Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:45 | |
![]() | Ja. Vi kanske ingår i ett större experiment:) | |
| Rultatultan | 2013-06-16 18:46 | |
![]() | @nulltj Möjlighet ja. (En möjlighet som han kommer att genomföra en "vacker dag" vid tidens slut enligt de abrahamitiska trosuppfattningarna, se Världens slut typ). Men han dröjer med den möjligheten. Varför vet säkert de lärde ;) Det onda andra människor gör mot sig själva och andra är naturligtvis de "handlande" mskornas val. Inte de utsattas. Det finns alltid oskyldiga människor. Varför dör spädbarn? Varför dör kattungar? Varför fick jag cancer? Ämnet Ondska är komplext. Kanske finns det ingen/inget att skylla på i alla situationer? | |
| Rultatultan | 2013-06-16 18:46 | |
![]() | @Porla Ååh...låter spännande! :) | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:47 | |
![]() | Människan kanske inte skulle trivas i en "perfekt" värld? | |
| Rultatultan | 2013-06-16 18:47 | |
![]() | @Håller med dig Porla. Visst kan man tro på både det ena och andra samtidigt! En gudstro utesluter inte tron på darwinismen, lika lite som darwinismen utesluter en gudstro. Fråga Darwin själv fåru se ;) | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:48 | |
![]() | Gnagel: Nej, inget rycker upp en som ett oväntat dödsfall inom familjen! Tur att världen inte är perfekt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:48 | |
![]() | Men hur går det faktum att oskyldiga lider ihop med en kärleksfull, allsmäktig gud? Och svara inte den fria viljan, eftersom långtifrån alla som råkar illa ut väljer ondskan. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:48 | |
![]() | Nej. Då kunde man strunta i att ta trappan ner och bara kasta sig utför om man bor i ett höghus. | |
| Rultatultan | 2013-06-16 18:48 | |
![]() | @gnagelram Nej, kanske inte. Kanske är vi så djupt "fallna" (skumt uttryck, men tänk på Den Fallna Ängeln bibeln talar om) att vi inte uppfattar det som att vi mår bra utan konflikter i vår tillvaro? Jag vet inte. | |
| Rultatultan | 2013-06-16 18:49 | |
![]() | @Porla Lika vansinnigt tokigt som när jag var tonåring och höll ihop med en hög med frikyrkoungdomar som INSISTERADE på att de inte behövde ha bilbälte, för de skulle VISST det inte skadas eller dö i en bilolycka. Gud vaktar ju över dem! ;) | |
| Gunilla _ | 2013-06-16 18:50 | |
![]() | Rultantultan: "Kanske finns det ingen/inget att skylla på i alla situationer?" - eller någon/något (läs Gud) att tacka i alla situationer? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:51 | |
![]() | Som jag ser det kan endast den som har en direktlinje till Gud och får instruktioner i huvudet ha en grund för tro. Att få kunskap om Gud via rationellt tänkande eller bibelstudier och därefter börja tro känns väldigt konstigt. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:51 | |
![]() | Vilket meningslöst liv :) | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:52 | |
![]() | var till rultan. | |
| Rultatultan | 2013-06-16 18:52 | |
![]() | @nulltj Jag är rädd att jag måste svara så. Den fria viljan *går och gömmer mig* Inte din och min. Vår fria vilja har ingenting att göra med det onda i världen - så vida våra val faktiskt inte skadar någon. Tänk de första valen i världen. Paradiset. Ormens val. Evas val. Adams val. Där "kom synden in i världen" enl. bibeln. (synd=ondska=missa målet und so weiter) Någonstans därifrån stammar det faktum att trista och fruktansvärda saker händer även de oskyldigaste av varelser. På individnivå och globalt. | |
| Rultatultan | 2013-06-16 18:53 | |
![]() | @Porla Vems? Och vem sätter meningsfullhetspris på andra människors liv? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:53 | |
![]() | Rult: jag tänkte mer på att agenten säger så i Matrix. En källa så god som någon. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:53 | |
![]() | Han är rätt så elak Gud. Kollektiv bestraffning för hela mänskligheten för att en tjej åt en frukt... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:54 | |
![]() | Och hur går det ihop med kärleksfull och allsmäktig, att oskyldiga lider? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-16 18:54 | |
![]() | Deras lidande är temporärt. De belönas i evighet sedan? | |