Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
homeopatrik - Ej medlem längre2009-02-23 11:41
Antal inlägg: 638

Ni har missuppfattat. Man ska laga deras hjärna på psyket. Inte laga till dem.

Risotto - Ej medlem längre2009-02-23 11:46
Antal inlägg: 3069

Varför kalla det majonäs för när det är någon annan blandning?
Acceptera riktiga saker eller döp vegetarisk mat efter vad det är istället för att hitta på substitut för mat innehållande animaliska produkter.
Majonäs är kladdig smet gjord på i första hand emulgerad äggula och olja och inget annat!
Vad röran ovanför ska kallas för har jag inget vettigt förslag på men det är inte majonäs i alla fall.

ardent - Ej medlem längre2009-02-23 11:54
Antal inlägg: 26

Har läst hela tråden. Jag äter kött varje dag. Delvis av lathet. Delvis för att jag tycker det är gott. Delvis för att jag tror min kropp behöver det.

Men måste nog säga att de knäppaste inläggen i de här diskussionerna verkar komma från köttätarna. Som Upa skrev ett par sidor tidigare verkar det vara ok att håna och provocera veganer och vegetarienar på sätt som absolut inte skulle vara ok om det gällde andra folkgrupper. Nån skrev tidigare att en del blir helt rabiata så fort man nämner kött. Skulle säga det är precis tvärtom. En del blir helt rabiata så fort man nämner att det är fel att äta kött.

Det finns många som anser att det är ok att äta kött - eller som i alla fall inte kommer att sluta äta kött även om man i grund och botten inte har några riktigt starka argument.

Det finns många (kanske de flesta) som tycker det är fel om djur behandlas illa under transporter och liknande, alltså i onödan. Många är också medvetna om att det vore vettigt att skära ner på köttkonsumtionen för miljöns och andra människors skull.

Problemet som jag ser det är att en del försöker spela ut de här två tankarna mot varandra. Debatten blir så polariserad att man antingen måste vara emot allt köttätande eller så måste man acceptera allt.

Att människan behöver kött (vilket jag tror är sant) betyder ju inte att man måste äta kött två-tre gånger om dan (vilket jag ofta gör). Ungefär som när man säger att det är nyttigt att äta mörk chocklad för att slippa skämmas över att man just vräkt i sig en platta på fem minuter :)

alfamarie - Ej medlem längre2009-02-23 11:55
Antal inlägg: 1003

Majonnäs är en tjock kall sås bestående av äggulor, vinäger och olja (grunden är en emulsion mellan oljan och äggulan med dess innehåll av lecithin), vilket har vispats samman med fransk senap och andra kryddor.
(Wikipedia)

lacrimosa2009-02-23 11:55
Antal inlägg: 50

bulimi3

"Aldrig att jag slutar äta kött.Mera kött är mitt motto.

Veganer är hemska,tänk bara vad dom ställer till det när dom släpper ut djur ur sina burar?
Ingen tanke alls på hur ägarna får jaga livet ur sig för att jaga fatt dom igen! Var är medmänskligheten?"

det var det dummaste jag läst på länge, trots att mycket i den här tråden är fullkomligt idiotiskt.
att man är vegan betyder inte automatiskt att man släpper ut minkar/etc. det är en helt annan fråga.

..personligen tycker jag att det är bra med sådana aktioner för att sätta den vidriga pälsindustrin ur spel - vilket har lyckats hyfsat bra...

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-02-23 12:00
Antal inlägg: 744

lacrimosa, att man sen har stöd av den stackars marginaliserade oljeindustrin som vill ersätta alla naturmaterial med plast och syntetfiber har naturligtvis inget med framgången att göra, det är såklart gräsrötternas enstaka aktioner mot småskaliga minkfarmar som gjort susen. Tappa aldrig hoppet, tillsammans kan vi fixat, som Byggare Bob skulle ha sagt.

alfamarie - Ej medlem längre2009-02-23 12:03

Är det inte för att folk inte köper päls som pälsindustrin är satt ur spel?
Jag tycker att det är bra att vi använder andra material än päls, gillar inte minkfarmar och dyl.
Däremot är jag emot att vi släpper ut skadedjur som minkar i vår natur, dessa är köttätare och gör stora skador på fågelbestånden på de ställen där de har blivit utsläppta.

