Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:16 | |
![]() | Om han skulle vara så god att inget ont skulle hända. Visst, vi behövde inte äta, för vi skulle ju inte dö. Vi behövde inte jobba - för vi behövde inga pengar till mat. Vad skulle vi göra. Bara gå runt och sjunga? | |
| Rultatultan | 2013-06-16 19:16 | |
![]() | *ouppLYSTA också. | |
| Rultatultan | 2013-06-16 19:16 | |
![]() | @Porla Förstår inte ditt resonemang? Finns väl MASSOR av saker man kan göra fast man inte går runt och är avsiktligt ond och elak? :) | |
| Göran A | 2013-06-16 19:17 | |
![]() | Gränserna vet jag inte. Vet bara att Gud kommer döma rättvist. | |
| Rultatultan | 2013-06-16 19:18 | |
![]() | @nulltj Du skrev "Ponera att gud är god, allsmäktig och ja, skapade oss med fri vilja. Varifrån kom ondskan? Hur uppstod den första onda tanken om vi är skapade av en god gud, och gud har skapat allt?" Bibeln säger den fallna ängeln. Det jag klurar på är om den fallna ängeln skapades som satan eller om hans fria vilja gjorde honom ond. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:19 | |
![]() | Ja, Bibeln säger den fallna ängeln. Om han skapades ond har gud även skapat ondskan. Om hans fria vilja gjorde honom ond: varifrån kom den onda tanken? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:21 | |
![]() | Och varför hoppade inte Gud över skapandet av just Lucifer. Hade väl räckt med alla andra änglar. | |
| Rultatultan | 2013-06-16 19:22 | |
![]() | @nulltj Åter igen: jag vet inte. Skapades han ond? Fanns onskan där från början innan kosmos uppstod? Bibeln nämner inget mer än Guds ande där i Alltets början. Jag har personligen svårt att tro att Satan skapades ond. Är det så att den fria viljan och de val skapade varelser gör enligt vår fria vilja antingen genererar gott eller ont och att det onda kommer därifrån som något skapat i/ur OSS? | |
| Rultatultan | 2013-06-16 19:23 | |
![]() | @Linders Meh...förstår du väl...det blir ingen bra uppföljare om man inte har ett ont element med i filmen ;) | |
| kajix | 2013-06-16 19:23 | |
![]() | kan gud döma orättvist? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:24 | |
![]() | Nej. jag menar några undrar varför gud inte såg till att ondskan inte finns. Ondskan är ju motsatsen till godheten och då har vi något att välja mellan som gör att våra liv blir meningsfulla. Vi skapar vår egen lycka. Men jag har svårt att se en verklighet där ingen behöver lida för sina misstag/val. Varför oskyldiga barn drabbas är ju ett dilemma som jag också önskar att jag förstod. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:25 | |
![]() | Rult: Aha, så ondskan skapades så vi skulle kunna ha bra filmer!(annars hade det ju bara funnits romantiska komedier...). Problem solved! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:25 | |
![]() | Jag begär inte att du ska kunna svaret... Men om gud är god och allsmäktig är det ett totalt logiskt hål att ondska uppstår; trots fri vilja. För hur kan den fria viljan kunna välja ondska, om gud (som skaparen av allt) inte skapat ondska? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:26 | |
![]() | För att kunna välja gott måste man kunna välja ont. Att vara ond är att välja det som Gud inte tycker att man ska välja. Gud är därmed per definition god. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:27 | |
![]() | Men hur kan man välja något som inte finns? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:29 | |
![]() | Ondskan är frånvaron av godhet, kanske. | |
| Rultatultan | 2013-06-16 19:29 | |
![]() | @kajix Nej, jag tror inte det. (tro som i att vara övertygad om) | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:30 | |
![]() | Varför har vi ens jorden för? Det hade väl räckt med himlen/paradiset direkt? Varför vill Gud gallra bort delar av sin skapelse? Som allsmäktig så vet han ju vilka som kommer hamna i himlen redan. Varför inte skapa de människorna direkt i himlen? Han måste vara väldigt elak. Skapa folk som han vet kommer att synda. | |
| Rultatultan | 2013-06-16 19:30 | |
![]() | @Linders Bra va! Där har vi svaret på allt :) | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-16 19:30 | |
![]() | Det är inte ont att skapa möjligheten att göra och tänka ont. Särskilt inte eftersom Gud per definition bara gör gott. | |