det är möjligt att du får rätt om den där profetian 20 år fram i tiden. Det kommer dock inte vara de "invandringsvänliga" som driver utvecklingen mot dålig integration. Det kommer vara de isolationistiska krafterna som driver den.

janne1212122016-01-07 13:54
Antal inlägg: 4722

Vem har drivit utvecklingen fram till nu, som lett till den dåliga integration vi lider av i många stiorstäder.

Jo samma politiker och idéer som du hoppas ska göra underverk i framtiden av en ännu omöjligare uppgift.

micro1132016-01-07 13:58

totravel

2016-01-05

Två pojkar anhållna för grov våldtäkt mot yngre pojke
Två 15-åriga pojkar har anhållits misstänkta för att ha våldtagit en yngre pojke i Kronobergs län.
www.aftonbladet.se/n...20 42628.ab

16-01-06
16-åringar greps för barnvåldtäkt

-Han har blivit våldtagen på ett familjehem för ensamkommande flyktingbarn där han bor tillsammans med två 16-åringar, säger Kenneth Sundin, vakthavande befäl vid Uppsalapolisen.
www.unt.se/uppland/u...50 820.aspx

Två händelser där "pojkar" våldtar en yngre pojke inom ett dygn .. Inte ett dugg anmärkningsvärt .. Händer ju hela tiden i Sverige..

Och alla bråk som dagligen sker är för tidskrävande att länka till.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 14:00

Janne,

Ja, det behövs krafttag med både skola och bostäder. Det gäller inte bara för flyktingkontingenten utan även för samhället i stort.

Vilka politiker hoppas du på? Eller har du tappat tron helt?

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 14:04

micro,

Då misslyckades du med ditt uppdrag. Vilket inte var helt oväntat.

Rhotheta2016-01-07 14:05

Och jag tror att goda föresatser inte hjälper det minsta. :-)

De migranter som kom innan det blev tillåtet att bosätta sig var man ville (EBO) skulle jag säga har haft en bättre integration än de som kommit efter. EBO var säkert ihopknåpad med de bästa föresatser om respekt och humant bemötande, men resultatet blev inte bra. I stället har man initierat white flight vilket verkar i fel riktning. Folk gör inte som man säger åt dem :-)
Min bild av invandringsvänliga är att det är översvämning och de tjatar hela tiden om att om vi bara torkar upp vattnet är det inga problem. De vägrar dock att stänga kranen och går omkring och slår sig för bröstet med att de minsann vadar omkring med en trasa och jobbar på upptorkningen, medan somliga andra vill stänga kranen och öppna fönstret.

Stark överdrift, så klart, men principen är att jag inte tror att trasan har den minsta effekt hur mycket man än torkar om man inte också stänger kranen.

Helt OT.

Den i min mening galna synen på invandring vi dras med tror jag inte hade varit lika allvarlig om inte nynazisterna runt 1990 hade begått en massa våldsdåd. Jag tror att det skapade en stark och ihållande motreaktion. Jag kände likadant. Så tack så djävla mycket för hjälpen till er. Det blev ju jättebra.

micro1132016-01-07 14:10

totravel
Misslyckats .. Jag tror inte på att man kan omvända frälsta så det är inte ens ett mål -- jag visade dig två anmärkningsvärda händelser som inträffade inom ett dygn .. och som absolut inte är något vi vanligen ser alls.

Att det är konflikter mellan kristna och muslimer, muslimer av olika inriktningar - boende mot personal osv det är inget som behöver "bevisas" för dem som tar in verkligheten -- enda möjligheten att lyckas missa det är att man inte vill se helt enkelt.

För din dotters skull får vi väl hoppas att du lär henne "uppförandekoder" (som tyska borgmästaren föreslog) så hon kan ta ansvar för att hon är flicka/kvinna ...

Rhotheta2016-01-07 15:30

Totravel.

Jag tyckte att EG & EFTA var en lagom nivå på mellanstatligt samarbete mellan länder som hade mycket gemensamt. ( röstade mot EU-medlemsskap. ) EU-tanken respekterar inte det faktum att Europa trots allt består av olika folk. Det är som att två personer kan leva i den bästa harmoni som särbos men måste de leva under samma tak kan samma personer reta gallfeber på varandra.

Jag förmodar att många av EU-anpassningarna vad gäller marknad hade tvingats fram ändå pga internationell konkurrens, men vi hade inte suttit med illusionen om att vi är europas förenta stater och sålunda undvikit en del oönskade effekter.

Vi hade varit en svagare aktör i utrikespolitiken, men jag är inte säker på att det vore en nackdel. Obama och Putin förhandlar fortfarande med Merkel och Hollande och vår egen Wallström skiter väl i vad EU tycker.