Ull tycker jag i min dubbelmoral att det är OK att använda, dock!
Jag tycker inte att veganer är hemska. Jag tycker att en del människor är hemska.
Jag äter vad jag vill och det får andra också göra, det betyder inte att jag tycker att det är OK att behandla djur eller andra människor hur som helst!
Om ni inte tycker att det är OK att debattera i trådar här på Betapet så får ni be admin stänga av folk eller sluta att läsa det som kan tänkas uppröra er!

pennyjenny2009-02-23 12:04
Antal inlägg: 528

Kanske borde skrivit "handloven är den möraste biten, har jag hört".

Risotto - Ej medlem längre2009-02-23 12:07
Antal inlägg: 3069

Djurrättsaktivister som släpper ut "burdjur" kan ingenting om naturen och hur den fungerar och begår ett lika allvarligt brott som en pälsuppfödare och där finns det inget utrymme för diskussion. Visst kan vi debattera det men fakta är att t.ex minken när den kommer fri äter fullkomligt rent på bytesdjur i sin boendemiljö. Uttern som är minkens närmsta släkting som är naturlig i den svenska miljlön anpassar sitt leverne efter tillgången på fisk som är dess stapelföda, när fisken sinar så går utterstammen ner i antal, helt naturligt.
Men minken däremot äter rent på allt som finns i sjön, fisk, kräftor mm samt att det tar fåglar och deras ägg. Att släppa lös ett gäng minkar är en rejäl björntjänst för de övriga djuren som lever i samma område.
En liten kurs i hur naturen fungerar skulle gott och väl vara på sin plats för dessa vandaler.

Att det sedan är fel med pälsuppfödning är en annan sak och bör motverkas politiskt för att till slut förbjudas. Men det ska inte ske med dagens metoder som är baserade på okunskap utan med sakliga argument i de instanser som har möjlighet att göra något åt problemet permanent.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-02-23 12:09

pennyjenny, av en kannibal eller nån som också har hört?

Miss_jk2009-02-23 12:13
Antal inlägg: 8941

Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men ull behöver man väl inte döda djuret för att få? Man rakar dem väl och så växer det ut ny ull igen. Eller?

Minta2009-02-23 12:14
Antal inlägg: 20042

Det beror på om det är hela skinnet med ull på eller inte.

Miss_jk2009-02-23 12:14

Det dör väl en hel del minkar också när man släpper ut dem eftersom de ofta inte har lärt sig jaga och leva ute i det fria. Är det så mycket bättre?

Miss_jk2009-02-23 12:14

Minta: Ja, så är det ju.

alfamarie - Ej medlem längre2009-02-23 12:14

Jo, men detsamma gäller ju i så fall också för ägg- och mjölkprodukter?
Jag menar hanteringen av djur, vilken är en stor anledning för många att inte äta dem.

belugavis - Ej medlem längre2009-02-23 12:19
Antal inlägg: 1600

Skitsamma om de dör när de blir utsläppta. De hade ju ändå dött i fångenskap. Det är ju markeringen som är det viktiga. Djur blir störda av att vara i en enmetersbur. Min äckliga släkting i Finland håller på med sån minkuppfödning eller silverräv eller vad det är. Världens mest omoderna människa

ardent - Ej medlem längre2009-02-23 12:21
Antal inlägg: 26

risotto//
Jag håller med dig om vad som händer när minken släpps ut i naturen.

Men jag tror inte att de som släpper ut minkar eller rävar eller annat inte känner till det du säger. Snarare anser de väl att det är nödvändigt ont, ett pris man är beredd att betala för att hindra ett större ont (pälsdjursnäringen i stort). Det eftersom man upplever att de demokratiska och byråkratiska metoderna är för långsamma.

Jag försvarar inte de som sysslar med vad jag ser som vandalism. Men jag tror det är så här de tänker.

Ordgräwaren - Ej medlem längre2009-02-23 12:21

belugavis, du däremot i din stora djurvänlighet bryr dig om de små liven så till den grad att du nästan vet vilken art de tillhör. Hatten av Fröken Ghandi.

belugavis - Ej medlem längre2009-02-23 12:22

Ja min släktings släktings släktings djurplågeriföretag. Jag har varit en gång i Finland. Jag höllpå att dö av tristess.

belugavis - Ej medlem längre2009-02-23 12:25

Okej om man inte vill släppa ut minkarna men att hävda att det är för djurens skull för att de ändå dör i naturen är hyckleri och självbedrägeri. Sånt gör mig pissed off. Det är samma typ som säger att de inte betalar till Rädda barnen för att pengarna försvinner ändå på vägen. Så sitter de där självgoda och nöjda med livet. Då är jag mer Ghandi än det i alla fall.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?