Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 18 882 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| EbbaGreen | 2011-05-02 00:05 | |
![]() | Dialekt och dialekt... Ett språkfel som används flitigare på vissa platser i Sverige, men ändock ett fel. Eller kasnke skall kanske sådant accepteras som dialektala ändelser, vad tycks? | |
| Janis_123 - Ej medlem längre | 2011-05-02 00:07 | |
![]() | Till Ebba Green skulle jag vilja skriva: Att jag vill se elitskolor har inte så mycket med eleverna att göra. Det är den dåliga utbildning/den låga kunskapsnivå som många av dagens unga lärare gått igenom/befinner sig på som jag vill åt. "Elitskola" ska alltså tolkas som "en skola där lärarna kan det de ska kunna". Jag var väldigt otydlig med det här i mitt inlägg och ber om ursäkt för det. | |
| Janis_123 - Ej medlem längre | 2011-05-02 00:11 | |
![]() | Ser att jag varit otydlig med en annan sak också: "Hon flyttade in i hennes hus" kan ju vara ett helt korrekt uttryck om det som avses är att en kvinna flyttade in i en annan kvinnas hus. Det jag skulle försöka exemplifiera var dock hur betydelsen "en kvinna flyttade in i SITT hus" försvanskas språkligt genom användande av fel possessivt pronomen. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-05-02 00:11 | |
![]() | Dialekter är trevligt. I talspråk. | |
| EbbaGreen | 2011-05-02 00:12 | |
![]() | Okej, då förståt jag bättre, tack för förtydligandet. =) Att lärare skall kunna vad de lär ut håller jag med om. Kanske borde lärarutbildningarna tagas på bättre allvar så att folket inser vilken dygd språkriktighet är. | |
| Janis_123 - Ej medlem längre | 2011-05-02 00:22 | |
![]() | "Tagas"? Du kan skoja till det du! ;-) Förresten "tagas"? Någon skrev klokt här att språket ju alltid har förändrats. Och det är ju sant. (Till exempel var det för bara något tiotal år sedan fortfarande absolut förbjudet att inleda en mening med "Och", vilket jag just gjorde.) Ett språk är en dynamisk processor och det är inget fel med det. Men man måste skilja på den här dynamiken i språket och på ren osäkerhet hos dem som använder det. Jag träffade en gång en tjej som berättade att när hon skulle uttrycka sig i skrift blev hon alldeles svettig. Det var en sådan stress för henne att försöka uttrycka sig något så när korrekt. Och hon var INTE dyslektiker. När/om jag en gång får barn så skulle jag aldrig sätta dem i den kommunala skola vi ser idag. Aldrig! Den är alldeles för slapp. | |
| Liltif_Nomad | 2011-05-02 02:51 | |
![]() | Fast ibland kan ihopskrivningar bli jobbiga också. Vad ÄR en glasskål till exempel? Och kanske att man här också hade behöt förtydliga? www.avigsidan.com/av...ad skit.jpg | |