Spelrum
Giraffen | 12 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 9 |
Inloggade | 22 |
Mobilspel
Pågående | 20 114 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 16:50 | |
![]() | negresshorboll då, ännu mer provocerande | |
jesssinikka | 2008-10-10 16:56 | |
![]() | varför ska det vara provocerande över huvudtaget?? om vi inte gömmer undan orden så kommer det inte kännas kränkande eller konstigt alls | |
Duwl - Ej medlem längre | 2008-10-10 16:59 | |
![]() | Det är väl inte orden som är kränkande, det är ju definitionerna som de representerar. Att man kallar någon "jävla idiot" 1000 gånger istället för tio betyder inte per automatik att han/hon kommer att uppskatta det. | |
Gigi51 | 2008-10-10 17:01 | |
![]() | Detta goda bakverk är och förblir en negerboll för mig. Det är inget som jag tänker något särskillt på i vanliga fall. Den är rund och brunfärgad. Därför negerboll, mums. | |
Duwl - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:06 | |
![]() | Fan vad coolt! Går du mot rött ljus också? | |
jesssinikka | 2008-10-10 17:10 | |
![]() | vad har rött ljus med det här att göra? | |
gnill | 2008-10-10 17:14 | |
![]() | ni som tycker det är ok med "negerboll", tycker ni det är ok att använda cp som skällsord? Förmodligen tycker ni det. Följdfråga: Om du får barn och ditt barn har cerebral pares (CP) - tror du att du skulle kunna komma att se annorlunda på det då? | |
Duwl - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:17 | |
![]() | jess: det är ungefär lika provocerande som Gigis inlägg. | |
dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:19 | |
![]() | bra exempel gnill! | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:22 | |
![]() | så sant | |
kleris | 2008-10-10 17:27 | |
![]() | Appropå jämförelsen negerboll - finska pinnar. Finsk är en nationalitet - neger är det inte. Om jag inte har fel så kallas dom just finska pinnar för att dom ursprngligen tillverkades i Finland. Hade finska pinnar hetat exempelvis "finnepinnar" kan jag mycket väl tänka mig att folk tagit illa vid sig, liksom jag hade accepetrat om chokladbollen kallades t.ex. "sydafrikansk boll" av anledningen att den ursprungligen bakades i Sydafrika. Ordet "negerboll" låter ju rent grammatiskt som att det syftar till att bollen innehåller negrer, vilket ju inte är fallet. | |
kleris | 2008-10-10 17:31 | |
![]() | gnill: Jag tycker inte att det är okej att använda ordet negerboll. Cerebral pares är en medfödd sjukdom - hur kan du jämföra de båda? Är det en sjukdom att vara "neger" eller? | |
dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:32 | |
![]() | langsokt och spekulativt kleris... tror att det var ett exempel. | |
Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:36 | |
![]() | Känner ingen mörkhyad som blivit stött av ordet "negerboll", men om det är provocerande är det väl bara att sadla om till chokladboll? Det som egentligen är intressant, och som trådskaparen verkar vara ut efter (?) är att det framförallt verkar vara vita som störs av ordet. I min umgängeskrests är det i alla fall så. | |
kleris | 2008-10-10 17:36 | |
![]() | Jo, det var väl det. Både att använda ordet negerboll och CP som ett skällsord är enligt mig nervärderande, har bara lite svårt att se kopplingen dem emellan. | |
cattalinka - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:39 | |
![]() | Jag håller med Kleris. De två sakerna går inte alls att jämföra. Men diskussionen är löjlig. Varför ska vi använda ett ord som är en nedvärdering av människor. Finns ju ingen som helst anledning. Hur jävla goda dom små bollarna än är. Löjligt att stå på sig om den saken. Större uppoffringar måste väl de flesta här ha behövt göra någon gång i sitt liv. Negrer kan kalla varandra negrer. Men vi blekansikten får allt ta och låta bli. | |
Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:41 | |
![]() | Cattalinka, så sant! Finns ju annat att engagera sig i och slåss för. Själv är jag naturligtvis alldeles för lat, men ni pigga ungdomar kan gå upp till kamp. | |
dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:44 | |
![]() | tradskaparen tyckte hur som helst att det var viktigt att fortsatta diskussionen. Jag vidhaller att for dem som det ar viktigt att bevara ratten att saga negerboll, gor da det. | |
Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-10 17:45 | |
![]() | Alla har sina heliga kor Dudeniro | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 18:13 | |
![]() | Wow, Dude! Första gången jag inte håller med dig i en tråd! :) Tyckte gnills exempel var rent uselt. Jag säger negerboll men det skulle inte falla mig in att använda cp som skällsord. Neger är för mig ett ickeladdat ord och jag använder det som sådant. Det ÄR inget skällsord, som ord sett. Endast en benämning på en ras. Att folk använder det som skällsord ger oss bara större anledning att använda ordet vitt och brett i ickenegativa sammanhang. För övrigt, att fortsätta använda ordet negerboll BARA om det är viktigt för en är väl att dra det lite väl långt? För min del kan det kvitta fullständigt vad bakverket heter. Jag säger negerboll för att jag alltid gjort det, inte att det är viktigt för mig. Att då säga "men då kan du väl sluta säga så, eftersom det är så laddat!!" blir bara jättefel. För det ÄR inte laddat. För mig. Det är bara ett ord. | |