Brasklapp: Bland alla mina förutsägelser tillhör denna mina svagaste. Att försöka sig på att sia om en världsdels handelsutveckling är extremt skakigt. Bör sålunda tas med en hel skopa salt.

Kornet av sanning kvarstår dock. Mellanöstern lär oss att olika folkslag inte blir sams för att de delar ett geografiskt område. Det krävs också att de verkligen är till nytta för varandra och gärna att de har en gemensam yttre fiende.

Oj vad långt sätt att säga att jag också tycker att EU inte lever upp till hajpen, men att det är egentligen är vad jag väntade mig :-)

Kanske att flyktingkrisen för något gott med sig och att de mest grandiosa planerna läggs på is och man börjar att mer samarbeta som suveräna nationer, liknande hur Norge interagerar med EU. Jag tror att det vore positivt.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 15:48

Micro,

Har jag någonsin sagt att det inte finns rötägg? Du fattar i vanlig ordning inte vad jag menar och övertolkar mitt inlägg. Du pratar om incidenter i och omkring flyktingboenden hela tiden och det uppfattar jag som om du menar att det finns en trend att väldigt många flyktingar och ensamkommande flyktingbarn missköter sig. När jag ber dig om att länka mig till bevis för den trenden kommer du med två våldtäktsfall (givetvis).

Det duger givetvis inte som bevis på den trend som du försöker peka på. Det duger bara som bevis på att det finns rötägg i flyktingkontingenten och där är jag säker på att vi är överens.

Du orkar sedan inte med att länka till bevis för ytterligare incidenter. Varför gör du inte helt enkelt en sökning på sidan för polisingripande i hela landet och skriv sökord "asylboende" och "asylsökande" och kolla hur mycket det är som har varit värt för polisen att rapportera av sådana incidenter. Är du rätt för att du inte ska hitta tillräckligt många, eller?

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 15:49

*rädd

Lågintensiv2016-01-07 15:53
Antal inlägg: 3228

Totravel, du kan väl länka till sidan så hon kan göra det?

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 15:55

Rhotheta,

Jag röstade också emot EU när det begav sig. Anledningarna till detta var flera, men de viktigaste var:

Alltför centraliserad makt är ineffektiv och blir verklighetsfrånvänd och jag tyckte det var givet att subsidiaritetsprincipen var dömd att inte fungera som det är tänkt utan närmast motsatt mot vad det är tänkt.

Handelsavtal och tullunioner kan förhandlas fram utan att ge upp politisk makt. I likhet med dig så tycker jag Norge är ett bra exempel på hur det kunde ha gjorts.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 15:58

Lågintensiv,

Ja, det kunde jag ha gjort. Jag gjorde väl någon slags pedagogisk poäng av det hela där.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 16:03

Här kommer några sökningar. Täcker givetvis inte in allt men mycket.

polisen.se/system/mi...=1 &s=d

Rhotheta2016-01-07 16:23

Totravel.

Jag är förvånad över att se att vi har likartad syn på en hel del frågor. Möjligen kan det hjälpa oss att tolka varandra mer generöst i framtiden?

Om någon i framtiden mot all rimlighet skulle vilja utvisa din fru eller barn är ni välkomna att söka asyl hos mig om jag så skulle bo i en etta. Legalt eller ej. Jag lovar att då äta upp mina ord :-)

janne1212122016-01-07 16:47
Antal inlägg: 4722

totravel du vet likaväl som oss andra att det bara är en bråkdel av övergreppen som anmäls, dels därför att det är känsligt för den som ordnar boendet, men ännu mer för personen som blir utsatt för övergreppet. Han/hon ska förmodligen fortsätta att leva tillsammans med förövaren ytterligare några månader.

Om du inte tror det är så vanligt rekommenderar jag dig att läsa om Bacha bazi, en ohygglig sedvänja från framförallt Afghanistan, som nu verkar ha kommit till Sverige.

lifos.migrationsverk...ry Id=36331

Ladda ner PDF-filen om du vill läsa hela och på svenska.

Om det hade varit ditt eget barn som hade drabbats tror jag du hade reagerat annorlunda än du gör nu. Då tror jag inte du hade krävt länkar till fler incidenter utan din egen upplevelse hade räckt.

Vi vet om 3 fall inom en relativt kort tid, där en ung afghansk kille blivit våldtagen av äldre, boende på samma hem. Det lär inte vara dom sista, tyvärr.
Hur många tycker du det krävs?

Den här typen av traditioner betackar jag mig för i det här landet, och det finns flera grottmänniskabeteenden som vi hade klarat oss bra utan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?