Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade42
Mobilspel
Pågående21 416

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-04-16 11:07
Antal inlägg: 3069

Jag vet inte om det är någon innan som har delat med sig av Hummus (kikärtsröra), jag hade det i alla fall på mackan till frukost i dag.
Grundreceptet kommer ur en bok om orientalisk matlagning men jag har nog gjort min gen twist på det.

Det behövs:

1 brk. kikärtor, spara spadet
½ gul lök
mald spiskummin
ett par små torkade frukter chili (mortlade)
1 vitlöksklyfta
sesamfröpasta, en liten klick (den har skarp smak så dosera måttligt)
flingsalt (vanligt salt)
kallpressad rapsolja
smör till stekning

Hacka löken och stek den lite lätt tillsammans med spiskummin och chili.
Slå i kikärtorna och låt det hel steka tillsammans en stund.
Ta av från plattan och riv i vitlöksklyftan, rör om ordentligt, blanda i sesamfröpastan.
Kör med mixer till en slät smet, späd lite med spadet om den är för torr.
Salta efter smak och slå i lagom med olja så att konsistensen blir homogen.

På macka serverar jag olja slagen ovanpå hummusen och flingsalt strött ovanpå.

Det här är mitt sätt att göra hummus på och det är ganska nära orginalet då de alltid ser vissa ingredienser de som ör det i sitt traditionella kök.
Mixtra lite som ni själva vill och kom ihåg att ett recept bara är ett stöd och att den egna smaken kan få saker att i slutänden bli något lite annorlunda men minst lika rätt.
 
mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-20 18:21
Antal inlägg: 7605

Jag är sällan exakt och gräddar i vedspis, där värmen växlar under tillagningen men ungefär så här är

MAKARONPIZZA

Smörj en nog stor ugnsform
häll 4 dl snabbmakaroner i formen (torra, "råa", måste vara snabbsorten)
strö över hackat kött eller vegetariskt (t ex paprika, grovhackad lök, vitlök, feferoni, svamp, kronärtskocka)

Vispa 3 ägg med 1 tsk salt och 1 l mjölk
häll denna blandning över makaronerna

Grädda ca 20 min i 200 gr ugn

Ta ut formen
lägg på skivade tomater
örtkryddor
ost

Grädda 10-15 min till, tills äggstanningen har stelnat och allt ser färdigt ut.


 
Maja G2009-04-20 19:14
Antal inlägg: 10730

Mommes: Tack för att du påminde om makaronipizzan. Den hade jag glömt bort jue:)
Jättegott och enkelt!
 
kissed - Ej medlem längre2009-04-20 19:23
Antal inlägg: 3037

Tack för det mommes. Låter enkelt och gott:-)
 
mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-20 20:08
Antal inlägg: 7605

Tack, matigt och mättande, räcker till 5-6 pers. Utan makaroner blir den helt Atkins. Mycket grönsaker till då.
 
blackrock2009-04-20 20:24
Antal inlägg: 417

havtornsjuice: dagens middag och antirökkampanj
öppna locket och drick direkt från paketet

naturliga endorfiner och lycopener
 
blackrock2009-04-20 20:32
Antal inlägg: 417

till efterrätt kan du ta en B-vitamin, eller vad du hittar i skåpet


risotto: är det inte äckligt att ha spadet med i hummusen? det är ju så slajmigt?
 
blackrock2009-04-20 20:33
Antal inlägg: 417

..jag brukar skölja kikärtorna noga och så tar jag pressad citron och olivolja och vitlök + salt, peppar, persilja om jag gör sånt
 
kissed - Ej medlem längre2009-04-20 20:43
Antal inlägg: 3037

Italiensk potatissoppa.

6-8 potatisar
2 klyftor vitlök
1 stor gul lök
2 stora morötter
2 burkar krossade tomater, gärna med smak på.
2 köttbuljongtärningar
ca 8 dl vatten.

