Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 65 |
Mobilspel
Pågående | 20 214 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-23 23:39 | |
![]() | Sant brava :) Ett splittrat rike kan inte bestå. | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-23 23:55 | |
![]() | Måste korrigera ett tidigare inlägg av mig: "Ja, Det finns faktiskt icke-kristna som lever ett mer rättfärdigt liv än vad troende gör. Det står till och med i bibeln." Inte rättfärdigt, men att leva RÄTT, att hålla sig ifrån världsliga synder som inte behagar gud, det finns det många icke troende av. Rättfärdig kan man bara bli av TRO. Det var så jag menade :) | |
Rultatultan | 2013-10-24 00:35 | |
![]() | Vad betyder det att "bli rättfärdig"? | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-24 00:59 | |
![]() | Rultan, Rättfärdig kan man ju bara bli genom TRO i Jesus Kristus, inte genom gärningar, men däremot ska vi ha respekt för lagen eftersom Jesus hade respekt för lagen och uppfyllde den. | |
stuvelsberg | 2013-10-24 05:44 | |
![]() | Är vi med andra ord tillbaka till synen på mannens dominans,kvinnors tystnad,stening av bögar o.s.v.? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-24 07:57 | |
![]() | nä,varför skulle vi,det är bara viktigt för icke Kristna | |
stuvelsberg | 2013-10-24 08:06 | |
![]() | Varför ljuger du? Eller skulle du leva i total ovisshet?? | |
siwu | 2013-10-24 08:31 | |
![]() | Stuvels du förstår inte bibelns texter. Men jag och flera andra har försökt förklara för dig flertalet gånger. Vill du inte försöka förstå? Du verkar stampa på samma punkt hela tiden. Satsa på att lära dig något nytt. | |
dinodog | 2013-10-24 08:47 | |
![]() | Det kanske inte handlar om att "förstå bibelns texter". Det kan bero på att man inte "tror" på bibelns texter helt enkelt. Och då är det väl klart att man ifrågasätter allting, och även kan bli provocerande i sin frågeställning. Sedan idiotförklarar man ingen genom att börja en mening med "Stuvels du förstår inte bibelns texter." | |
Måns_E | 2013-10-24 08:53 | |
![]() | Jobbig bok det där som man måste förstå "rätt". Ett "rätt" som dessutom skiftar mellan olika kulturer och olika tidsepoker. Jag tycker att det är lite märkligt om man som kristen inte reflekterar över det. | |
LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-10-24 09:06 | |
![]() | Hej Jag vill göra er uppmärksamma på något jag läste häromdagen: "Livet är livet" Visst är det vackert, jag tänker på detta lite då och då. | |
stuvelsberg | 2013-10-24 09:12 | |
![]() | siwu; Intressant, vad är det jag inte förstår? | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-24 10:04 | |
![]() | Inte så att jag gillar stuvels mera aggressiva stil, men nog verkar hen ha gott förstånd i motsats till mera insnöade människor som sväljer vad religiösa skrifter säger åt en att svälja. De kristnas dömande av medmänniskor tycker jag sämst om av allt i den här tråden. Ni har ingen aning om vad en eventuell gud tycker om icke kristna eller deras förmåga att förstå texter. | |
le-lou | 2013-10-24 10:54 | |
![]() | Hail! feber.se/vetenskap/a..._f rklarad/ | |
brava | 2013-10-24 12:56 | |
![]() | Som jag var inne på tidigare så verkar de flesta som säger sig vara icke-troende definiera sin ståndpunkt utifrån ett batteri fördomar som de har om troende. Ungefär: "De troende idioterna tror på det och det och det - och det fattar väl vem som helst att sånt skit och såna fabler kan ju ingen tro på. Vilka idioter de måste vara som inte har fattat det." Utifrån detta resonemang drar man slutsatsen att man är smart. Patetiskt och fantasilöst enligt mig. | |
brava | 2013-10-24 13:10 | |
![]() | Ang rättfärdighetsfrågan: Rättfärdig inför Gud kan man bara bli av tro och nåd. Man behöver inte "samla poäng i himlen", dvs själv försöka vara perfekt. Kärleken är villkorslös. Vi är älskade precis exakt som de vi är och Gud har ett otroligt tålamod och känner en ofattbar ömhet för alla sina barn. Otroligt, ofattbar, ja för vi är inte så storsinta - jag till exempel blir extremt irriterad på vissa här som tycker att de kan vräka ur sig precis vad som helst. När man svarar med samma mynt så får man höra att man inte är tillräckligt from. Hör ni inte själva hur motsägelsefullt det blir? | |
brava | 2013-10-24 13:31 | |
![]() | Måns E. Bibeln är ett hjälpmedel, jätteviktig för vissa kristna, mindre viktig för andra. Om man med egna ögon står och tittar på ett träd så kan man också bilda sig en uppfattning om det. Alla upplever trädet på olika sätt och om man sen ska försöka skriva ner och förklara för andra vad ett träd är, så blir denna text naturligtvis färgad av den personliga upplevelsen. Om man aldrig har sett ett träd och läser om det så får man ju en viss uppfattning om vad det kan vara för något. Ju fler beskrivningar gjorda av olika personer man läser, desto mer nyanserad bild får man. Är du med mig så långt? Jag betraktar bibelns berättelser på det sättet. Den är skriven av människor och den beskriver olika människors upplevelser och erfarenheter av Gud. Och visst kan man bilda sig en uppfattning genom att läsa - men det mest logiska är väl ändå att gå ut och titta på trädet (Gud) och bilda sig en egen uppfattning. | |
stuvelsberg | 2013-10-24 14:52 | |
![]() | Problemet till skillnad från trädet är att gud är en fantasi och det går således inte att se nåt som inte finns. | |
le-lou | 2013-10-24 15:29 | |
![]() | Gud känner ömhet vardetja. I gamla testamentet känner han allt annat än kärlek förvisso och är inte särskilt barmhärtig eller förlåtande.... eller god. Alltså ni kan sitta och prata om att tilla Bibeln - det är nåt man gör när man lär känna den typ men faktum kvarstår oavsett vad ni säger - så är Bibeln fylld med horribla historier, blodigt och inte särskilt vackert är det nånstans. Varför finns det ondska överhuvudtaget om Gud är god? | |
le-lou | 2013-10-24 15:30 | |
![]() | Inte tilla bibeln, TOLKA bibeln ska de va | |