Spelrum
Giraffen45
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
remvanrijn2009-01-14 01:51
Antal inlägg: 16501

Mårten & Micro
mina tankar där var väl mest för att belysa hur svårt det är att definiera begreppet stat. Nångång på 1000 talet var det väl den danske biskopen Absalon som gav uppdrag att bygga domkyrkan i Lund, vilket måsta tyda på en stor dansk inflytande och anspråk på skåne..Senare blev det väl svensk varpå danskarna 2 ggr försökte återerövra området. var det freden i Roskilde som slutligen avgjorde att det skulle tillhöra Sverige? ( kan inte den sv historien så bra...)Därefter startade ne försvenskning av området genom att ge bönderna mera makt och egendom än under det Danska statsckick samt upprättande av universitet i Lund .Då fanns inte Fn, så då var det väl krigsutgången som fick avgöra. Samma problematik återfinns ju idag i t. ex Kosovo samt i de Greorgiska utbrytarrepublikerna. Mårten acc. inte Fn s utropande av staten Israel, men hur föreslår du då att statsbildning i omtvistade område skall gå till? Här finns ju i tiden väldigt olika syn beroende vart det ligger. Att Slovenien, Kroatien; Makedonien blev sjävständiga stater var väl ingen som protesterade mot ( Serbien kanske..) men när det gäller Baskien; Corsica delar knappt nån denna syn. En 2 statslösning för mellanöstern verkar då i mina ögon inte ologiskt

micro1132009-01-14 01:52
Antal inlägg: 17542

USA är alldeles för ekonomiskt beroende av Israel för att våga ta sin hand ifrån dem.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-14 01:53
Antal inlägg: 6214

ja, jag vet att jag är jättenaiv! :)

Men jag tycker det är ännu naivare att tro att "rättvisa" skall kunna skipas, d.v.s att israeler inser sina övergrepp mot det palenstinska folket och att t.ex. hamas ber om ursäkt blir en fredsrörelse. Det tjatas fram och tillbaka till leda, så min förhoppning är att en upplyst dispot eller en ny superstat går rakt in och drar en gräns i sanden och säger "gå dit!" till judarna och "gå dit!" till palenstinierna sedan får alla gråta och beklaga sig och sedan hålla käft. Världen skall inte behöva genomlida detta längre, och alla får ta sitt ansvar. Förhoppningsvis säger Israels premiärminister något självsäkert som är så dumt så att tom usa ryter till. vet inte vad det skulle vara, men det är tydligt att usas ovillkorliga stöd är något som israel kan räkna med, men som de inte offentligt får uttala sig självsäkert om...

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-14 01:54

det kommer naturligtvis inte att ske. israel är världens största amerikanska militärbas, i princip.

Mårten2009-01-14 01:56
Antal inlägg: 2529

Det var inte FN:s utropande. FN hade 1948 en ofärdig plan som såg ut ungefär så som DudeNiros nuvarande. Två avväpnade parter och FN går in och ställer saker och ting till rätta. Det hann dock aldrig verkställas eftersom USA väpnade sionisterna till tänderna och David Ben Gurion (som varken är Gud eller FN) utropade staten Israel samma dag som det Brittiska mandatet löpte ut, alltså i strid med FN-beslutet. Personen som av FN givits uppgiften att reda ut det hela mördades av sionister som både gick fria i den nybildade staten Israel och dessutom slutade som parlamentsledamöter och så vidare.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-14 01:58

där ser man, jag är före min tid. eller efter, eller hur det nu är.

Mårten2009-01-14 01:58

Israel har inte varit blyga för att anfalla USA ens under rådande allians. en.wikipedia.org/wik...y_ incident . Att USA fann sig i detta säger kanske lite om kraften i AIPAC:s järngrepp över amerikansk utrikespolitik.

limona2009-01-14 02:05
Antal inlägg: 420

OK Mårten, bra!
men i dagsläge, de 2 utbrytarrepublikerna i Georgien.. hur förhållar det sig där, är det inte så att ett land betraktas som självständigt om det erkänns av ett X antal länder? ( du har säkert bakgrundsfakta till detta med..=)och då frågar jag hur många länder har erkänt staten Israel som självständigt ( enligt 1967 års gränser)?
Även om självaste utropandet inte gick till såsom FN hade tänkt!
( känns som om man sitter tillb i skolbänkarna hehe)

limona2009-01-14 02:10

Mårten.. " by mistake" jaja USA bombade ju Kina´s ambassad i Beograd "by mistake"

limona2009-01-14 02:11

Till Micro..USA beroende av Israel? du menar för vapenförsäljning?

limona2009-01-14 02:11

Handlade inte denna tråd om bojkott egentligen?

Mårten2009-01-14 02:12

Jag ska försöka förtydliga mitt båtexempel:

1964 - USA:s spaningsfartyg USS Maddox spionerar på Nordvietnam från internationellt vatten. Nordvietnamesiska fartyg träffar USS Maddox med EN kula som inte medför några personskador.

Amerikansk reaktion: USA tokbombar Nordvietnam

1967 - USA:s spaningsfartyg USS Liberty seglar runt i medelhavet under rådande krig mellan Israel och Egypten. USS Liberty attackeras av Israeliskt stridsflyg med 34 amerikanska dödsoffer och 170 skadade som följd.

Amerikansk reaktion: USA skickar en räkning på lagningen av båten till Israels regering. Israel skickar dessutom pengar till de dödades familjer. USA och Israel fortsätter vara allierade som om ingenting hade hänt.

Dessa incidenter ligger tre år från varandra i tiden och skedde under samma presidents ämbetsperiod (Lyndon B Johnsson). Är det bara jag som tycker att USA:s utrikespolitik kanske inte så ofta handlar om amerikanska intressen?

remvanrijn2009-01-14 02:13

jo, frågan vi nu är inne i fanns väl tidigare under seriöst, men det är lite intressant att dryfta olika syn o ideer om hur det kan komma till en fredliglösning annat än sluta köpa citrusfrukter från Israel

Risotto - Ej medlem längre2009-01-14 02:14
Antal inlägg: 3069

Men det är väl en väldigt stor skillnad på att erkänna en stats självständighet om det är den naturliga befolkningen som röstar för det än om det är en ockuperande grupp som kommer dit och utropar sig en stat? Det finns faktiskt inget just nu jämförbart exempel till denna konflikt mig veterligen. Rätta mig om jag har fel men vart annars (än USA) har man flyttat på en ursprungbefolkning för att bereda sin egen grupp plats?
Jag hoppas att det där vinet från Golan smakar fan, vad jag har hört så är det dyra libanesiska vinet på bolaget inget vidare. Hoppas att det gäller för djävulsvinet från Golan också.

limona2009-01-14 02:15

Aha, du syftade på reaktionen efteråt. jaja söta vänner är de ju.
btw, vad är AIPAC??

limona2009-01-14 02:16

Drick grekiskt i.st. vet jag=)

Risotto - Ej medlem längre2009-01-14 02:17

Jag dricker franskt i de flesta fall, helst Bourgogne.

remvanrijn2009-01-14 02:17

Risotto, jag har minanfunderingar hur pass mkt Ryssland stod bakom utropandet av de 2 stater på Kaukasus kontra hur pass mkt lokalbefolkningen ville det..

remvanrijn2009-01-14 02:17

Risotto, jag har minanfunderingar hur pass mkt Ryssland stod bakom utropandet av de 2 stater på Kaukasus kontra hur pass mkt lokalbefolkningen ville det..

Risotto - Ej medlem längre2009-01-14 02:18

remvanrijn, men det är ändå lång ifrån samma sak som detta problem.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?