Skär morötter, potatis och gul/vitlök i klyftor. Bryn i stor kastrull i olivolja. Häll på resterande ingredienser och låt det småputtra tills potatis och morötter är mjuka, ca 40-60 min.
Krydda efter smak med salt, svartpeppar, örter.
Mosa lite så den blir lite mustig med hela bitar i.

Serveras med riven parmesanost och möjligtvis lite klippta soltorkade tomater.

Jättegod soppa och grymt fettsnål.



 
blackrock2009-04-20 20:50
Antal inlägg: 417

kissed: bra recept, men köttbuljong måste man inte ha, grönsak är väl mer logiskt?
 
blackrock2009-04-20 20:50
Antal inlägg: 417

kissed: bra recept, men köttbuljong måste man inte ha, grönsak är väl mer logiskt?
 
kissed - Ej medlem längre2009-04-20 21:05
Antal inlägg: 3037

Man kan givetvis välja grönsaksbuljong men jag brukar ha köttbuljong för jag tycker det är mer smak på den:-)
 
mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-20 21:23
Antal inlägg: 7605

Den soppan passar ju bra i slutet av löningen och med hembakat bröd till.

Håller med om att olivolja ska det vara och citron i houmus. Tahini har jag aldrig men ibland sesamfrön. Och sköljda ärtor tack, sonen hatar spadet. Fast vi kokar ofta ärtorna själv.
 
Risotto - Ej medlem längre2009-04-20 22:25
Antal inlägg: 3069

I och med att röran lätt blir torr då den är körd med mixer så tycker jag att spadet är utmärkt till att lätta upp kosistensen med, den har liksom rätt smak redan från början.
Jag tycker att kallpressad rapsolja är minst lika bra i smaken som olivolja och dessutom är den jag använder svensk. Även om olivolja är en trevlig olja så ser jag ingen egentlig anledning att ha det istället för rapsoljan.
 
blackrock2009-04-20 22:26
Antal inlägg: 417

du kan ha rapsolja
det var med spadet som var ew
 
mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-20 22:28
Antal inlägg: 7605

Mm, i mellanöstern finns inte rapsolja och smör. Späd med pressad citron och ev några droppar vatten.
 
blackrock2009-04-20 22:30
Antal inlägg: 417

jag tänkte oxå så moms: att det skulle vara vadheterdet geografiskt korrekt
 
kissed - Ej medlem längre2009-04-20 22:33
Antal inlägg: 3037

olivolja med salt och pressad citron i är jättegott att doppa vitt bröd i som liten aptitretare.
 
Zizzzi2009-04-20 23:00
Antal inlägg: 440

Jag älskar olivolja, det är bra till allt. Vet om att det här egentligen är en matlagningstråd, men... Vill ni ha en riktigt bra och billig peeling, så blanda bara lite socker med lite olivolja. Skrubbar bort all torr hud samtidigt som oljan tränger in o gör nytta. :)

Kompenserar härmed med ett recept. :)

Börja med att göra såsen, så den får dra en stund. :)
En burk craime fraiche, en matsked riven pepparrot, en nypa salt och lite peppar.

Hacka potatis, morötter, palsternacka och rotselleri (ev även purjo). Lägg över i en ugnsfast form, ringla över lite olivolja, lite honung, och salta och peppra. In i ugnen på 200 grader till de är mjuka.

Hacka lax i små bitar, fräs dem i smör.

Serveras med smörslungad spenat eller sockerärtor.
 
Risotto - Ej medlem längre2009-04-21 08:39
Antal inlägg: 3069

Ja ja, blanda som ni vill så gråter ni inte, som jag skrev så är det här mitt sätt att göra det på och jag reserverade mig för att någon annan kanske vill göra det på sitt eget sätt men med mitt som lite stöd.

Ska ni göra "äkta" hommus så ska ni ha okokta kikärter och koka dem i två timmar och spara kokvattnet för att spä med och ni ska steka vissa av ingredienserna.
Men som alltid när det gäller matlang så finns inga egentliga måsten utan var och en gör som det passar denne bäst och tar inspiration från andra för att hitta rätt.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?