Spelrum
Giraffen | 41 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-02-23 13:29 | |
![]() | _Hedvig_: En kaffeflicka kan utföra sina uppgifter utan att vara monarkist ;) | |
slånbär | 2012-02-23 13:39 | |
![]() | Hedvig-hur vet du att dom har dragit in en massa pengar? Har du siffror på det eller är det bara en allmän uppfattning som du väljer att tro på? Jag skulle verkligen tycka att det var intressant att få lite siffror på just detta. | |
Dezziz - Ej medlem längre | 2012-02-23 13:42 | |
![]() | Ja tack!!! | |
yeea | 2012-02-23 13:49 | |
![]() | Kungen och kungahuset är en reklampelare som lockar mängder med människor till Sverige som i sin tur slösar sina pengar hos oss. Dessutom lär en president vara förbannat mkt dyrare. Att dem får några kronor var av våra skattepengar varje år är ju ingenting jämfört med alla "vanliga" människor som ska ha mina skattepengar till en massa onödig sjukvård pga självförvållade tillstånd osv. Jag betalar också skolgången för en mängd idioter som skiter i det och slarvar bort möjligheten. Jag betalar allt möjlig för folk som jag inte ens vet existerar och som inte gör någon nytta med det. | |
tyko123 | 2012-02-23 14:08 | |
![]() | Kungafamiljen är ju en utav många familjer som vi skattebetalare ska försörja. Är alla våra politiker värda de astronomiska summorna de får? | |
gnill | 2012-02-23 14:17 | |
![]() | det är en helt annan fråga, tycker jag eftersom politiker inte ärver sitt ämbete utan väljs i demokratisk ordning. Jag tycker att politiker ska ha hög lön, däremot är jag mer tveksam till de där märkliga pensionerna de kan få efter att de avslutat sin politiska insats. | |
gnill | 2012-02-23 14:17 | |
![]() | det är en helt annan fråga, tycker jag eftersom politiker inte ärver sitt ämbete utan väljs i demokratisk ordning. Jag tycker att politiker ska ha hög lön, däremot är jag mer tveksam till de där märkliga pensionerna de kan få efter att de avslutat sin politiska insats. | |
caelestis | 2012-02-23 14:26 | |
![]() | Motståndarna lär vara motståndare pga ideologi. Personligen har jag inga direkt idoler, mentorer eller andra jag ser upp till men jag tror att kungahuset fyller den rollen för ganska många och om de mår bättre av att läsa och tänka på kungahuset är det ett värde i sig. Rent finansiellt kommer alternativet med republik kosta mer eftersom slotten ändå underhålls pga kulturellt värde och presidenten också kommer behöva en stab/säkerhet/resor/admin istration etc. Därtill kan man lägga kostnaden för presidentval (ett val kostar runt 200 miljoner att genomföra enligt valmyndighetens årsrapport). Utöver detta är det kommersiella värdet av kungahuset högre än det är för en president. Således; Låt kungahuset vara kvar som kulturell tradition för att glädja folk. Se till att de inte har någon reell makt och instifta inte någon president för det kostar bara mer. | |
kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-02-23 14:37 | |
![]() | Haha, apropå kungahus och facebook. Facebooks Kungahus presenterar första bilderna på prinsessan. Victoria redan på benen och på väg hem. | |
Observer | 2012-02-23 14:50 | |
![]() | Kungahuset tillhör historien, och bör stanna där. Det har för länge sedan spelat ut sin roll i ett modernt samhälle. | |
Falu BS | 2012-02-23 15:08 | |
![]() | en ny fullgod socialbidragstagare är född! | |
Jooohaan - Ej medlem längre | 2012-02-23 16:15 | |
![]() | "Den sammanlagda kostnaden i den svenska statsbudgeten är för Kungliga hov- och slottsstaten ett ramanslag på 109 530 000 kronor (2008)." sv.wikipedia.org/wiki/Apa nage Det är småpengar i relation till de intäkter kungahuscirkusen bidrar till. Tänk om vi hade missat de fina försäljningarna av vapen till brutala diktaturer som Saudi-Arabien annars? Det handlar om många miljarder. | |
rajden | 2012-02-23 16:21 | |
![]() | Gratis preventivmedel och upplysning om säker sex bland pajjasarna i kungahuset och problemen vore ur världen på en generation... Leve republiken!! | |
Måns_E | 2012-02-23 16:24 | |
![]() | Vi skulle säkert kunna spara pengar på att avskaffa demokrati och tillsätta en diktator istället. Men det brukar inte vara så mycket till argument, vare sig i fallet dikator eller kungahus. | |
Falu BS | 2012-02-23 16:43 | |
![]() | Kungen kom till Falun på sin jävla Eriksgata, ställde sig mitt på Stortorget och tittade dyslektiskt ner på sitt papper och sade "jag känner mig hedrad att ha kommit hit till Eskilstuna....", längre kom han inte förrän någon i publiken skrek läskigt likt Gunde Svan "skaffa för helvete inga fler ungar!". Men Kungen hämtade sig fint och åkte till koppargruvan enligt tradition och skriva sitt namn i guldskrift på 900 meters djup som alla hans pappor har gjort före honom. Han skiljde sig dock från dessa genom att vara den förste som stavade sitt namn fel och svårt var det att sudda också. Dessa gener blandat med någon tomte från Ockelbo får vi nu dras med lång tid framöver! | |
yeea | 2012-02-23 17:00 | |
![]() | Men om kungahuset är förlegat, vad är då inte republiken?! Det är ju romarnas ca 2000 år gammalt tänk som USA tyckte lät bra för ca 200 år sedan när man hittade på en nation. Romarriket föll dessutom. | |
Behringer | 2012-02-23 17:12 | |
![]() | Det handlar varken om nationalekonomi eller personliga tillkortakommanden! På 2000-talet kan det inte vara rimligt att ärva ett ämbete och att födas in i livslång offentlighet. Så ja, avskaffa monarkin. | |
Ruhrområdet | 2012-02-23 17:20 | |
![]() | Jag har sett Victoria aspackad och sjunga och dansa små grodorna, små grodorna är lustiga att se. I bakgrunden övervakade hennes säkerhetsvakter att hon höll takten. Kungahuset är brrraaa för Sverige, som Carl Bildt skulle säga. | |
lillamy75 | 2012-02-23 17:24 | |
![]() | ja tack ta bort kunga huset helt onödigt att ha dom kvar | |
slånbär | 2012-02-23 17:34 | |
![]() | Jag undrar fortfarande vad det finns för belägg för att kungahuset generar pengar för landet? Rojalister verkar tro att lilla Sverige långt upp på norra halvklotet är världskänt och att då just kungapersonligheterna skulle vara extra kända ute i stora världen. Inte direkt skulle jag påstå. I väst europa visst och inom vissa kretsar runt om i världen men bland vanligt folk-inte en chans. Då finns det andra personer som har gjort betydligt mer för att sätta landet på världskartan.tex en o annan skådespelare och en och annan rockstjärna. | |