Spelrum
Giraffen8
Krokodilen1
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade17
Mobilspel
Pågående20 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Intet2008-09-19 15:47
Antal inlägg: 557

Mitt tips: flytta ifrån Sthlm. Du kommer bli förvånad över hur mkt trevligt folk det finns i vårt land.

y not2008-09-19 16:18
Antal inlägg: 9014

Fast det är intressant at anstränga sig att vara trevlig och saklig under en längre utskällning. Jag hade ett sådant samtal igår där jag blev utskälld, enligt mitt tycke väldigt oförskämt, i nära en kvart, och det det handlade om var att komma överrens om en tid att träffas. Det var roligt men jag fick verkligen hålla tand för tunga flera gånger så att inte mina mest sarkastiska och bitska repliker hoppade ut ur mun utan istället artigt föra tillbaka till den tid som gällde.
Men jag har ju betalt för det, privat hade jag varit mycket otrevligare.

Sotfinger2008-09-19 16:34
Antal inlägg: 22361

Att sitta i telefon på Kundservice måste ju vara bra träning för den som vill bli kvitt sina "Slå-tillbaks-direkt-refl exer"

bizzzy - Ej medlem längre2008-09-19 16:35
Antal inlägg: 3169

Ja får man betalt kan man väl alltid klistra på ett falskt leende.. haha
Då får man väl ut och öva lite på detta nya beteende. Kanske visar sig att man får en fet smäll för att någon tycker att man står och hånler...

Sotfinger2008-09-19 16:41

Ja, det finns en viss risk... flin kan vara provocerande.

bizzzy - Ej medlem längre2008-09-19 16:43
Antal inlägg: 3169

=D

Pappas krydd - Ej medlem längre2008-09-19 16:50
Antal inlägg: 28

Jag är ungefär i Farbror Vulcans ålder. På min kära gamla skola brukade elever spöa lärare till höger och vänster. ifall det är värre på skolorna idag måste automatvapen i klassrummen vara den populäraste accessoaren näst efter mobiltelefonen.

Vulcan läser för mycket kvällstidningar och använder, i likhet med många andra på beta, sin emotionella intelligens mer än det sunda kritiska tänkandet.

y not2008-09-19 17:10

just precis Pappas krydd. Det skulle jag vilja påstå är den detaljen som skiljer mej och Vulcan åt i synnerhet.,

Aurora Aurum2008-09-19 20:20
Antal inlägg: 296

Intet, det är inget fel på Stockholm och riktiga Stockholmare
det är alla lantisar som flyttar hit som är så förbaskat dryga

Jag har mött otrevliga smålänningar och norrlänningar, de kan inte hälsa ordentligt eller presentera sig, bara för att de är kända för alla i byn betyder ju inte att hela Sverige vet vem de är

Sotfinger2008-09-19 20:22

En till spekulant på Kundservice-jobbet? :-)

Aurora Aurum2008-09-19 20:29

Sotis om du menar mig så har jag jobbat med kundservice och om du läst mina tidigare inlägg vet du vad jag tycker ;-)

En annan sak som jag var med om när jag var och turistade i Florida
Amerikanare är extremt artiga och hälsar alltid när man kommer in i en affär elle restaurang, Hi, How are you? Och man svarar oftast med ett hej och inget annat, frågan är oftast retorisk.
Döm om min förvåning när vi skulle äta på Burger King och vi svarar slentrianmässigt Hi och får frågan en gång till på skarpen. Hon ville verkligen veta hur vi mådde idag och att vi skulle fråga henne, för vi fick världens harang om hur hon mådde :-)

mjf2008-09-19 20:42
Antal inlägg: 1094

Jag går tillbaka till att kommentera det ursprungliga inlägget. Jag är tant, och förstår mig på ungdomar (iaf). Precis som kraven, stressen, pressen ökat på oss vuxna (välj rätt avtalspension, renovera köket toppmodernt men var inte så dum så du betalar överpris, var alltid om dig och kring dig, ha ett lyckat socialt liv, ha bra sex med din make/maka) så har även kraven på de unga ökat. De kräver därför också tillbaka. Vuxna har ingen självklar hierarki - jo, för så säger polisen, fröken, prästen - och därför är även unga idag mer rådvilla. De kräver respekt. Kanske är det uppmärksamhet, beröm, förklaringar, empati, bekräftelse på att det faktiskt är jävligt svårt att veta ibland - för alla - oavsett ålder, som de efterfrågar. Alla ungdomar menar jag då, men naturligtvis särskilt de som är lämnade utan särskilt mycket vägledning pga föräldrar som inte riktigt uppfattat sitt uppdrag eller inte kan, eller kanske tom ingen alls. Då blir det ännu tydligare att de faktiskt efterfrågar något... en reaktion?

Djupt, trist, sant?

noRnoS2008-09-19 20:45
Antal inlägg: 188

Ungdomar kan också bli sura på folk som är i vägen.

hotcold2008-09-19 20:56
Antal inlägg: 316

Flytta till sthlm istället så får ni se hur mycket trevliga människor det finns!!

mjf2008-09-19 23:42
Antal inlägg: 1094

noRnoS: japp, de kan ja me bli

Pg up - Ej medlem längre2008-09-20 01:11
Antal inlägg: 1354

"Intet, det är inget fel på Stockholm och riktiga Stockholmare
det är alla lantisar som flyttar hit som är så förbaskat dryga

Jag har mött otrevliga smålänningar och norrlänningar, de kan inte hälsa ordentligt eller presentera sig, bara för att de är kända för alla i byn betyder ju inte att hela Sverige vet vem de är."

Riktiga Stockholmare? Är det dem som måste babbla stup i ett en hel massa oväsentliga saker som de tror i sitt stilla sinne att hela världen är intresserade av att höra? Eller tillhör de den gruppen som knuffas och trängs för att komma förbi gatorna i hufudschtaten? Eller är de den lilla skaran av Stockholmare som måste synas och höras stup i ett för att bekräfta sin egen existens? Eller..

Ah. God natt, menar jag.

y not2008-09-20 15:45

Sociokulturella ramar för barns utveckling, är en bok av Karsten Huneide jag just nu läser.
Han påstår att "lydiga barn värdesatts mest i lägre socioekonomiska skikt, särskilt i jordbruksområden på landsbygden med täta släktsystem" Jordbrukssamhället är kollektivistiskt relationellt och respektorienterat i motsats till moderna tekonologiska stadssamhällen som präglas av individualism och självhävdelse.

Kan du berätta vad som är allrta viktigast för föräldrarna att tänka på när de ska uppfostra sina barn?

Typiska indonesiska svar:
* Att lära barnen respekt och lydnad gentemot föräldrar
* Att lära den artighet och gott uppförande.
* Att lära dem att skilja mellan rätt och fel.
* Att lära dem att arbeta
* Att ge dem skolning och utbildning

De norska svaren
* föräldrar ska respektera barnen och förstå att de bra är barn
* Att visa öppenhet och ärlighet mot barnen
* Lyssna till barns signaler och rätta sig efter dem
* Att lära dem bli självständiga

Hundeide visar också på en tidigare forskningsrapport från 100 olika samhällen att det i jordbrukssamhällena värdesattes just löydnad respekt och ansvar, medan det i jägarsamhäälllena värdesattes utvecklandet av självständighet och initiativkraft

Aurora Aurum2008-09-20 20:27

pg up.. nej det var lantisarna du beskrev

Pg up - Ej medlem längre2008-09-20 20:32
Antal inlägg: 1354

Aurora, blink, det tror jag inte.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?